Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: velodyne spl 1200 r vs dd 12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Det er subbens tuningspoint, i en reflexsub er det der hvor porten gør det meste af arbejdet. SVS subbene har et tuningspoint mellem 12-25hz. afhengig af model og valgt tuning. Jeg kører feks min Plus i 12hz tune til musik, den opfører sig da som en lukket sub ned til ca 20hz hvorfra porten gradvis overtager mere og mere af arbejdet.

Dette kan de garantert forklare dig bedre hos Lsound

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Du kan fint futte af din enhed også ved at spille for højt hvis subben ikke har en god limiter, det betyder ikke at ampen er for lille, men at du forsøger at overskride elementets xmech.

En SMS1 er ikke en "magisk" enhed, det er en PEQ, som fungerer precis som alle andre PEQ's. Der er MASSER af SVS ejere (mig inklusive) der bruger eksterne PEQ's, det være sig fra Behringer eller Velodyne. Jeg har endnu ikke hørt om en eneste en der har skadet en sub med at bruge EQ. SVS' limitere er meget effektive, og den eneste subben der rent teoretisk vil kunne komme i problemer med for meget boost er Ultra modellen da den virker som om den har en lidt løsere limiter. Men det er rent teoretisk, for du vil selv kunne høre når den kommer ud i problemer.

Jeg kan da godt forstå at dine kunder bliver hjernevaskede om det er sådanne salgstaler du holder for de, og jeg skulle ønske at du som forhandler såpas dyre merker havde en større forståelse af hvordan lyd opstår.

Ingen bliver hjernevasker her , nok mere dig der bruger disse metoder .

Hvis jeg kan mærke på folk der vil købe SMS1 ikke har den store forstand på det så fortæller jeg dem om hvad de skal gøre og hvad de slet ikke skal gøre .

Om mange der har SVS bruger SMS1 er jeg ligeglad med for de skal nok holde til det .

Men at tro folk bare kan købe en sub i bilka med en 200w amp og få den til at lyde som en SVS eller velodyne med en SMS1 er lange ude .

Nå man skal lave EQ så koster det W længer er den ikke .

En anden ting du kan ikke brænde noget af hvis du har w nok og man holder sig indefor hvad ens enhed kan i hz så vil det ikke gå galt .

Og ja der sælges SMS1 til folk der bruger dem kun til ders højttaler ikke kun til subs ,derfor skal man forklare folk lad nu vær med at tvinge dine højttaler ud i noget de ikke er bygget til det samme gælder for subs , ja nogle kan høre det er ved at gå galt men andre kan ikke .

Men jeg kunne også bare sige køb SMS1 den kan alt se hvad SVS manden siger , men så er vi ude i noget jeg ikke vil være med til .

Og jo jeg er skam maget inden i det , den sidste softvare der kom til DD fik jeg som den første og skulle prøve af , jeg går meget op i det jeg sælger som du også gør . 

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
jonas hansen skrev:

Synes det er en underlig diskusion, der i bund og grund tager udgangspunkt i forskellen mellem to konstruktionsprincipper: lukket og basrefleks.

Frekvensdomæne: Et system med basrefleks vil kunne spille dybere end et tilsvarende lukket system. Hvis man vil booste det lukkede system i de lave frekvenser, vil man tvinge enheden til at skulle arbejde hårdere, og dermed typisk give mere forvrængning. Det er denne forvrængning som Velodyne bl.a. forsøger at begrænse ved at servostyre deres enhed.

En portet vil ikke typisk spille dybere, men den vil kunne levere flere db ned til ca 2/5 oktav under sit fb, og vil dermed rent praktisk kunne ha et højere lydtryk i de dybeste frekvensene

ja det var også det jeg forsøgte at sige ved at skrive "tilsvarende". Selv en lukket konstruktion siger noget efter den er rullet af, men det er bare noget lavere (er det ikke 6dB pr oktav?). Det er jo typisk det man forsøger at omgå ved at bruge porten som en ekstra enhed, der har resonans der hvor systemet ellers ville rulle af.

Tidsdomæne: Et basreflekssystem har et dårligere transientforløb end et tilsvarende lukket system. Det er typisk derfor at en lukket konstruktion ofte følse mere præcis end et basreflessystem. Velodynes servostyring gør her at det er muligt at ændre på transient responset. Hvis der sendes meget signal tilbage gennem servosystemet vil forstærkeren blive brugt til at bremse enhedens svingninger og gøre bassen mere fast. Slukkes denne servostyring (dvs at der kun sendes lidt eller intet signal tilbage til forstærkeren) vil subben fungere som en alm lukket konstruktion.

Ved at flytte fb lang ned vil en portet sub i de frekvensene hvor musikbassen ligger opføre sig som en lukket sub. Det er meget at grunden for størrelsen på feks SVS' subwoofere

Det er jo selvfølgelig en glidende overgang. Ved høje frekvenser har porten rigtig nok ikke så meget at skulle have sagt mht transientforløbet. Det har den dog i aller højeste grad ved lave frekvenser. Det er også derfor at der følger en skumprop med til SVS'ernes port (gør der ikke). Har ikke selv prøvet, men vil antage at du sagtens kan høre forskel på om den prop er i eller ej også ved alm "musikbas". Proppen indfører jo netop et tab der gør at transientresponset vil falde hurtigere på plads.

EQ: Det vil altid være en rigtig dårlig ide at booste ens subwoofer for at forsøge at fjerne en udslukning. Dette skyldes at en "rigtig" udslukning vil være uendelig dyb og derfor vil kræve uendelig meget effekt for at kunne kompensere for. Dette kan ikke lade sig gøre uanset om man hedder SVS eller Velodyne eller noget helt tredie. Man kan derimod med fordel bruge EQ til at skrue ned hvis man har roomgain eller blot en lidt ujævn frekvensgang (husk her at midle over et par forskellige punkter i lyttepositionen). Hvis man har nogle rigtig grimme udslukninger er der ikke andet for end at ændre på opstillingen eller forsøge at påvirke lydfeltet på anden vis.

Du glemmer også at effekten alene ikke siger et pip, det er elementet som skal flytte mere luft for at kompansere for en ruminduseret bund, og typisk vil du løbe tør for slaglængde før du løber tør for effekt. Men ganske riktigt så bør en bund i frekvensgangen bekæmpes fysisk. Er det en absolut nul som opstår når to lydbølger i modfase kolliderer med hinanden kan du pøse på alt du vil med watt og slaglængde, de vil fremdeles kanselere hinanden ud.

Sandt, og det er jo også her at det reelle ved at diskutere THD og forvrængning kommer ind i billedet.

Jonas

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

kan man sige ar SVS er v8 med stødstænger på 8,8 l hvorimod velodyne er 3,2 l med 4 ventil teknik variabel knaster .Altså SVS=bigblock .Velodune=ferrari.SAmme ydelse ,men hentet på hver sin måde?
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
kan man sige ar SVS er v8 med stødstænger på 8,8 l hvorimod velodyne er 3,2 l med 4 ventil teknik variabel knaster .Altså SVS=bigblock .Velodune=ferrari.SAmme ydelse ,men hentet på hver sin måde?

Det er svært at dra nogle direkte paraleller. Stort er det der er naturligt, og mest effektivt, og portingen fungerer som en slags turbo. Lille og lukket kæmper i mod naturlovene når de skal gengive bas. Til gengæld så skal en stor sub måske i kamp med end anden naturlov, konemor, om den skal ind i stuen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

Ja, det synes jeg er en ret god analogi.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

send konemot til massage + en buket blomster ,så spiser hund af  hånden

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke om man kan sammenligne det .Men min svigerfar har en meridian 2500 sub med to 10" enheder.Forskellen til min og hans er at ved fekvenser højere end ca50 hz er min  end tand mere præcis.Men derfra og ned formin baghjul i alle hensender.Men hold da k... den meridian kan spille højt.Ved ikke hvor god en sub den meridian er i forhold til svs eller velodyne,men den kunne jeg sagtens leve med,bortset fra lidt portstøj ved fuld gas

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

p.las skrev:

Sjovt jeg tænker mere på det som Ferrari kontra Dodge Viper

Problemet med disse diskussioner er nok, at Velodyne og SVS har valgt to forskellige tilgange til at løse det samme problem, nemlig at få god bass hjemme i stuen.

Velodyne har med deres DD serie rykket grænserne for hvad man kan forvente af en "lille" lukket subwoofer og det skal de helt sikkert have ros for. Problemet er så bare, at det er dyrt at være først med det sidste nye, hvilket jo tydeligt ses på priserne.

SVS har i stedet valgt en mere "simpel" løsning til at producere dyb og god bas, hvilket så gør deres priser betydeligt lavere (distributionen spiller selvfølgelig også ind her), til gengæld må man så leve med at deres subwoofere fylder som køleskabe!

I sidste ende er det jo op til den enkelte at afgøre hvilke faktorer der er de vigtigste, begge producenter er i stand til at levere rigtig gode produkter.
For mig personligt er Velodynes DD serie simpelthen for dyr, ikke forstået på den måde at jeg ikke mener de er pengene værd, men personligt vil jeg hellere købe en sub der koster det halve og bruge resten af pengene på forbedringer andre steder i anlægget, eller til en ordentlig røvfuld dvd'er og cd'er

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

men alligevel.jeg tror at velodyne er lettere at sælge da størrelsen er en vigtig parameter.Min kone er yderst flexibel.Der er sku ingen i min omgangskreds der kunne få lov til at stille en elefant kiste inde i stuenSyntes også at velodyne er dyr,men alt er relativt.

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
men alligevel.jeg tror at velodyne er lettere at sælge da størrelsen er en vigtig parameter.Min kone er yderst flexibel.Der er sku ingen i min omgangskreds der kunne få lov til at stille en elefant kiste inde i stuenSyntes også at velodyne er dyr,men alt er relativt.

Jamen en SVS vil du slet ikke af med igen, så det er intet problem .

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:
p.las skrev:

Jamen en SVS vil du slet ikke af med igen, så det er intet problem .

Jeg tror han mener sælge til sin kone

For mig ville problemstillingen være det modsatte, det ville være svært at overbevise om at der skulle bruges 20-25k på en sub, til gengæld behøver jeg ikke at tage hensyn til indretningen

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at min kone er ligeglad bare hun for fred.Men den perfekte hifi komponent findes ikke,så hun får aldrig fred.Hun har sagt  god for plus 12,sandsynligt fordi hun ikke længere er den bredeste over r....

Men hun var noget træt af at jeg skiftede mit B&O ud med Primare,ind til jeg sagde at der var garanti for lykke

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Svend P skrev:

p.las skrev:

Problemet med disse diskussioner er nok, at Velodyne og SVS har valgt to forskellige tilgange til at løse det samme problem, nemlig at få god bass hjemme i stuen.

Velodyne har med deres DD serie rykket grænserne for hvad man kan forvente af en "lille" lukket subwoofer og det skal de helt sikkert have ros for. Problemet er så bare, at det er dyrt at være først med det sidste nye, hvilket jo tydeligt ses på priserne.

Nej grunden til priser en laver på SVS er ders netsalg .

Der er ikke mange stedre du kan høre en SVS får køb , de sælger fra nettet også i us .

Var ved af død af grin da jeg så de forsøgte i tyskland også lige tyskland , de tyske kunder køber næsten aldrig noget får de har set og hørt det .

Velodyne kan let komme ned i pris , men tro ikke de vil have vi gør det .

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes også at veloerne er dyre.Men med alle dem der har dem er de tilsyneladene pengene vær.Men sådan er det vel med alt dyrt grej,hvis det spiller så betaler man gerne for det.Altså hvis man har pengene

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

Jeg syntes også at veloerne er dyre.Men med alle dem der har dem er de tilsyneladene pengene vær.Men sådan er det vel med alt dyrt grej,hvis det spiller så betaler man gerne for det.Altså hvis man har pengene

Lige præcis.

bare kontakt jensen. Han plejer at være til at tale med hvad prisenre angår

MVH WRONG

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

Jeg tror at min kone er ligeglad bare hun for fred.Men den perfekte hifi komponent findes ikke,så hun får aldrig fred.Hun har sagt  god for plus 12,sandsynligt fordi hun ikke længere er den bredeste over r....

Men hun var noget træt af at jeg skiftede mit B&O ud med Primare,ind til jeg sagde at der var garanti for lykke

hehehehe  Hvis nu ikke henne dette indlæget for da skal du nok bruge mange penger på blomster fremover

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:
MichaelWB skrev:
Svend P skrev:

p.las skrev:

Der er ikke mange stedre du kan høre en SVS får køb , de sælger fra nettet også i us .

Var ved af død af grin da jeg så de forsøgte i tyskland også lige tyskland , de tyske kunder køber næsten aldrig noget får de har set og hørt det .

Distributionen er da helt klart en af grundene til at SVS har konkurrencedygtige priser, der er jo lige 1-2 led mindre der skal tjene penge, alt efter hvor i verden man bor.

Men når man sammenligner med DD serien, så har der nok også været lidt højere udviklingsomkostninger på DD serien sammenlignet med den typiske SVS sub.

Forøvrigt sjovt, at når snakken går om SVS kontra Velodyne, så er det næsten altid DD modellerne der bliver bragt på bane, ikke bare her men på mange fora.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Det skal blive sjov at se til næste år når den nye Ultra modellen kommer, og den kommer også til Europa.

SVS siger selv at den nye 12.3 Plusen er 90% af ydelsen af den nuværende Ultraen for 70% af prisen, og at den nye Ultraen skal blive et voldsomt løft i ydelse. jeg frygter dog at den også kommer til at blive meget dyrere da der kommer i både større amp og element.

Men til poenget, det vi da måske vil få er en SVS model der koster 20.000kr, og selv om den nok er for dyr for mig håber jeg nu at jeg får hørt den ved en anledning.

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
MC955 skrev:
MichaelWB skrev:
Svend P skrev:

p.las skrev:

Distributionen er da helt klart en af grundene til at SVS har konkurrencedygtige priser, der er jo lige 1-2 led mindre der skal tjene penge, alt efter hvor i verden man bor.

Men når man sammenligner med DD serien, så har der nok også været lidt højere udviklingsomkostninger på DD serien sammenlignet med den typiske SVS sub.

Forøvrigt sjovt, at når snakken går om SVS kontra Velodyne, så er det næsten altid DD modellerne der bliver bragt på bane, ikke bare her men på mange fora.

Sådan er det .

De bruger en del penge på at udvikling .

Hvis i kikker så er prisen laver i EU end i us , velodyen betaler alt fragt til EU og de betaler også vors told , det er for at holde prisen nede udenfor us og det har gjort de sælger vildt over hele verden .

De gør det på den rigtig måde .

At så nogle synes de er dyre er ders problem det holde ikke andre for at købe.

Jeg kan heller ikke købe alt det jeg vil og det kan jeg leve med , ikke noget jeg går op i sådan er livet nu engang .

Men tro mig jeg fatter ikke at velodyne ikke var i dk før jeg tog det i 2005 , det er mig en gåde at der sidder så mange gode sælger og indkøber i dk at de kan overse sådan et mærke der er så lette at sælge .

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes