Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: center til Jamo R909 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 November 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Svend P skrev:

Men Jamo'en er vel ikke en rigtig dipol?

Og en panelhøjttaler er vel ikke den bedste, hvis man godt kan lide lytryk og trykken i maven?

Jamo'erne skal eks. suppleres med 4 stk. 15"subs, for at få så meget bas som muligt!!!

Jow, jow - gu' fanden er den da en dipol, ellers havde jeg ikke anbefalet MG20.1, som alternativ! MG20.1har knap 2 meter bånddiskant og membranareal svarende til 4-5 stk. 18" pr. side, men med 1/100 membranvægt. MG20.1 vil helt sikker "trykke" mere i bassen en Jamo'en, qua sit større membranareal og lavere membranvægt.

Personligt æder jeg heller ikke Jamoens opgivede følsomhed på 89db, slet ikke når de opgiver -3db punktet til 25hz! Det er en ommer!!!

Fed reaktion: "Jow, jow - gu' fanden er den da en dipol"

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 November 2006 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:
David skrev:
Svend P skrev:

Og en panelhøjttaler er vel ikke den bedste, hvis man godt kan lide lytryk og trykken i maven?

Jamo'erne skal eks. suppleres med 4 stk. 15"subs, for at få så meget bas som muligt!!!

Jow, jow - gu' fanden er den da en dipol, ellers havde jeg ikke anbefalet MG20.1, som alternativ! MG20.1har knap 2 meter bånddiskant og membranareal svarende til 4-5 stk. 18" pr. side, men med 1/100 membranvægt. MG20.1 vil helt sikker "trykke" mere i bassen en Jamo'en, qua sit større membranareal og lavere membranvægt.

Personligt æder jeg heller ikke Jamoens opgivede følsomhed på 89db, slet ikke når de opgiver -3db punktet til 25hz! Det er en ommer!!!

Mvh

Hej Peter,

Glæder mig jeg kan underholde i pausen - måske man skulle blive pauseklovn?

Jeg kunne faktisk rigtig godt tænke mig at høre den Jamo, men den er desværre total uinteressant til den pris - det koster ikke meget over 5000,- at lave sådan et sæt højttalere, hvis man kan undvære buen på "kabinettet". Synd de har prissat den så højt, da den måske kunne være med til, at store højttalere igen fik lov at komme ind i stuerene rundt omkring i Danmark (forudsat den er god).
Jeg er snart ved at brække mig over alle de søjlehøjttalere med smalle fronter! Så snart bassen er større end 7" kommer den om på siden, hvor den intet har at gøre i min verden... Det har intet med hifi at gøre, hvis man ikke time-align'er enhederne. Og det skal gøres mekanisk/akustisk i min verden - ikke noget delefilter-show! Ligesom, jeg mener den eneste impedanskorrektion, der har noget at gøre i en højttaler, er en akustisk ventil, afstemt på systemresonansen, så den fjerner impedanspuklen i bassen - og JA, der er kun en pukkel, for trykkammer/matrix er det eneste "kabinet" ud over dipol, som kan bruges til noget som helst, der har med hifi at gøre...

Har man eksempelvis en diskant, hvis egenresonans-pukkel er så stor, at den rækker op, så den supplerer med det samlede output, så find en anden diskant!

Så Jamo'en er en meget dejlig højttaler i min verden - ingen basrefleks! YES!!! (det er næsten det bedste ved den), dipol (Ahh, ingen kasselyd!), bred baffel og store basser! (de to sidste hænger unægteligt sammen)

Drømmen er stadig en Magnepan 20.1, som er verdens eneste compound-dipol - den har 2 stk. bas/mellemtone-paneler pr. side, der er spændt sammen med kun lidt luft imellem. Bånddiskanten er den samme som i 3.6R, men 20.1 skulle efter sigende være en anden verden!
Puha, det er lige før den går i bukserne!!!
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 November 2006 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Bradford skrev:
David skrev:
Svend P skrev:

Mvh

Hej Peter,

Jeg kunne faktisk rigtig godt tænke mig at høre den Jamo, men den er desværre total uinteressant til den pris - det koster ikke meget over 5000,- at lave sådan et sæt højttalere, hvis man kan undvære buen på "kabinettet". Synd de har prissat den så højt, da den måske kunne være med til, at store højttalere igen fik lov at komme ind i stuerene rundt omkring i Danmark (forudsat den er god).
Jeg er snart ved at brække mig over alle de søjlehøjttalere med smalle fronter! Så snart bassen er større end 7" kommer den om på siden, hvor den intet har at gøre i min verden... Det har intet med hifi at gøre, hvis man ikke time-align'er enhederne. Og det skal gøres mekanisk/akustisk i min verden - ikke noget delefilter-show! Ligesom, jeg mener den eneste impedanskorrektion, der har noget at gøre i en højttaler, er en akustisk ventil, afstemt på systemresonansen, så den fjerner impedanspuklen i bassen - og JA, der er kun en pukkel, for trykkammer/matrix er det eneste "kabinet" ud over dipol, som kan bruges til noget som helst, der har med hifi at gøre...

Har man eksempelvis en diskant, hvis egenresonans-pukkel er så stor, at den rækker op, så den supplerer med det samlede output, så find en anden diskant!

Så Jamo'en er en meget dejlig højttaler i min verden - ingen basrefleks! YES!!! (det er næsten det bedste ved den), dipol (Ahh, ingen kasselyd!), bred baffel og store basser! (de to sidste hænger unægteligt sammen)

Drømmen er stadig en Magnepan 20.1, som er verdens eneste compound-dipol - den har 2 stk. bas/mellemtone-paneler pr. side, der er spændt sammen med kun lidt luft imellem. Bånddiskanten er den samme som i 3.6R, men 20.1 skulle efter sigende være en anden verden!

så køb den da det kan da ikke være et problem , med alt det du har haft igemmen  de vil nok ikke give dem væk.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

må jeg høfligst gøre opmærksom på, at det ikke er enhederne alene, der bestemmer en højttalers lyd -slet ikke. Kabinetvibration, diffraktion og først og fremmest FILTERET har stor betydning. Det er bl.a. med til at besteme højttalerens udstrålingsmønster, som betyder meget for off-axis response, som igen betyder meget for power response. Derfor giver det ringe mening at tro, at man kan matche lyd ved at se efter højttalere med samme enheder.

David: "trykkammer/matrix er det eneste "kabinet" ud over dipol, som kan bruges til noget som helst, der har med hifi at gøre"
Du er ret alene blandt High-end højttalerproducenterne i din stålsatte mening om, hvad der er hifi. Men det må være en tilfredsstillende følelse at have set lyset. Please, få mig til at hade mine refleksafstemninger
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Sendt: 10 November 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er næsten helt sikker på, at det vil kunne betale sig at bygge selv i det her tilfælde! 
Til top Vis Makrelsalat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Makrelsalat

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 10 November 2006 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Det kan ALDRIG betale sig at bygge selv

De er set til 50.000 kr på Ebay i Tyskland. Og min kammerat vil måske vente lidt længere på at købe dem, så en pris på 40.000 er nok ikke urealistisk.

Jazzman, naturligvis har du langt hen ad vejen ret, men du må indrømme det er en svær nød at knække ellers!

Som jeg vist tidligere har nævnt, så er valget faldet på to Jamo Concert Center, der skal stå ved siden af hinanden. Det er måske lidt en no-brainer, men jeg tror det er et ok bud, hvis det ikke skal være alt for eksotisk.

Er der nogen der har bud på baghøjttalere?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 10 November 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Et sæt bruge Oriel - de kan stå bag sofaen, og stadig nå op over ryggen  

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 10 November 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Svend P skrev:

Nej nej gu fanden er det ikke en rigtig dipol . Mig bekendt laver scan speak ikke dipole diskanter.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 November 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

To Centerhøjttalere ved siden af hinanden er ikke så godt - jeg taler af erfaring, for mit Avant 32" har netop to sådanne indbygget, og det giver en tydelig kamfiltervirkning, når man bevæger hovedet. ("lobing" pga. tæt placerede enheder). Nu er du advaret!

Hvorfor ikke bare een topklasse Jamo eller anden god, højtydende centerht?

"du må indrømme det er en svær nød at knække ellers!"

Tjae - ikke nødvendigvis. Få højttalerne til at matche i udstrålingsmønster og voicing - og glem det der med ens enheder.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:
David skrev:
Bradford skrev:
David skrev:
Svend P skrev:

Mvh

Hej Peter,

så køb den da det kan da ikke være et problem , med alt det du har haft igemmen  de vil nok ikke give dem væk.

Det er ikke helt urealistisk, at jeg hopper på dem en dag, men p.t. er stuen for lille... Øv, jeg havde ellers håbet, at du kunne snakke dem møre, så de gav mig et sæt, hvor er alt Jensen-mojo'en?

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
må jeg høfligst gøre opmærksom på, at det ikke er enhederne alene, der bestemmer en højttalers lyd -slet ikke. Kabinetvibration, diffraktion og først og fremmest FILTERET har stor betydning. Det er bl.a. med til at besteme højttalerens udstrålingsmønster, som betyder meget for off-axis response, som igen betyder meget for power response. Derfor giver det ringe mening at tro, at man kan matche lyd ved at se efter højttalere med samme enheder.

David: "trykkammer/matrix er det eneste "kabinet" ud over dipol, som kan bruges til noget som helst, der har med hifi at gøre"
Du er ret alene blandt High-end højttalerproducenterne i din stålsatte mening om, hvad der er hifi. Men det må være en tilfredsstillende følelse at have set lyset. Please, få mig til at hade mine refleksafstemninger

Øhhh, off-axis response og power response er vel stort det samme, det handler vel bare om lineær spredning?

Jeg er skam ikke alene, måske næsten alene herinde, men der findes rent faktisk også andre mennesker, der kan se logikken i trykkammer og lav Q'et bassystem, samt fordelene ved fravær af kabinet, som på en dipol. En af de største fortalere for lukkede systemer, Steen Duelund, er desværre død nu, så jeg kan ikke gemme mig bag ham.

At disse personer orker ikke at diskutere med de mest forum-aktive Dali-, Vienna- og B&W-ejere, forstår jeg udmærket godt, da disse er mest styret af hvad, der er på forsiden af de nyeste hifi-blade, hvad deres hifi-pusher har fået hjem af nyt junk-fi, og hvad alle andre synes de skal købe... Det er begrænset hvor lang tid, man gider at bruge på at forklare folk at jorden er rund, eller at julemanden ikke findes, selvom Poul er meget vedholdende i sit forsøg på hifi-opdragelse af os alle....

Basrefleks, specielt i store højttalere, er, i min verden, som afstemningssystem, hvad MP3 er som lydformat - totalt ubrugeligt. Ligesom 2½-vejs også er noget djævlen har skabt, sammen med

Filterteknik er en helt anden snak, hvor vi helt sikkert også kan blive uenige, så det undlader jeg at komme ind på...

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 10 November 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Nå ja, kan man ikke andet, så kan man da være på tværs...af det meste!
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 November 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

"Basrefleks, specielt i store højttalere, er, i min verden, som afstemningssystem, hvad MP3 er som lydformat - totalt ubrugeligt"

Problemet er, at "din verden" er en kolos på lerfødder - hverken funderet i teori eller praktisk lytning. Man kan da godt lege eremit og råbe "puha" efter JMLab og mange, mange flere firmaer, og efter alle de mennesker, der lever lykkeligt med et reflekssystem - det får man bare ikke mere ret af.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Sendt: 10 November 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

David skrev:
MC955 skrev:
David skrev:
Bradford skrev:
David skrev:
Svend P skrev:

Mvh

Hej Peter,

Det er ikke helt urealistisk, at jeg hopper på dem en dag, men p.t. er stuen for lille... Øv, jeg havde ellers håbet, at du kunne snakke dem møre, så de gav mig et sæt, hvor er alt Jensen-mojo'en?

HEHE  skal gøre mit på CES , og få jeg et sæt lover jeg dig et også.

Sådan skal det ikke være hader feddet mennsker

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 10 November 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hva' med den store center fra Vienna, den er STOR!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 10 November 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

'...selvom Poul er meget vedholdende i sit forsøg på hifi-opdragelse af os alle....

Basrefleks, specielt i store højttalere, er, i min verden, som afstemningssystem, hvad MP3 er som lydformat - totalt ubrugeligt.'

Hej David

Det er jo altid godt at have en holdning, men at referere til Poul som gud, (hvilket jeg da ikke nødvendigvis er uenig i...) og derefter sige at basrefleks ikke virker, ser dog for mig lidt underligt ud  Poul's egne højttalere gennem de sidste ca. 10 år, er jo nogle kæmpe basrefleks højttalere!!! 

Prøv du at sige til Poul, at hans højttalere, og dermed hele hans grundlag for lyd, er totalt ubrugeligt!!!

God weekend!

PS: Jeg har "skabt" mine højttalere... Men er jeg så djævlen?

'2½-vejs også er noget djævlen har skabt'

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:
'...selvom Poul er meget vedholdende i sit forsøg på hifi-opdragelse af os alle....

Basrefleks, specielt i store højttalere, er, i min verden, som afstemningssystem, hvad MP3 er som lydformat - totalt ubrugeligt.'

Hej David

Det er jo altid godt at have en holdning, men at referere til Poul som gud, (hvilket jeg da ikke nødvendigvis er uenig i...) og derefter sige at basrefleks ikke virker, ser dog for mig lidt underligt ud  Poul's egne højttalere gennem de sidste ca. 10 år, er jo nogle kæmpe basrefleks højttalere!!! 

Prøv du at sige til Poul, at hans højttalere, og dermed hele hans grundlag for lyd, er totalt ubrugeligt!!!

God weekend!

PS: Jeg har "skabt" mine højttalere... Men er jeg så djævlen?

'2½-vejs også er noget djævlen har skabt'

Nu er Poul ikke gud i min verden (selvom jeg kan se mange synes, at han er, ifølge afstemningen på pouls hjemmeside), og selvom han siger meget, som er sandt, er jeg langt fra enig i alt han siger, ligesom jeg ikke kan lide noget af det grej han sælger. Men han forsøger at opdrage folk til at tænke sig om inden de investerer deres sparepenge, ligesom han er god til at forklare begrebet kvalitet. (og nej, kvalitet er ikke som mange tror en blank, sort plastikkant på f.eks et Pioneer plasmatv eller har noget med pianolak at gøre). Han er desuden god til at fjerne "markedsføringen" omkring produkter, så kun selve produktet står tilbage (her kan man jo læse ungens emne omkring rega pladespillere). Det tager nogen tungt, men for mig er det en dejlig bekræftelse på, at der er andre, der har det på samme måde som mig: at over 75% af alt såkaldt hifi på markedet er noget l**t! At en rega pladespiller er noget billigt l**t, kan vi alle se, men de færreste kan tåle at høre det, hvis de ejer en. Jeg ser sådan på det, at hvis jeg havde p***et i bukserne uden at have opdaget det, vil jeg være taknemmelig for, at der kom en og fortalte mig det. Man kunne jo gå hen og blive forkølet...

Det kan godt være at han er for skarp til nogen, men jeg finder det hylemorsomt og ikke mindst informativt, ligesom jeg også er helt vild med den nye "Borat - The Movie". Den falder helt sikkert heller ikke i alles smag.

Nu har man i 2½-vejs jo det åbenlyse problem, at man har 2 forskellige enheder, der spiller samme frekvensområde, i forskellig afstand fra lytteren, ligesom bassen vil skabe fasedrej langt op i mellemtonen, afhængigt af hvor højt og hvor stejlt den skæres, da bas/mellemtonen jo også spiller helt ned i frekvens. Så er det pest eller kolera: vil man have en blød afrulning opadtil og have et lille fasedrej  i et stort område, eller vil have en stejl afrulning, og stort fasedrej i et lille område? Impedansmæssigt er 2½-vejs også en ommer, da du har 2 parallelkoblede enheder i bassen, altså vil bassen komme ned omkring 2,8 ohm i din højttaler, forudsat svingspolens DCR er 5,7 ohm, som på en standard 15W8530. Den impedans er der ikke helt vildt mange forstærkere, der vil være vild med at trække, og den/dem der kan, vil helt sikkert lyde bedre med en 6-8 ohms højttaler på istedet (uden hensynstagen til afstemningstype, fasevinkler, og disses stejlhed). I min verden, har man dermed sagt, at man ikke vil lave en ordenlig højttaler. Altså har man spændt ben for begrebet høj troværdighed inden, at der overhovedet er kommet lyd ud af højttaleren...

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det kan ALDRIG betale sig at bygge selv

De er set til 50.000 kr på Ebay i Tyskland. Og min kammerat vil måske vente lidt længere på at købe dem, så en pris på 40.000 er nok ikke urealistisk.

Jazzman, naturligvis har du langt hen ad vejen ret, men du må indrømme det er en svær nød at knække ellers!

Som jeg vist tidligere har nævnt, så er valget faldet på to Jamo Concert Center, der skal stå ved siden af hinanden. Det er måske lidt en no-brainer, men jeg tror det er et ok bud, hvis det ikke skal være alt for eksotisk.

Hvorfor køber han ikke bare 4 stk. Jamo 909?

Alternativt, lavede jamo engang et THX sæt med dipol baghøjttalere, måske de kan findes brugt?

Ellers er en sæt Concert 8 oplagt, nu han har valgt Concert Center... 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er fint at Jamo laver dipoler. Det er godt at nogle af de store er med.

Nu er det normalt lidt svært at bedømme en højtaler ud fra dens performance på en enkelt udstilling, men ellers har jeg godt grundlag for at sige, at de ikke når et par Linkwitz orion til sokkeholderne i forhold til Lydkvalitet. Hvilket den selvfølgeligt ikke er alene om :)

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg synes det er fint at Jamo laver dipoler. Det er godt at nogle af de store er med.

Nu er det normalt lidt svært at bedømme en højtaler ud fra dens performance på en enkelt udstilling, men ellers har jeg godt grundlag for at sige, at de ikke når et par Linkwitz orion til sokkeholderne i forhold til Lydkvalitet. Hvilket den selvfølgeligt ikke er alene om :)

Ja, vi har nok alle vores favoritter. Vi har en meget forskellig opfattelse af lyd. Heldigvis.

vh. Henrik

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes