Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Entusiaster med privat elproduktion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 17 November 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jeg tror nu osse, at man skal på med at sige, at hjemmelavet altid er bedre.
Det kan være meget vanskeligt at opretholde en lav udgangsimpedans på et hjemmekraftværk.
Dernæst tror jeg ikke man skal regne med, at nettet er så fuld af støj, som nogle påstår.
Og hvis nettet er fuld af støj, så vil jeg tro, at man bør kigge efter støjkilderne inhouse.
Switchmode power supplies er nok de værste støjkilder i nærmeste omkreds.

Eneste effektive metode til at helt at eliminere en høj udgangsimpedans fra nettet er nedregulering og efterfølgende oplagring.
Dvs. at man skal bruge en heftig regulering efterfulgt af en rimelig lyttebank. Herefter skal DC konverteres til AC sinus kurver, måske det så kan svare sig at sætte netfrekvensen lidt op, for at øge effektiviteten.

Jeg vill ei hvert tilfælde ikke tro på, at et hjemme kraftværk i sig selv bare altid er bedre.

Det skal vel prøves, ikke.

Min PC har en SMPS, men den er da filtreret en smule, mig bekendt. Men det er ikke længe siden jeg på forum spurgte til om det kunne svare sig at filtrere apparater i hjemmet, ikke anlægget, men de andre ting...

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 November 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Som en skriver, så kommer der jævn-strøm ud af en brændselscelle, men mig bekendt bruger vi veksel-strøm til alle vores ting vi har i huset. At anvende en DC-AC konverter er helt fint, men ikke til at drive et Hi-fi anlæg med, kan tydelig huske at der var en her på forummet som havde købt en hel masse bil-batterier som han forbandt med nogle DC-AC konverter fra T-hansen.

Den stakkels mand blev nærmest lynchet, da han ikke var klar over hvor meget støj en konverter laver. Så Mr. Antisilver den går ikke, som med dine sikringer, hvor du kan høre en forbedring, eller...............

Med venlig hilsen

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 November 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Det var ikke mig med t hansen men det jeg pointerede var at fjerne trafoen, og ensretteren og mogge en brændelsels cell på dyret, så skal den bare have lidt gas og så kører vi deruda. Det er jo nok rent hypotetisk men tanken er der.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 17 November 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Som en skriver, så kommer der jævn-strøm ud af en brændselscelle, men mig bekendt bruger vi veksel-strøm til alle vores ting vi har i huset. At anvende en DC-AC konverter er helt fint, men ikke til at drive et Hi-fi anlæg med, kan tydelig huske at der var en her på forummet som havde købt en hel masse bil-batterier som han forbandt med nogle DC-AC konverter fra T-hansen.

Den stakkels mand blev nærmest lynchet, da han ikke var klar over hvor meget støj en konverter laver. Så Mr. Antisilver den går ikke, som med dine sikringer, hvor du kan høre en forbedring, eller...............

Med venlig hilsen

Torben

det kan vel ordnes vil jeg tro. Men her er vi, indrømmet , på gætteplanet...
Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 November 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

He he...

Hej Hr. antisølv... Som nogle er inde på, så kommer der DC ud af sådan et dyr... Så det bliver en switchmode powerinverter som skal trække dit anlæg...

Sådan et dyr, hakker DC'en i stumper og stykker, for derefter at omdanne dette støjende helvede til noget der til forveksling godt kan ligne en sinus kurve, hvis man har briller med styrke -10 og har glemt at tage dem på...

Ham der i sin tid havde fået samme strålende idé som du nu har, og købte nogle bil batterier og en powerinverter, kunne da bestemt også høre at det nu lød meget meget bedre, da han nu havde fjernet al netstøj!

Netstøjen var væk, ja, men powerinverteren støjer altså ca. 1.000.000 gange mere end det støj der er i nettet!!! En normal forstærkers THD+N stiger ca. med en faktor 10, ved at tilslutte en powerinverter!

Held og lykke med projektet!  

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 November 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Istedet for at se problemer, kan du så ikke komme med løsningsforslag, Neeper?
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 17 November 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

Jeg skal i hvert fald ha' sådan et anlæg ... (og melder mig gerne  som tester!!)

Tihi, det skal jeg sige videre.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 17 November 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Det er vel ikke nødvendigt at bruge switchmode for at øge DC-spændingen, hvis man fx kan serieforbinde nok brændselsceller til at give en +0- 50-100VDC forsyning.

Men jeg aner ikke hvor høj spænding en brændselscelle kan levere

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 November 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Et klasse A hjemmekraftværk må være vejen frem

MVH WRONG

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 November 2006 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok den eneste i dette land der har solgt en brændselscelle, godt nok placeret i England, men alligevel. den producerer DC og converter til AC siden hen, kører på Naturgas, der spaltes til brint (der er det egentlige brændsel).

Det med convertere er der jo nogle der har held med

http://www.6moons.com/industryfeatures/livingvoice/definitiv e.html 

har fået fin kritik på de shows der har været bragt rapportager fra, men dyrt system masser af 12 V akkumulator osv.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 18 November 2006 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

Hold da op, her er tale om epokegørende nyheder for dem med gyldne ører - det virker måske, måske, og så kun en 5-6 år før I finder ud af det! Jeg afventer din anmeldelse, og holder vejret i spænding..
Ubrugeligheden når da vist nye højder - Kan være vi skal til at oprette en sci-fi kategori?

S.R

Mr. Antisilver: Tror bare vi to ser tingene fra hver sin vinkel, men kør du bare hårdt på - kedelig er du ihvertfald ikke    ! Det er på det nærmeste uimodståeligt at kommentere dine tråde
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 November 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

OK, man bliver vel træt af at polere - og så må man finde på noget nyt. Jeg kan huske da jeg kvalte undulaten i sin tid, blev mine højttalere 100 x bedre...

Go' weekend

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 18 November 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Det er virkelig et ord med fremtid i: Brændselscelle
Jeg bliver altid i lidt bedre humør når jeg hører det

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 November 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

He he...

Hej Hr. anti sølv... Som nogle er inde på, så kommer der DC ud af sådan et dyr... Så det bliver en switchmode powerinverter som skal trække dit anlæg...

Sådan et dyr, hakker DC'en i stumper og stykker, for derefter at omdanne dette støjende helvede til noget der til forveksling godt kan ligne en sinus kurve, hvis man har briller med styrke -10 og har glemt at tage dem på...

Ham der i sin tid havde fået samme strålende idé som du nu har, og købte nogle bil batterier og en powerinverter, kunne da bestemt også høre at det nu lød meget meget bedre, da han nu havde fjernet al netstøj!

Netstøjen var væk, ja, men powerinverteren støjer altså ca. 1.000.000 gange mere end det støj der er i nettet!!! En normal forstærkers THD+N stiger ca. med en faktor 10, ved at tilslutte en powerinverter!

Mvh Kim

tjaah.. spørgsmålet er om man skal indtage en opportunistisk holdning her eller være lyseslukker. Jeg vælger den første

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Ultimativt skulle man vel blot regulere den DC brændselscellen laver ned.
Gad vide om man kan få 78xx og 79xx i 20A udgaver.

Alternativt nogle rigtig kradse industritranser, der kan regulere lynhurtigt.
Så er det da både ren og grøn energi.

Man behøver dog ikke at købe sig en brændselscelle for at adskille installationen galvanisk fra lysnettet. Hvorfor ikke bare f.eks. en 10HK elektromotor, som trækker en 7,5KWatt generator. Forsyn den med et pænt tungt svinghjul, det skulle nok kunne filtrere alt støj fra nettet væk.
Så har du ren strøm uden alt for meget støj og tab.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 19 November 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:

He he...

Hej Hr. antisølv... Som nogle er inde på, så kommer der DC ud af sådan et dyr... Så det bliver en switchmode powerinverter som skal trække dit anlæg...

Mvh Kim

tjaah.. spørgsmålet er om man skal indtage en opportunistisk holdning her eller være lyseslukker. Jeg vælger den første

Hej igen Mogens

Forstår du overhovedet hvad jeg skrev, eller?

Jeg kan da godt se, at din tråd om århundredets største High End Hi-Fi nyhed, efter mit indlæg måske nok mistede noget at sin sentationelle værdi, så jeg må da give dig ret:

Jeg er bare en kedelig lyseslukker! Øv øv øv... 

Mvh Kim 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 November 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:

He he...

Mvh Kim

Hej igen Mogens

Forstår du overhovedet hvad jeg skrev, eller?

Jeg kan da godt se, at din tråd om århundredets største High End Hi-Fi nyhed, efter mit indlæg måske nok mistede noget at sin sentationelle værdi, så jeg må da give dig ret:

Jeg er bare en kedelig lyseslukker! Øv øv øv... 

Mvh Kim 

Nuvel..det pudsige er jo, at mennesker har det med at kunne skabe løsninger, hvilket du jo selv har ifm. dine høttalere. Så lad os nu se, hvad der bliver muligt

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 November 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg fornemmer et udtalt ønske om at være anderledes, bare for at være det.

Umiddelbart er der jo ikke noget videnskabeligt at have optimismen i.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

@Antisilver: Hele diskussionen er én stor gang varm luft - Du har jo ikke prøvet endnu!!!

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 November 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:
@Antisilver: Hele diskussionen er én stor gang varm luft - Du har jo ikke prøvet endnu!!!

Nej. Det har jeg heller ikke påstået. Lad gå, vi kalder det varm luft, men ikke desto mindre bliver det en mulighed på et tidspunkt og personligt synes jeg det er spændende

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes