Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: velodyne spl 1200 r vs dd 12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Svend: THD kurven er kun en referencee til SPL kurven. Både THD og kompressionskurven skal sees i relation til SPL kurven, uden den er de verdiløse, og betyder nada, nul, niks. Tror du ikke mig så må du bare skrive Charlie der har foretaget målingerne og spørge ham

Hvis den er værdiløs, hvorfor har de så grafen med?

Og der står "meassurement" under grafen, så det er altså en forvrænging de har målt med en mikrofon. Hvorfor mener du en direkte måling af forvrægningen ikke kan bruges?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Fordi at når det står 100db i THD grafen så er det kun en referanse til 100db målingen i SPL grafen, derfor kan ikke THD grafen alene bruges til noget, du er nødt til at se over i SPL grafen for at finde ud af hvor mange db subben afgav ved en givet frekvens

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Heh, jeg kan nu se at faldet i NOK kursen har ført til at min PB12-Plus koster 1200kr mindre end hvad jeg gav for den for 9 måneder siden, men jeg vil nu sige at jeg har haft så meget sjov med den at det har vært 1200 kroner værdt

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

ManicMiner møder maniske Svend. 

Jeg gentager:

Ved 80 Hz og 105 dB, forvrænger en DD 18 med 4%, en SVS PB12 med 6%. Dette er aflæst ud fra graferne.

Hvad har du at indvende til den måling/aflæsning? De spiller begge med 105 dB. Det kan jeg ikke se der kan sættes tvivl ved?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke tid til at se på det lige nu, men det er godt muligt at det er rigtigt fordi i de højere frekvensene er der ingen kompression at tage hensyn til

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Jeg har ikke tid til at se på det lige nu, men det er godt muligt at det er rigtigt fordi i de højere frekvensene er der ingen kompression at tage hensyn til

Alletiders. Så vi er enige i at en DD18 forvrænger mindre end en SVS PB12 i de eksempler jeg har skrevet, og at Bassøe dermed tog fejl?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Nej, på ingen måde. Det er kun om frekvensgangen er 100% liniær. Dvs om den igenem hele frekvensspekteret afgiver 100db når den bliver bedt om det, da vil SPL og THD grafen vise det samme, men en sådan sub findes ikke.

Straks der er det minste afvig fra den lydstyrken som subben skal reproducere så er man nødt for at konsultere SPL grafen før man kan sige noget om THD

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Nej, på ingen måde. Det er kun om frekvensgangen er 100% liniær. Dvs om den igenem hele frekvensspekteret afgiver 100db når den bliver bedt om det, da vil SPL og THD grafen vise det samme, men en sådan sub findes ikke.

Hvis vi kigger på grafen for 95 dB lydtryk, hvor begge subs er lineære, så forvrænger de tilnærmet ens.

Din pointe er, såvidt jeg kan forstå den, at en SVS kan spille højere end en DD18. Og det er fint nok, det er ikke det vi diskuterer. Det lydtryk hvor DD18'eren kan følge med op til, vil den have en lavere eller tilsvarende forvrængning som SVS'en.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

De er ikke 100% liniære, for at det skal være sant så skal frekvenskurven i SPL grafen være en ret streg.

Men jeg vil tro at de ligger i samme område forvrængningmessig indtil DD18 møder sin naturlige grænse i de dybeste frekvensene hvor Plus/2 endnu har meget at gå på. Det er heller ikke naturligt at sammenligne DD18 med Plus/2, man burde heller da sammenligne med med B&W ASW850 eller Paradigm Servo 15 Signature

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

De er ikke 100% liniære, for at det skal være sant så skal frekvenskurven i SPL grafen være en ret streg.

Men jeg vil tro at de ligger i samme område forvrængningmessig indtil DD18 møder sin naturlige grænse i de dybeste frekvensene hvor Plus/2 endnu har meget at gå på. Det er heller ikke naturligt at sammenligne DD18 med Plus/2, man burde heller da sammenligne med med B&W ASW850 eller Paradigm Servo 15 Signature

Men jeg synes ikke du melder rent ud. En DD18 forvrænger mindre eller tilsvarende en PB12. Så Bassøes oprindelige påstand holder altså ikke.

Du kan argumentere med at hvis man spiller over 95 dB, så kan DD18'eren ikke være med i de lave frekvenser, men det ændrer ikke ved at den ikke forvrænger mere end SVS'en. Tværtimod.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Nu husker jeg ikke tallene, men forvrængningen er ved de lydtrykkene så lav at den mest er af akademisk interesse. Den nye 2010 standarden opererer med en grænse på ca 30%, og ellers er 10% en grænse som tit nevnes. Så om den ene har 4%, og den andre 5% THD vil ikke det have nogen praktisk betydning

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Så fik manic igen drejet en sub tråd over på svs.

Hvis du er interesseret i en god sub kan du tage kontakt til www.vassagohifi.com Jeg har handlet der flere gange hvor jeg har fået en god behandling. Jeg har selv en spl 1200r og det er en rigtig fed sub som både kan bruges til film og musik- og så er den pæn. Men hvis jeg havde råd ville jeg anskaffe mig en dd.

Mvh Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Hvis du er interesseret i en god sub kan du tage kontakt til www.vassagohifi.com Jeg har handlet der flere gange hvor jeg har fået en god behandling. Jeg har selv en spl 1200r og det er en rigtig fed sub som både kan bruges til film og musik- og så er den pæn. Men hvis jeg havde råd ville jeg anskaffe mig en dd.

Mvh Frank.

såså SVS er bare en lille bi der summer i den store rede .

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Svend P, vi kunne jo også tage 105 db og 25 hz, der forvrænger DD18 med 8% mens PB2-Plus kun forvrænger med 6% så det er altså nemt, at finde lige netop en frekvens og lydtryk hvor den ene kan banke den anden. Men der er jo ingen mening i, at basere sin vurdering af en sub på så tyndt et grundlag.

Du skal se på alle målinger samlet og så konkludere ud fra det og hvis man gør det har en PB2-Plus et lille forspring, det er ikke stort men det er der.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Om du læser lidt så vil du kunne se at det ikke var mig der gjorde det, jeg har kun besvaret spørgsmål.

Du kan be pent om forladelse når som helst!

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Skal så også lige siges, at vi her snakker om en SVS med det gamle 12.1 element, dem med det nye 12.3 har både højere output og lavere forvrænging så hvis vi tog en PB2-Plus med det nye 12.3 element vil dens sejr nok være mere tydelig.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes sgu der er utroligt at en tråd der handler om en SPL1200R og en DD12 kan ende med at dreje sig om SVS(igen).

P.las

Hvis det er en velodyne du vil have så tag kontakt til Rene direkete hos vassagohifi. Han plejer sgu at være til at snakke med.

Du har jo sikkert allerede modtaget en PB fra Panic Miner med et tilbud om en SVS

MVH WRONG

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Gi jer med jeres brok!

Når trådstarteren selv vil diskutere SVS så må han ha lov til det uden at i som har brugt mere penger på sub end i har i IQ går op i fistel!

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Vil altså give MM ret her:
p.las skrev:
det var selvfølgelig en mulighed.jeg vil værer sikker på at der er noget at hente før at jeg tager en  beslutning.ligesim dig er jeg udemærket tilfreds med b&w n.Men hvis der kun er plusser og ingen minusser vil de to velo`r være et emne,men også SVS da størrelsen ikke har den store betydning mere

Når størrelsen ikke er en hindring, så er det værd at se på en SVS også...

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Der er nok ikke mange her på siden der er i tvivl om at MM er glad for SVS, men hvis nu du læste hele tråden så var det IKKE ham der bragte SVS på bane, faktisk startede han med at svare på det oprindelige spørgsmål.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum