Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Er min forstærker for lille? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NielsHA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 November 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Bradford: Hmm okay. Jeg prøver lige de andre forslag jeg har fået her først. Jeg er pænt meget på bar bund mht. hvad der er godt og skidt af forstærkere, så får nok brug for noget hjælp hvis det bliver aktuelt

mortenkongsfeldt: Så kommer det til at fylde hele mit gulv næsten... hehe. Men kan jo prøve det rent forsøgsvis

Til top Vis NielsHA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsHA

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:
Hej.... enig i der skal strøm til. Ikke enig i at HK er et gudsvelsignet kraftwerk.....Harman koncernen generelt sutter, og JBLs nyeste TIer siger næsten det hele.....hifi har en fremtid hvis plastic bliver moderne igen. De flest HK modeler bliver formodentlig lavet på samme fabrik i østen som alle mulige andre mærker., så der er i mine det samme knald som alle andre sælger.  

Der findes vist flere kandidater. Moderne forstærker som kan leverer strøm, Holfi, Thule, nogle NAD modeler. Ellers ville jeg nok købe et ældre trinsæt....Pioneer M90A, Nakamichi Pa52, Denon POA 3000, Rotel RB990/991. Der er nok at vælge imellem. Gode kabler kan også hjælpe.

Som andre har været ind på, så er stående bølger, store højttalere i et lille rum, en ikke særliggod kombination! Du skal forsøge dig med at flytte rundt, evt. prøve dit system i et større rum.

Mvh

Jeg kan ikke helt følge dig... Jeg siger at Harman Kardon generelt er ret strømstærke, og derfor er fornuftige til at styre bassen. De siger du så er forkert, fordi Harman Kardon hører under samme firma, som producerer JBL højtalere som du ikke kan lide... . Jeg kan kun give dig ret i, at JBL er noget værre skrammel... De var sikkert OK i 80'erne, men ikke længere.
Men hvad har det med Harman Kardon at gøre??? Harman koncernen har adskellige Audio firmaer under sine vinger, og fordi det ene mærke er blevet noget skrammel, kan andre jo i princippet sagtens være i orden!

At Harman Kardon skulle være dårligt fordi det produceres på samme fabrikker som alverdens billigt udstyr... Det fatter jeg heller ikke. Tror ikke helt du kender ret megettil elektronikbranchen..... Det er jo ikke sådan, at et firma som eks HK ringer til et kinesisk firma og siger, at de lige skal lave en forstærker til dem....
Det er jo KUN produktionen man lægger til Kina. Udvikling ligger stadig i eks USA, DK eller hvor producenten nu hører hjemme.
Når man har færdigudviklet produktet, specificerer man det 100%. Man laver simpelthen en komplet dokumentation, der beskriver ned til mindste detalje, hvordan produktet skal produceres. Lige fra printlayout, komponenttyper, monteringsformer, mekanisk montage, ønsket finish osv... ALT er beskrevet. Og så er det i princippet ligegyldigt, om du sender mappen til et Kineesisk, tysk, dansk eller amerikansk produktions-firma. Når produktionen laves i henhold til mappen, vil det resulterende produkt blive ens og benytte samme komponenter osv.
Og har Harman Kardon specificeret en 500VA trafo til eks en 2x75 watt forstærker, så kommer der altså en 500VA trafo i! Også selvom der ved bordet ved siden af bliver samlet en eller anden skrammelforstærker der er dybt underdimensioneret.
Tænk i øvrigt på firmaer som eks danske Gryphon, som af mange er meget respekteret for at lave meget lækker elektronik. De producerer ikke selv print. Det købes færdigbestykket hos en underleverandør. Men det gør da ikke Gryphons produkter ringere, at denne underleverandør måske også producerer for et eller andet tvivlsomt firma. Skidt og snot holdes som regel for sig....

At man typisk lægger produktionen til Kina skyldes i stor udstrækning prisen. Men der er faktisk andre fordele, som du og de fleste andre næppe har overvejet.
Kineserne er nemlig MEGET gode til at lave ensartet kvalitet. De skal have ALT at vide, for de tænker ikke selv i produktionen. Skal der monteres 4 skruer, skal de have at vide at for hvert hul, at der skal en skrue i. Men når først de har lært det, så er den sikker hver gang!!
Dette er faktisk MEGET imponerende!

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 November 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det er jo KUN produktionen man l�gger til Kina. Udvikling ligger stadig i eks USA, DK eller hvor producenten nu h�rer hjemme.
N�r man har f�rdigudviklet produktet, specificerer man det 100%. Man laver simpelthen en komplet dokumentation, der beskriver ned til mindste detalje, hvordan produktet skal produceres. Lige fra printlayout, komponenttyper, monteringsformer, mekanisk montage, �nsket finish osv... ALT er beskrevet. Og s� er det i princippet ligegyldigt, om du sender mappen til et Kineesisk, tysk, dansk eller amerikansk produktions-firma. N�r produktionen laves i henhold til mappen, vil det resulterende produkt blive ens og benytte samme komponenter osv.
Og har Harman Kardon specificeret en 500VA trafo til eks en 2x75 watt forst�rker, s� kommer der alts� en 500VA trafo i! Ogs� selvom der ved bordet ved siden af bliver samlet en eller anden skrammelforst�rker der er dybt underdimensioneret.
T�nk i �vrigt p� firmaer som eks danske Gryphon, som af mange er meget respekteret for at lave meget l�kker elektronik. De producerer ikke selv print. Det k�bes f�rdigbestykket hos en underleverand�r. Men det g�r da ikke Gryphons produkter ringere, at denne underleverand�r m�ske ogs� producerer for et eller andet tvivlsomt firma. Skidt og snot holdes som regel for sig....

At man typisk l�gger produktionen til Kina skyldes i stor udstr�kning prisen. Men der er faktisk andre fordele, som du og de fleste andre n�ppe har overvejet.
Kineserne er nemlig MEGET gode til at lave ensartet kvalitet. De skal have ALT at vide, for de t�nker ikke selv i produktionen. Skal der monteres 4 skruer, skal de have at vide at for hvert hul, at der skal en skrue i. Men n�r f�rst de har l�rt det, s� er den sikker hver gang!!

Jeg er 100% enig med dig her. Man laver nemlig en fuldstændig dokumentation for et produkt. Så i teorien burde det være fuldstændigt lige gyldigt hvor det bliver produceret.

Og ja det er meget imponerende at de kan lave den samme kvalitet hver gang. Det er der nogen steder i Europa hvor de ikke kan.
Godt indlæg

For at komme tilbage til trådens emne.
Jeg glæder mig til at høre om diverse puder og sokker hjælper.

mvh Mikael

NielsHA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Okay, da jeg kom hjem her i dag skete der noget meget mystisk! Jeg prøvede lige at sætte det samme nummer på som jeg irriterede mig over da jeg skrev indlægget, sån bare for en sikkerheds skyld inden jeg begyndte at fylde mine højttalere med sokker. Og jeg troede ikke mine egne ører. Lige pludselig lød det helt perfekt! Uden at jeg havde gjort noget som helst!

Jeg lagde dog mærke til at volumen knappen skulle stå en del højere end den plejede for at få samme lydstyrke. Så der er et eller andet der har ændret sig... Nu er det bare at finde ud af hvad dylan det er! Jeg havde forstærkeren ude af møblet i morges for at se hvad der stod bagpå, og kan måske i den forbindelse have trykket på en eller anden knap. Men jeg har prøvet at trykke på alle knapper, og kunne ikke fremkalde den lyd der var før.

PÆNT mystisk!!! Men nu er den forstærker jo også gammel, så måske der har været dårlig forbindelse i en knap og så den lige er blevet bedre af at jeg har trykket på den? Ved det ikke. I hvert fald lyder det markant bedre nu. Også hvis man skruer op for bassen.

NielsHA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede lige at rykke dem ud fra væggen alligevel. Og det lyder faktisk endnu bedre sådan. Så jeg skal nok bare glæde mig til jeg får råd til en større lejlighed :)

Soersch
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Niels - det du har oplevet bekræfter at man altid skal prøve at flytte rundt på højtalerne hvis de ikke lyder rigtigt ! !

Soersch
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Bradford skrev:
Hej.... enig i der skal strøm til. Ikke enig i at HK er et gudsvelsignet kraftwerk.....Harman koncernen generelt sutter, og JBLs nyeste TIer siger næsten det hele.....hifi har en fremtid hvis plastic bliver moderne igen. De flest HK modeler bliver formodentlig lavet på samme fabrik i østen som alle mulige andre mærker., så der er i mine det samme knald som alle andre sælger.  

Der findes vist flere kandidater. Moderne forstærker som kan leverer strøm, Holfi, Thule, nogle NAD modeler. Ellers ville jeg nok købe et ældre trinsæt....Pioneer M90A, Nakamichi Pa52, Denon POA 3000, Rotel RB990/991. Der er nok at vælge imellem. Gode kabler kan også hjælpe.

Som andre har været ind på, så er stående bølger, store højttalere i et lille rum, en ikke særliggod kombination! Du skal forsøge dig med at flytte rundt, evt. prøve dit system i et større rum.

Mvh

Jeg kan ikke helt følge dig... Jeg siger at Harman Kardon generelt er ret strømstærke, og derfor er fornuftige til at styre bassen. De siger du så er forkert, fordi Harman Kardon hører under samme firma, som producerer JBL højtalere som du ikke kan lide... . Jeg kan kun give dig ret i, at JBL er noget værre skrammel... De var sikkert OK i 80'erne, men ikke længere.
Men hvad har det med Harman Kardon at gøre??? Harman koncernen har adskellige Audio firmaer under sine vinger, og fordi det ene mærke er blevet noget skrammel, kan andre jo i princippet sagtens være i orden!

At Harman Kardon skulle være dårligt fordi det produceres på samme fabrikker som alverdens billigt udstyr... Det fatter jeg heller ikke. Tror ikke helt du kender ret megettil elektronikbranchen..... Det er jo ikke sådan, at et firma som eks HK ringer til et kinesisk firma og siger, at de lige skal lave en forstærker til dem....
Det er jo KUN produktionen man lægger til Kina. Udvikling ligger stadig i eks USA, DK eller hvor producenten nu hører hjemme.
Når man har færdigudviklet produktet, specificerer man det 100%. Man laver simpelthen en komplet dokumentation, der beskriver ned til mindste detalje, hvordan produktet skal produceres. Lige fra printlayout, komponenttyper, monteringsformer, mekanisk montage, ønsket finish osv... ALT er beskrevet. Og så er det i princippet ligegyldigt, om du sender mappen til et Kineesisk, tysk, dansk eller amerikansk produktions-firma. Når produktionen laves i henhold til mappen, vil det resulterende produkt blive ens og benytte samme komponenter osv.
Og har Harman Kardon specificeret en 500VA trafo til eks en 2x75 watt forstærker, så kommer der altså en 500VA trafo i! Også selvom der ved bordet ved siden af bliver samlet en eller anden skrammelforstærker der er dybt underdimensioneret.
Tænk i øvrigt på firmaer som eks danske Gryphon, som af mange er meget respekteret for at lave meget lækker elektronik. De producerer ikke selv print. Det købes færdigbestykket hos en underleverandør. Men det gør da ikke Gryphons produkter ringere, at denne underleverandør måske også producerer for et eller andet tvivlsomt firma. Skidt og snot holdes som regel for sig....

At man typisk lægger produktionen til Kina skyldes i stor udstrækning prisen. Men der er faktisk andre fordele, som du og de fleste andre næppe har overvejet.
Kineserne er nemlig MEGET gode til at lave ensartet kvalitet. De skal have ALT at vide, for de tænker ikke selv i produktionen. Skal der monteres 4 skruer, skal de have at vide at for hvert hul, at der skal en skrue i. Men når først de har lært det, så er den sikker hver gang!!

Rigtigt hvad du skriver Hurtig. Det er stort set ALLE mærker der enten er lavet i Kina eller Malaysia - og selv fine (ikke ironisk) mærker får færdige print fra Kina, Korea osv.

Bradford,  Harman er strømstærk ! Og NAD, Rotel osv er også strømstærke og iøvrigt også  lavet i Kina.  Og om NAD 325BEE, eller Harman Kardon HK970 eller Rotel RA-01 lyder bedst er ret subjektivt. Men ingen af de tre kan dømmes ude. De er på hver deres måde gode !

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes