| Forfatter |
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
andet kabinet,anden enhed ,anden forstærker anden sub.jeg bor i horsens så det er jo lige rundt om hjørnet så der vil jeg nok ta dig på ordet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte en DD18 for noget tid siden, og det er nok det bedste køb i mit anlæg indtil nu! Gik fra en paradigm servo15 til en dd18, begge med servostyring, men dd18 er bare så ond! Og med samme amp i en dd12 kan det jo ikke gå helt galt. Rum-korrektionen afslørede at min lejlighed er ret underlig rent basmæssigt - dd18 to the rescue
Jeg ville til enhver tid vælge en DD-sub og ikke en uden rum-korrektion (svs )
__________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lynge skrev:
|
|
|
|
Tja, hvis du købte en af de store SVS'er og en SMS-1 så ville du have en system der ville kunne spille højere og med mindre forvrængning end en Velodyne DD18 OG du ville få nøjagtig samme rumkorrektion som i en DD18. Samtidig så ville det også være billigere end en DD18 så ved ikke lige hvorfor du har noget imod SVS. 
Nej, det er ikke kritik af Velodyne overhovedet. Hvis jeg havde pengene kunne jeg godt bruge et par DD18. Det må være nok til de fleste. Men hvis man ikke har så mange penge og er villig til, at acceptere en stor sub som de fleste SVS jo er, så er SVS+SMS-1 nok et af de bedste valg man kan foretage sig.
SVS og Velodyne er de eneste rigtige seriøse subwoofer mærker der er og jeg ville selv aldrig overveje andre.
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Lynge skrev:
|
|
|
|
Tja, hvis du købte en af de store SVS'er og en SMS-1 så ville du have en system der ville kunne spille højere og med mindre forvrængning end en Velodyne DD18 OG du ville få nøjagtig samme rumkorrektion som i en DD18. Samtidig så ville det også være billigere end en DD18 så ved ikke lige hvorfor du har noget imod SVS. 
Nej, det er ikke kritik af Velodyne overhovedet. Hvis jeg havde pengene kunne jeg godt bruge et par DD18. Det må være nok til de fleste. Men hvis man ikke har så mange penge og er villig til, at acceptere en stor sub som de fleste SVS jo er, så er SVS+SMS-1 nok et af de bedste valg man kan foretage sig.
SVS og Velodyne er de eneste rigtige seriøse subwoofer mærker der er og jeg ville selv aldrig overveje andre.
|
|
|
ja kan du , hvis ellers den amp der sidder i den SVS har størm nok til at lave en god EQ for det kan æde nogle w .
Men nu gør jeg ikke så meget i subs til SS , jeg gør mere i at få dem til at køre rigtig til musik , og der har DD er stor fordel med servo .
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Lynge skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Hvordan kan du få en lavere forvrængning end med en DD18?
En DD18 forvrænger 10% ved 20 Hz og 100 dB
http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=18356&a mp;a mp;start=0&rid=14&SQ=1147288566
En SVS PB12-plus 2 forvrængner der 14 %
http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=14729&a mp;a mp;start=0&rid=14&SQ=1126361620
Det kan jeg ikke se du kan ændre på med en equalizer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend, du læser grafen fejl. En DD18 klarer ikke at levere 100db i den øvelsen, men topper ved 96db. Plus/2 topper ved 104db@20hz, forskellen på 8db tilsvarer 2.5x. Ved 96db har Plus/2 8% THD, altså mindre end DD18
Og det er en gammel 12.1 Plus/2. Forskellen mellem 12.1 og 12.2 er at 12.2 har ca 5-6db mere rent output ved 20hz, 12.3 har det samme, men kan i tilæg levere flere db i de højere frekvensene. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget andet er at de der laver de målingene har sagt at de ikke præsset Plus/2'en helt til grænsen da ejeren ikke gik med til det, så den har endnu nogle flere db inde. Det er også meget nemt at se på kompressionsgrafen da den selv ved det højeste niveauet kun komprimerer nogle få db under 25hz __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Svend, du læser grafen fejl. En DD18 klarer ikke at levere 100db i den øvelsen, men topper ved 96db. Plus/2 topper ved 104db@20hz, forskellen på 8db tilsvarer 2.5x. Ved 96db har Plus/2 8% THD, altså mindre end DD18
Og det er en gammel 12.1 Plus/2. Forskellen mellem 12.1 og 12.2 er at 12.2 har ca 5-6db mere rent output ved 20hz, 12.3 har det samme, men kan i tilæg levere flere db i de højere frekvensene.
|
|
|
Måske kigger vi på forskellge grafer:
http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=getfile&id=603 3
Her synes jeg nemlig det ser ud som om den går helt op til 110 dB, med markant mindre forvrænging end SVS'en kan presentere:
http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=getfile&id=471 2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du glemmer bare at alle grafene tager udgangspunkt i den første grafen som viser hvor højt subben kan spille. Så du skal alltid se på den også når du ser på nogen af den andre. Det at det står 110db betyder at det datasettet er udarbejdet fra der hvor de forsøgte at få subben til at gengive 110db.
Alle de forskellige dataene kommer fra samme måling som vises i den første grafen. De måler ikke først hvor højt den kan spille, også siden med hvor meget forvrengning, alt beregnes udifra den første målingen. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du henvise til en måling hvor man kan se at SVS'en har mindre forvrængning end DD18'eren?
Og jeg går ud fra vi er enige om at forvrængningen ikke har noget med equalizeringen at gøre?
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu jeg ikke har været til stede er det godt ManicMiner lige hopper ind og klarer ærterne. 
Men jeg er enig med ham, det lader til du ikke helt læser graferne ordentligt Svend P.
Noget jeg ikke helt forstår er hvorfor man ikke kan bruge EQ på en SVS bare fordi den har færre watt end en DD sub. Hvad hjælper 3 gange så mange watt når det er en lukket sub?
En lukket sub skal jo netop bruge flere watt for, at kunne spille lige så højt og dybt som en basrefleks sub, så de eventuelt flere watt i en lukket sub gør den på ingen måde mere egnet til EQ.
Hvis man nu ser på en lukket sub som feks en DD10 imod en basrefleks PB10 så vinder PB10'eren klart i output selvom den KUN har en "lille" 325 watt forstærker imod DD10'erens 1000 watt.
Hvilket kort og godt betyder, at du kan EQ PB10'eren betydeligt mere inden den tager skade da den har mere output at tage af.
Watt er kort og godt irrelevant for hvor godt det er at bruge EQ på en sub, jo højere output en sub har jo bedre er den hvis man skal bruge EQ.
Et eksempel, hvis du har en lukket sub(1000 watt) med max output ved 20 hz på 95 db imod en basrefleks sub(325) med max output ved 20 hz på 105 db, hvilken en vil så kunne klare mest EQ? Svaret burde være åbenlyst da basrefleks subben med den "lille" 325 forstærker har 10 db højere output og dermed kan man bruge +10 db mere EQ end på den lukkede sub uden den tager skade.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend, du skal først se på THD grafen, også går du op til SPL grafen og tjekker hvor højt subben spillede ved den frekvensen.
Watt er en ubrugelig målestok for subwoofere, det er også derfor at den amerikanske forbrugerstyrelsen i samarbejde med de største producentene har lavet et nyt regelset for hvordan subwoofere skal måles, og data opgives. Den nye målestokken er db ved en givet frekvens, og træder i kraft fra 2010.
Watt alene laver ikke lyd, når du bruger EQ for at hæve en dip eder du af subbens headroom. Det er ikke wattene der laver lyden, men elementet. Skal du ha subben til at spille højere ved en givet frekvens skal elementet slå længere, meget længere. Watt er derfor underordnet, EQ kræver headroom. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
|
|
|
Du blander max. SPL ind i diskussionen. Det er ikke det det drejer sig om. Jeg er med på at en DD18 ikke kan spille over 95 dB (uden room gain).
Hvis du kigger på den blå kurve, der er 95 dB, kigger på 20 Hz, så forvrænger de begge med omkring 7% der.
Nyt eksempel:
Ved 80 Hz og 105 dB, forvrænger en DD 18 med 4%, en SVS PB12 med 6%.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad koster det fragt eks pb 12plus?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend: THD kurven er kun en referencee til SPL kurven. Både THD og kompressionskurven skal sees i relation til SPL kurven, uden den er de verdiløse, og betyder nada, nul, niks. Tror du ikke mig så må du bare skrive Charlie der har foretaget målingerne og spørge ham __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
BlackWidow Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 376
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| hvad koster det fragt eks pb 12plus? |
|
|
| SVS PB12-Plus (Finish: Texture Black) | < name="newamount[1579-6180]" size="3" ="text" value="1" ="text"> | 6913 DKK | 6913 DKK | remove | | Price (products) (ex VAT): | 6913 DKK | |
|
Shipping & handling (Door to door)
|
437 DKK |
|
| Total Price (ex VAT): | 7350 DKK | | | VAT & Import Tax: | 2117 DKK | | | Total Price (inc VAT): | 9467 DKK |
Altså 437 kr. for fragt  __________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret