Emne: center til Jamo R909 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
kramer71 skrev:
|
Jeg synes det er fint at Jamo laver dipoler. Det er godt at nogle af de store er med.
Nu er det normalt lidt svært at bedømme en højtaler ud fra dens performance på en enkelt udstilling, men ellers har jeg godt grundlag for at sige, at de ikke når et par Linkwitz orion til sokkeholderne i forhold til Lydkvalitet. Hvilket den selvfølgeligt ikke er alene om :)
|
|
|
Ja, vi har nok alle vores favoritter. Vi har en meget forskellig opfattelse af lyd. Heldigvis.
vh. Henrik
|
|
|
Det har ikke noget med forskellig opfattelse at gøre. Det er sådan set bare en kendsgerning af, hvordan de to højtalere reproducerer lyd i forhold til virkeligheden. Det skal man ikke være ekspert for at høre. Heldigvis.
VH
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at køre center-kanalen over de to fronter?
Morten
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Kramer "Det er sådan set bare en kendsgerning af, hvordan de to højtalere reproducerer lyd i forhold til virkeligheden" Det store problem er at ingen ht er perfekt til alt, selvom nogen kommer tættere på. Og så er det mit indtryk, at nogle lyttere tolererer nogle fejl, mens andre lyttere tolererer helt andre fejl! Når David flipper ud over basrefleks, er det teoretisk tænkeligt, at han har specielt øre for fasedrej i bassen. Personligt synes jeg jo, at mine Matrix 803 har mere fast bas end det gamle lukkede system med Q=0.8, men det er en anden historie....
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes lige i skulle se se det setup som det hele skal spille i. Focus er ikke så meget lagt på tonale kvaliteter, men mere på lydtryk og hug i maven. Jamo'erne er hovedsageligt valg pga. designet.

|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
sh*t i lydtryks freaks. Gad vide om det setup hører under gruppen højtalere. Det minder lidt om udsigten til bagagerummet i nabodrengens bil.
- Hvad er det forøvrigt nogle farverige blade i bunken? Hvad sker der egentligt på bagsmækken af det rum? Hug i maven siger du?
De jamo speakere har da et Design må man sige, og der er da super god hurtig slagkraftig bas fra 60 til 100Hz. At Jamo så har designet højtaleren, så bassen klangmæssigt skiller sig "rigtigt fint" ud fra mellemtonen er en anden sag 
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Neeper skrev:
'...selvom Poul er meget vedholdende i sit forsøg på hifi-opdragelse af os alle....
Basrefleks, specielt i store højttalere, er, i min verden, som afstemningssystem, hvad MP3 er som lydformat - totalt ubrugeligt.'
Hej David
Det er jo altid godt at have en holdning, men at referere til Poul som gud, (hvilket jeg da ikke nødvendigvis er uenig i...) og derefter sige at basrefleks ikke virker, ser dog for mig lidt underligt ud Poul's egne højttalere gennem de sidste ca. 10 år, er jo nogle kæmpe basrefleks højttalere!!!
Prøv du at sige til Poul, at hans højttalere, og dermed hele hans grundlag for lyd, er totalt ubrugeligt!!! 
God weekend!
PS: Jeg har "skabt" mine højttalere... Men er jeg så djævlen? 
'2½-vejs også er noget djævlen har skabt'
|
|
|
Nu er Poul ikke gud i min verden (selvom jeg kan se mange synes, at han er, ifølge afstemningen på pouls hjemmeside), og selvom han siger meget, som er sandt, er jeg langt fra enig i alt han siger, ligesom jeg ikke kan lide noget af det grej han sælger. Men han forsøger at opdrage folk til at tænke sig om inden de investerer deres sparepenge, ligesom han er god til at forklare begrebet kvalitet. (og nej, kvalitet er ikke som mange tror en blank, sort plastikkant på f.eks et Pioneer plasmatv eller har noget med pianolak at gøre). Han er desuden god til at fjerne "markedsføringen" omkring produkter, så kun selve produktet står tilbage (her kan man jo læse ungens emne omkring rega pladespillere). Det tager nogen tungt, men for mig er det en dejlig bekræftelse på, at der er andre, der har det på samme måde som mig: at over 75% af alt såkaldt hifi på markedet er noget l**t! At en rega pladespiller er noget billigt l**t, kan vi alle se, men de færreste kan tåle at høre det, hvis de ejer en. Jeg ser sådan på det, at hvis jeg havde p***et i bukserne uden at have opdaget det, vil jeg være taknemmelig for, at der kom en og fortalte mig det. Man kunne jo gå hen og blive forkølet...
Det kan godt være at han er for skarp til nogen, men jeg finder det hylemorsomt og ikke mindst informativt, ligesom jeg også er helt vild med den nye "Borat - The Movie". Den falder helt sikkert heller ikke i alles smag.
Nu har man i 2½-vejs jo det åbenlyse problem, at man har 2 forskellige enheder, der spiller samme frekvensområde, i forskellig afstand fra lytteren, ligesom bassen vil skabe fasedrej langt op i mellemtonen, afhængigt af hvor højt og hvor stejlt den skæres, da bas/mellemtonen jo også spiller helt ned i frekvens. Så er det pest eller kolera: vil man have en blød afrulning opadtil og have et lille fasedrej i et stort område, eller vil have en stejl afrulning, og stort fasedrej i et lille område? Impedansmæssigt er 2½-vejs også en ommer, da du har 2 parallelkoblede enheder i bassen, altså vil bassen komme ned omkring 2,8 ohm i din højttaler, forudsat svingspolens DCR er 5,7 ohm, som på en standard 15W8530. Den impedans er der ikke helt vildt mange forstærkere, der vil være vild med at trække, og den/dem der kan, vil helt sikkert lyde bedre med en 6-8 ohms højttaler på istedet (uden hensynstagen til afstemningstype, fasevinkler, og disses stejlhed). I min verden, har man dermed sagt, at man ikke vil lave en ordenlig højttaler. Altså har man spændt ben for begrebet høj troværdighed inden, at der overhovedet er kommet lyd ud af højttaleren...
|
|
|
Hej David
Først: Hvad har en højttalers DC modstand at gøre med højttalerens impedans? Nu er der jo ikke så meget musik ved 0 Hz, så jeg kan ikke se hvad det har med noget som helst at gøre... Mine enheder er ikke standard, men impedansen på dem minder om en normal 15W85XX... Men impedansen på den endelige højttaler når aldrig under 4 ohm, så din påstand holder ikke vand, hvilket vel heller ikke er så underligt nu du roder DC modstanden og impedansen sammen?
Og en 2 1/2 vejs skulle have fasedrej i mellemtonen? Ja, det har den, men om det har negativ indflydelse på resultatet kommer da helt an på hvordan man laver filteret! Fasen drejer, jo, men det gør den jo i alle højttalere!
Du må meget undskylde, men jeg synes det er noget frygteligt sludder du kommer med.
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
David skrev:
Neeper skrev:
'...selvom Poul er meget vedholdende i sit forsøg på hifi-opdragelse af os alle....
Basrefleks, specielt i store højttalere, er, i min verden, som afstemningssystem, hvad MP3 er som lydformat - totalt ubrugeligt.'
Hej David
Det er jo altid godt at have en holdning, men at referere til Poul som gud, (hvilket jeg da ikke nødvendigvis er uenig i...) og derefter sige at basrefleks ikke virker, ser dog for mig lidt underligt ud Poul's egne højttalere gennem de sidste ca. 10 år, er jo nogle kæmpe basrefleks højttalere!!!
Prøv du at sige til Poul, at hans højttalere, og dermed hele hans grundlag for lyd, er totalt ubrugeligt!!! 
God weekend!
PS: Jeg har "skabt" mine højttalere... Men er jeg så djævlen? 
'2½-vejs også er noget djævlen har skabt'
|
|
|
Nu er Poul ikke gud i min verden (selvom jeg kan se mange synes, at han er, ifølge afstemningen på pouls hjemmeside), og selvom han siger meget, som er sandt, er jeg langt fra enig i alt han siger, ligesom jeg ikke kan lide noget af det grej han sælger. Men han forsøger at opdrage folk til at tænke sig om inden de investerer deres sparepenge, ligesom han er god til at forklare begrebet kvalitet. (og nej, kvalitet er ikke som mange tror en blank, sort plastikkant på f.eks et Pioneer plasmatv eller har noget med pianolak at gøre). Han er desuden god til at fjerne "markedsføringen" omkring produkter, så kun selve produktet står tilbage (her kan man jo læse ungens emne omkring rega pladespillere). Det tager nogen tungt, men for mig er det en dejlig bekræftelse på, at der er andre, der har det på samme måde som mig: at over 75% af alt såkaldt hifi på markedet er noget l**t! At en rega pladespiller er noget billigt l**t, kan vi alle se, men de færreste kan tåle at høre det, hvis de ejer en. Jeg ser sådan på det, at hvis jeg havde p***et i bukserne uden at have opdaget det, vil jeg være taknemmelig for, at der kom en og fortalte mig det. Man kunne jo gå hen og blive forkølet...
Det kan godt være at han er for skarp til nogen, men jeg finder det hylemorsomt og ikke mindst informativt, ligesom jeg også er helt vild med den nye "Borat - The Movie". Den falder helt sikkert heller ikke i alles smag.
Nu har man i 2½-vejs jo det åbenlyse problem, at man har 2 forskellige enheder, der spiller samme frekvensområde, i forskellig afstand fra lytteren, ligesom bassen vil skabe fasedrej langt op i mellemtonen, afhængigt af hvor højt og hvor stejlt den skæres, da bas/mellemtonen jo også spiller helt ned i frekvens. Så er det pest eller kolera: vil man have en blød afrulning opadtil og have et lille fasedrej i et stort område, eller vil have en stejl afrulning, og stort fasedrej i et lille område? Impedansmæssigt er 2½-vejs også en ommer, da du har 2 parallelkoblede enheder i bassen, altså vil bassen komme ned omkring 2,8 ohm i din højttaler, forudsat svingspolens DCR er 5,7 ohm, som på en standard 15W8530. Den impedans er der ikke helt vildt mange forstærkere, der vil være vild med at trække, og den/dem der kan, vil helt sikkert lyde bedre med en 6-8 ohms højttaler på istedet (uden hensynstagen til afstemningstype, fasevinkler, og disses stejlhed). I min verden, har man dermed sagt, at man ikke vil lave en ordenlig højttaler. Altså har man spændt ben for begrebet høj troværdighed inden, at der overhovedet er kommet lyd ud af højttaleren...
|
|
|
Hej David
Først: Hvad har en højttalers DC modstand at gøre med højttalerens impedans? Nu er der jo ikke så meget musik ved 0 Hz, så jeg kan ikke se hvad det har med noget som helst at gøre... Mine enheder er ikke standard, men impedansen på dem minder om en normal 15W85XX... Men impedansen på den endelige højttaler når aldrig under 4 ohm, så din påstand holder ikke vand, hvilket vel heller ikke er så underligt nu du roder DC modstanden og impedansen sammen?
Og en 2 1/2 vejs skulle have fasedrej i mellemtonen? Ja, det har den, men om det har negativ indflydelse på resultatet kommer da helt an på hvordan man laver filteret! Fasen drejer, jo, men det gør den jo i alle højttalere!
Du må meget undskylde, men jeg synes det er noget frygteligt sludder du kommer med.
Mvh Kim
|
|
|
Hej Kim,
Du har ret, det blev lidt noget sludder, beklager...
I tilfældet med 15W853x ligger den laveste impedans fra ca. 150hz til 350hz, hvor den rammer ca. 6ohm.

Så ved jeg ikke, hvor du skærer bassen ind, men er det over 350hz, så vil din højttaler have en impendans på ca. 3ohm i 150-350hz området... Ikke specielt godt for forstærkeren, da der bliver afsat rigtig meget energi i det område...
Fasen behøver jo ikke dreje mere end nødvendigt (når enheden ikke kan følge referencekurverne mere), ligesom man heller ikke behøves at tisse i bukserne for at holde varmen. Bruger man et lav Q'et afstemningssystem (0,5 og derunder), vil fasedrejet nedefter også være mindre, end ved høj Q'et systemer, som basrefleks. Ligesom 4.ordens filter også er mere høj Q'ede end 2.ordens, hvilket kan ses ved, at 4.ordens puster sig op inden den falder af ved delefrekvensen, præcist ligesom et almindeligt afstemt basreflekssystem gør inden det falder i frekvens.
Problemet kan så være, at man arbejder med dårlige enheder med snævert arbejdsområde. Så er man nød til at bruge 4.ordens for at for noget fornuftigt ud af dem, eller for at beskytte dem elektrisk, mange billige diskanter har høj resonansfrekvens, og dermed enten skal deles højt eller skæres stjelt. Da de fleste 5½" go 6½-7" ser forfærdelige ud over 2000-2500hz, bliver man nød til at dele 4. ordens, hvis man har en billig diskant med høj resonansfrekvens.
Det er også helt i orden, hvis man Gør-det-selv-mand og har et begrænset budget, at man får det bedste ud af det man har til rådighed, intet ondt om det, men er man producent, som frit kan vælge hvilke enheder man vil bruge, er der ingen undskyldning for at bruge f.eks 4.ordens filter, basrefleks og 2½-vejs, medmindre man som f.eks. systemaudio bare er ude på at tage røven på folk, og bruge alle penge på hjernevask-markedsføring. Påråber man sig, at man sælger et high-end produkt, må intet af overnævnte være implementeret, da der indiskutabelt er tale om lappeløsninger... Er ovennævnte anvendt i en højttaler, har man sagt fra start af "Jeg vil ikke lave det ordenligt - eller "Jeg fryser og skal tisse - hov der var måske en løsning?"
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selvbygger med ubegrænset budget. Men det ender nok med 4. ordens filter alligevel. Det lyder bedst - hos mig, med mine enheder (som ikke var billige). For mig er det en stor fordel fordomsfrit at kunne vælge mellem alle membranmaterialer, basafstemninger og filterkonfigurationer. Så er jeg jo frit stillet til at vælge midler til målet: god lyd.
Hvis man ikke har lyst eller evne til at tænke selv, kan det selvfølgelig være rart med meget fasttømrede meninger.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej David
Nu er der jo næsten ingen mening med at prøve at svare på dit indlæg, da du jo tydeligvis er en slags 'lyd gud' som ved alting.
Men here goes anyway...
'I tilfældet med 15W853x ligger den laveste impedans fra ca. 150hz til 350hz, hvor den rammer ca. 6ohm.'
Det passer ikke helt... Den ligger på 7 ohm, prøv at kigge på skalaen... Sammen med den lille DC modstand i spoler og kabler ligger min impedans på minimum 4 ohm i det område.
'hvilket kan ses ved, at 4.ordens puster sig op inden den falder af'
Øhh... Hvilken 4. orden snakker vi om? Linkwitz Riley, Linear Phase, Bessel, Butterworth eller en helt anden...? For de har alle forskellige måder at rulle af på...
Helt ligesom der er mange forskellige basrefleks alignments, som alle har forskellig afrulning, impulsresponse osv.
En 15W's hæv over 1 kHz er ikke, som mange tror en opbrydning, men derimod en masseafkobling grundet enheden er konstrueret til at være dynamisk lineær. Dette hæv sammen med kabinettets direktionalitet gør at man i en 2 eller 3 vejs skal bruge en ret kraftig baffelstep kompensation for at få det på plads. Her er 2 1/2 vejs faktisk rigtigt godt, da man kan nøjes med en mildere baffelstep kompensation og køre den nederste bas op i nærheden af bas/mellemtonens hæv...
'Påråber man sig, at man sælger et high-end produkt, må intet af overnævnte være implementeret, da der indiskutabelt er tale om lappeløsninger...'
Det er så din mening, dannet ud fra en manglende indsigt i konstruktionen.
Jeg bruger 2 1/2 vejs, basrefleks og endda også 4. orden (elektrisk) lav Q'et filtre, og jeg mener bestemt ikke det er en lappeløsning, men derimod den eneste løsning! Indiskutabelt? Nej det er kun 'guder' som dig der tror de ved alt, som mener der ikke er noget at diskutere.
Og som fremhævet så er det et lav Q'et 4. ordens filter. 4 Orden behøver ikke at være høj Q'et, medmindre med slår hovedet fra og bare benytter de filtre nogen engang har opfundet.
Jeg kan forstå du er til enheder der ruller pænt af og 1. ordens filtre?
Der er bare nogle problemer herved. Det er ingen kunst at lave en enhed der ruller pænt af. Man skal bare bruge høj mekanisk dæmpning, og en blød membran. Så måler de fantastisk flot. Dog grundet at membranen flexer i hele arbejdsområdet, og ikke kan gengive dynamiske impulser korrekt.
Og bløde filtre er jo fantastisk nemme at arbejde med. Her kan også nemt opnås flotte måleresultater... Men et 1. ordens filter er jo desværre bare næsten ikke et filter. Enhederne råber i munden på hinannen, så man kan glemme alt der hedder perspektiv...
Jeg tror desværre ikke vi bliver enige om noget af det her, så videre debat herom er nok spild af krudt...
Jeg mener ikke der er nogle 'lappeløsninger' i mit produkt, og du synes ikke der er andet. Fred være med det.
Man er ikke forpligtet ud over egne evner...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten! Hvilke højttalere lytter du selv på David? Hvis det er DIY, kan du så ikke skrive hvordan de er lavet?
Så vil jeg kunne give min mening om fordele og ulemper, ved det du synes er det rigtige.
Det vil muligvis sætte dine og mine meninger i et bedre perspektiv, så folk selv kan danne deres mening om hvem der er på rette spor...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan lige tilføje til tråden at der i det udmærkede skriv "Tænk før du taler" findes følgende sætning som jeg efterhånden syntes at i burde overveje at efterleve. Det er vigtigt at du ytrer dig høfligt og venligt, også når du er kritisk. Personlige angreb og nedladende kritik hører ikke hjemme på HIFI4ALL.DK.
Det er fint at være uenige, men gør det på den rigtige måde. Fortsat god debat! 
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zorglub
Jeg er helt enig med dig... Men giver man en f**k finger, så må man jo forvente at få en igen.
Når David skriver at mine højttalere er konstrueret efter 'tisse i bukserne' princippet, så bliver jeg sådan lidt små irriteret.
Jeg har snart brugt en million kroner på dette projekt, hvilket jo ikke kan betegnes som lavbudget. Og hermed mener han så, at jeg åbenbart at jeg skulle have anvendt nogle andre enheder. Jeg mener de enheder er verdens bedste, og der er derfor jeg har valgt dem. Ja, de koster lidt penge, men er jo så langt fra det dyreste i denne konstruktion. Om jeg tog nogle dobbelt så dyre enheder, så ville det ikke ændre ret meget på den samlede kostpris.
David's problem er at han ikke ved hvordan enhederne og resten af højttaleren er konstrueret, og derfor mistolker de informationer han kigger på...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis i to har et problem, så skriv om det i private beskeder, eller anvend rapport funktionen. Forum er ikke til F... fingre. Debat i forum skal ske inden for retningslinierne og deraf i en sober tone. Sådan er det bare. Lad os nu komme tilbage på sporet og den gode debat!
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved godt dette spørgsmål ikke er i relation til tråden men findes der en hjemmeside hvor prisen på et et sæt Neeper's figurerer?...er nemlig ikke lykkedes mig at finde en pris nogen steder indtil nu  __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
Ved godt dette spørgsmål ikke er i relation til tråden men findes der en hjemmeside hvor prisen på et et sæt Neeper's figurerer?...er nemlig ikke lykkedes mig at finde en pris nogen steder indtil nu
|
|
|
Prøv en privat besked til .... Neeper
|
| Til top |
|
| |
Hejsa Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thorhauge og Magnepan 1.6 er det eneste der virker i følge david   ikke også david?
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja neeper hvornår får vi resten at se ? (Sorry for ot)
Mvh Clouseau __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Jeg er selvbygger med ubegrænset budget. Men det ender nok med 4. ordens filter alligevel. Det lyder bedst - hos mig, med mine enheder (som ikke var billige). For mig er det en stor fordel fordomsfrit at kunne vælge mellem alle membranmaterialer, basafstemninger og filterkonfigurationer. Så er jeg jo frit stillet til at vælge midler til målet: god lyd.
Hvis man ikke har lyst eller evne til at tænke selv, kan det selvfølgelig være rart med meget fasttømrede meninger.
|
|
|
Jeg er også selvbygger med ubegrænset budget, men det betyder ikke at jeg er villig til at betale hvadsomhelst for stumper og enheder....
Nu skal du ikke tro, at jeg ikke selv har prøvet mig frem. Selvom jeg lurer meget på, hvad andre har gjort, så prøver jeg det altid af selv.
Jeg har prøvet rigtig mange forskellige enheder i forskellige kabinetter med forskellige afstemninger og forskellige delefiltre.
Jeg har også leget med 2.ordens Linkwitz-Riley kontra 4. ordens Linkwitz Riley, og kun de to filtre, da de er de eneste filtre, der spiller i fase ved alle frekvenser (Det har jeg ikke selv fundet ud af, men det er nok til mig, til at jeg ikke gider prøve andre).
Her er resultat entydigt, at det handler om at diskanten skal kunne klare mosten, så hvis den kan, så deler man den 2. ordens, og kan den ikke, så anvender man 4.ordens... Resultatet er det samme, hvis man er nød til at dele lavt, og det er jo tit tilfældet ved brug af 5½-7" basmellemtoner med himalaya frekvensgang over 2Khz, så indtræder problemet igen, at diskanten lyder klemt, også i nogle tilfælde, selvom det er en dyr og god diskant...
Det skal lige siges, at jeg kun har leget med 2-vejs, ikke 3- og 4-vejs, da det er for bøvlet at få styr på...
Samme tur har korrektioner fået, impedanskorrektion på egenresonansen af diskanten, impedanskorrektion for stigende impedans på mellemtonen, impedanskorrektion på systemresonansen, og jeg gider ikke høre på nogen af dem...
Har enhederne noget mekaniske/akustisk fejl/unoder, som giver nogle uønskede narrestreger, så korriger dem MEKANISK/AKUSTISK eller find en anden enhed. Det er min holdning efter have leget med det her i omkring 5år....
Afstemning har fået samme tur, lille kabinet kontra stort kabinet, basrefleks i alle afskygninger, lukket kontra basrefleks, meget dæmpemateriale vs. lidt dæmpemateriale, forskelligt dæmpemateriale, osv, osv...
Samme tur har komponenterne fået: kan man høre forskel dyre komponenter i korrektioner? Seriespolens DCR: Høj eller lav? Kerne eller luft? Alm. luftspole vs. foliespole? Duelund-, Jensen-, Monacor-, WIMA-, ERO-, Mcap-, SCR-, BENNEC-, Russiske PIO- eller Audio Note-kondensatorer? Duelund-, Vishay tykfilm-, MOX-, kulfilm eller cementmodstande?
Folietiledninger fra filter til enheder vs. alm. højttalerkabel? 4mm2 vs. 2mm2 fra filter til enheder?
Ligeså meget som jeg interesseret mig for musik og hifi, ligeså meget interesserer jeg mig for, at finde ud af HVORFOR forskellige ting lyder anderledes/bedre, og hvis noget der er teknisk bedre ikke lyder bedre, som det ellers burde, så finde ud af hvorfor... Det synes jeg er spændende...
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa skrev:
Thorhauge og Magnepan 1.6 er det eneste der virker i følge david ikke også david? |
|
|
Nej, det er det på ingen måde, men i begge tilfælde er der tale om gode produkter, der fungerer til overkommelige priser i forhold til performance...
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Forresten! Hvilke højttalere lytter du selv på David? Hvis det er DIY, kan du så ikke skrive hvordan de er lavet?
Så vil jeg kunne give min mening om fordele og ulemper, ved det du synes er det rigtige.
Det vil muligvis sætte dine og mine meninger i et bedre perspektiv, så folk selv kan danne deres mening om hvem der er på rette spor...
Mvh Kim
|
|
|
Hej Kim,
Ok here goes...
mine højtalere er 2-vejs med XT-25 diskant og M18WH-09-08.
Begge enheder er coatede med isopunkt og diskantens forplade er drejet, så det skarpe knæk er væk.
Kabinettet er fulddæmpet med fåreuld og akustilux, er på ca. 60L og trykkammer (next up akustisk ventil på systemresonansen), forpladen er affaset og uden skarpe kanter, samt hælder svagt bagover, så korrekt akustisk fase opnås (hvor mange grader kan jeg ikke huske, det er målt med MLSSA)
Delefrekvensen er ca. 2500hz, filtertekninkken er 2. ordens Linkwitz-Riley (akustisk), realiseret med kun 4 komponenter, 3 på diskanten og 1 på bassen. Systemreosnans 43hz, Q'et ligger på 0,5.
Jeg vil prøve trådophæng på basmellemtonen på et tidspunt, samt matrix-bagkammer på diskanter, for at få lavere egenresonans og mindre pukkel på denne...
Det var lige hvad jeg kunne komme på at skrive, har du nogle spørgsmål, eller kritik, så fyr løs...
PS: jeg har et sæt næsten magen til med 18W8531G00 og 2904/9800, den er dog ikke lige så god...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|