Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Konvertering af 230 volt til 110? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
renék
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Du skal bare finde ud af hvor meget din forstærker max kan bruge, det står som regl omme bag på den, du kan ikke bare sige at den kan lever 2*400w, der sidder jo også en trafo inde i den som levere de watt.

Du skal derimod finde ud hvad den max effekt på "nettet" er som, som regl står anført bagpå den eller i manualen.

Derudfra kan du bare henvende dig til enhver el-insatllatør og spørge efter en Trafo som smider 110 vac ud på sekundær siden.

Hvis du vælger en jernkerne trafo vil den nok være meget stor i bygnings mål, hvorimod en elektronisk trafo vil være meget mindre.

Hvad du så vil vælge er op til dig, personligt vill ejeg nok vælge en jernkerne.

Jeg tror det er den billigste og måske den bedste måde at gøre det på ( dog har jeg heller ikke ret meget erfaring med det til HiFi) men jeg er dog elektriker :-)

Til top Vis renék's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af renék

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Du skal have så stor en transformator som muligt!

Det skal du fordi du skal have så lille en netimpedans som muligt. Den afgører nemlig hvor nemt lysnettet kan afgive strøm til forstærkeren, og dermed i sidste ende, forstærkerens evne til at sende strøm  ud i højttaleren.

Hvis du læser tråde om netstøjsfiltre, så klager folk over at det dræber dynamikken i forstærkere. Det er netop pga. den forhøjede netimpedans.

Det bedste ville være hvis du kunne forbinde om inde i forstærkeren, så du slap for den ekstra transformer.  

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
jdg1 skrev:

Prøv lige at klappe hesten kammerat!

Jeg nævnte at man kunne bruge en stepdown converter, men jeg skrev samtidig, at jeg ikke har erfaringer med brugen af disse til hifi udstyr og at jeg derfor ikke kunne udtale om en eventuel påvirkning af lyden.

Nu er du så kommet med en kvalificeret vurdering heraf, hvilket er helt fint - du ved uden tvivl en masse om emnet  

Men der er altså ingen grund til at hidse sig sådan op!

Du siger det så fint selv, nemlig at du ikke har nogen erfaring med brugen af sådanne convertere. Og netop derfor bør du og andre med samme manglende erfaring/kendskab ikke lege rådgiver.

Jeg har sagt det gang på gang, at man ikke bør lege ekspert og vejlede andre, hvis man ikke ved hvad man snakker om.
Når folk spørger om et teknisk problem, er det typisk i håb om, at der sidder folk med noget brugbar viden, der kan hjælpe dem videre. Og så nytter det ikke, at folk uden den fornødne viden øver sig som ekspert.
I dette tilfælde er det værste der sker nok, at vedkomne ender op med en flok convertere han ikke kan bruge til noget. Men jeg har set flere eksempler, hvor folk er kommet med "gode råd", hvor det har været decideret farligt at følge disse.
Man skal have respekt når vi snakker om netforsyning. Og har man ikke den fornødne viden, må man heller tie, end at lokke folk ud i potentielt farlige situationer. Det burde du som medlem af moderatorgruppen kunne nikke se det fornuftige i!!

Og ja, jeg blev faktisk jævn negativ da jeg læste folks indlæg! Og det finder jeg jvf ovenstående ret rimeligt. Jeg kan som faguddannet ikke bare sidde og se hvordan hobby-folk leger ingeniører!
Men trods det at jeg blev jævn negativ, så taler jeg stadig i et pænt men bestemt sprog!!
Igen mener jeg du som moderator burde være et godt eksempel, og ikke skrive ting som "Prøv lige at klappe hesten kammerat!". Det er ikke specielt høfligt, og harmonerer ikke med h4a's regelsæt! Jeg kunne snildt forestille mig, at visse medlemmer kunne læne sig op af en advarsel for sådanne udtalelser. Og det bør også gælde selvom man er moderator.
Moral er godt, og dobbeltmoral er dobbelt så godt! Måske....

Du har uden tvivl styr på dette område - det er der vist ingen der er i tvivl om  

Der er heller ingen der (længere) er i tvivl om, at stepdown convertere var et dårligt forslag. Som tidligere nævnt, så skrev jeg at det var en mulighed, men at jeg ikke havde erfaringer med det til hifi-brug (heraf min henvisning til Svend P - som vel også burde have omfattet dig). Og nej jeg er ikke "ekspert" på dette område og jeg har heller aldrig givet udtryk for det - tværtimod!

Min lidt hårde tone i mit svar til dit indlæg skyldtes, at jeg syntes at dit indlæg tenderede en regulær overfusning - ingen tvivl om du har ret og at jeg tog fejl, men det kan altså gøres en anelse mere "høfligt" - som du selv skriver!  Og nej du brugte ingen "fy-ord", men man behøver ikke at være det hurtigste dyr i skoven for at kunne læse mellem linierne (eller at kunne tælle til mere end ét udråbstegn).

Men lad nu tråden komme tilbage på rette spor - hjælp til Olsen (uden brug af stepdown converter)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Yep - godt ord igen fra alle parter og tak for forslagene. Lyder som om I alle er fornuftige (unge som gamle  ) mennesker

Det ser ud til at jeg skal ha' fat i en transformator og ikke en 'step down converter'. Må her give udtryk for hvor fedt dette forum er - der er simpelthen folk tilknyttet som ved en masse - respekt!!

Men en transformator er vel ikke noget man sådan lige går ud og køber i en alm. butik - eller er det? Jeg kunne godt bruge nogle lidt mere konkrete forslag til hvillken transformator jeg evt. kunne overveje at købe, altså bare nogle eksempler.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en forstærker du er ved at købe?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Olsen

Det lader til at være en større omgang du har gang i med den sending.

Er det ikke muligt at købe samme produkt i Danmark/Europa? Det ville da spare dig for en masse bøvl (Udover volt tænker jeg også på fragt og betaling som du har nævnt i andre tråde)

Bliver sjovt at se hvad det er du har fundet.

Brian

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Begynde at stille på den der 110/220 knap eller hvad der nu står skal man passe på med, jeg havde låget af min gamle NAD 2200 for at rense og pudse den og tilmed nyde synet af den (ha ha), men på en eller anden måde havde jeg fået flytte den fra 220v til 110v uden at vide det.

Og med det resultat at knappen man justere på brændte over og gik løs da jeg tændte for den, og så var den 2200 færdig.

den kunne godt nok ordnes igen, men det var ikke billigt.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres hjælp hid til. Jeg har sendt en mail til sælger for at få afklaret en række spørgsmål, heriblandt mulighed for at ændre på spændingen mellem 220 og 110 volt.

Så snart jeg får svar, skal jeg gerne lade jer vide det.

tvjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ny her på HIfi4all, og fandt dette indlæg.

Jeg har surfet lidt på nettet for at finde ud af lidt omkring dette med en konverter, og problemet som jeg har fundet ud af er ikke at spændingen er anderledes den kan man konvertere ned, det er ikke n joget problem, men der er også de berømte Hertz. hvis der sidder en blæser i komponenten skal man udskifte denne da den kører langsommere og dermed skaber mindre køling, og dette kan jo være desideret farligt.

Min kone var så flink at skaffe mig en Lexicon RV-5 fra usa den kører på 1156 volt 60 Hz, hva gør elektrikkeren så han skaffer sig en kæmpe trafo for den skal jo kunne trække svinet med masser af overskud (det er også nævnt i artikkelen over) Lex bruger 1300 wat fra nettet 110 Volt og jeg har skaffet en trafo/converter på 3000 VA. det er også fint. Jeg har den fantastiske lyd ud af mine audiopro højttalere, der forøvrigt er cablet med de håndlavede kabler fra TMC the music cable. Nå videre. Mit problem er at jeg ikke kan skifte mellem signalkilderne uden at få sort skærm. Jeg har intet problem med lyden. Er der nogen der kan give en forklaring på dette. Noget andet er at den 3000 VA store trafo brummer helt vildt, men jeg overvejer at købe en anden model, er der nogen der har erfaring med dette.

Hilsen Torben

Til top Vis tvjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tvjensen Besøg tvjensen's Websted

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 05 August 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Prøve montere en ekstra Blæser hensyn til de manglende Hz. Husk spændingen til samme ekstra blæser kan jo godt tages fra 230V.

Tror eller er overbevist om jeg engang havde en simpel mono båndoptager hvor Drivremmen havde en stilling for 50 hhv 60 Hz! Fordi et skib havde 220V MEN 60Hz    Således elektriske ure heller ikke fungerede.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg troede næsten alt USA udstyr var med "Indvendig mulighed for skifte mellem 110 og 230V", men korrekt blæseren kører for langsomt.

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

tvjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 August 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

HVis man skal skifte spænding skal man skifte trafo, men jeg ved ikke hvor jeg skaffer sådan en trafo hende.

Jeg har monteret en blæser som suger fra køletunnelen, den er monteret til en ekstern 12 volt forsyning. Så holder jeg temperaturen oven på tunnelen nede 8 grader. Men det øste ikke problemet.

Den trafo der bliver henvist til fra batteribyen er netop sådan en jeg har. Den brummer en hel del, og er vel derfor ikke rigtig velegnet i hifi setup.

Deror leder jeg efter noget andet og deter det jeg efterlyser erfaring i.

Til top Vis tvjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tvjensen Besøg tvjensen's Websted

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg troede at den Oprindelige Trafo var med ledninger (ikke en omskifter men Interne ledninger) til skifte mellem 110 og 220V.

Jeg har aldrig ment denne Trafo direkte skulle skiftes ud. Den Traffo Du har som Brummer, kan denne ikke anbringes i et andet Lokale?

Skrevet senere

Tillykke FredMarantz med Din traffo 1100Watt'er

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 August 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jeg købte noget ældre rørudstyr fra USA (110V) og satte en stor tuuung gl. tysk trafo (230 ->110) imellem (10A). Den brummer lidt over det og jeg satte den i et andet lokale  - forbandt med længere kabler fra trafo til forstærker.  0 problemer!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes