Forfatter |
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 15 December 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heysa allesammen og god jul 
Jeg skal ha lavet noget ekstra bund til min nye crip. Jeg har fået fat i 8 10" basenheder.
meningen er at de skal sættes til hver kanal på mit reciever, en denon AVR 2803. For at fordele loadet. for det er jo ikke verdens største forstærker
og nu ved jeg i sikkert siger det er alt for meget bas men det er til et 120 m2 stor værrelse og så må der godt være lidt tryk på 
men jeg står med 2 problemer. jeg er ikke ligefrem en haj, når det kommer til delefiltere og jeg skal lave 8 stk, så ville være lidt surt at købe de forkerte dele. Så ville være super med lidt hjælp teknisk data om enhederne
Power RMS: 180 watt Power music: 500 watt Nominal Impedance 4 Ohm Frequency range: 26 - 5.000 Hz Total Q Qts: 0,35 Equivalent Volume Vas: 114 L Sensitivity SPL: 93 dB Ydre diameter: 258 mm Indbygningsdiameter: 234 mm
og nu siger i garanteret det er vildt simpelt men jeg har ledt i rigtig mange timer, men har ikke kunne finde noget jeg kunne bruge. Så nu håber jeg i kan hjælpe lidt
og så til mit andet problem, kabinettet.
Jeg har en ret simpel ide som ser ca sådan ud

ideer til kabinettet? hva med basportene, hvor lange og brede tror i de skal være?
og jeg har ikke tegnet det. men der kommet til at blive et buet frontramme/stof og højtallerene bliver malet hvide
|
Til top |
|
|
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
Sendt: 15 December 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den simple og bedre måde er at få en effekt forstærker der trækker alle enheder og så et elektronisk delefilter
det bliver meget bedre end det du selv ville
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. men det står lidt småt til med pengene. jeg er på su. enhederne var en gave. prøver at holde det på et minimum af omkostningere
|
Til top |
|
|
Coolzone Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
en passivt delefilter til hver enhed bliver ikke billigt
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 15 December 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ved jeg godt. men tror det bliver billigere. det er jo ikke ligefrem highend jeg leder efter. men tror også det bliver 2 enheder pr kanal. og trækker dem på surround ht kanalerne
|
Til top |
|
|
Coolzone Forum Bruger

|
Sendt: 16 December 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor lavt vil du dele 80hz 100hz eller ? og med 12db 18db eller 24db
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 16 December 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coolzone skrev:
hvor lavt vil du dele 80hz 100hz eller ? og med 12db 18db eller 24db |
|
|
100hz. men ikke helt sikker på med db
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Data ser umiddelbart fornuftige ud, men hvad er egenresonansen (i fri luft) for enhederne? Vi kan ikke regne på dem uden den viden... 
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 16 December 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Data ser umiddelbart fornuftige ud, men hvad er egenresonansen (i fri luft) for enhederne? Vi kan ikke regne på dem uden den viden... 
|
|
|
Det skulle gerne være 26hz
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 19 December 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
men dette var selvfølgelig også en mulighed. så må jeg bare lige vente lidt, så jeg har nogle penge. men sådan en fætter skal den bare sættet til inden efektblokken?
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 19 December 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel ingen brug for et elektronisk delefilter. Det har recieveren da indbygget i sub-udgangen?
Jeg forstår bare ikke helt hvordan det skal køre. Indstillier du recieveren til 5 kanals stereo, og sender det samme signal ud i alle kanaler? Og hvad skal spille diskant og mellemtone?
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 20 December 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Der er vel ingen brug for et elektronisk delefilter. Det har recieveren da indbygget i sub-udgangen?
Jeg forstår bare ikke helt hvordan det skal køre. Indstillier du recieveren til 5 kanals stereo, og sender det samme signal ud i alle kanaler? Og hvad skal spille diskant og mellemtone?
|
|
|
Det ved jeg ikke om den har. diskant og mellemtone er mine gamle ht'er.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 27 December 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oprigtigt talt - til dette projekt ER du nok nødt til at få fat i en ekstra effektforstærker, dedikeret til at trække subwooferne. Og, som det nævnes, den kan trækkes direkte via surroundforstærkerens sub-udgang (da surroundampen selv har et delefilter indbygget). Få fat i en brugt på mindst 2 X 100 Watt, skulle være muligt uden at smadre budgettet. Den lille 'dims' fra Jumon Audio kan bruges som equalizer, og skal placeres som du selv nævner. Og EQ'ing vil være nødvendig, såfremt du skal rigtigt dybt med denne konstruktion. Til gengæld vil du have potentiale til en middelstor biograf - otte 10" har mere areal end tre 15"...
Tak for data! Nu kan der regnes... For en enkelt enhed, vil en lukket boks på 37 liter ramme godt 50 Hz, -3 dB. Med en EQ'ing på +6 dB kommer man ned på ca. 32 Hz. En refleksboks på 71 liter afstemt til 30 Hz giver ca. 31 Hz, -3 dB (osse for én enhed). For 4 enheder 4-dobler man blot volumet, data bibeholdes mht. opførslen i lavfrekvensen (i refleksboksens tilfælde bibeholdes afstemningsfrekvensen naturligvis).
Men lad os se på din kubiske, 60 X 60 X 60 boks. Med en rimelig materialetykkelse på boksvæggene, og plads til enheder & refleksrør, kommer vi næppe over 150 liter aktivt volumen. Det passer for så vidt godt nok med en lukket boks - som så skal have et løft for at komme rigtigt dybt i bassen. Men lyden vil potentielt blive fremragende, magtfuld & præcis!
Man kan osse refleksafstemme boksen på ~150 liter. En afstemning på 28 Hz vil give -3 dB på omkr. 42 Hz, ca 1/3 oktav dybere end den lukkede boks. Kombinerer man EQ'ing på +6 dB med basrefleks, kan man ramme 30 Hz med en refleksafstemning på 22 Hz - og komme ned under 25 Hz med +9 dB. Med så meget membranareal tror jeg sagtens, at højtalerne kunne klare det - men det er krævende for forstærkeren.
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret. Ja jeg må nok lige kigge efter en effektblok og så skal der ellers bygges mellem studierne.
|
Til top |
|
|
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 30 December 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad budget har du til effektblok til dine enheder?  Måske jeg kan hjælpe dig med noget grej så. __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja nok omkring 2000-2500kr og sikkert lidt mere hvis jeg får et godt tilbud, så må jeg bare leve af pasta i en måned mere
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
men nu har jeg fået et super tilbud. på en nad s200, godt nok til noget over hvad jeg ville bruge, men der er lidt mange der godt vil ha fingrene i den. så nu må vi se
og jo der er kvittering på den 
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må man høre hvad den koster?
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
5000kr med en s100. det er vildt billigt. men tror jeg skal leve af pasta de 2 næste år
|
Til top |
|
|