| Forfatter |
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter K skrev:
|
Hej Luv.dk,
Jeg tillader mig at hoppe ind i tråden, da jeg tror jeg kan bidrage til dine spørgsmål. Håber det er ok.
Du kan godt få en BMS coax driver til at dække fra 500 Hz of hele vejen op. Selv bruger jeg en BMS 4592 ND i et stort Bentwood 200 horn - et 200 Hz exponential horn, og denne kombi dækker fra 266 Hz og hele vejen op. Du kan se dem via linket her:
http://gallery.audioasylum.com/cgi/view.mpl?UserImages=5808& amp; amp;session=
BMS driveren kan virkelig sagtens bruges ned til 250 Hz - hvis altså hornet, driveren monteres på, ellers 'lader' så langt ned. BMS anbefaler selv, at man deler ved 300 Hz - og det er til PA brug(!)
Hvis du ikke har behov for at dele så lavt, så ved jeg at Dieter Achenbach, som forhandler BMS driverne i tyskland (de bedste 2" drivere han har hørt), at man bruger at AJ236 horn fra Acoustic Line. Med dette horn vil du kunne dele fra 5-600 Hz.
Det vanskelige består i at lave et filter, der deler ordentligt mellem mellemtone-delen og diskant-delen i BMS driveren, og det er ikke trivielt. Hvis du blot anvender BMS's standard filter, så vil der opstå et 'dip' omkring 5kHz (med mindre du anvender BMS' egne horn), og dette dyk 'dræber' nærværet i lyden. En gut ved navn Bill Woods har simuleret et filter, der undgår dette problem, og som i hvert fald virker på mine horn. Du må gerne få et diagram over filteret, hvis du er interesseret.
Bert Doppenberg har modificeret BMS 4592 ND driveren og bruger den i sine Oris Orphean. Jeg har ikke hørt disse højttalere, men jeg har haft hans Oris horn med AER MD3 fuldtone-enheder , og han er super-dygtig. Hvis jeg skulle begynde forfra, så gik jeg efter denne løsning! (se www.bd-design.nl)
Håber dette hjælper...
M.v.h.
Peter
Hej
Har selv haft Bent hornet og det er faktisk ok, kunne bare ikke få det karakteristiske horn kvæk til at gå væk og solgte dem igen.
Oris hornene har jeg hørt et hav af gange med alle mulige varianter og jeg brød mig ikke om noget af det...desværre...
Gode horn hænger ikke på træerne...
vh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tadman.
Tak for inputet. Nej de gode horn hænger ikke på træerne, og jeg mener at man skal bygge horn ud fra driveren + normal teori bag de forskellige typer horn.
Min erfaring siger, at den impedans tilpasning som laves til driveren, har afgørende betydning for selve lyden, og det nok det punkt der bliver overset mest.
Har endnu ikke fundet en formel / software løsning, som tager højde for enhedens parameter i forhold til hornets ladning af enheden. Det ender altid med lidt gætterier, med efterfølgende målingen, for derfor at finde en brugbar løsning........hehe
B&C DE25 er blandt de bedste af deres 1". Har arbejdet med enhederne i mange år. Blandt andet har jeg ribbet mit gamle udlejningsanlæg for B&C 15PL40 15". Det er også en vellydende enhed! Ville i dag nok vælge 400AMX til hjemmebrug.
DE25'eren har stadig en lidt "hård" lyd i det, og til hjemmebrug mener jeg bestemt de skal deles over 4k!!
Deres enheder måler ikke altid lige pænt (mylarmembran), men de lyder forbavsne godt!
De koster heller ikke alverdens
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
|
Har endnu ikke fundet en formel / software løsning, som tager højde for enhedens parameter i forhold til hornets ladning af enheden. Det ender altid med lidt gætterier, med efterfølgende målingen, for derfor at finde en brugbar løsning........hehe
|
|
|
Halløj,
Hvis du mangler lidt teori på diverse horn så er her et vældigt link. Det er voldsomt med udregninger, men der er vist også et SW til samme. 
http://www.quarter-wave.com/
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd.... Horn og rør har også altid tiltalt mig. især i DIY. Jeg har selv i mange år spillet på den måske mest kendte danske 70ér DIY horn højttaler. Nemlig JAILVOX SOUND MONITOR. Den blev udviklet omkring 1975 af Jens A. Jürgensen. som nogen måske kan huske.

Men efter mange gode år, ville jeg prøve noget andet. Det er lykkes mig at finde nogle Tannoy Gold 15" i Lockwood boxe. Og siden har jeg ikke rigtig spillet på Jailvox.
Nu ved jeg bare ikke rigtig hvad jeg skal gøre af de gamle kasser. Tror ikke der findes så mange af dem tilbage. Hvilken pris kan man sælge dem for? kan man sætte andre enheder i dem? Hvem vil bære ca. 120Kg pr. stk. ned fra 3. sal hvis de skulle sælges? De står i meget fin stand. Jeg har stadig de orginale delefiltre, og jeg har 2 ekstra bas enheder. Jeg har også de gamle bygge tegninger fra high fidelity april, maj, juni 1976
Et filtre af de gamle, og nye, kan ses her.

Jeg har prøvet i mange år, at finde andre der spillede på Jailvox, men det er ikke rigtig lykkes mig. De fleste jeg har haft kontakt med, har enten haft dem engang for mange år siden, eller drømt om at bygge dem igen. De ekstra bas enhederne fik jeg fra en der havde et sæt stående fuldstændig splittet ad, hvor top horn delen også manglede. Jeg købte dem udenlukkende fordi, jeg ville sikre mig, at jeg kunne bevare denne unikke lyd.
Det skal siges, at denne type højttaler kræver en strømstærk forstærker, selvom de er meget letdrivende. Her er lidt spex:
Drifteffekt: 0,22W (96dB i 1m. afstand, målt med pink noise 20Hz -20kHz)
Vedvarende belastning: 40W ( svare til beregnet vedvarende lydtryk 118,5dB)
Delefrekvenser: 500Hz - 2830Hz
Systemresonans: 45Hz
Kabinettype: 3 vejs frontladet hornsystem
__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
jamen det kunne da være jeg skulle pakke mine pioneer pd-50 op og teste dem , de er ret flot lavet men ærligt har jeg aldrig fået dem hørt
men jo de har et godt ry
ellers kan jeg se et par ting som har været omkring mig i denne tråd , specielt er jeg meget glad for dolce på side to er blevet så glad for mine hybrider , de er umiddelbart opbygget ala hørning , men udovernavnet og det faktum at de bruger fuldtoner som wide midrange er eneste fællesnævner de er helt igennem anderledes , der er ikke to enheder der er ens iforhold til en hørning
dette af mange forskellige grunde , men mest af alt fordi jeg følte at potientialet ikke blev brugt fuldt
idden med dem har hele tiden været at fjerne de hurtler der er med fuldtonerne og bruge dem der hvor de gør bedst gavn
dvs fra 90 hz til 7-8000 hz mit helt bundne mål har hele tiden været ikke at skulle bruge sugekreds til at fjerne pukler , men i prakis viste det sig næsten at være umuligt
ved et tilfælde kom jeg på at sætte en lowtherklon i kabinettet og vups så faldt det hele på plads og gik op i en hørere enhed , det eneste problem var at jeg ikke kunne få de enheder igen ( en gammel testversion )og jeg havde været igennem både AER , coral , lowther pm2a, pm6a dx2 samt dx4 ,,, en gammel philips samt diverse andre fuldtoner men ingen gjorde helt som jeg gerne ville have dem til
det eneste der så var at gøre var at gå igang med selv at lave enheder , det er der jeg er nu
som udgangspunkt har de fleste af de dygtigste folk i dk og såmend i udlandet også hjulpet til med
at få udviklet det som skal blive min egen wide midrange i den trevejs højtaler som jeg har arbejdet på i 3-4 år nu
jeg har omkring 3-5 mdr tilbage før de kommer til at stå helt klar og de vil være bygget op omkring en wide midrange på 8 tommer med bånddiskant i toppen og enten 10-12 eller 15 tommer basser alt efter model
de vil være specielt lavet til små forstærkere og allerhelst se triodetrin på 5-25 watt ,
jeg begejstres naturligvis når jeg ser de fede hornsystemer som bla goto har , men mit mål har været at gøre trioder og " horn " stuevenlige så de kan indgå naturligt i de fleste hjem uden at konen smider med håndgranater !!
i tråden kan jeg se at den gamle rør versus trans er oppe igen igen , den er egentligt lidt kedelig for begge veje kan være fortrinlige , men rør kan noget helt unikt med detaljerigdom i det øvre område ,
om man virkelig ville høre forskel så lyt til en triode singelended og en transistor singel ended ved siden af så er der ikke megen tvivl om hvor man får størst rum og detaljerigdom
for begge ting gælder efter min mening at keep it simple er et must , så snart men parallel kobler enten transistorer eller rør for at øge effekten sker der noget der vælter balancen en kende , derfor er det pilsvært at øge effekten i rørtrin væsentligt hvis man vil bevare det optimale , men tit er det nødvendigt for at kunne drive de højtalersystemer der producers idag
og netop det kompromis der er imellem at købe et lille rørtrin og ad den grund være nedlagt til at have et lidt klodset horn , tror jeg er hovedårsagen til at de er så relativt lavt udbredt
pt har jeg fået systemet til at fungere i den størrelse dolce har og et lidt større , men jeg har såmend en ide om en lille stander sag der skal kunne spille mindre rum til 20 m2 pænt op og holde en impedans på minimun 5,5 ohm selv når den bliver presset i bassen , jeg har dog stadigt tilgode om det virker i real , men der mangler den slags højtalere der kan indgå sammen med småwat forstrækere
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flotte Jealvox du har, Ahania! Havde jeg plads... Jürgensen endte med at bygge sit parcelhus om til et med høj tagrejsning, for at have et lytterum til dem . Der rejste sig dog osse kritiske røster på et tidspunkt, især mht. delingen ml. mellemtonehorn & diskanthorn (Peerless driver i mellemtone og Isophon diskanthorn).
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kwwel skrev:
|
hejsa
jamen det kunne da være jeg skulle pakke mine pioneer pd-50 op og teste dem , de er ret flot lavet men ærligt har jeg aldrig fået dem hørt
men jo de har et godt ry
ellers kan jeg se et par ting som har været omkring mig i denne tråd , specielt er jeg meget glad for dolce på side to er blevet så glad for mine hybrider , de er umiddelbart opbygget ala hørning , men udovernavnet og det faktum at de bruger fuldtoner som wide midrange er eneste fællesnævner de er helt igennem anderledes , der er ikke to enheder der er ens iforhold til en hørning
dette af mange forskellige grunde , men mest af alt fordi jeg følte at potientialet ikke blev brugt fuldt
idden med dem har hele tiden været at fjerne de hurtler der er med fuldtonerne og bruge dem der hvor de gør bedst gavn
dvs fra 90 hz til 7-8000 hz mit helt bundne mål har hele tiden været ikke at skulle bruge sugekreds til at fjerne pukler , men i prakis viste det sig næsten at være umuligt
ved et tilfælde kom jeg på at sætte en lowtherklon i kabinettet og vups så faldt det hele på plads og gik op i en hørere enhed , det eneste problem var at jeg ikke kunne få de enheder igen ( en gammel testversion )og jeg havde været igennem både AER , coral , lowther pm2a, pm6a dx2 samt dx4 ,,, en gammel philips samt diverse andre fuldtoner men ingen gjorde helt som jeg gerne ville have dem til
det eneste der så var at gøre var at gå igang med selv at lave enheder , det er der jeg er nu
som udgangspunkt har de fleste af de dygtigste folk i dk og såmend i udlandet også hjulpet til med
at få udviklet det som skal blive min egen wide midrange i den trevejs højtaler som jeg har arbejdet på i 3-4 år nu
jeg har omkring 3-5 mdr tilbage før de kommer til at stå helt klar og de vil være bygget op omkring en wide midrange på 8 tommer med bånddiskant i toppen og enten 10-12 eller 15 tommer basser alt efter model
de vil være specielt lavet til små forstærkere og allerhelst se triodetrin på 5-25 watt ,
jeg begejstres naturligvis når jeg ser de fede hornsystemer som bla goto har , men mit mål har været at gøre trioder og " horn " stuevenlige så de kan indgå naturligt i de fleste hjem uden at konen smider med håndgranater !!
i tråden kan jeg se at den gamle rør versus trans er oppe igen igen , den er egentligt lidt kedelig for begge veje kan være fortrinlige , men rør kan noget helt unikt med detaljerigdom i det øvre område ,
om man virkelig ville høre forskel så lyt til en triode singelended og en transistor singel ended ved siden af så er der ikke megen tvivl om hvor man får størst rum og detaljerigdom
for begge ting gælder efter min mening at keep it simple er et must , så snart men parallel kobler enten transistorer eller rør for at øge effekten sker der noget der vælter balancen en kende , derfor er det pilsvært at øge effekten i rørtrin væsentligt hvis man vil bevare det optimale , men tit er det nødvendigt for at kunne drive de højtalersystemer der producers idag
og netop det kompromis der er imellem at købe et lille rørtrin og ad den grund være nedlagt til at have et lidt klodset horn , tror jeg er hovedårsagen til at de er så relativt lavt udbredt
pt har jeg fået systemet til at fungere i den størrelse dolce har og et lidt større , men jeg har såmend en ide om en lille stander sag der skal kunne spille mindre rum til 20 m2 pænt op og holde en impedans på minimun 5,5 ohm selv når den bliver presset i bassen , jeg har dog stadigt tilgode om det virker i real , men der mangler den slags højtalere der kan indgå sammen med småwat forstrækere
hilsen kwwel
|
|
|
hejsa jeg syntes du skal have ros for dit indlæg flere af dem tak. jeg ved godt er der er krig mod
transistor osv men jeg mener stadig at hvis man gerne vil have super lyd så er det efektive ht og en lille røramp sagen . jeg har prøvet div transistor forstærkere som skulle være det bedte der findes det bedtste transistor jeg har hørt er følgende
keneda. the monster. hirage 15 watts octave research krell krs og de har klangen . Men på et hornsystem kommer de ikke tæt på en god single ended. jeg syntes dit indlæg beskriver sådan som jeg oplever det mvh michael __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg husker godt Jealvox
Mon ikke de kunne opgraderes
Kwwel, de mellemtoner du laver, bliver de sat i produktion ?
|
| Til top |
|
| |
slowmotion Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei,
Jeg er ny her på forumet,
men føler meg helt hjemme her i denne tråd om horn og rør!
Godt nytt år!
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowmotion skrev:
Hei,
Jeg er ny her på forumet, men føler meg helt hjemme her i denne tråd om horn og rør!
Godt nytt år!
|
|
|
du er meget velkommen we26a skriv løs med venlig hilsen the horn slave hehe
godtt nytår __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
slowmotion Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
goto skrev:
du er meget velkommen we26a skriv løs med venlig hilsen the horn slave hehe
godtt nytår |
|
|
Takk, takk...
Skal først lese igjennom denne tråden en gang til, mye å ta fatt i her
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
et 2 vejs med en 15 tommer er en god ide eks jbl 2231 delt ved 600 hz med et tractrix evt drivet med en tad 4002 så køre det og koster ikke en formue. bliver rigtigt godt med 2 amps på så man ikke dæmper driveren mvh michael __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
levendemusik Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du fredsens en masse indlæg på forholdsvis få dage. Hvis man vil have horn i en normal stue, skal man lytte til Lowther enheder i deres Standard Acousta (der fås
dog også mindre udgaver) med et horn på mere end to meters længde indeni og en stor udmunding. Man kan ikke spille disko og bulderbas på dem i øreskadende
højder, men klassisk musik lyder rigtigt godt.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=011&a mp;a mp;sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=320067 692939&rd=1&rd=1
Et Tractrixhorn fra Jabo på eBay.
Goto: Hvad vinder man ved JBL 2231 i forhold til 2235?
2235 er ikke med alnico 2235 er super som sub men den lyder ikke nær så godt som 2231 eller 136a ved en 2 vejs konstuktion. hvis man putter en 2231 i et 135 liter kabinet kan man afstemme den til ca 30 hz den har en lettere lyd end 2235 og en markant bedre mellemtone nemmere overgang til et horn. har selv brugt 2231 sammen med en tad 4001 delt hved 600 hz det spillede totalt godt.jeg spiller nu på tad 1601c i et 160 liters kab i stedet og jeg vil sige at 2231ern kommer rimelig tæt på er ikke helt så tight. Hvis du vil bruge 2235 skal du dele ved max 200 hz. har haft de tractrix fra ham tyskeren de er meget gode han laver også et 140 hz version den jeg havde var hans 300 hz type .og jeg vil klart anbefale at du bruger tad 4002 eller 4001 jeg ved de koster men de er alle pengene værd jeg vil vove den påstand at de levere noget af den bedste mellemtone den findes uanset pris og diskanten er langt bedre end de bedste domer .hvis du driver dem med 2 forstærere en lille single ended til taden så for du lyd i verdensklasse mvh
|
|
|
__________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
slowmotion Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva bruker folket som delefiltre?
Aktive eller passive løsninger?
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowmotion skrev:
Hva bruker folket som delefiltre? Aktive eller passive løsninger?
 |
|
|
hejsa
jeg bruger passive filter på mine ht men uden dæmpeled da det ødelægger lyden.
jeg har så flere forstærkere på som jeg regulere på indgangen så enhederne spiller lige højt
jeg bruger en lectron på bassen som er ca 50 watt og små songle ended på resten.
mvh michael __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowmotion skrev:
Hva bruker folket som delefiltre? Aktive eller passive løsninger?
 |
|
|
Jeg bruger passiv, 24 dB/okt, for at have så skarpe/stejle overgange som muligt. Efter min mening reducere det overhøret imellem enhederne (som kan give tidsmæssig udtværing!). Iøvrigt bruger jeg både kerne og disk for at spolerne skal have så lav en dc modstand som muligt. En side gevinst er at herved kan spolerne placeres tættere på hinanden, hvis plads er et problem. Ved de relativt behærskede effekter der bruges i et hornsystem vil der være rigtigt langt til et eventuelt mætningsproblem af kerne+disk.
Men ja, hva' bruger I andre?
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Peter K Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg bruger aktivt filter mellem bashorn og mellemtone (266 Hz), og passivt mellem mellemtone og diskant (6.000 hz).
M.v.h.
Peter
|
| Til top |
|
| |