Emne: center til Jamo R909 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
| Ok here goes...
mine højtalere er 2-vejs med XT-25 diskant og M18WH-09-08.
Begge enheder er coatede med isopunkt og diskantens forplade er drejet, så det skarpe knæk er væk.
Kabinettet er fulddæmpet med fåreuld og akustilux, er på ca. 60L og trykkammer (next up akustisk ventil på systemresonansen), forpladen er affaset og uden skarpe kanter, samt hælder svagt bagover, så korrekt akustisk fase opnås (hvor mange grader kan jeg ikke huske, det er målt med MLSSA)
Delefrekvensen er ca. 2500hz, filtertekninkken er 2. ordens Linkwitz-Riley (akustisk), realiseret med kun 4 komponenter, 3 på diskanten og 1 på bassen. Systemreosnans 43hz, Q'et ligger på 0,5.
Jeg vil prøve trådophæng på basmellemtonen på et tidspunt, samt matrix-bagkammer på diskanter, for at få lavere egenresonans og mindre pukkel på denne...
Det var lige hvad jeg kunne komme på at skrive, har du nogle spørgsmål, eller kritik, så fyr løs...
PS: jeg har et sæt næsten magen til med 18W8531G00 og 2904/9800, den er dog ikke lige så god... |
|
|
Hmmm. Det lyder som et sæt højtalere jeg så i sommers hos en Nordjysk mdf ekvilibrist 
Har du aldrig prøvet synkronfilter?
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 16 November 2006 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Haugaard,
Ja, de stod en periode hos Lars i sommer, så jeg går ud fra at det er der, du har set dem...
Nej, jeg har ikke kastet mig over 3-vejs, for det er svært at finde en god bas, som ikke laver himalaya-show ved ca. 2K, og derfor skal have en sugekreds, og jeg vil ikke have nogen form for korrektioner i mine højttalere...
Jeg har også gået og leget med tanken om at tage en Peerless XLS og sætte en blød skumbølge på, i stedet for den stive stænkklap-kant der sidder på nu, samt lave trådophæng, det skulle ikke blive helt dårligt. Lars gætter på Fs på 5-10hz. Problemet er, at man ikke kan købe skumbølger mere hos Tymphany eller Dansk Audio Panik...
Det ender nok med at vi må "lave" den selv, med en kobberring limet på membranen inde ved svingspolen, for forøget vægt og stivhed, glasfiber på bagsiden af membranen og isopunt på forsiden. Den skal også have trådophæng, for at få så lavt Fs som muligt...
Synkronfilteret kræver næsten perfekte enheder, der er meget bredbåndede, lineære og lave egenresonanser, da det skærer meget blødere end regulært 2.-og 4.ordens. Synkronfilter er 4.ordens på bas og diskant og 2. ordens på mellemtonen, både op og ned. Mellemtonen skal desuden ligge 3db under bas og diskant i output, da overlappene er så store, at bidragene fra bas og diskant løfter niveauet 3db...
Jeg slås også med om mellemtonen skal være 4", 5" eller 6,5"/7", da det også spiller ind... Jeg vil gerne op på en 12" eller 15" bas, og så er jeg nødt til at vælge en 5" og gerne en 6,5", for at få dem til at hænge ordenligt sammen. Alternativt kan jeg nøjes med en 10" bas og vælge en 4", det bliver helt sikkert nemmere at arbejde med...
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille opdate til tråden. Min kamerat har købt 909'erne, så nu er opstillingen komplet. Pga. problemer med den pc der skulle stå for lyden, har jeg dog ikke hørt det endnu.

Jeg håber ikke placeringen er permanent, for jeg synes ikke de kommer til sin ret, så meget de er mast ind mod væggen her. Hverken visuelt, og formentlig heller ikke lydmæssigt

|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske skulle de center stå oven på hinanden ?
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
flex195 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 03 Oktober 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
flex195 skrev:
| Det ser dælme spændende ud, du fortæller vel lidt om dine lytteindtryk når i kommer så langt? hvad med forstærkere/processor osv, hvad bruger han der? |
|
|
Jep. Processor bliver en Onkyo TX-SR905 når den kommer, og effektforstærkerne er Bertrams ICE. Onkyo'en skal desuden trække center og baghøjttalere.
|
| Til top |
|
| |
Emilos88 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser godt ud, mega fedt med noget Jamo  __________________ Get HIFI or die trying c",
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
flex195 skrev:
| Det ser dælme spændende ud, du fortæller vel lidt om dine lytteindtryk når i kommer så langt? hvad med forstærkere/processor osv, hvad bruger han der? |
|
|
Jep. Processor bliver en Onkyo TX-SR905 når den kommer, og effektforstærkerne er Bertrams ICE. Onkyo'en skal desuden trække center og baghøjttalere.
|
|
|
Der er nogen der hævder (bl.a. Jamo selv) at R909 ikke er velegnede til digitale forstærkere.
Jeg ved dog ikke hvad problemet er (???)
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|