Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 15:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor mange nye cd’er IKKE lyder godt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 54
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Med moderne teknik:  Fa fet er en udfikling, fom ikke fyder rart.

Uden moderne teknik: ja det er en udvikling, som ikke lyder rart.

Som nævnt et sted langt oppe, er der stadig en hel del jazz der lyder natyrligt, og heldigvis har jeg en god musiker-ven, som har åbnet den musikform for mig, mit sind og mine ører, så der nyder jeg nu meget god musik.

Måske der er basis for en tråd med anbefalinger af indspilninger, der er lavet med umoderne teknik, eller med hi-fi-mæssig brug af den nye teknik. Et eksempel er Ry Cooder, som på alt det jeg har med han også glimrer med naturlig lyd. Men jeg synes også Dali's CD kyder meget naturlig mange steder.

Problemet er måske, at dem der synes den moderne musik, som på en kunstig måde fremhæver luft og gennemsigtighed, måske fylder en tråd med eksempler der netop ikke er naturlige. der er mange der tager fejl af over-gennemsigtig lyd og naturlig. Ligesom med at TV: der er mange der anvender alt for megen kontrast og farve, men de synes det er hammergode billeder.

Hvis man er vant til at høre levende akustisk musik så kan man tage 100% af alle populærudgivelser og drøne dem direkte i den lodrette, og vel noget der nærmer sig halvdelen af jazzudgivelserne. På den klassiske front har jeg kun en beskeden erfaring med de store selskaber og den populære del af genren men det ville undre mig meget hvis ikke unoderne også der har holdt sit indtog.

Bevares, der kan sikkert findes gode masterbånd inden for alle genrer, de når bare aldrig ud til publikum.

Desværre har unoderne også sneget sig ind på spillestederne, værst de steder hvor musikerne tilsyneladende er tvangsindlagt til de manier de stedlige lydfolk plages af 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Synes lige jeg vil vise et eksempel på at det ikke altid bliver dårligere end originalen på opsamlings albums. Her vises "SWALBR" fra Cream fra opsamlingen "The very best of Cream"(udgivet 1995), øverst, og samme sang fra albummet "I Feel Free - Ultimate Cream"(udgivet 2005), nederst.

Som det tydeligt kan ses på det meget fremtrædne peak ca. midt i sangen, så er den kottet noget af på "The very..." og lydniveau'et er i det hele taget skruet op. Dette synes jeg er ganske interessant. At en 10 år ældre plade rent faktisk har dårligere mastering... så jeg vil i hvertfald anbefale "I Feel Free - Ultimate Cream" hvis man søger noget musik fra dem!

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

^^ Damn det ser jo helt forkert ud i dagens CD helvede.. men rasrt at se at ikke alt er komprimeret helt livløst.

Ang det med kompressor i bilradioen, jeg har selv en af Pioneers topmodeller en Deh P88RS som spiller kanont godt, den har indbygget kompressor men jeg bruger det ikke. Desuden så har den også indbygget automastisk nivou regulering så hvis der er meget støj i bilen så skruer den selv op for lyden så det hele tiden er ensartet. Det kan jo godt være nødvendigt når VTEC motoren skriger med 8000 rpm derudaf...hehe det er musik..

Til dem der synes jeg snakker sort, så lyder VTEC sådan her  http://www.youtube.com/watch?v=GfToIocVpyQ&feature=relat ed  Ved 20 sec og igen ved 43 sec   YIR!!

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

Synes lige jeg vil vise et eksempel på at det ikke altid bliver dårligere end originalen på opsamlings albums. Her vises "SWALBR" fra Cream fra opsamlingen "The very best of Cream"(udgivet 1995), øverst, og samme sang fra albummet "I Feel Free - Ultimate Cream"(udgivet 2005), nederst.

Som det tydeligt kan ses på det meget fremtrædne peak ca. midt i sangen, så er den kottet noget af på "The very..." og lydniveau'et er i det hele taget skruet op. Dette synes jeg er ganske interessant. At en 10 år ældre plade rent faktisk har dårligere mastering... så jeg vil i hvertfald anbefale "I Feel Free - Ultimate Cream" hvis man søger noget musik fra dem!

Har du lyttet til de to? For forskellen er jo ikke stor, og den øverste ser ikke specielt komprimeret ud. Og så længe peaksene ikke er decideret cuttet af, er det jo altid dejligt med de ekstra bit der er til rådighed.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Pudsigt nok har jeg her til aften lyttet til en Cream: Cream Gold Definitive Collection, 2005 Polydor. Jeg tror forskellen på den  og Ultimate er disc 2, som indeholder live recordings. Er det rigtigt?

På studio indspilningerne synes jeg der er nogen kompression, som der ikke er på andre aldersssvarende (det lyder som en pædagog!) optagelser. Den er efter min opfattelse ikke god nok til at forsvare de oprindelige masterings fremfor de nyere mht. oplevet spænstighed. det er ikke hi-fi, men musikken er da god, afhængig af smag.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Pudsigt nok har jeg her til aften lyttet til en Cream: Cream Gold Definitive Collection, 2005 Polydor. Jeg tror forskellen på den  og Ultimate er disc 2, som indeholder live recordings. Er det rigtigt?

På studio indspilningerne synes jeg der er nogen kompression, som der ikke er på andre aldersssvarende (det lyder som en pædagog!) optagelser. Den er efter min opfattelse ikke god nok til at forsvare de oprindelige masterings fremfor de nyere mht. oplevet spænstighed. det er ikke hi-fi, men musikken er da god, afhængig af smag.

De oprindelige plader lyder heller ikke specielt godt, men det var helt normalt for en rockproduktion årgang 60'erne, der var (også) langt mellem snapsene dengang

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Korrekt, vi er ikke helt enige men jeg tror vi bliver det når jeg præciserer hvad jeg mener med biler som har lav støj niveau.

Jeg tænker på luksus biler såsom Lexus LS serie, Mercedes S klasse eller BMW 7 serie. En Passat betragter jeg overhovedet ikke som en luksus bil.

En BMW 535d (som trods alt koster omkring en mio. i Danmark) har et støjniveau på 66 dB ved omkring 100 km/t, i flg. Top Gear. Det er da en del. SÅ meget bedre er de endnu dyrere biler nok heller ikke. Hvem ville acceptere en projektor der larmede med 66 dB hjemme i stuen?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Zorglub skrev:
keyvan skrev:
Zorglub skrev:
Du kan da bare høre den i bilen 

.. det er vel det den er lavet til. Ikke nødvendigvis, man har ikke brug for en komprimerede CD skive hvis bilens støj niveau er lav.

Arh, det er jeg nu ikke helt enig med dig i. Jov hvis du triller med de 70 så går det nok i en Pasat, men på autobahn skal der ikke stå forsigtig klassisk musik på den. Prøv også Brothers in arms i bilen. Jeg tror de tænker meget på bilradio når de laver CD'er nu til dags.

Korrekt, vi er ikke helt enige men jeg tror vi bliver det når jeg præciserer hvad jeg mener med biler som har lav støj niveau.

Jeg tænker på luksus biler såsom Lexus LS serie, Mercedes S klasse eller BMW 7 serie. En Passat betragter jeg overhovedet ikke som en luksus bil.

Der er vel ingen der siger at der ikke findes extremt støjsvage biler - jeg tror bare ikke at ejerne af disse udgør en så stor del af befolkingen at det er dem der generelt fokuseres mest på når CD'er skal komprimeres. 

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
mathias 2 skrev:

Har du lyttet til de to? For forskellen er jo ikke stor, og den øverste ser ikke specielt komprimeret ud. Og så længe peaksene ikke er decideret cuttet af, er det jo altid dejligt med de ekstra bit der er til rådighed.

Måske... men det er mere tanken om at de ikke har "pillet" ved musikken jeg finder tiltalende.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
keyvan skrev:

Zorglub skrev:
keyvan skrev:
Zorglub skrev:

.. det er vel det den er lavet til. Ikke nødvendigvis, man har ikke brug for en komprimerede CD skive hvis bilens støj niveau er lav.

Arh, det er jeg nu ikke helt enig med dig i. Jov hvis du triller med de 70 så går det nok i en Pasat, men på autobahn skal der ikke stå forsigtig klassisk musik på den. Prøv også Brothers in arms i bilen. Jeg tror de tænker meget på bilradio når de laver CD'er nu til dags.

Der er vel ingen der siger at der ikke findes extremt støjsvage biler - jeg tror bare ikke at ejerne af disse udgør en så stor del af befolkingen at det er dem der generelt fokuseres mest på når CD'er skal komprimeres. 

Jeg tror simpelthen ikke på at den generelle kvalitet har noget som helst med biler at gøre, det er en dårlig undskyldning

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
keyvan skrev:

Zorglub skrev:
keyvan skrev:
Zorglub skrev:

Jeg tror simpelthen ikke på at den generelle kvalitet har noget som helst med biler at gøre, det er en dårlig undskyldning

Jeg er ikke så sikker. En meget stor del af den musik folk hører høres i bilen (eller bussen eller toget, for den sags skyld), enten via CD, mp3 eller via diverse radiostationer. Specielt det sidste er vigtigt, for det sidste en radiostation (specielt de kommercielle) ønsker er at man skal zappe videre til en anden kanal. Og producenten bag en CD ønsker naturligvis heller ikke at lytterne slår væk hver gang hans skive bliver spillet.  

Med andre ord - jo mere dynamisk musikken er, jo sværere bliver det at lytte til den i en bil, fordi de svage passager drukner i motor- og vejstøj. Løsningen er at sørge for at der slet ikke ER nogen svage passager.

Prøv at spille en 15 år gammel CD i bilen og så sammenlign med en ny - i langt de fleste tilfælde vil den nyere CD være mere jævn i lydstyrken, så man ikke føler sig fristet til at skrue op og ned hele tiden. Det lyder aldeles rædselsfuldt på et hifi-anlæg, men i en bil er der (fra producentens synspunkt) en mening med galskaben. 

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Her er løsningen på hvordan alle de nye loudness-til-døde-cd'er kommer til at lyde godt:

Man sætter sig ud i bilen, starter motoren og sætter derefter cd'en i. Dermed får man den perfekte lyd og man kan nyde musikken i timevis. Samtidig kan man evt. køre en lille tur.

fnb1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om det her link har været nævnt i tråden, men det er da en go side 

http://www.cutestudio.net/data/products/audio/CD%20clipping/ shame/index.php?sid=0
Til top Vis fnb1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fnb1

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

Synes lige jeg vil vise et eksempel på at det ikke altid bliver dårligere end originalen på opsamlings albums. Her vises "SWALBR" fra Cream fra opsamlingen "The very best of Cream"(udgivet 1995), øverst, og samme sang fra albummet "I Feel Free - Ultimate Cream"(udgivet 2005), nederst.

http://img255.imageshack.us/img255/2751/creamswalbrjt4.jpg

Som det tydeligt kan ses på det meget fremtrædne peak ca. midt i sangen, så er den kottet noget af på "The very..." og lydniveau'et er i det hele taget skruet op. Dette synes jeg er ganske interessant. At en 10 år ældre plade rent faktisk har dårligere mastering... så jeg vil i hvertfald anbefale "I Feel Free - Ultimate Cream" hvis man søger noget musik fra dem!

Jeg synes faktisk det ligner helt forskellige indspilninger. Der er peaks i det øverste billede der slet ikke er der i det nederste og omvendt.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
mathias 2 skrev:

Synes lige jeg vil vise et eksempel på at det ikke altid bliver dårligere end originalen på opsamlings albums. Her vises "SWALBR" fra Cream fra opsamlingen "The very best of Cream"(udgivet 1995), øverst, og samme sang fra albummet "I Feel Free - Ultimate Cream"(udgivet 2005), nederst.

http://img255.imageshack.us/img255/2751/creamswalbrjt4.jpg

Som det tydeligt kan ses på det meget fremtrædne peak ca. midt i sangen, så er den kottet noget af på "The very..." og lydniveau'et er i det hele taget skruet op. Dette synes jeg er ganske interessant. At en 10 år ældre plade rent faktisk har dårligere mastering... så jeg vil i hvertfald anbefale "I Feel Free - Ultimate Cream" hvis man søger noget musik fra dem!

Jeg synes faktisk det ligner helt forskellige indspilninger. Der er peaks i det øverste billede der slet ikke er der i det nederste og omvendt.

jo, de er der... det er bare fordi at opløsningen i billedet ikke rumme alle de tynde peaks, så det er kun de mest markante der kan ses.

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

læs her, hvad alan wilder (recoil, ex depeche mode) mener om sagen - den får ikke for lidt og han må vel siges at vide, hvad han taler om...

http://www.side-line.com/interviews_comments.php?id=29640_0_ 16_0_C

\ulrik

film
Til top Vis xtort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtort Besøg xtort's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Er der én derude der har mulighed for at sammenligne den nye Thriller 25 med en tidlig Thriller CD?

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg gider ikke bruge tid på at finde originaludgaven. Men den nye version er tydeligvis noget l**t, der ikke er værd at lægge øre til.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Det er også hvad jeg er blevet fortalt.

Nogle der har en tidlig CD-udgave derude?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Nogle der har en tidlig CD-udgave derude?

Remastered version fra 2001 (vist nok)

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

<< Forrige Side af 54 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum