Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 05:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Pianolak - hvad koster det at få lavet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på at subbens kabinet er lavet af træ og ikke af noget som helst plastic. Dog er er der ikke træ der rundt om hvor 15" bas-enheden er placeret, men der skal jo også være gitter foran, så det ser man jo ikke.

lockheed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Jeg er ret sikker p� at subbens kabinet er lavet af tr� og ikke af noget som helst plastic. Dog er er der ikke tr� der rundt om hvor 15" bas-enheden er placeret, men der skal jo ogs� v�re gitter foran, s� det ser man jo ikke.

Det er dumt at sætte gitter foran, jeg har hørt at lyden bliver lidt dårligere så ...

SÅ medmindre det er et vigtigt behov, f.eks. hvis du har børn, så ville jeg lade være (:

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg tror kun at gitter har noget at sige ved højere frekvenser.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

lockheed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 November 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Måske.-

Men hvis det gør subben dårligere, ville jeg ikke sætte det på :)

Medmindre som sagt at det er strengt nødvendigt

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 December 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg citerer lige mig selv fra et tidl. indlæg:

"Jepper, så er mine B&W tilbage i hjemmet, og nu med en masse lag sort polyurethan maling. Det blev en anden løsning end først nævnt, men dette skete udelukkende fordi maleren sagde, at det ville blive endnu bedre. Der er i alt 8 lag.
Arbejdsgangen var som følger:
Først slibes kabinetterne med korn 120, derefter 180, så 240, så 320, så 400, så finérstrukturen er usynlig.
Dernæst sprøjtes 4 lag speciel hæftebund på, som også fungerer som filler. I Disse lag, er iblandet sort farve, for at gøre bunden sort, før maling.
Dette hærder så i 2 dage.
Så slibes højtalerne fra korn 400 op til korn 1000.
Dernæst sprøjtes 4 lag sort speciel polyurethan lak på, og dette skal så hærde i 3 dage. Denne lak er langt stærkere end autolak, og kendes fra bl.a. nogle specielle køkkendesigns.
Herefter slibes med korn 1000 op til korn 2000.
Lakkes hviler herefter 1 dag.
Så maskinpoleres lakken med en speciel blanding af autovoks og polerpasta. I dette arbejde holdes pauser, hvor lakken køles af med vand, da denne polering kan blive meget varm.
Herefter er det tid til håndpolering med samme materiale.
Så hviler lakken i en dag, og sluttelig vokses højtalerne med 8 til 10 lag speciel canuba-voks i hånden.
Manner, der kommer lidt flere billeder, men de yder slet ikke højtalernes udseende retfærdighed.
Det har taget ca. 15-16 arbejdstimer pr. højtaler for en professionel. Den sidste canubavoks, har jeg selv påført hjemme, da jeg gerne ville gøre dette selv, og spare lidt penge :)
Nu mangler de blot at blive renset i kanter og på bagside og front. Det er kun top, bund og sider der er lakeret, samt en tynd kant bagpå, hvor fineren sidder indenunder.
Herefter fremstår højtalerne med en enormt dyyyyb sort farve, som ligner en tyk sort glasplade. Den er samtidig så glat, at absolut intet kan hænge fast eller blive liggende, end ikke støv.
Opgaven er løst, WAF'en er hævet flere klasser - hjemmestyret er nu glad for højtalernes udseende ;)
Flere billeder følger, og senere flere modifikationer af kabinet og elektronik.
Man skal nok lige overveje, før man starter på dette, om det er det man vil, og vil give 4500 lak og arbejde, for der er jo en del timer i det. Men jeg selv er meget tilfreds, og kan kun anbefale det."
Resultatet er en sort farve, som er så dyb, at den er totalt bundløs. Man taber øjne, mund og næse. Det gjorde vi ihvertfald herhjemme, da vi fik dem tilbage.

Det jeg vil sige med det er, at der er ingen lette veje til en dyb flot finish. Lakken er møg dyr alene i indkøb. Det der med 50kr for 1 liter er fint nok, men så må det være ad nogle specielle kanaler. Ikke mine i hvert fald. Kvaliarbejde koster penge, det ved vi vist alle sammen fra hifi??? ;) Det står slet ikke mål med alle de timer og forberedelser og udgifter det er at skulle lave det selv. Så hellere tage lidt overarbejde og betale ham for at gøre det. Men helt rigtigt, som en anden skrev tidligere: Det koster 25-35.000kr. at få lakeret sit flygel. Det er ikke løgn. Og det tager ekstremt mange timer, og håndelag. Derfor er der ikke ret mange herhjemme, som kan gøre det.
f.eks. skulle min MC lakeres om her op til jul. Først slipning af flere omgang. Så spartling af adskillige omgange, fordi det synker efter nogle dage. Så sprøjtegrunder. Så slipning. Så sprøjtegrunder igen. så slipning. Derefter farve i 3 omgange, med klarlak i (den "nye" type). med mellemslipning hver gang. Så polering. Derefter spilning igen efter et par uger hvor lakken skulle hærde knaldhård op. Så kommer der 3 lag klarlak i brilliant (nej, ikke glimmer, blot meget blank klarlak). med mellemslipning hver gang. Ikke mere end de 3 lag, ellers vil farven ændre sig, og klarlakken laver også noget "tåge" over den røde farve. Endelig polering. Alt udført af en professionel med mange års erfarring, og i sprøjtekabine, rigtig temperatur, hærdemængde, fortyndermængde, og hærdetid o.s.v. Det er ikke for børn, og hvis den skal stå 100 %, jeg mener ikke 99, men 100% så er det vejen frem. Det er min gode ven igennem mange år, som laver det, og jeg sætter stor pris på hans faglige dygtighed. Jeg har selv prøvet at lave det engang på en tidl. mc, og byggede en komplet sprøjtekabine, med de rigtige antal kubikmeter, varmestyring, sprøjteudstyr af det dyre, komplet udsugning, og en enorm kompressor og tank samt vandudskiller, for at få den nødvendige luftkapacitet. Det blev okay, men helelr ikke mere, trods mange øvelser. Min kammerat gør det bare lige i øjet hver gang, og dét koster. Han lave al sprøjtearbejde for mig, og andre. Det er ham nogle ringer til, når de skal have den helt rigtigt hver gang, første gang. Og jeg lover jer at han er overbebyrdet. Ad hensyn til ham selv, kan jeg ikke nævne mere her, ellers holder han aldrig fri, ha ha, stakkels mand.
Men altså: Kvalitet koster, også materialerne. Men så er den der også.
Det han har malet for mig kan simpelt hen ikke tiltrække støv. Det kan ligesom ikke hænge fast. Det er helt ridsefrit, så jeg ikke begynder at græde, hver gang vi tørrer støv af. og den er knaædhårdt og stærkt, så der ikke sker noget, hvis en lille "fætter" skulle gokke ind i højtalerne, MC'en, Montana'erne eller andet.
God fornøjelse og god arbejdslyst. Vi vil gerne se billeder af det færdig resultat.

RedFox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 December 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej redfox

Spændende læsning,og ja kvalitet koster altid mere.

Kan du ikke smide et par billeder af dine ht. med den flotte larkering?

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik300,
Det er lidt svært, da jeg knap kan fokusere på overfladen, fordi den er så blank. Og så er der det med billedkvaliteten, som kun tillader meget ringe billeder. Men prøv engang at søge på B&WDM640 eller -i, så kommer du til min gamle tråd. Der er et par temmelig ringe smagsprøver.
Ellers bare skriv igen, så tjekker jeg tråden en af dagene.

hilsen RedFox

ps: Det var selvfølgelig ikke for at tage modet fra dem som gerne vil gøre det selv, men det var blot mine egne erfarringer.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes