Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: God Velodyne DD18 frekvensgang?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Milus rum er helt sygt , det sluger såååå meget bund man tro ikke sine øre.

over ved kim i kbh kunne vi ikke spille på mere end 3 så var hele ejendommen ved at vælte (ok der skal ikke så meget til i kbh nu om dage før noget er ved at falde om)og ved milu ja der skal den op og op.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

korrektionen er sku et godt stykke værktøj.ikke så meget på selve EQ delen.men grafen der hele tiden viser hvad der sker.Så famler man ikke i blinde.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Milus rum er helt sygt , det sluger såååå meget bund man tro ikke sine øre.

over ved kim i kbh kunne vi ikke spille på mere end 3 så var hele ejendommen ved at vælte (ok der skal ikke så meget til i kbh nu om dage før noget er ved at falde om)og ved milu ja der skal den op og op.

Ja det er helt ufatteligt at rummet kan bære 4 x 9" og 1 x 18"! Men det havner sikkert hos naboerne, men klager har jeg ikke fået - endnu.
Men måske er det osse sådan at jeg kan lide mere bas end de fleste? Tja hvem ved.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
korrektionen er sku et godt stykke værktøj.ikke så meget på selve EQ delen.men grafen der hele tiden viser hvad der sker.Så famler man ikke i blinde.

Ja, det er rigtig godt!
Men der måske én ting det ikke kan - det er at kompensere for den måde rummet kompensere for bassen når man skruer op. Det jeg mener er, at der ved øget bas output vil være en øget forstærkning fra rummet i visse områder af bassen.
Det ses f.eks. ved indstilling af subben, hvis man ændre på den faste niveau, i mit tilfælde 9, så skal man også lige korrigere lidt på kurven - godt nok kun lidt, men det er der.

Mvh.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
p.las skrev:

Ja, det er rigtig godt!
Men der måske én ting det ikke kan - det er at kompensere for den måde rummet kompensere for bassen når man skruer op. Det jeg mener er, at der ved øget bas output vil være en øget forstærkning fra rummet i visse områder af bassen.
Det ses f.eks. ved indstilling af subben, hvis man ændre på den faste niveau, i mit tilfælde 9, så skal man også lige korrigere lidt på kurven - godt nok kun lidt, men det er der.

Mvh.
kurven er ikke identisk ved 70db og 90db.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
Milu skrev:
p.las skrev:
Ja, det er rigtig godt! Men der måske én ting det ikke kan - det er at kompensere for den måde rummet kompensere for bassen når man skruer op. Det jeg mener er, at der ved øget bas output vil være en øget forstærkning fra rummet i visse områder af bassen. Det ses f.eks. ved indstilling af subben, hvis man ændre på den faste niveau, i mit tilfælde 9, så skal man også lige korrigere lidt på kurven - godt nok kun lidt, men det er der. Mvh.
kurven er ikke identisk ved 70db og 90db.

Nej det vil jeg ikke tro.

Mvh.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

det eneste iriterende der er ved grafen er at man er bevidst om problemet.Ikke at det ændre noget,men man bliver sku så krakilsk

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Hej svend.

Skal snart til århus så kan jeg lige kikke forbi og vi kan lege lidt.

Men hent den nye softvare den er meget bedre.

Hej Rene

Tak for tilbuddet, det er meget fornemt. Du er naturligvis til enhver tid velkommen. Nu lavede jeg mest tråden af nysgerrighed, så det er ikke fordi jeg synes den spiller dårligt, tværtimod. Jeg synes faktisk den kører fint (som altid), men havde flyttet en smule på den, og ville se om jeg kunne rette den bedre ind end jeg havde. Som jeg skrev i første indlæg, så har den jo også en funktion hvor man kan booste frekvensen ved de 35 Hz, så jeg tror ikke det er et problem til film at den ikke er lineær.

Jeg kører naturligvis software version 2.2. Jeg var en af de første du sendte den til!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Forudsat at alt er trimmet ind via EQ og målemikrofoner, og "billedet" siger eks.v. 20-100HZ +/- 2 dB...så er alt i sin skønneste orden, vi har simpelthen noget der er optimalt - målemæssigt.

Men, og der er et men, - nemlig ørets opfattelse af frekvenser under ca. 70 Hz, og øret er på ingen måde lineariseret! Er der nogen her på sitet der har en "standard øre-kurve" som lige kan uploades her til forum? Mener at - for at vi opfatter 35Hz og ned til 20Hz skal der volumenmæssigt korrigers med ca. +9 db ifh.t. 1KHz. Korriger mig venligst hvis det er helt galt.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Forudsat at alt er trimmet ind via EQ og målemikrofoner, og "billedet" siger eks.v. 20-100HZ +/- 2 dB...så er alt i sin skønneste orden, vi har simpelthen noget der er optimalt - målemæssigt.

Men, og der er et men, - nemlig ørets opfattelse af frekvenser under ca. 70 Hz, og øret er på ingen måde lineariseret! Er der nogen her på sitet der har en "standard øre-kurve" som lige kan uploades her til forum? Mener at - for at vi opfatter 35Hz og ned til 20Hz skal der volumenmæssigt korrigers med ca. +9 db ifh.t. 1KHz. Korriger mig venligst hvis det er helt galt.

det skal nok passe.En anden ting er at bassen mange andre steder end hvor man sidder er meget højere .Så er der kun en ting at gøre..... bliv siddendeeller køb en sub mere,og få klippet bol..... af konen

Er der nogle som har hørt om tricket ang delay i processoren,hvis der er forskel på front og sub.tænker her på at når man fasedrejer for at fjerne peaks ved crossover forskyder man også lyden fra subben i forhold til fronten hvilket vil give en bas som vil blive hængene

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
Mik112 skrev:

det skal nok passe.En anden ting er at bassen mange andre steder end hvor man sidder er meget højere .Så er der kun en ting at gøre..... bliv siddendeeller køb en sub mere,og få klippet bol..... af konen

Er der nogle som har hørt om tricket ang delay i processoren,hvis der er forskel på front og sub.tænker her på at når man fasedrejer for at fjerne peaks ved crossover forskyder man også lyden fra subben i forhold til fronten hvilket vil give en bas som vil blive hængene

Hæ, mangler man bas er det bare at smide knolden op ad væggen i stedet for at sidde og hænge med det 1m. fremme i det fisefornemme sweetspot, - der er mindst +6 til +12 dB at hente alene der, men det lyder selvfølgelig af helved* til. Sub bas er og bliver et kompromis. Sub bas lever sit eget liv langs vægge, og i andre lokaler end det man befinder sig i!

Edit: Her i stuen måles der 20-100HZ +/-2 dB i sweetspot, men går jeg en tur rundt i stuen med mike'en kan jeg sagtens finde "ømme" punkter, hvor der peakes mindst +12 dB ved ca. 37 Hz og op til -7 dB ved ca. 63 Hz.

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Det er niveauafhængigt. Ved lave niveauer opfattes lave frekvenser dårligt, mens de ved høje niveauer opfattes omtrent som de højere frekvenser. Det er af samme grund at man har "loudness" knap på mange anlæg, for at booste bassen når man hører musik ved lave niveauer. Der kan findes lidt om det her. Det hedder phon-kurver, og beskriver hvor meget der skal skrues op ved forskellige frekvenser, for at lyden opfattes som værende lige så kraftig som ref. frekvensen på 1000 Hz. http://en.wikipedia.org/wiki/Phon

Mvh

Jonas

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

jonas hansen skrev:
Mik112 skrev:

Det er niveauafhængigt. Ved lave niveauer opfattes lave frekvenser dårligt, mens de ved høje niveauer opfattes omtrent som de højere frekvenser. Det er af samme grund at man har "loudness" knap på mange anlæg, for at booste bassen når man hører musik ved lave niveauer. Der kan findes lidt om det her. Det hedder phon-kurver, og beskriver hvor meget der skal skrues op ved forskellige frekvenser, for at lyden opfattes som værende lige så kraftig som ref. frekvensen på 1000 Hz. http://en.wikipedia.org/wiki/Phon

Mvh

Jonas

Fint Jonas. Du har helt ret i det med loudness - men det har været forbudt i de sidste 30 år sammen med bas og diskant kontrollen . Nu mangler jeg så bare nogen der kan fortælle lidt om hvorfor mænd i den kønsmodne alder render rundt og måler dB i tide og utide. Et par gode ører behøver ikke bruge tid på alt det pjat!

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
jonas hansen skrev:
Mik112 skrev:

Mvh

Jonas

Fint Jonas. Du har helt ret i det med loudness - men det har været forbudt i de sidste 30 år sammen med bas og diskant kontrollen . Nu mangler jeg så bare nogen der kan fortælle lidt om hvorfor mænd i den kønsmodne alder render rundt og måler dB i tide og utide. Et par gode ører behøver ikke bruge tid på alt det pjat!

Sikke da en gang sludder og vrøvl!

Mvh.

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

hvad er det da, der ikke passer?
Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

at jeg er kønsmoden

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Grammatikken passer heller ikke!

Du skulle have skrevet: "..at jeg skulle være kønsmoden.."

(Pun intended!)

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Høhø i kører da rigtig med klatten!

Jonas H., det sidste Mik112 skrev.

Mvh.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

når man nu har EQ er det sku da dumt ikke at få det optimale ud af det.samtidig lærer man også noget om pladsering/akustik.Ja,og så er det sjovt

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det jeg opponerer imod er, at man helt konsekvent fravælger at subwoofer ikke virker, ikke er optimalt.
For det første er det da klart, at hvis man har prøvet de almindelig subwoofere anvendt til film, ja så er det MÅSKE ikke optimalt. Jeg fremhæver "måske" fordi, for det andet så kender vedkommende ikke min stue og hvprdan den reagerer mht bas. Her fungerer det, ikke sikkert det gør i en anden stue.
Hvis nu jeg havde et sæt motherf**kers af højttalere, der måske havde et output tæt på 15 hz jamen så var det da bare i orden. Men hægter man en sub på, der kan nøjagtig indstilles til de primære højttaler, og faktisk gør det samme som en kæmpe højttaler, ja så du'r det ikke! Den mening holder bare ikke...
Og vi render ikke rundt og måler hele tiden, det er en sjælden begivenhed.

Mvh.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum