Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: IC kabler i sølv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Jonas Nielsen skrev:
Har nu lavet et ekstra ud af et tara labs SA-OF8N kobberkabel, og i forhold til mine audioquest til 200 i kt radio, er der meget mere hul igennem! Men stadig ikke den lækre sprøde diskant er med sølvkablet, men bassen er der tilgengæld... Hvordan ville det være hvis jeg man lavede to seperate ledere? En i kobber og en i sølv som jeg lod løbe hver for sig. på så lille en afstand ville det vel ikke lave rod? hvad mener i?

Selvfølgelig er mit anlæg godt nok til at kabler kan høres njh4! Det er da klart at du kan høre forskæld på kablerne, så er det bare om du selv vil kunne holde ud at høre på det i længden.
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 Januar 2007 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Nu vil jeg også blande mig..  hvis et setup ikke kan bære søllvkabler, er det så ikke diskanten der bliver for skinger? Diskandten bliver ikke skinger, den får et løft så det føles som om den stikker af forhold til de andre enheder, og så kan man høre lidt mer skidt og kanel  Bassen burde vel kunne følge med.. eller hvordan? Der er masser af bas men da diskanten spiller lidt højer fornemmer man at bassen forsviner lidt i baggrunden. Umiddelbart vil jeg mene at systemet er ikke kan klare sølvkabler, hvis det giver en alt for skinger diskant, og den manglende bas må istedet være i kablet. Det er ikke i kablet fejlen er, det er spørsmålet om det setup kan bære sølv uden at lyder grimt. Mener at have læst at fladvalset sølv skulle være bedre. Noget lommeteori med at bas og diskant så kunne lade deres sinuskurver løbe på hver sin led i kablet..

Kender ikke din Cd, men cyrus og dine jamo tror jeg ikke årsagen til manglende bas. Og når diskanten er fin og ikke overdrevet, tror jeg det er dit IC kabel der skal kigges på..

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 Januar 2007 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Jonas Nielsen skrev:
Okay?.... Hmm ærgeligt, men når nu sølvet er i hus, kan det vel ikke gøre det hele værre eller hvordan? Hvad bruger du (njh4) af udstyr? Hvor får jeg evt OFC til billig pris? Kan næsten ikke passe man skal ud og købe færdigt hifikabel for at få en god kvalitet..

Vil tykkere sølvtråd give mere bas? Ja, men det vil gå ud over andre ting, det kan give en blød bas eller en svamped bas og dynamiken forsviner, lav dine egne forsøg så finder du sikkert det der passer til dit setup. Eller vil en sølv/kopper blanding måske give en mere harmonisk lyd? I signal kabler er det min arfaring at kobber og sølv ikke skal blanes.

Mvh

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Kimber Silverstreak er nu ikke noget dårligt kabel, og det er netop lavet med 2 kobber og 1 sølvleder! (Flettet!)

Jonas; lyt til vores råd, men prøv så meget igennem som du orker; det lærer du mest af!

Dit Tara-labs ville jeg strippe i sine enkeltdele, og så lave et nøgent/uskærmet kabel ud af det (evt med en sølvleder, og måske flettet). Det har jeg gjort med et Ortofon-mikrofonkabel; 10-4 uden at række helt ind i hifi-himlen.

Men som du selv skriver; du burde nok skaffe dig en bedre CD-afspiller eller gå over til gramsephon!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 Januar 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Kimber Silverstreak er nu ikke noget dårligt kabel, og det er netop lavet med 2 kobber og 1 sølvleder! (Flettet!) Har også brugt denne tybe med 2 kobber 1 sølv men med en kobber til stel og 1 sølv til lederen syntes jeg lyder bedre, trådene er på ca. 0,5 / 0,6. har på et NAD anlæg brugt denne metode og det gik godt

Det med at blande kobber og sølv på samme tråd er ikke godt i mine øre

Jonas; lyt til vores råd, men prøv så meget igennem som du orker; det lærer du mest af!

Dit Tara-labs ville jeg strippe i sine enkeltdele, og så lave et nøgent/uskærmet kabel ud af det (evt med en sølvleder, og måske flettet). Det har jeg gjort med et Ortofon-mikrofonkabel; 10-4 uden at række helt ind i hifi-himlen.

Men som du selv skriver; du burde nok skaffe dig en bedre CD-afspiller eller gå over til gramsephon!

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Vil et nøgent kobberkabel (tara labs eller andet) ikke hurtigt blive oxideret? Har, som jonas vist nævnte, også set at sølv ikke skulle have det så skidt med at oxidere, men kobber er da vist ikke helt vild med det. Hvad anbefales til at beskytte kobber? Det må jo også være en fordel ved højtalerindgange etc.. Da jeg i sin tidd købte kable sagde manden jeg skulle klippe 20 cm af hver måned, i begge ender pga oxidering... det har jeg dog ikke gjort..

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

hej igen! Tak for alle jeres svar! jovist er det selvfølgelig bedst at prøve det hele selv, men det er nu dejligt at få lidt erfaringer på bordet:-) Også som inspiration.

omring bas i sølv, vil jeg nu mene at godt nok overskygges af den stigende diskant, men ved en A/B test er det tydeligt at bassen bliver væsentligt skarpere i taralabskabler (med alle ledere) end ved sølv.

De erfaringer i har gjort jer med kobber og sølv sammen, har det været som isolerede ledere, eller flettet uden isolering? faren ved flettede ledere skulle være støj der opstår ved den uregelmæssige kontakt mellem lederne (læst hos audioquest). Man kunne nemt forestille sig at denne støj ville blive værre ved to forskellige ledertyper som kobber og sølv.

Jeg vil straks gå igang med at pille tara labs og forsøge mig med en slags biwire med sølv og kopper i plus, og kobber i minus:-)

(Nogen der kender til lidt teori omkring forskellen på positiv og negativ leder? Er der en særlig årsag til at det altid er den negative leder der bliver brugt som skærm omkring den positive?)

Tusind tak for svarene!

- jonas
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Nøgent kabel?! Ja-joh; så ikke helt nøgent, men i "undertøj", altså bare isoleringen udenom den enkelte leder. Det der skal fjernes er skærm og yderkappe!

Laver man en 3-flet, vil lederne krydse hinanden i cirka 60 graders vinkler, og det er ret regelmæssigt, nemlig hele tiden. Men korrekt; AudioQuest snoer deres kabler, og det giver så en anden lyd. (Det er noget med impedans kontra kapacitans)

Angående afklipning af højttalerkabler: Klip en tomme (2,5 cm) af i hver ende ved hver kabel- og bøsningsrens; vel hver 3.-6. måned!

Og så det med at sno "returlederen" omkring "den signalbærende"?! Vi taler vekselspænding?!

Men jeg kender godt de dersens Tara-Labs entry-level signalkabler, har faktisk udlånt et vred til en kollega. Det er bare en måde at gribe tingene an på, men et er sikkert; i langt de fleste forstærker-konstruktioner (med u-balanceret drift) har stel/minus og sågar jord det samme potentiale, nemlig forstærkerens kabinet.

Der er vist mest "hi-fi" i den anden leder!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jonas Nielsen skrev:
Hej Nightpuma

tak for svar! Så er min antagelse om afskærmning på IC i hvert fald ikke helt gal:-)

Kan du sige noget om i hvilken retning de forskellige typer topologi og isolationsmateriale påvirker lyden? Vil flettede give en renere/skarpere/blødere/dybere lyd en for eksempel paralelle? Ved godt det bare er og prøve sig frem, men kunne være lækkert hvis vi kunne få nogle erfaringer på bordet:-)
Bare så den dybe tallerken ikke skal opfindes hver gang..

Hei. Kort oppsummert synes jeg at paralelle ledere lyder åbent ohg homogent, men noget udflydende i bassen. Tvinnet lyder strammere og hurtigere, men ikke så åbent IMO. Jeg har ikke personlig erfaring, men den her lovprises af mange: http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html

En slags helix.

Hvordan vil antage teflontape ville kunne påvirke lyden i forhold til bomuldsok?

Jeg ved ikke har ikke prøvet "tape", men laget en "Duelund" variant en gang med kobber/bomuld/linolje. Paralelle ledere. Lød sammenhengene, men lit treg og kedelig. Teflonrør synes jeg lyder renere. Personlig tror jeg mest på sølv/silke, dog uden å ha prøvet det ud.

Interessant du giver konstruktionen så stor betydning!

Ja, mine eksperimenter viste at det gav markant forskel.

Nogen der har bud på hvilken forskel flere ledere gør i forhold til en enkelt? fladvalset leder? evt sølv og kobber parallelt?

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

En update!

Der er ret foruroligende så meget forskel der er på IC!

Først: Jeg har lavet en ny model med en enkelt med en 0,5mm sølvleder som positiv leder, som er snoet omkring en ledning fra tara labskablet.  (altså alle de 7(?)ledere pakket ind i deres plastik).

Og nu kan jeg jo så erfare at sølv vitterligt SKAL kører til! Men først altså en umiddelbar test imod det tidligere kabel med taralabs ledning (det hele) som både plus og minus. Som da jeg testede med det rene sølvkabel imod " ren tara labs" var der en lidt ærgelig mangen på bas, men langt mindre end ved det rene sølvkabel! diskanten var ren og og meget præcis, og især den højrer mellemtone trådte flot frem. Så altså: Som kablet, men med lidt mere bas, og mellemtone.

Men men men! Så skulle jeg selvfølgelig teste sølv/taralabs kablet imod det rene sølvkaben. diskanten virkede, imod min forventning, mere skarp på det nye end på det rene sølvkabel! Men måske det er indbildning, for det ligger meget tæt! Men bassen derimod er virkelig kommet frem i sølvkablet!! Dybt og fast og bestemt ligger den! Test viser nu at mit før lidt tyndt lydende sølvkabel har fået langt mere bas med end selv det rene tara labs, som ellers har været det dybeste!

Så altså..

umiddelbart giver sølv med kobber som negativ leder en mere jævn lyd, og sølv SKAL som nævnt af flere, virkelig spilles til! Det er ikke småting der sket med tiden!

Om den øgede mellemtone så skyldes at sølvet er viklet omkring kobberlederne, at kobberlederen er så tyk, eller den manglende kappe/isolation, skal videre forsøg vise.

hvad vil i andre mene lydforskellen vil være fra helt nøgne ledere til ledere pakket i f.eks bomuld?

Findes der en "snyde måde" man kan tilspille kabler med? Tilspilningen vil vel fungere i det øjeblik der spilles fra cden, men det har vel ingen betydning om forstærkeren sender signalet videre? eller hvordan?

juhuu! det er sjovt at få så meget ekstra ud af lidt sølv og stik!:-) Kan virkelig anbefales!
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas.

Høres ud som du har det sjovt

Keep up the good work og post gerne dine resultater.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Tilspilningen bør foregå med den musik, som spilles i hverdagen. Så bliver kablet tilspillet med de frekvensområder, hvor det skal performe bagefter!

Lavfekvente- eller højfrekvente signaler bør ikke bruges, men nogen er dog af en anden mening!

Forstærkeren bør være tændt, men der behøver ikke at være skruet op for volumen! Det er vist noget med impedansforhold?!

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Ok. Så lader jeg den bare snurre de næste par nætter! Tak!

Jeg er kommet til en problem! Mobiltelefoner! Efter jeg nu er gået over til mine hjemmelavede ikke skærmede kabler, er det ikke bare min egen mobil der går i højtalerne (hvilket kan være praktisk hvis den er lydløs og det er et vigtigt opkald, men for det meste MEGET irriterende!) men nu også ham inde ved siden af's, og mine egen går meget højere igennem! Så skærmes skal de de nu nok:-/ Selvom det ser fancyt ud med de snoede tråde...

hvad kan anbefales som afskærmning? Og hvad skal man gøre af forholsregler for ikke evt at lave om på lyden?

Håber i kan hjælpe (igen, igen..)

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

Høm-ja, det er jo ikke så smart med det dersens mobiltelefoni, nej!  

Strip et antennekabel med flettet skærm, og hæld den rundt om den ydre isolering på dit nyflettede/snoede signalkabel. Jord skærmen til "ægte jord" eller lod skærmen på minuspolen/stelkappen, men KUN i sender-enden, altså ud af CD-afspilleren. IKKE i den anden ende ved forstærkeren.

Nederen at der skal skærm på; du vil nok opdage at det tager brodden af performance?!

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

HRmm.. njaaa... bum bum.. det vil da blive ret grimt? Og ret svært at få ned over? Hmm.. har læst noget om alu(?) tape der blev tapet omkring hele kablet. Nogen der ved hvor sådan noget skaffes, og om det vil være noget ved? 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tror SQ at din lokale boghandler kan skaffe kobber- og alutape fra 3M.

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Prøv også Elfa: http://www.elfa.se/dk/ de har det.

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas, vi har snakket lidt om sølvkabler i en af mine tråde, men kan se der er meget mere hjælp at hente her, så håber det er okay jeg bryder ind

Jeg skal til at lave mig nogle signal kabler, og jeg tror jeg vil forsøge mig med sølv, men er kommet meget i tvivl efter at have læst her.

Det der genere mig mest er det med bassen. Er kommet i tvivl om mine SA 1100SE kan bare det. Det er en lille højttaler, hvor bas-enhederne ikke er så store, det vil sige at der ikke er overud meget bas i forvejen, men den er der.

Jeg har lidt overvejet at lave et sølvkabel, men er ikke sikker på konstruktionen.

Det jeg havde forestillet mig er 0.3 eller 0.5mm i sølv, som den positive leder, og så bruge noget kobber som stel. Hvilket kobberkabel vil være godt? Eller skal jeg skaffe noget tykt kobbertråd og så selv lave en leder?

Mit projekt startede som low-budget, og der skal det helst stadig blive, så håber på nogle gode inputs fra denne ellers informative tråd

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Hej Jonas, vi har snakket lidt om sølvkabler i en af mine tråde, men kan se der er meget mere hjælp at hente her, så håber det er okay jeg bryder ind

Jeg skal til at lave mig nogle signal kabler, og jeg tror jeg vil forsøge mig med sølv, men er kommet meget i tvivl efter at have læst her.

Det der genere mig mest er det med bassen. Er kommet i tvivl om mine SA 1100SE kan bare det. Det er en lille højttaler, hvor bas-enhederne ikke er så store, det vil sige at der ikke er overud meget bas i forvejen, men den er der.

Jeg har lidt overvejet at lave et sølvkabel, men er ikke sikker på konstruktionen.

Det jeg havde forestillet mig er 0.3 eller 0.5mm i sølv, som den positive leder, og så bruge noget kobber som stel. Hvilket kobberkabel vil være godt? Eller skal jeg skaffe noget tykt kobbertråd og så selv lave en leder?

Mit projekt startede som low-budget, og der skal det helst stadig blive, så håber på nogle gode inputs fra denne ellers informative tråd Hej der ! Stardt med kobber tråd på 0,5mm2 lakisoleret, og lav det ikke længer en 0,75cm udover der skal det noes mere og det kan gå ud over topen, sener kan du skifte til sølv på leder siden igen sener sølv på skærm ca. 05 til 0,6 mm2 i sølv den vej har jeg selv gået  

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes