Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Men kig lige på kurverne... Selv med en log-inddeling er kurverne særdeles ulineære. Prøv lige et lineært koordinatsystem. Så kan du for alvor se hvor ulineær selv de bedste OS-CON-typer er.

Uha ja det ligner næsten naturlig afrulning som i vores ører og luften osv, det må vi have straks have udryddet og modkoblet os til nogle lineære kurve.

Og hvis du tror du har sagt noget nyt så er det bestemt ikke tilfældet snare tværtimod

Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:
Hurtig skrev:

Men kig lige på kurverne... Selv med en log-inddeling er kurverne særdeles ulineære. Prøv lige et lineært koordinatsystem. Så kan du for alvor se hvor ulineær selv de bedste OS-CON-typer er.

Uha ja det ligner næsten naturlig afrulning som i vores ører og luften osv, det må vi have straks have udryddet og modkoblet os til nogle lineære kurve.

Og hvis du tror du har sagt noget nyt så er det bestemt ikke tilfældet snare tværtimod

Jamen, når ørene og luften styrer denne afrulning så godt, så skal elektronikken vel ikke også gøre det, ellers opstår der vel dobbeltkonfekt? Det er jo ikke lydafgiveren der står for korrektion, men modtageren. Hvis jeg har en helt lineær mikrofon og optageudstyr, og optager et tordenvejr, så sørger luften jo helt automatisk for "korrektionen" det skal mikrofonen da ikke gøre. Fra højttaler til øret, jamen der sørger øret for korrektionen, det skal højttaleren eller elektronikken da ikke gøre.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jamen, når ørene og luften styrer denne afrulning så godt, så skal elektronikken vel ikke også gøre det, ellers opstår der vel dobbeltkonfekt? Det er jo ikke lydafgiveren der står for korrektion, men modtageren. Hvis jeg har en helt lineær mikrofon og optageudstyr, og optager et tordenvejr, så sørger luften jo helt automatisk for "korrektionen" det skal mikrofonen da ikke gøre. Fra højttaler til øret, jamen der sørger øret for korrektionen, det skal højttaleren eller elektronikken da ikke gøre.

Kan du lave helt  perfekt og fejlfrit udstyr kan man sige at din teori nogenlunde passer, jeg må indrømme det kan jeg ikke (måske Hurtig kan), så jeg foretrækker at indføre  "fejl" som har en karakter som mit ører og hjerne er bekendt med.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:
Kjeldsen skrev:

Kan du lave helt  perfekt og fejlfrit udstyr kan man sige at din teori nogenlunde passer, jeg må indrømme det kan jeg ikke (måske Hurtig kan), så jeg foretrækker at indføre  "fejl" som har en karakter som mit ører og hjerne er bekendt med.

Jamen, øret kender jo ikke disse fejl, men vil tværtimod forstærker dem. Det er da med at have så få fejl som muligt, da øret ikke korrigere fejlene, men forstærker dem.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
kristiansen skrev:
Kjeldsen skrev:

Jamen, øret kender jo ikke disse fejl, men vil tværtimod forstærker dem. Det er da med at have så få fejl som muligt, da øret ikke korrigere fejlene, men forstærker dem.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor du får det fra!
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Jeg ved ikke om det er det jeg har skrevet du mener , hvis det er så har Duelund ,Hiraga og Pass, haft disse tænker og sikkert flere.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Ja det var altså Kjeldsen jeg citerede så havde ventet svar fra ham og kom ikke med den om min far er stærkere end din igen.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Kjeldsen skrev:
kristiansen skrev:
Kjeldsen skrev:

Jeg er udemærket klar over at øret korrigere for fejl, hvor den kender referencen. Derfor kan man sagtens høre bas fra en lille højttaler, selv om den dybest set ikke spiller i området. Øret kan genkende lyden og tillægger herefter informationen.

Det jeg påstår ud fra min logik, er at den lyd der skal optages og senere afleveres ikke skal korrigeres ift. til ørerts måde at opfatte lyden på. Mennesket opfatter et tordenskrald på en given måde. Impliceret er luft og øret: optagelsen med en lineær mikrofon vil opfange lyden inklusive luftens bidrag: mikrofonen skal ikke yderligere bidrage. Ved afspilning kommer nu lyden inklusive luftens bidrag, og øret opfatter nu lyden som var det i naturen.

Nu ved vi godt at optageteknologi og afsopillekæde ikke er perfekte, så de vil give et bidrag, men det skal da bestræbes at være så lidt som muligt.

Hvis både mikrofon, indspilning og afspilning skal have en targetkurve som ørets, hvor havner vi så? Hvis jeg er helt gal på den, vil jeg gerne have et link til forskningsresultater der ikke kommer fra hifi verdenen, men fra akustikforskning.

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Nu ved vi godt at optageteknologi og afsopillekæde ikke er perfekte, så de vil give et bidrag, men det skal da bestræbes at være så lidt som muligt.

Fuldstændig enig, man skal bare prøve at styrre bidraget. således at det indeholder noget hjerne og øre er bekent med.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hey, hvordan går det med din dac, er du ved at være noget til noget nær det perfekte??

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:

Kjeldsen skrev:

Fuldstændig enig, man skal bare prøve at styrre bidraget. således at det indeholder noget hjerne og øre er bekent med.

Hmm du prøver vel også at sige at med en afrulning svarende til luft/øre vil hjernen ikke opfatte de unaturligt, men snarere som om der var lidt mere luft imellem lytteren og kilden. Så det vil lyde som om højtaleren feks var rykket en halv meter tilbage, men ikke unaturligt som vil få hjernen til at være i et eller andet alarmberedskab (øretrættende). Sikkert også en medvirkende grund til at rør lyder mindre øretrættende end transistor (sådan generelt og med alle fordomme taegt på - lad være med at start en ny transistor/rør krig her - dem er der rigeligt af). Rør har jo overordnet 2'ordens harmonisk forvrængning som også er et naturligt fænomen hvorimod mange transistor forstærkere har ulige ordens forvrængning som de dominerende (meget grov generalisering så lad den ligge der tak).

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Spændende det du der siger med shuntregulering Hurtig, hvorfor så ikke bare gå foran og gøre dette.

Snakkede lidt med Kubik han sagde at det ikke var så let at lave en god DAC, sådan set er det vel også en kunst at lave noget rigtig godt ikke så mange mestrer det. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

@ JRGW:
Ja hvorfor ikke benytte shuntregulatorer??? Godt spørgsmål. Sagen er bare den, at de i praksis ikke nødvendigvis altid er lydmæssigt overlegne. Det kan lyde lidt komisk, men jeg kunne fristes til at tro, at de rent faktisk kan være for lavimpedante og for hurtige. Noget analogelektronik, har efter min bedste overbevisning godt af en knap så jernhård forsyning. Men den skal stadig opføre sig ordentligt... Altså ikke noget med sjove impedansforløb!!

Der er MANGE der har efterspurgt hvornår DIYDAC projektet er færdigt!!! Og jeg har lidt positive nyheder....
Jeg er i princippet klar med det endelige diagram, og mangler kun det sidste finpudsning af printlayoutet.
Herefter skal jeg overbevise KvK om, at det er den endelige version .... Jeg lurer lidt på at hælde Diesel på hans Tomos. Det må kunne holde ham lidt i skak, imens jeg overbeviser ham....
Jeg tror der skal eksperimenteres lidt mere med transistorer før han overgiver sig....
Vi arbejder selvfølgelig videre i sommervarmen, for at nå endnu videre, og det kunne muligvis ende med at vi skal have 2 forskellige udgaver. Specielt fordi Texas Instruments er kommet til fornuft, og har genoptaget produktionen af både PCM1702 og PCM1704. Egentlig droppede vi vel PCM1704, netop fordi TI varslede at den ville udgå. PCM1704 er dog MEGET dyrere end andre DAC's, og kræver i øvrigt noget mere for at fungere. Bl.a. eksternt digitalfilter. Så en hel DAC med PCM1704 er ikke gratis!!!

Hvad er der så sket siden sidst??? Og hvordan bliver det endelige design??
- ALT bliver samlet på et print, så der ikke er nogen kabler mellem forsyning og DAC-print.
- Alle phono-bøsninger bliver printmonterede. Det er endelig lykkedes mig at finde dem i ordentlig kvalitet.
- Der kommer både elektrisk og optisk digital-indgang
- Der er implementeret LP-filter i analogdelen. Dette er dog lavet, så man uden videre kan lodde det ud!

Ellers er alt ved det gamle.... CS4398 D/A-converter, diskret opbygget analogdel uden modkobling osv...

Hvis man er interesseret i at vide mere om konstruktionen, så smid en pb eller en mail til DIYDAC@gmail.com 
Jeg har planer om at lave en web side over projektet, hvor der er plads til mere info, større billeder, hvordan man kan bygge DAC'en osv. Men indtil videre så send en mail...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Så er projektet efterhånden ved at være færdigt, og det endelige design ligger endeligt fast.

Men efter lang tids tovtrækkeri med H4a om hvad jeg må skrive og ikke må skrive i denne tråd, har jeg valgt at flytte den til et HiFi-Musik.

Det betyder at der ikke længere postes info om projektet her i tråden. I er naturligvis alle velkomne til at fortsætte debatten, og jeg vil i det omfang jeg har tid til det, følge med fra sidelinjen. Jeg vil ikke afvise at jeg svarer på konkrete spørgsmål, men ellers opdaterer jeg ikke tråden længere. Vil man fortsat følge projektet, kan jeg henvise til HiFi-Musik: http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&mode=reply& t=3017 

Mit brugernavn "over there" er stadig "Hurtig"... Meget opfinsomt! Og man er velkommen til at skrive PB'er både her på siden og på HiFi-Musik. Alternativt kan man kontakte mig på: DIYDAC@gmail.com

Det er med stor beklagelse, da jeg egentlig tror mange har fundet projektet interessant. Men det er altså ikke i H4A's ånd. Skulle der være andre der kan se galskaben i denne "censur" på H4A, vil jeg anbefale at man henvender sig til enten Admin eller en af de mange moderatorer. Måske kommer de på andre tanker, og så er de velkomne til at kontakte mig (as if ).

Så igen kan jeg kun opfordre til at interesserede opretter en profil på HiFi-Musik, så I får mulighed for at post indlæg. På den måde kan vi fortsætte den diskussion af projektet, som langt hen ad vejen har været meget interessant.

____________________________________________________________ _______________________________________________
Af erfaring ved jeg, at ALT hvad jeg skriver her på H4A, bliver vendt og drejet af de mange moderatorer (men det er ingen person-hetz, for det er jo ikke tilladt). Men jeg mener ikke at jeg i dette indlæg har overskredet forum-reglerne. Men en nærmere granskning kan muligvis finde et eller andet. I så fald så send lige en PB, så skal jeg rette det straks.
____________________________________________________________ _______________________________________________

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Vi tager den gerne én gang mere for prins Knud:

Et projekt hvor ophavsmanden selv ligger op til salg af komponenter må anses for at være et kommercielt produkt - kommercielle salgs-fremstød er og har aldrig været tilladt på HIFI4ALL.DK's forum - dette er der ikke det fjerneste nye i, selvom du, Hurtig, endnu engang gerne vil have HIFI4ALL.DK til at fremstå som den store stygge hifi-villeder og cencur udøver.

Det er som regel altid to sider af en sag - uagtet hvor meget sympati man nu engang prøver at bringe frem hos folk med den anvendte retorik!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

He he... Jeg har vist ret... Det tog 12 min før admin svarede. Det var vist ikke helt tilfældigt du faldt over mit indlæg, hva .

Men bare rolig. Du har fået din vilje.
Jeg porterer tråden til HiFi-Musik, hvor man faktisk kan se det positive i en sådan tråd. Håber du føler at du har varetaget dine brugeres interesse bedst muligt.

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Sig mig hvorfor reglerne skulle være anderledes for dig, end den resterende branche med interesse i salg af eget produkt?
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 September 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:
Sig mig hvorfor reglerne skulle være anderledes for dig, end den resterende branche med interesse i salg af eget produkt?
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 September 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Kan godt nok ikke se der skal være sådan en person hetz mod Hurtig når det hele startede med noget de prøvede og folk har glædeligt fulgt med, det imervæk 29716 hits den har! Det er også noget der interresere dem og ja nu er det et produkt de vil sælge, alt ære og respekt for det!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:

Det skal jeg sige dig... Jeg har egentlig ikke direkte fortalt at jeg tager imod bestillinger på min DAC. Jeg mener at have antydet, at det ville være nærliggende, at andre fik adgang til at udnytte den viden, som vi igennem projektets snart 2 år har opnået. Dernæst har jeg sagt, at hvis det skulle blive tilfældet, så ville det blive i form af nogle færdige moduler, eftersom projektet ikke egner sig til ren selvbyg, idet det kræver temmelig stor erfaring med SMD-lodning. Hvis folk gik i gang med projektet i den forventning at man selv kunne ætse print og selv lodde de mindste SMD komponenter, vil mit gæt være, at mindst 95% ville fejle. Og så ville det straks rygtes, at projektet er ustabilt. Den slags vil jeg ikke lægge navn til.

Som du sikkert husker, har jeg flere gange henvist til denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48680
Her fortæller forfatteren direkte, at han vil udføre CNC-arbedejde imod betaling.
Guldberg skrev:

Prisen afhænger jo lidt af hvor meget arbejde der er i det, men mon ikke vi kan finde ud af noget hvis det er 

Har det interesse så send endelig en forespørgsel på jacobguldberg@gmail.com

Kan det tolkes som andet end interesse i at sælge sit produkt/ydelse??

Ikke nok med det, men et medlem af moderator-gruppen, Witzel, udtrykker endda hans store interesse for projektet.
witzel skrev:
super tilbud.. faktisk så godt, at jeg synes vi skal highlighte tråden..

Som sagt har jeg flere gange henvist til denne tråd, hvor der tydeligvis er salg som hensigt, og hvor Witzel endda highligter tråden.
Hvis ikke jeg husker meget galt, så fik jeg faktisk min første advarsel netop for at fordi jeg nævnte, at der åbenbart var forskel på hvad denne bruger måtte og hvad jeg måtte.

Er du stadig i tvivl om, hvorfor jeg føler at jeg får en negativ forskelsbehandling???

Nu hvor du selv bragte det på banen, synes jeg faktisk du skylder os alle en forklaring.
Hvordan kan det være at en bruger kan få lov til direkte at forsøge at sælge et produkt/ydelse, imens jeg får høvl for at antyde et eller andet der kan tolkes som et forsøg på salg? Og hvorfor bliver jeg straffet for at kommentere den ulige behandling??
Og jeg håber ikke du lukker tråden, for at undgå at skulle kommentere det.

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes