Emne: Polering af sikringer gir’ bedre lyd ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Klan Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg altså lige nødt til at sakse fra forrige side:
Mr.Antisilver skrev:
|
Har man et decideret high end anlæg , der er sammensat for at kunne vise forskelle, vil dette tweak her være yderst hørbart.
|
|
|
Der er nok forskellen på den gode Mr.Antisilver og jeg. Mit anlæg er desværre ikke sammensat for at kunne vise forskelle, men for at spille musik. Måske om det er mig der har misforstået noget med hele det her hifi-halløj??? 
EDIT: som så pludselig ikke bare er forrige side, men siden en gang før
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
He, Klan, måske er det bare en helgardering fra Mr. A's side. Hvis du IKKE kan høre forskellen på at polere sikringer, er det ikke tweaket det er galt med, men dit anlæg. Simpel logik
|
| Til top |
|
| |
Solformørkelsen Udelukket fra forum

Tidl. cvo2004
Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
xo skrev:
Solformørkelsen skrev:
xo skrev:
Zorglub skrev:
Giver det bedre lyd at polerer bananen? 

|
|
|
Det er ihvertfald kun min egen banan jeg er parat til at polere. 
|
|
|
Ja kom nu , det skal selvfølgelig følges op med billeder (i farver) af før og efter, og gerne med en kvalificeret kone/kæreste kommentar til glansen  .
Hilsen 
|
|
|
Det kan jeg desværre ikke vise her , "øffe". 
|
|
|
Så fik Poul halvpris, næste uges emne serveret på et sølvfad. 
vh. Henrik
|
|
|
Nej det gjorde Poul ikke, for der er ingen IC'er/OpAmps i de bananer vi snakker om , og Poul går selv ind for store polerede bananer i bedste Australske stil, det er kun Krell udstyr der er fyldt med det billige stads, en rigtig banan er diskret opbygget .
Er du meget "sur " over, at jeg gjorde opmærksom på at din Krell er fyldt med billige IC'er .
Undskyld Antisilver for dette Off-Topic.
Hilsen 
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
|
Med fare for at blive rubriceret som landsbytosse, skal jeg kundgøre, at jeg netop hat poleret mine sikringer i eltavlen med et uventet stort resultat. Jeg havde regnet med, at det i bedste fald ville være hørbart, hvis man anstrengte sig.
Men nej. Forskellen er betydelig. Langt bedre mikrodetaljering. Musikken opstår meget mere af sig selv. Langt bedre kontrol i basområdet. Basgange og luftflytteri er meget nemmere at høre.
Opløsning i mellemtone er generelt hævet. Opløsning i diskant er præget af noget mere luft.Og basområdet er vægtigere i betydningen større autoritet.
Jeg er klar over, at det er nogen, der mener, dette er det rene nonsens. Men jeg lever fint med, at nogle mener det. Men det her er da ret nemt at tjekke. Har man et tilpas følsomt setup (læs high-end), der evner at vise forskelle, vil man uden videre kunne høre dette tweak. Så det er bare ud og tage sikringen ud af eltavlen og finde noget polermiddel og så ind med den igen..og lyt så
|
|
|
Jeg tror ikke, du er landsbytosse (eller tosse i det hele taget), men dette er jo et perfekt eksempel på, hvad lytning indebærer. Allt de ting, du beskriver; "mikrodetaljering", "kontrol i basområdet", "basgange" "luftflytteri ....... luftflytteri??  ", "større autoritet", osv, osv, .... Alt dette er jo de, nå ja, de sædvanlige upræcise, subjektive udtryk, vi altid hører, specielt i forbindelse med de mere eksotiske tweaks.
Det er den slags følelsesmæssige bedømmelser, som nogen mener at kunne høre, og andre ikke kan, men som aldrig kan måles, eller på anden måde kvantiseres, og som ligeså godt kan være et udslag af humør og forventninger, som af faktiske forskelle.
Hvis dine sikringer før blev varme, eller dit lys blinkede, ja så kunne det da være en god idé at pudse dem lidt af, men hvis de millivolt mere netspænding, du måske får ud af at pudse iøvrigt normalt fungerende sikringer, har afgørende betydning for dit anlæg, ja så må det være yderst marginalt (læs: Dårligt) konstrueret.
Tilføjet: Nå, ups. Jeg kan se vi allerede er på side 5. SÅ kan det jo meget vel være, at noget af ovenstående allerede er gennemgået.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
| Tilbage til sikringerne. Nu får jeg sikkert hovedet flået af, når jeg tilføjer, at finsikringer naturligvis også bør poleres og være sandfyldt og ikke mindst VENDE KORREKT. |
|
|
Hvordan korrekt? Hvordan kan du se forskel på enderne? Hvordan kan det have betydning, når der går vekselstrøm igennem dem?
Citér:
| Et hifi anlæg er en stor mekanisme. Alt har i princippet indflydelse på slutlyden. |
|
|
Et hifi anlæg er konstrueret til at gengive indgangssignalet så nøjagtigt som muligt. Enhver kompetent konstruktør vil gøre sig store anstrengelser for at undgå at noget andet har indflydelse på slutlyden.
Citér:
| Derfor er der ingen forhold det er forbudt at undersøge, selv de helt små, der ofte ikke er så små endda. |
|
|
Der er da ingen, der vil forbyde dig at pudse dine sikringer (har du også pudset sikringsholderne?.... husk at slukke for hovedkontakten først!), men det du bevidner for de fleste her, er at man ikke kan stole på en subjektiv lytning.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må jeg også sige at efter alt den diskuttion blev jeg fristet og pudset en enkelt sikring og en sikringsholder .
Meeeen... at det er blivet bedre.... næææjjj.. holdt nu op med det pjat .

__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Kiilsgaard Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener det ville give en del mere luft i toppen hvis du pudser næsen  __________________ Classic 6.6b
Classic 01b
AA xdp dti ps2
Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kender, eller har målt impedansen af en sikring?
Til sammenligning kan jeg oplyse, at en 1.5 mm2 kobberleder har en ohmsk modstand på 12.3 ohm/km, og en 2.5 mm2 har en modstand på 7.6 ohm/km.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Før der går for meget woodoo og heksejagt i det vil jeg da lige nævne at en god stabil netforsyning uden for stor seriemodstand bestemt er værd at tilstræbe.
Det der giver mest er en seperat gruppe med kabling direkte til udstyret. Dernæst er det da muligt at der er en forskel at bemærke ved at forbedre de resterende kontaktpunkter i strømvejen.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P: En finsikring bryder ved ca. ½W. Så kan man udfra mærkestrømmen beregne dens modstand (R=0,5/I^2). En tavlesikring har nok en noget højere brydeeffekt, jeg vil tippe 1,5-2W.
Karsten: Jeg forstår egentlig ikke, hvor heksejagt kommer ind i billedet. Det drejer sig om, at er subjektivt synspunkt står overfor en teknisk bedømmelse. Overfor noget sådant kan man aldrig lave en helt objektiv afvejning, men man kan udmærket udtale sig om, hvor plausibelt (eller det modsatte) et givet udsagn er, rent teknisk.
Med hensyn til dit udsagn om en stabil forsyning, så er det tekniske svar, at en tilstrækkelig god netforsyning er vigtig. Hvis du gradvist forringer forsyningen, for eksempel ved at øge den indre modstand, vil du opleve, at der ved en eller fleren tærskler opstår en række forringelser af ydelsen. Hvis du derimod holder dig over det tilstrækkelige niveau er der ikke noget belæg for at formode, at der er nogen forbedring at hente.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mightyfish skrev:
|
dem der taler om placebo effekt burde tænke på man er langt mere villig til at tro på noget man har betalt for, end et tweak der tager 5 min at efterprøve og iøvrigt er gratis.
|
|
|
Det mener jeg ikke nødvendigvis er sandt. Det farlige er, tror jeg, at lytte efter noget bestemt. Ens ører kan opdigte de mest utrolige ting - selv store ændringer, som man, som lydtekniker, tror at man netop har lavet, kan jo vise sig at være ren indbildning, når man lang tid senere opdager, at det apparat man stod og drejede knapper på, f.eks. har været bypass'et hele tiden.
Det kan enhver erfaren lydtekniker snakke med om....enhver ærlig, erfaren lydtekniker, i hvert fald.
Og her snakker vi altså ikke ændringer i den størrelsesorden som sikringsudskiftning, netkabel-hokus pokus osv. - vi snakker om kraftig EQ, kompression eller noget andet...noget som kan gøre en voldsom forskel, som ingen er uenig i hvorvidt eksisterer eller ej. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
|
Svend P: En finsikring bryder ved ca. ½W. Så kan man udfra mærkestrømmen beregne dens modstand (R=0,5/I^2). En tavlesikring har nok en noget højere brydeeffekt, jeg vil tippe 1,5-2W.
|
|
|
Men en 13 A sikring smelter jo ikke ved 13 A. Den kan eks. holde til 20 A i en time. Så hvilken strøm skal man så indsætte?
Ellers giver det 11 mOhm ved at bruge 13 A og 2 W. Det svarer næsten til 1 m 1.5 mm2 kabel.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil vide det helt nøjagtigt skal man nok måle det. Det med effekten er en tommelfingerregel, og der er jo forskel på tommelfingre. Men sammenligningen med 1m ledning er nok ikke helt skæv.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans: Jeg prøver selv, såvidt muligt, at holde mig til de ting der giver mening udfra et teknisk synspunkt. Når alt så er optimeret er der vel ikke noget i vejen for at prøve at pusle lidt med detaljerne.
Du har da helt ret i at en tilstrækkelig god forsyning er det der skal til :) Der er så bare forskel på hvor følsomt forskelligt udstyr er overfor spændingsudsving.
Hvis ens strømudtag til systemet er sløjfet gennem 17 stikkontakter med 80 år gamle irrede forbindelser, så giver det ikke rigtigt nogen mening at polere sikringer. Så det er med at få den rigtige prioritetsrækkefølge. Det var egentligt det der var den dybere mening i mit tidligere indlæg.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Hans: Jeg prøver selv, såvidt muligt, at holde mig til de ting der giver mening udfra et teknisk synspunkt. Når alt så er optimeret er der vel ikke noget i vejen for at prøve at pusle lidt med detaljerne.
|
|
|
Nu er jeg ikke Hans (med stort H ), men min mening:
Selvfølgelig er der ikke noget galt med, at pusle med detaljer og optimere sit anlæg. Og strengt taget, giver det da også mening, at det at pudse en sikring skulle forbedre lydgengivelsen.
Problemet opstår med målemetoden. Man kan simpelthen ikke bare pudse og så lytte, da placebo effekten langt overgår den effekt, der kan opnås ved at pudse en sikring (som i min mening, i praksis er ikke blot tæt på, men lig med nul).
Jeg mener dermed, at Antisilvers udmelding kan omformuleres således: "Jeg har opnået en lydforbedring på 0.000488372 +/- .05" __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Hans: Jeg prøver selv, såvidt muligt, at holde mig til de ting der giver mening udfra et teknisk synspunkt. Når alt så er optimeret er der vel ikke noget i vejen for at prøve at pusle lidt med detaljerne. |
|
|
Det er så der, vi ikke er helt enige. Der er en række områder, hvor jeg ikke mener, at det tjener noget praktisk formål at optimere udover det tilstrækkelige.
Citér:
| Du har da helt ret i at en tilstrækkelig god forsyning er det der skal til :) Der er så bare forskel på hvor følsomt forskelligt udstyr er overfor spændingsudsving. |
|
|
Det er der helt sikkert, men jeg synes det er lidt underligt at forestille sig at fint udstyr skulle være dårligere til at klare den slags.
Citér:
| Hvis ens strømudtag til systemet er sløjfet gennem 17 stikkontakter med 80 år gamle irrede forbindelser, så giver det ikke rigtigt nogen mening at polere sikringer. |
|
|
Lyder intuitivt fornuftigt, men det er faktisk ikke helt rigtigt : Hvis din effektforsyning faktisk er så elendig, at det påvirker udstyrets performance, så er alle forbedringer en fordel, og selv den minimale forbedring der eventuelt kan komme af at polere sikringer er måske værd at tage med (men jeg giver dig helt ret i, at man nok hellere bør bruge krudtet på noget mere effektivt.)
Hvis derimod din effektforsyning er tilstrækkelig god, så er det svært at forestille sig, at selv mere substantielle forbedringer skulle have nogen betyding for udstyret. Alstå:
Hvis der er spænding nok, så har man ikke glæde af mere spænding.
Hvis støjen er så lav, at den ikke giver anledning til støj på udgangen, så har man ingen fordel af at mindske den yderligere.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Gonzo Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
MRC_Hans skrev:
|
|
|
|
Men en 13 A sikring smelter jo ikke ved 13 A. Den kan eks. holde til 20 A i en time. Så hvilken strøm skal man så indsætte?
|
|
|
Jeg håber da ikke at mine 13 A sikringer kan klare 20 A i en time ? Hvad skulle jeg da såm med en 13 A sikring. Det hedder vel en sikring fordi den skal sikre mod for store strømme, der kan starte en elektrisk brand.
I øvrigt er hele denne debat efter min mening det rene volapyk - Er der nogen der tror at den rare mand fra Nesa polerer mastesikringen ude på vejen ??? Kæden er aldrig stærkere end det svageste led. Hvad med snavsede og irrede kontaktflader inde i stikkontakterne, på benene på stikket, alle samlinger hvor kablerne (220 V) starter og slutter i hjemmets ledningsnet.
Det er så himmelråbende tåbeligt at diskutere om det hjælper at polere en sikring - Han der ønsker at høre en forskel vil kunne høre en forskel. Jeg kan observerer at tilsvarende oplevelse når jeg renser mine øre (brug gerne en flaskerenser og rigeligt med 3 db. salmiarkspiritus - så kommer der f...... hul igennem)
mvh.
Lasse
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
|
Hvis der er spænding nok, så har man ikke glæde af mere spænding.
|
|
|
Man kan prøve at måle spændingen ubelastet og så hvor meget den falder når f.eks. en 2 kW varmeblæser tilsluttes. Det giver en idé om installationens tilstand.
Det jeg ser som et potentielt problem er at netspændingen moduleres i takt med effektforstærkerne trækker strøm, hvilket kan påvirke de mere følsomme komponenter i systemet.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Mightyfish skrev:
|
dem der taler om placebo effekt burde tænke på man er langt mere villig til at tro på noget man har betalt for, end et tweak der tager 5 min at efterprøve og iøvrigt er gratis.
|
|
|
Det mener jeg ikke nødvendigvis er sandt. Det farlige er, tror jeg, at lytte efter noget bestemt. Ens ører kan opdigte de mest utrolige ting - selv store ændringer, som man, som lydtekniker, tror at man netop har lavet, kan jo vise sig at være ren indbildning, når man lang tid senere opdager, at det apparat man stod og drejede knapper på, f.eks. har været bypass'et hele tiden.
Det kan enhver erfaren lydtekniker snakke med om....enhver ærlig, erfaren lydtekniker, i hvert fald.
Og her snakker vi altså ikke ændringer i den størrelsesorden som sikringsudskiftning, netkabel-hokus pokus osv. - vi snakker om kraftig EQ, kompression eller noget andet...noget som kan gøre en voldsom forskel, som ingen er uenig i hvorvidt eksisterer eller ej. |
|
|
De små fine ændringer de, der har mange års erfaringer med high end tiltror jeg ikke at en lydtekniker er i stand til at lytte sig ind på. Lydteknikere har iblandt high end folket ikke en stor stjerne og det af god grund
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|