Emne: Hvor er de kompromisløse subwoofere? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Stengaard Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, og tusind tak for de mange bidrag allerede!
flpdk skrev:
| Hej
Den vildeste sub jeg har hørt er denne Sunfire, men om den passer ind i dit setup ved jeg ikke.

Mvh Flemming |
|
|
Hehe ja, der er en del, der godt kan lide dem
der, men den er jo netop indbegrebet af det, som jeg opponerede imod.
Alt alt for små kabinetter der prøver at bøje fysikkens love. Nej, det jeg leder efter, skal være lavet rigtigt fra starten, også selvom det muligvis bliver stort.
Svend P skrev:
| Så er rumkorrektion jo også et kompromis. Og det lader
ikke til at Stengaard har problemer med at benytte det? |
|
|
Da rumkorrektion giver nogle fordele, der i stor grad hjælper integrationen af et sub-system, mener jeg ikke, at det som sådan er et kompromis. Vi har jo trods alt allesammen vægge i vores stuer, og dem kan man da ligesågodt udnytte med et par hjørneplacerede subwoofer, der på den måde kan få meget mere overskud? Jeg vil jo ikke bruge korrektionen til at presse enheden til at gøre noget, som den ikke kan naturligt. Derfor så jeg helst, at jeg kunne finde en sub som SVS'erne, der fra "naturens side" stikker utroligt dybt (12hz for en PB12-Plus)
JJAZ skrev:
| Hvis der kommer en TacT rumkorrektion på systemet ville jeg personligt gå efter følgende:
Rigeligt med membranareal i et lukket kabinet. Skid højt og flot på
hvor høj/lav sub'ens ndre grænsefrekvens er, men find enheder som går
højt nok op i frekvens uden unoder.
Det er oplagt at lave dem som DIY så de passer perfekt til stuen som møbler.
JBL GTi serien er fede, men i mine øjne er deres slaglængde for kort
til alt andet end basrefleks. Medmindre du har RIGELIGT med
membranareal.
Med en rumkorrektion er fordelene ved de lukkede kasser stor. Deres
afrulning, fase og impulsrespons er umådeligt meget pænere og bedre end
basrefleks og båndpas.
Hvad med to stk. Scanspeak 26W pr. side i et halvstort lukket
kabinet? eller måske et par 10" / 12" Peerless SLS (ja, de er faktisk
RIGTIG gode). Uhmm... eller hvad der ville blive min favorit.. Peerless
XLS enheder 10" / 12" og et par stykker pr. side.. Så kan du flytte alt
det luft med dejlig lav forvrængning som du nogensinde får behov for. |
|
|
Det lyder meget interessant, det du skriver der. Hvis du forestiller dig, at jeg byggede to lukkede subs med to 12" XLS'ere i hver, hvilket kabinetvolumen ender de ud i pr. stk, hvis jeg gerne vil have dem ned til de 20hz? Svend P, jeg er bange for, at jeg har udtrykt mig uklart med mit ordvalg så. Med "kompromisløs" mener jeg ikke, at jeg vil have det ultimative til "ingen penge". Det, som jeg mener med ordet, er, at hvis du ser på stort alle subs fra de store producenter, så er budgettet ikke kun gået til lyd men i høj grad også til at presse størrelsen gevaldigt nedad. Så jeg kunne godt tænke mig at se, hvad der findes derude, når folk får "frie hænder" og et budget under 20k.
Men du har fuldstændig ret, selvfølgelig er der altid kompromiser. Sikkert også i den Krell der.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
Hej
Den vildeste sub jeg har hørt er denne Sunfire, men om den passer ind i dit setup ved jeg ikke.

Mvh Flemming
|
|
|
Den ser nemlig fin ud. Fåes i både 10" og 12" udgaver. Vil tro den dækker de fleste behov. Man skal ude og prøve disse....evt. købe to hvis en ikke er nok.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
sivertsmed skrev:
erla skrev:
JJAZ skrev:
|
Skal vi nu ikke lige blive enige om at der med stor sandsynlighed er mere reklameværdi for M&K i de udtalelser end decideret sandhed..
|
|
|
Den forstår jeg ikke... tror du det er løgn og at M&K har betalt for de udtalelser ?
JJAZ skrev:
M&K laver en masse fedt grej, helt sikkert.. men, at konkluderer at det er verdens bedste fordi nogen angiveligt har brugt det i forbindelse med en film indspilning.. Det er vist lige naivt nok.
|
|
|
Igen, forstår ikke "angiveligt" ?
Jeg siger ikke det er verdens bedste - der er mange jeg ikke har hørt - jeg siger det er det bedste jeg har hørt, og jeg forstår hvorfor de bliver brugt af seriøse filmstudier.
Hvad skulle Lucas Film iøvrigt få ud af at deltage i reklame-gejl for M&K ? De har jo penge til at købe lige hvad de vil, faktisk bygge l**tet selv, hvis det var det... aner man en konspirationsteori, hvor du er ude i at Lucas og M&K har fælles interesse i at markedsføre M&K - hvilken interesse skulle det være ? Tror efterhånden Lucas finder økonomi uendeligt uinteressant, så what would be the point ?
MVH.
|
|
|
Kan kun give dig ret Erla....
Man kan jo kun forvente at et branche-medlem mener at det er ren reklame for M&K..
Specielt når, der på den pågældendes hjemmeside, bliver påstået at det er det bedste....
|
|
|
Nu skal man ikke glemme, at LucasFilm har en hel afdeling for salg af THX godkendt udstyr, hvor man sender ting til godkendelse, hvorefter man betaler ret mange penge for hver enkelt klistermærke.
Og nu ikke fordi det skal gå hen og blive en politisk diskussion, Meeeenn… noget skal der vel gøres for at kunderne vil betale de mange penge for et klistermærke..??
For det ikke det logo der gør den til en god sub..? men dens grund design..?
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stengaard
Jeg forstår så stadig ikke helt hvad der er galt med en SVS? Der er man da i hvert fald ikke gået på kompromis med størrelsen.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
Nu skal man ikke glemme, at LucasFilm har en hel afdeling for salg af THX godkendt udstyr, hvor man sender ting til godkendelse, hvorefter man betaler ret mange penge for hver enkelt klistermærke.
Og nu ikke fordi det skal gå hen og blive en politisk diskussion, Meeeenn… noget skal der vel gøres for at kunderne vil betale de mange penge for et klistermærke..??
For det ikke det logo der gør den til en god sub..? men dens grund design..?
|
|
|
Jeg tror sgu' det er peanuts for Lucas Film, som iøvrigt kun er medejer idag. Selvfølgelig er det ikke klistermærket der afgør kvaliteten, men derimod er det kvaliteten der afgør, om man kan få klistermærket - det kan ikke "bare" købes ;-) Dermed bestemt ikke sagt, at man ikke kan få samme kvalitet fra mærker der ikke har klistermærket - det kan man sikkert godt, men ligesom man ikke kan være sikker på at mælken er økologisk uden Ø-mærket, kan man heller ikke være sikker på kvaliteten af produkter der ikke har klistermærket... men lyder det godt, så er det jo fint nok. MVH.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
| Hvad skulle Lucas Film iøvrigt få ud af at deltage i reklame-gejl for M&K ? De har jo penge til at købe lige hvad de vil, faktisk bygge l**tet selv, hvis det var det... aner man en konspirationsteori, hvor du er ude i at Lucas og M&K har fælles interesse i at markedsføre M&K - hvilken interesse skulle det være ? Tror efterhånden Lucas finder økonomi uendeligt uinteressant, så what would be the point ? |
|
|
Intet firma finder økonomi uinteressant, heller ikke Lucas Film.. Det må være klart for enhver at et fima skal tjene penge, og for de fleste gælder at jo flere penge de tjener jo bedre.
Iøvrigt ingen sure rønnebær angående M&K sub-udvikling i Danmark. For at være ærlig ved jeg ikke hvordan historien endte, jeg arbejdede i anden forbindelse i det pågældende firma da projektet blev startet.
Hilsen Johnny JJAZ __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
sivertsmed skrev:
| Man kan jo kun forvente at et branche-medlem mener at det er ren reklame for M&K..
Specielt når, der på den pågældendes hjemmeside, bliver påstået at det er det bedste der bliver solgt der.... |
|
|
Gosh.. og fordi jeg er branchemedlem er min uforbeholdne mening ikke gældende..?? Mit lille firma kommer aldrig til at konkurrere med M&K og det er heller ikke meningen. Iøvrigt beskæftiger JJAZ sig med et helt andet marked.
sivertsmed skrev:
Til JJaz: læs den anmeldelse der af et 850'er system her på sitet, og så er der ikke en eneste herinde der har påstået at M&K er verdens bedste, men at det er bedste DE har hørt..... |
|
|
Jeg er helt enig i at M&K laver en masse fede produkter, ikke et dårligt ord om deres lydkvalitet herfra. Selv har jeg lyttet rigtig meget på en af deres små to-vejs bokse (3x5.25" og 3x1"), fed fed fed lille kasse..
Hilsen Johnny JJAZ __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
erla skrev:
| Hvad skulle Lucas Film iøvrigt få ud af at deltage i reklame-gejl for M&K ? De har jo penge til at købe lige hvad de vil, faktisk bygge l**tet selv, hvis det var det... aner man en konspirationsteori, hvor du er ude i at Lucas og M&K har fælles interesse i at markedsføre M&K - hvilken interesse skulle det være ? Tror efterhånden Lucas finder økonomi uendeligt uinteressant, så what would be the point ? |
|
|
Intet firma finder økonomi uinteressant, heller ikke Lucas Film.. Det må være klart for enhver at et fima skal tjene penge, og for de fleste gælder at jo flere penge de tjener jo bedre. |
|
|
Så du mener altså at Lucas Film har modtaget penge for at reklamere for M&K ? Selvfølgelig skal de tjene penge, men nu lever de altså af at lave film... og de håndører M&K evt. kunne ha' stukket dem under bordet, kan jeg ikke tro de vil finde interesante, slet ikke i forhold til hvor meget det vil skade deres ry og rygte, hvis det skulle komme frem...
JJAZ skrev:
Iøvrigt ingen sure rønnebær angående M&K sub-udvikling i Danmark. For at være ærlig ved jeg ikke hvordan historien endte, jeg arbejdede i anden forbindelse i det pågældende firma da projektet blev startet.
|
|
|
Men hvordan gik det så ? Og hvad skal vi bruge den oplysning til, udover at M&K til stadighed udvikler deres produkter, og ikke er bange for at gå utraditionelle veje (f.eks. opsøge et dansk firma), hvilket vel må siges at være positivt... eller hvad var det du ville sige ? MVH.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLD DA OP, TONEN ER DA PLUDSELIG BLEVET LIDT "FJENDSK", HVA' ?.....SÅ, Kiss & make up, Guys 
Til erla; jo, THX godkendelse er tilnærmelsesvis noget du kan "købe dig til" - har ikke nødvendigvis noget med lydKVALITET at gøre, mere en betegnelse for at apperatet overholder nogle standarder Lucas ønsker. Omvendt vil mange producenter ( bla. M & K tilsyneladende ) gerne lige Eksponeres og associeres med Lucas, da de mener det kan give mer-salg/reklame....den ene hjælper den anden, så at sige.
Det er lidt på linie med EISA Award
Til stengaard; er det ikke dybest set ligegyldigt hvordan en given sub benytter sig at div. "hjælpe-remedier", blot LYDEN er god ???........synes måske nok at du dvæler lidt for meget ved selve konstruktions-formen, fremfor at gå efter "Lyden"...??.......
mvh
__________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften.
Ja, jeg er også kommet lidt i tvivl om hvordan du vil have subben skal lyde. Men efter som du skriver at du vil have en sub med mere realisme punch og krop, så har jeg hørt ML Depth sammen med L7 højtaleren, og den gav precis lige det du efterspørger. Man kunne tydeligt høre når den var slået fra for der var mindre af det hele, men det skal prøves og ikke diskuteres i en tråd hvor man ikke selv har hørt de forskellige sub's. Blot min mening.
Jeg har ikke hørt M&K - Sunfire - Eller den store DD18, men ML Depth giver den lyd du efterspørger.
Held og lykke med at finde din sub.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
| Så du mener altså at Lucas Film har modtaget penge for at reklamere for M&K ? |
|
|
næææh, hvor er det lige at jeg har skrevet det?
erla skrev:
| Selvfølgelig skal de tjene penge, men nu lever de altså af at lave film... og de håndører M&K evt. kunne ha' stukket dem under bordet, kan jeg ikke tro de vil finde interesante, slet ikke i forhold til hvor meget det vil skade deres ry og rygte, hvis det skulle komme frem... |
|
|
Nu har jeg ikke set Lucas Films regnskaber, men lur mig om ikke de tjener markant flere penge på licens rettigheder end på deres film. Prisen for en THX certificering er nærmest astronomisk og skal betales pr. produkt.
erla skrev:
Men hvordan gik det så ?
Og hvad skal vi bruge den oplysning til, udover at M&K til stadighed udvikler deres produkter, og ikke er bange for at gå utraditionelle veje (f.eks. opsøge et dansk firma), hvilket vel må siges at være positivt... eller hvad var det du ville sige ? |
|
|
Som skrevet ved jeg ikke hvordan den historie endte. Min kommentar var iøvrigt MEGET positivt ment, det er da fremragende at vi i et lille land som Danmark har så mange dygtige folk at vi bliver bedt om at løse opgaver for firmaer som M&K.
Hvorfor er det egentlig at alt hvad jeg skriver vælger du at tolke negativt, er det et eller andet med at danske branchemedlemmer skal trynes for enhver pris?
Anyway.. Jeg tager videre kommunikation omkring Stengaard's spændende projekt, så kan han selv referere det her i tråden hvis han har lyst. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Stengaard Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Hej Stengaard
Jeg forstår så stadig ikke helt hvad der er galt med en SVS? Der er man da i hvert fald ikke gået på kompromis med størrelsen. |
|
|
Som sådan er der intet i vejen med dem. Der er jo en grund til, at jeg har været forelsket i dem siden slutningen af 2004.. 
Jesper Andersen skrev:
| Til stengaard; er det ikke dybest set ligegyldigt hvordan en given
sub benytter sig at div. "hjælpe-remedier", blot LYDEN er god
???........synes måske nok at du dvæler lidt for meget ved selve
konstruktions-formen, fremfor at gå efter "Lyden"...??....... |
|
|
Men som jeg skrev indledningsvis, vil jeg bare gerne udforske mulighederne yderligere, da jeg, synes jeg selv, er blevet en hel del klogere på emnet i de to år, hvor jeg har haft interessen. Jeg er begyndt at kunne "forstå" lidt mere af, hvad der ligger til grund for at ting lyder, som de gør, og med det i baghovedet kunne jeg godt tænke mig noget, der er bygget efter så mange af "kunstens regler" som muligt. SVS'erne har to "problemer", som jeg ser det. 1. De kan ikke gå særligt langt op i frekvens. 2. Selvom de leverer en uovertruffen lyd under 40hz, har de ikke det "smæk" i mellembassen, som jeg kender fra f.eks. PA-gear og generelt HiFi med enheder i størrelserne 15-18". (F.eks. JBL)
DPetersen skrev:
Ja, jeg er også kommet lidt i tvivl om hvordan du vil have subben
skal lyde. Men efter som du skriver at du vil have en sub med mere
realisme punch og krop, så har jeg hørt ML Depth sammen med L7
højtaleren, og den gav precis lige det du efterspørger. Man kunne
tydeligt høre når den var slået fra for der var mindre af det hele, men
det skal prøves og ikke diskuteres i en tråd hvor man ikke selv har
hørt de forskellige sub's. Blot min mening. |
|
|
Dem vil jeg skrive mig bag øret. Fik den faktisk også anbefalet af KT-radio i København, da jeg spurgte dem til råds.
JJAZ skrev:
| Anyway.. Jeg tager videre kommunikation omkring Stengaard's
spændende projekt, så kan han selv referere det her i tråden hvis han
har lyst. |
|
|
Nu er jeg ikke sikker på, at jeg forstod, om du ville have mig til at PM'e dig i stedet, men jeg tror da, at alle er mest interesserede i, at du skriver her. Så jeg spørger lige igen: Hvis du forestiller
dig, at jeg byggede to lukkede subs med to 12" XLS'ere i hver, hvilket
kabinetvolumen ender de ud i pr. stk, hvis jeg gerne vil have dem ned
til de 20hz? mvh
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Måske er der lidt et misforhold mellem "kompromisløse" og "max. 20.000 kr"?
Hvis det nu var 120.000 kr, så var der jo den her:

http://www.krellonline.com/html/m_MRS_p_MRS_spec.html
Men jeg synes stadig at jeg har tilgode at se nogen anbefale at bruge en sub over 100 Hz. Bort set fra Lyngdorfs egne.
|
|
|
Vil du have en ?.
Ej har hørt den en del gange nu og den er ok.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
Proxi Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 377
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Gad faktisk godt deltage i et battle mellem M&K og SVS en dag...
MVH.
|
|
|
Vil gerne lægge sub til hvis der også skulle battles mellem kompakte subs. :) __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
| Til top |
|
| |
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hør en phase Evolutiion bas... Den får de fleste andre basser til at lyde Farvede, og udynamiske.... Men de koster lidt, har selv siddende for ca 26k... Men kan ikke finde noget til den pris, der kan følge med  __________________ Mvh
Malbjerg
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stengaard
Der er ingen der kan "bøje" de fysiske love, heller ikke dem der laver Sunfire. Det de anvender er bl.a. enheder med en voldsom vandring og det er jo lige så tilladt, som at anvende et stort kabinet.
Bas er bas, ligegyldigt hvordan det er lavet.
Det der er vigtigt er, om klangen passer til dit anlæg.
Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Man kan altså IKKE bøje natur lovene..!? Du beder om ting der ikke rigtigt kan lade sig gøre? Eller i alt fald ikke uden de store kompromisser.
”med udgangspunkt i lydkvalitet, og ikke kvantitet”
1. hvis du vil benytte en EQ og hæve enheden! Ja så beder du enheden om at lave noget den IKKe er designet til, dette vil medføre en drastisk stigning i den 3 harmoniske forvrængning, samtidig vil du med en så dramatisk hævning, kræve ekstrem meget effekt fra din forstærker, og dette samtidig med at der VIL komme et voldsomt fase drej, elektrisk fra enheden, resulterer i din forstærker ikke kan leverer nok effekt.
I den professionelle verden, skruer man helt op for effekten, så den laveste frekvens når ens ønskede lydtryk, og derefter skruer man ned for alt andet. For på denne måde IKKE at bede enheden om noget den ikke er designet til, og forstærkeren bevare så meget kraft overskud som muligt.
2. hvis du vil have en enhed der kan spille bas fra et lille kabinet..!? vil det kræve en enhed hvor der er stor vægt på membranen og for at den skal være bare en lille smule linier, kræve en lang svinspole, som igen vil kræve uanede mængder af effekt. Og resultatet giver ofte, det højttaler designere betegner som! Et høj-Q system..!? du får meget egenlyd fra enheden ”den afslutter ligesom alle toner med et ekstra brummmm..”
3. at benytte servo, et at gå lidt langt efter vand..!? for servo kan ikke kompenserer for enhedens parameter, ligesom det er et voldsomt fordyrende kredsløb at sætte ind imellem. Her er audiopro`s og Yamahas ace-bass løsning både billigere og mere effektive, med samme resultat ”dog kan de ikke helt klemme størrelsen helt så meget”
4. jeg var en gang med til et forsøg med den gode Floyd Tool fra JBL/harman..! han ville bevise vigtigheden af at få room-moods til at arbejde med en, i stedet for imod, og dette beviste han ved at spille på et stort surround opsæt med 2 stk 18”, derefter spillede han på 2 stk 10” som var opsat korrekt i rummet ”med et intet mindre end imponerende resultat.
Personligt er jeg af den holdning..! et seriøst ”hi-fi” system kan ikke komme til at virke med 1 stk subwoofer, placeret tilfældigt i et hjørne ”eller hvad ens indretning tillader”
Hvis jeg skulle komme med et råd, ville jeg gå ned i størrelse på enheder, finde en relativ god enhed 8-10” og så derfra beregne det bedst mulige kabinet ”eller helst kabinetter!? Da 2 subber vil være at fortrække” og som JJAZZ skriver, se bort fra, hvad de opgiver af lydtryk i en given frekvens. Hvad nytter det, hvis du har investeret dine surt tjente penge i god mellemtone og diskant, for dernæst at ødelægge det hele med en dårlig bas, det er sku`da disharmoni om noget?
Peter
|
|
|
Din forklaring sidder lige i bamesøjet 
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stengaard skrev:
Hej HiFi4All !
Jeg sidder her og er efterhånden ved at få sparet pengene sammen til den/de subwoofer(e), der skal give mine L3'ere det sidste nedefter, som de af fysiske årsager mangler. I længere tid har jeg været næsten sikker på, at jeg skulle have mig en SVS-sub, da jeg er blevet meget imponeret over dem ved de lyttesessioner, som jeg har haft med dem. Desværre rækker de kun op til omkring 100hz.
Planen er, at jeg skal have mig en Lyngdorf TDA2200, som skal sørge for al deling og rumkompensering nedadtil, så dette behøver subben ikke at have (jvf. f.eks. Velodynes DD-modeller).
Men som en ægte kritisk forbruger, kan man aldrig undersøge markedet for meget, og her er jeg kommet til en, for mig, lidt ærgelig konklusion: Der findes kun "kompromis-subs". Alt er i 30x30x30 størrelse og med 12dB-hævninger nedadtil pga. manglende kabinetvolumen.
Så mit spørgsmål til jer: Hvad findes der af mere "kompromisløse" subwoofere som f.eks. SVS i prisklassen næsten op til små 20k? Størrelsen er så godt som intet problem. Den skal kunne deles et stykke op i mellembassen (læs: ved ca. 150 hz), da jeg gerne vil have især trommer og alm. bas gengivet med lidt mere realisme, punch og krop, end sådan en 7" i GamuT'erne kan klare. Dvs. vi skal helst op over 12"-enheder efter mit hoved.
Jeg har også kigget lidt på noget DIY med en fed JBL GTI-enhed, som Hasselhof taler så godt for. Den lyder til at være lige præcis noget af det, som jeg leder efter.
På forhånd tak !
Mvh Julian Stengaard
|
|
|
Hvis du kører på et sæt L3 skal du IKKE dele ved 150Hz, noget omkring 70-90Hz må være optimalt her, for deler du højere ryger den fine og stramme "nedre" bas i L3 - den vil drukne i noget mudder fra en Sub-basenhed der kører meget tæt på sin max. frekvensydelse. Skal du have harmoni i setuppet skal du køre 2.2, dvs. med 2 stk. sub's
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stengaard skrev:
Hvis du forestiller dig, at jeg byggede to lukkede subs med to 12" XLS'ere i hver, hvilket kabinetvolumen ender de ud i pr. stk, hvis jeg gerne vil have dem ned til de 20hz?
mvh
|
|
|
frit fra leveren, mener jeg mine er på 2x164L, de går fint ned til under 20Hz, dog helst med lidt Eq.
|
| Til top |
|
| |
levendemusik Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|