Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: center til Jamo R909 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 15 November 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Ok here goes...

mine højtalere er 2-vejs med XT-25 diskant og M18WH-09-08.

Begge enheder er coatede med isopunkt og diskantens forplade er drejet, så det skarpe knæk er væk.

Kabinettet er fulddæmpet med fåreuld og akustilux, er på ca. 60L og trykkammer (next up akustisk ventil på systemresonansen), forpladen er affaset og uden skarpe kanter, samt hælder svagt bagover, så korrekt akustisk fase opnås (hvor mange grader kan jeg ikke huske, det er målt med MLSSA)

Delefrekvensen er ca. 2500hz, filtertekninkken er 2. ordens Linkwitz-Riley (akustisk), realiseret med kun 4 komponenter, 3 på diskanten og 1 på bassen. Systemreosnans 43hz, Q'et ligger på 0,5.

Jeg vil prøve trådophæng på basmellemtonen på et tidspunt, samt matrix-bagkammer på diskanter, for at få lavere egenresonans og mindre pukkel på denne...

Det var lige hvad jeg kunne komme på at skrive, har du nogle spørgsmål, eller kritik, så fyr løs...

PS: jeg har et sæt næsten magen til med 18W8531G00 og 2904/9800, den er dog ikke lige så god...

Hmmm. Det lyder som et sæt højtalere jeg så i sommers hos en Nordjysk mdf ekvilibrist

Har du aldrig prøvet synkronfilter?

Haugaard 

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2006 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

Hej Haugaard,

Ja, de stod en periode hos Lars i sommer, så jeg går ud fra at det er der, du har set dem...

Nej, jeg har ikke kastet mig over 3-vejs, for det er svært at finde en god bas, som ikke laver himalaya-show ved ca. 2K, og derfor skal have en sugekreds, og jeg vil ikke have nogen form for korrektioner i mine højttalere... 

Jeg har også gået og leget med tanken om at tage en Peerless XLS og sætte en blød skumbølge på, i stedet for den stive stænkklap-kant der sidder på nu, samt lave trådophæng, det skulle ikke blive helt dårligt. Lars gætter på Fs på 5-10hz. Problemet er, at man ikke kan købe skumbølger mere hos Tymphany eller Dansk Audio Panik...

Det ender nok med at vi må "lave" den selv, med en kobberring limet på membranen inde ved svingspolen, for forøget vægt og stivhed, glasfiber på bagsiden af membranen og isopunt på forsiden. Den skal også have trådophæng, for at få så lavt Fs som muligt...

Synkronfilteret kræver næsten perfekte enheder, der er meget bredbåndede, lineære og lave egenresonanser, da det skærer meget blødere end regulært 2.-og 4.ordens. Synkronfilter er 4.ordens på bas og diskant og 2. ordens på mellemtonen, både op og ned. Mellemtonen skal desuden ligge 3db under bas og diskant i output, da overlappene er så store, at bidragene fra bas og diskant løfter niveauet 3db...

Jeg slås også med om mellemtonen skal være 4", 5" eller 6,5"/7", da det også spiller ind... Jeg vil gerne op på en 12" eller 15" bas, og så er jeg nødt til at vælge en 5" og gerne en 6,5", for at få dem til at hænge ordenligt sammen. Alternativt kan jeg nøjes med en 10" bas og vælge en 4", det bliver helt sikkert nemmere at arbejde med...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 16 September 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

En lille opdate til tråden. Min kamerat har købt 909'erne, så nu er opstillingen komplet. Pga. problemer med den pc der skulle stå for lyden, har jeg dog ikke hørt det endnu.

img526/1932/dsc00178xn4.jpg

Jeg håber ikke placeringen er permanent, for jeg synes ikke de kommer til sin ret, så meget de er mast ind mod væggen her. Hverken visuelt, og formentlig heller ikke lydmæssigt

img514/7929/dsc00181ly0.jpg

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

måske skulle de center stå oven på hinanden ?

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Det ser dælme spændende ud, du fortæller vel lidt om dine lytteindtryk når i kommer så langt? hvad med forstærkere/processor osv, hvad bruger han der?

Infinity Intermezzo 5,2 setup
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

flex195 skrev:
Det ser dælme spændende ud, du fortæller vel lidt om dine lytteindtryk når i kommer så langt? hvad med forstærkere/processor osv, hvad bruger han der?

Jep. Processor bliver en Onkyo TX-SR905 når den kommer, og effektforstærkerne er Bertrams ICE. Onkyo'en skal desuden trække center og baghøjttalere.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud, mega fedt med noget Jamo

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

flex195 skrev:

Jep. Processor bliver en Onkyo TX-SR905 når den kommer, og effektforstærkerne er Bertrams ICE. Onkyo'en skal desuden trække center og baghøjttalere.

Der er nogen der hævder (bl.a. Jamo selv) at R909 ikke er velegnede til digitale forstærkere.

Jeg ved dog ikke hvad problemet er (???)

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes