Forfatter |
|
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Ahania skrev:
Man må da kunne finde nogle alternativer, som kan bruges.
|
|
|
Dæmp kabinettet med blygummi, de steder hvor kabinettet vibrere og stil rørforstærkeren hvor der ikke er akustisk tilbagekobling.
Glem alt om de sokker, det er ligesom sex med gummi. |
|
|
Sikken sammenligning.  Morten
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klart at blygummi (bitumen) kan resonansdæmpe kabinettet og dermed hindre trafobrum i at nå rørene, men de dersens Tube-rings (eller et andet mærke resonans-dæmpere) vil være tættere på "problemet-barnet" og er nok den bedste løsning på rør-mikrofoni. (Nok og måske?)
Ang. O-ringe: Man kunne måske opsætte rør-fatningerne i et flydende ophæng med O-ringe a´la SME´s grammofoner? Det har jeg 10hver10fald tænkt på at gøre med min Edison, når den skal hældes i et andet kabinet som hardwired rør-ib!
|
Til top |
|
|
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
144 svenske (øh kroner?) for en teflon-børge med en stålring passende på et signalrør?
Det synes jeg er en reel pris, set i hifi-sammenhæng!
O-ringe? Kan de tåle 150-200 graders varme? Nå-nej, men så kan det altså ende helt galt!
Og til hr Sveske; hellere et "gennemtweaket" folke-hifi, end high-end man ikke har råd til at købe tweaks til! (Ja, altså bare min egen personlige mening!) |
|
|
Jeg syntes det er en sindsyg pris. Bare fordi at det er til hi-fi retfærdig gøre det da ikke prisen 144,- gange 2 til signal rør 250,- gange 4 til effekt rør ------------------------------ 1288,- for 6 stk. varme bestandige ringe. Det er da helt vildt, for nogle små dimser. __________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nu også "kun" købe 4 stk til signalrør til rundt 600 svenske kroner, er lig 500 rigtige kroner!
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Klart at blygummi (bitumen) kan resonansdæmpe kabinettet og dermed hindre trafobrum i at nå rørene, men de dersens Tube-rings (eller et andet mærke resonans-dæmpere) vil være tættere på "problemet-barnet" og er nok den bedste løsning på rør-mikrofoni. (Nok og måske?)
|
|
|
Som Dr. Leo Lummerkrog siger: Det er bedre at forebygge end at helbrede.
|
Til top |
|
|
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jajo ... men det er jo tit at rør er fritlagt i konstruktionen ... og at lukke et kabinet med effektrør af med bitumen ... ja det indebærer en stor risiko for nedsmeltning af bdåe det ene og det andet.
Vil sige at tube-rings benyttes af mange med god effekt... men det er da også ligeså åbenlyst at hvis man kan undvære disse ... f.eks. ved at købe bedre rør ... ja så er det løsningen.
Bundy
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom rørene står frit har forstærkeren jo alligevel en form for kabinet.
Hvis det "ringer" lidt, og det gør både aluminium og stålplade, så kunne det måske være en udmærket ide med bitumen-dæmpning.
Jeg tror også at disse Tube-ring er af det bedre, trods en lidt hamper pris for Tube-rings til effektrørene. Det "fede" er at priserne er svenske, de regner jo kun med 8/10 kroner!
Selvom jeg kører med E88CC, E188CC eller E288CC (lav-mikrofoni), så er der nok lidt at hente alligevel. Forstærkeren og rørene vil møde gulvresonans, når der er smæk på bassen, 10hver10fald hjemme hos mig, også selvom forstærkeren står på korkslibeklodser!
Leo Lummerkrogs (som vel nærmest må betegnes som en gammel libertiner) teorem omkring forebyggelse, kan alle vel tilslutte sig!?
|
Til top |
|
|
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smid forstærkeren op på nogle dæmpefødder ... og gerne en tung hylde. 
De fleste rør-trin har et rimeligt stabilt kabinet/ramme ... og bitumen lugter ganske grimt når det begynder at smelte ... har prøvet. 
Nu er det jo langt fra alle der har (alvorlige) problemer med mikrofoni i rørerne ... men der er oftest lidt at hente.
Bundy
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Alvorlige" problemer har jeg ikke, men kan der hentes lidt, så synes jeg ikke at 500 danske kroner er en ublu pris (i hifi-sammenhæng)!
Korkslibeklodser er nu udmærkede dæmpefødder, og tilmed billige!
|
Til top |
|
|
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig ... mht til udgiften til tube-rings.
Er ret så glad for Solid Tech DOS eller FOS som afkobling. Særligt DOS og også deres billigere alternativ ISOclear (tror jeg de hedder) kan købes til fornuftige priser.
Bundy
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Har i en del år brugt disse: http://herbiesaudiolab.home.att.net/
De køler ikke røret, me dæmper microfoni. graden af performance afhænger af applicationen, samt af/tilkobling generelt.
|
Til top |
|
|
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg afprøver lige nu et forsøg med nøgleringe om rørene...de passer lige nøjagtigt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jeg sige.
En klar ændring ved nøgleringe om rørene.
Nu skal det lige igennem de vanlige ABA Test og langtidslyttes. Men umiddelbart en forbedring.
Vil ikke sige mere nu og må i denne tråd skuffe de, der ønsker at debattere havelåger og flæskestegs indvirkning på lyden. Her vil jeg alene præsentere mine resultater af dette tweak efterhånden som det bliver et sikkert resultat
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Vil ikke sige mere nu og må i denne tråd skuffe de, der ønsker at debattere havelåger og flæskestegs indvirkning på lyden. Her vil jeg alene præsentere mine resultater af dette tweak efterhånden som det bliver et sikkert resultat |
|
|
 Det var også begyndt at blive lidt trivielt! Morten
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
De aludimser fra EuroAudioTeam koster desuden 180 NOK, 160 DKK hos Audioart i Norge. For mig ser de ud til at være et bedre produkt end de tilsvarende, og de køler tilmed. Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme, at jeg er nærmest målløs over dette her. Det eneste jeg har haft med dæmpning af rør at gøre, var at købe nogle audioquest dæmperinge for en del år siden. Disse har aldrig været en succes, faktisk en klar fiasko.
Så kom jeg tilfældigt ind på denne her hjemmeside med sokker til rørene, som jeg lagde ud her og en del bekræftede, at det måske kunne være småfarligt sådan at pakke røret ind pga. varmen.
Så lå der helt tilfældigt en nøglering samen med mit lager af gamle rør og så fik jeg ideen at "dæmpe" rørene med nøglering. Jeeg måtte gå hele mit lager af nøgleringe igennem for at finde 2 , der passede nøjagtigt (ikke for store, ikke for små, men alligevel så tilpas stramme, at de skal "skrues ned over " røret.
Nu er mine iagtagelser på ingen måde baseret på andet end ganske få AB og ABA test og langtidslytning er ej heller involveret endnu.
Men jeg må sige, jeg er målløs.Intet mindre. Hvad værre er...så kan jeg slet ikke se logikken i, at en metalring om røret på nogen måde medvirker til en så mirakuløs forbedring.
Og her taler vi en forbedring, der er klart større end poleringshistorien.
Der kommer meget mere om dette.
Mon jeg kunne få et par andre til at afprøve dette her også..?
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Men jeg må sige, jeg er målløs.Intet mindre. Hvad værre er...så kan jeg slet ikke se logikken i, at en metalring om røret på nogen måde medvirker til en så mirakuløs forbedring.
|
|
|
Logikken er at du med ringene dæmper resonanser i røret, mislyden opstår når elektronerne i røret bliver "forstyret" i deres vandring fra katode til anode, eller kan også skyldes at røret ikke er samlet ordenligt.
Iden er god nok, men jeg kan ikke lide at putte ting uden på mine rør, og slet ikke metalringe !
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Mr.Antisilver skrev:
|
|
|
Logikken er at du med ringene dæmper resonanser i røret, mislyden opstår når elektronerne i røret bliver "forstyret" i deres vandring fra katode til anode, eller kan også skyldes at røret ikke er samlet ordenligt.
Iden er god nok, men jeg kan ikke lide at putte ting uden på mine rør, og slet ikke metalringe !
|
|
|
Hvorfor ikke?
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ringene skal kunne give sig, ellers kan røret (teoretisk) springe ved temperaturskift. Jeg tør ikke med nøgleringe...
Mvh.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Ringene skal kunne give sig, ellers kan røret (teoretisk) springe ved temperaturskift. Jeg tør ikke med nøgleringe...
Mvh. |
|
|
ok..nøgleringe kan vel give sig en smule..så jeg satser. Jeg kan på ingen måde gå tilbage til ikke at have nøgleringe om...forbedringen er for vild
|
Til top |
|
|