Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 05:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvor er de kompromisløse subwoofere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Man kan altså IKKE bøje natur lovene..!? Du beder om ting der ikke rigtigt kan lade sig gøre? Eller i alt fald ikke uden de store kompromisser.

”med udgangspunkt i lydkvalitet, og ikke kvantitet”

1. hvis du vil benytte en EQ og hæve enheden! Ja så beder du enheden om at lave noget den IKKe er designet til, dette vil medføre en drastisk stigning i den 3 harmoniske forvrængning, samtidig vil du med en så dramatisk hævning, kræve ekstrem meget effekt fra din forstærker, og dette samtidig med at der VIL komme et voldsomt fase drej, elektrisk fra enheden, resulterer i din forstærker ikke kan leverer nok effekt.

I den professionelle verden, skruer man helt op for effekten, så den laveste frekvens når ens ønskede lydtryk, og derefter skruer man ned for alt andet. For på denne måde IKKE at bede enheden om noget den ikke er designet til, og forstærkeren bevare så meget kraft overskud som muligt.

2. hvis du vil have en enhed der kan spille bas fra et lille kabinet..!? vil det kræve en enhed hvor der er stor vægt på membranen og for at den skal være bare en lille smule linier, kræve en lang svinspole, som igen vil kræve uanede mængder af effekt. Og resultatet giver ofte, det højttaler designere betegner som! Et høj-Q system..!? du får meget egenlyd fra enheden ”den afslutter ligesom alle toner med et ekstra brummmm..”

3. at benytte servo, et at gå lidt langt efter vand..!? for servo kan ikke kompenserer for enhedens parameter, ligesom det er et voldsomt fordyrende kredsløb at sætte ind imellem. Her er audiopro`s og Yamahas ace-bass løsning både billigere og mere effektive, med samme resultat ”dog kan de ikke helt klemme størrelsen helt så meget”

4. jeg var en gang med til et forsøg med den gode Floyd Tool fra JBL/harman..! han ville bevise vigtigheden af at få room-moods til at arbejde med en, i stedet for imod, og dette beviste han ved at spille på et stort surround opsæt med 2 stk 18”, derefter spillede han på 2 stk 10” som var opsat korrekt i rummet ”med et intet mindre end imponerende resultat.

Personligt er jeg af den holdning..! et seriøst ”hi-fi” system kan ikke komme til at virke med 1 stk subwoofer, placeret tilfældigt i et hjørne ”eller hvad ens indretning tillader”

Hvis jeg skulle komme med et råd, ville jeg gå ned i størrelse på enheder, finde en relativ god enhed 8-10” og så derfra beregne det bedst mulige kabinet ”eller helst kabinetter!? Da 2 subber vil være at fortrække” og som JJAZZ skriver, se bort fra, hvad de opgiver af lydtryk i en given frekvens. Hvad nytter det, hvis du har investeret dine surt tjente penge i god mellemtone og diskant, for dernæst at ødelægge det hele med en dårlig bas, det er sku`da disharmoni om noget?

Peter

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Var af ren nysgerrighed inde og læse specs på M & K samt lidt test på 'nettet......og bemærker at der kun sidder en integreret 150 Watt's forstærker i den S....øøhhhh....er det ikke en smule "brystsvagt" ?.....men tallene lyver måske i.f.h.til performance..?....

'bemærkede iøvrigt også at den vitterlig går højere op end mange andre subbber, helt op til - næsten - 500hz.

- må man spørge til hvad du/erla gav for den brugt ?

mvh 

Nu er watt jo ikke bare watt... det er f.eks. kendt at selv en lille NAD forstærker ofte er kraftigere end mange watt-monstre. Men ja, jeg synes heller ikke det lød af meget - og min har faktisk kun 125 watt! Men, men, men - den LYDER af meget, meget mere

Som det gamle ordsprog siger; det er ikke kvantitet, men kvalitet der tæller...

Jeg fik forhandlet prisen på min V-1250 THX ned på 4.500,-  - den står til 11.140 fra ny hos CSO.

Kom iøvrigt i tvivl om den folk siger de har set på KSB, ikke er denne her, der stadig er til salg ? Min 1250'er er jo bare en lille svagp***er ved siden af, men jeg synes fandme den lyder godt... og til min stue er den rigelig stor - men har godt nok savlet over den anden...

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hej Erla,

ja det var også den jeg troede at du havde købt

Det er en mean motherf*cker, og det er jo dybt tragisk at jeg ikke har de fornødne funds til at købe denne subwoofer, som umiddelbart ser ud til at modsvare mine krav

Men glæder mig stadig til at høre din M&K, selvom jeg også må indrømme at 125 watt ikke lyder af meget. Men jeg er før blevet overrasket, og det bliver jeg sikkert igen

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par kompromisløse sub'er, de er bare ikke lige blevet gjort så pæne endnu, men de rykker!!!!

Og med korrektion er det helt klart, at du skal bygge et par hjørne sub'er, i lukket kabinet, du kan ikke købe noget færdigt til det...Med lukket kabinet, opnår du også fordelen ved at enheden kun har en afrulning på 6 db/pr oktav. Måske Lyngdorf's egne er en løsning, men har ikke hørt dem....

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Den vildeste sub jeg har hørt er denne Sunfire, men om den passer ind i dit setup ved jeg ikke.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Personligt er jeg af den holdning..! et seriøst ”hi-fi” system kan ikke komme til at virke med 1 stk subwoofer, placeret tilfældigt i et hjørne ”eller hvad ens indretning tillader”

Kunne ikke være mere enig

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

sivertsmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

M&K er brystsvag?????!!!!!!!...............

Det er noget af en brat opvågnen her i det nye år...

1250'eren er en fantastisk sub, som ikke ret mange når til sokkeholderne, når vi taler om punch og renhed... Jeg er selv den lykkelige ejer af en 350'er, og den er som Mohammed Ali, svæver som en sommerfugl og stikker som en bi... Kan kun anbefale den..

Godt nok lyder 125 watt ikke af meget, men Miller og Kreisel er to erfarne herrer der har bygget højtaler-systemer i 30 år, så de ved et eller andet..

Så til steensgård, køb den 350'er der er KSB, den vil ikke skuffe.....

Det er jo ikke uden grund at et par herrer ved navn Peter Jackson og Lucas bruger lige netop den model til deres "små" projekter....

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Malbjerg skrev:

Jeg har et par kompromisløse sub'er, de er bare ikke lige blevet gjort så pæne endnu, men de rykker!!!!

Og med korrektion er det helt klart, at du skal bygge et par hjørne sub'er, i lukket kabinet, du kan ikke købe noget færdigt til det...Med lukket kabinet, opnår du også fordelen ved at enheden kun har en afrulning på 6 db/pr oktav. Måske Lyngdorf's egne er en løsning, men har ikke hørt dem....

Lyngdorfs er basrefleks (2 porte). Derfor kan de vel godt virke sammen med rumkorrektion + en god forstærker. Refleks har en højere effektivitet end lukket.

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Malbjerg skrev:

Det er nu 12dB/okt. ved lukkede kabinetter, men når man sætter den i hjørnet og regner stuens roomgain med er det lige før den kan blive ret ned til DC uden det store behov for hæv med eq.

og, ja.. Naturligvis skal der være subs i begge sider, alt andet er i den grad et kompromis.

Hilsen
Johnny
JJAZ

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

copman skrev:
Lyngdorfs er basrefleks (2 porte). Derfor kan de vel godt virke sammen med rumkorrektion + en god forstærker. Refleks har en højere effektivitet end lukket.

Nej, basrefleks afstemningen giver en højere følsomhed omkring system-resonansen, men ikke en højere følsomhed som sådan.

Men, lukkede kabinetter rullet langsommere af og har et meget pænere fasedrej. Til en kompromisløs løsning er lukkede kabinetter at foretrække og de er også mere egnede til rumkorrektion grundet deres pænere opførsel.

Hilsen
Johnny
JJAZ

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

sivertsmed skrev:

Det er jo ikke uden grund at et par herrer ved navn Peter Jackson og Lucas bruger lige netop den model til deres "små" projekter....

Sikkert en god sub..

Men hvor og til hvad, bruger de lige denne sub..?? Nu kender jeg ikke hr. Jackson film studie..!? men kan oplyse dig, at hos LUCAS film, benytter man nogle små aktive EVèr til grov miksning af div. lyde, og når det hele så skal samles, benyttes der noget ,der mest minder om en mini biograf, med ca. 200 sæder, og et professionelt biograf system, Hr. Lucas har en lille ”hjemme” biograf størrelse ”ca. 10-14 personer” også her benyttes et professionelt lydsystem. Dette system er også hos Sky-Ranch, da han ikke vil have en hjemme biograf. De herre er folk der arbejder med de rå materialer, de kan ikke bruge hjemme/konsum grej ”om det nok så eksotisk”

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

lidt OT, men det er nu meget fornuftigt vedr. subs. og placering.

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
sivertsmed skrev:

Sikkert en god sub..

Men hvor og til hvad, bruger de lige denne sub..?? Nu kender jeg ikke hr. Jackson film studie..!? men kan oplyse dig, at hos LUCAS film, benytter man nogle små aktive EVèr til grov miksning af div. lyde, og når det hele så skal samles, benyttes der noget ,der mest minder om en mini biograf, med ca. 200 sæder, og et professionelt biograf system, Hr. Lucas har en lille ”hjemme” biograf størrelse ”ca. 10-14 personer” også her benyttes et professionelt lydsystem. Dette system er også hos Sky-Ranch, da han ikke vil have en hjemme biograf. De herre er folk der arbejder med de rå materialer, de kan ikke bruge hjemme/konsum grej ”om det nok så eksotisk”

"Jackson film studie" har f.eks. produceret Ringenes Herreog King Kong...

Du kan læse om hvad Lucas film bl.a. brugte M&K til i forbindelse med Star Wars her - som det fremgår af artiklen, er det ikke kun til biosetup, men også deres mindre mixer studier.

M&K er altså ikke hjemme/konsum grej der bruges professionelt, men professionelt gear der naturligvis også kan bruges hjemme

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Skal vi nu ikke lige blive enige om at der med stor sandsynlighed er mere reklameværdi for M&K i de udtalelser end decideret sandhed..

Reklamens magt er stor..

M&K laver en masse fedt grej, helt sikkert.. men, at konkluderer at det er verdens bedste fordi nogen angiveligt har brugt det i forbindelse med en film indspilning.. Det er vist lige naivt nok.

Det er iøvrigt værd at bemærke at nogle M&K subs har været forbi udviklingsafdelingen på en dansk højttalerfabrik i søgen efter bedre enheder..

Hilsen
Johnny
JJAZ

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Synes ikke JBL Array 1500 bliver nævnt - pt noget at det mest seriøse jeg har hørt.

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Skal vi nu ikke lige blive enige om at der med stor sandsynlighed er mere reklameværdi for M&K i de udtalelser end decideret sandhed..

Den forstår jeg ikke... tror du det er løgn og at M&K har betalt for de udtalelser ?

JJAZ skrev:

M&K laver en masse fedt grej, helt sikkert.. men, at konkluderer at det er verdens bedste fordi nogen angiveligt har brugt det i forbindelse med en film indspilning.. Det er vist lige naivt nok.

Igen, forstår ikke "angiveligt" ?

Jeg siger ikke det er verdens bedste - der er mange jeg ikke har hørt - jeg siger det er det bedste jeg har hørt, og jeg forstår hvorfor de bliver brugt af seriøse filmstudier.

Hvad skulle Lucas Film iøvrigt få ud af at deltage i reklame-gejl for M&K ? De har jo penge til at købe lige hvad de vil, faktisk bygge l**tet selv, hvis det var det... aner man en konspirationsteori, hvor du er ude i at Lucas og M&K har fælles interesse i at markedsføre M&K - hvilken interesse skulle det være ? Tror efterhånden Lucas finder økonomi uendeligt uinteressant, så what would be the point ?

MVH.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Det er iøvrigt værd at bemærke at nogle M&K subs har været forbi udviklingsafdelingen på en dansk højttalerfabrik i søgen efter bedre enheder..

Jamen, det er da herligt de ikke bare hviler på lauerbærene - fandt de hvad de søgte, eller aner man at rønnebærene er sure ?

MVH.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Måske er der lidt et misforhold mellem "kompromisløse" og "max. 20.000 kr"?

Hvis det nu var 120.000 kr, så var der jo den her:

http://www.krellonline.com/html/m_MRS_p_MRS_spec.html

Men jeg synes stadig at jeg har tilgode at se nogen anbefale at bruge en sub over 100 Hz. Bort set fra Lyngdorfs egne.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt - hvor er Manic Minor og SVS henne i denne tråd ? 

Jeg har aldrig hørt en SVS sub, men folk der har dem (ikke mindst Manic Minor) er jo totalt vilde med dem... og når vi snakker kompromisløs sub, så er de jo netopikke gået på kompromis med volumen - med andre ord, så er det nogle ordentlige skrumler, men de skulle lyde godt...

Gad faktisk godt deltage i et battle mellem M&K og SVS en dag...

MVH.

sivertsmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
JJAZ skrev:

Den forstår jeg ikke... tror du det er løgn og at M&K har betalt for de udtalelser ?

JJAZ skrev:

Igen, forstår ikke "angiveligt" ?

Jeg siger ikke det er verdens bedste - der er mange jeg ikke har hørt - jeg siger det er det bedste jeg har hørt, og jeg forstår hvorfor de bliver brugt af seriøse filmstudier.

Hvad skulle Lucas Film iøvrigt få ud af at deltage i reklame-gejl for M&K ? De har jo penge til at købe lige hvad de vil, faktisk bygge l**tet selv, hvis det var det... aner man en konspirationsteori, hvor du er ude i at Lucas og M&K har fælles interesse i at markedsføre M&K - hvilken interesse skulle det være ? Tror efterhånden Lucas finder økonomi uendeligt uinteressant, så what would be the point ?

MVH.

Kan kun give dig ret Erla....

Man kan jo kun forvente at et branche-medlem mener at det er ren reklame for M&K..

Specielt når, der på den pågældendes hjemmeside, bliver påstået at det er det bedste der bliver solgt der....

Til JJaz: læs den anmeldelse der af et 850'er system her på sitet, og så er der ikke en eneste herinde der har påstået at M&K er verdens bedste, men at det er bedste DE har hørt.....

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes