| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller tag en blyant eller strikkepind og bind tråd fast derpå og vupti...
Forøvrigt har jeg aldrig kunnet forlige mig med rent sølv i kabler.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Jonas Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 06 Februar 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu: Hvad har du gjort? Sølv og kobber som plus? eller kobber som negativ, sølv som positiv? kontruktion? Kom endelig med dine erfaringer!:-)
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 06 Februar 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas Nielsen skrev:
Milu: Hvad har du gjort? Sølv og kobber som plus? eller kobber som negativ, sølv som positiv? kontruktion? Kom endelig med dine erfaringer!:-)
|
|
|
Jeg har ikke lavet nogen selv, men kun prøvet en del af slagsen. Så jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men god fornøjelse med projektet.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Akkileuz (?)
Fik du lavet nogle kabler? hvordan lyder de? Husk det tager en del tid at spille dem til. Det må ikke undervurderes! især med sølv.
hvordan endte du med at lave designet?
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas Jeg har desværre ikke haft tid til at lave min kabler, men jeg regner med at få det gjort her i weekenden. Så skal jeg nok poste nogle billeder og nogle lytteindtryk
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Chrizz Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 10 Februar 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Måske nogle der kan blive inspireret af mine erfaringer jeg gjorde for nogle år siden med mit setup. Jeg har desværre ikke haft tid til at tweeke længe, men det kommer jo nok igen 
Jeg legede lidt med sølvkabler, og endte efter lang tid ud med følgende: netkabler i sølv, signalkabler i sølv, højtalerkabler i sølv og kablerne internt i højtalerne blev også udskiftet med sølvkabler. Alt virkede som en klar lydmæssig opgradering, dog var der de ikke helt ukendte problemer med en lille tendens til "hård lyd" i diskantområdet (titaniumdome).
Jeg fik nogle råd om at tweeke titaniumsdomen, men prøvede i stedet at opgradere delefiltret i højtaleren, da jeg mente der kunne være en svaghed tilstede der. Jeg var her meget heldig fordi de ting jeg foretog dengang faldt aldeles favorabelt ud og lyden fra titaniumsdiskanten ændrede sig fra det før omtalte til at blive mere nuanceret og "silkeblød" som en ba......... Herefter valgte jeg at dæmpe/tilpasse diskanten ved at ændre på modstandenes værdi til denne i delefiltret (efter gehør), da sølvkablerne synes at have hævet lydniveauet en smule på denne.
Efter tilpasningen blev højtalerkablerne loddet direkte på hhv. delefilterprintet og på printet i effekttrinnene, for at undgå hundedyre stik og et antal lodninger i signalvejen. Jeg har flere steder i mit setup undgået stik og loddet sølvkablerne direkte ind på print med positivt resultat.
Håber ideen kan bruges
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 10 Februar 2007 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sølv flytter "lyttevinduet" eller "sweet spot" eller lytterens fokus op i frekvens, samt har en meget mere tør, tight og lidt grå lyd. end kobber Specielt bassen ændrer sig meget og bliver strammere, hvorfor nogle må ty til at dæmpe diskanten.
Jeg har p.t. droppet sølvkabler fuldstændig, men har dog 16 meter 0.6mm liggende på en rulle, som skal prøves sammen med Bullet plugs og forskellige isoleringsmaterialer, herunder silke og teflon. Desuden har jeg en blanding af min hifi-makkers vidunderprodukt - antistatisk væske blandet med linolie... Jeg ved ikke om det virker, men det skal da prøves... Han påstår at det duer...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Februar 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
chrizz: Hvad var det du fik ændret i dit filter? ikke at man nødvendigvis ville kunne gøre det samme på alle, men det kunne da give inspiration!:-) Hvilke kabler har du brugt til højtalerkabler, og som indvendige? hvilket anlæg spiller du på?
Kan ikke helt følge dig David. Nok bliver lyden mere tight, og nogen vil sige lys. Men forstår ikke hvordan du mener den bliver "grå og tør"? Kan du ikke uddybe det? Kan godt følge dig med at bassen bliver mere "med måde" måske, men efter tilspilning, synes jeg faktisk der kommer mere bas ud end i de kobberkabler jeg har prøvet. (Og vel at mærke meget mere stramt og på en eller anden måde ægte.) :-) Hvilket anlæg spiller du på? Jeg har cyrus og jamo classic 6.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så nu har jeg fået tråden igennem bomuldstråden, men jeg har mødt et problem jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre ved. Jeg skal nemlig have loddet stel på, men ved ikke helt hvordan og hvor det vil være bedst, det er WBT stik. Der hvor man normalt forbinder stel er der en skrue, men den er jo beregnet til 8mm kabler, og det kan man ikke sige mine 0.3 *2 kommer op på. Nogen der har et godt råd?
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lod kabelleder fast til en stump massiv kobber eller sølv til at spænde på - eller fjern den lille pinolskrue og lod sølvtråde fast i gevindhullet
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke forstå i ikke bruger stik med sølv, for at få så meget ud af sølv trådene som muligt

|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ; stel på? Øh; en plus-leder i midten og en minus/stel-leder på kappen tæt på den anden leder. En eventuel skærm loddes så på, et stykke fra minus/stel-lederen, men kun i sender-enden!
En tynd blomsterpind af træ kan holde lidt på sagerne, og ligeledes kan limpistol-lim. Yderkappen på stikket bør undgåes, og krympflex bør bruges til at lukke for ilten udefra!
Hvilket WBT? Og op-load lige et billede, tak!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christians: Nu er der jo heldigvis en del måder at lave IC kabler på. En af dem er ala coax kabler, og så alle de andre... Desuden er krympeflex godt til at afstive kablet så lederne ikke løsner sig.. og iltning har kun minimal, hvis nogen overhovedet, betydning for sølvkabler..
Så kom nu hellere med gode råd, og tips til hvad du ville gøre, istedet for blot at stille dig på bagbenene. Det er, og skal helst være, sjovt at lave egne kabler.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har stået og gået på mine "bimser" i mange år. 
Jeg var bare lidt i tvivl om hvad AkilleuZ egenlig mente!
Denne type har jeg brugt: http://www.wbtusa.com/wbt0144.html
Den sorte yderkappe, den bagerste halvdel af selve stikket, samt alle stelkappefligene, pånær 2 stk, er fjernet/afsavet/nedfilet. Så vejer et sådant stik kun en brøkdel af originalen, og ligner lidt sådan noget fra Nordost (low-mass).
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 13 Februar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syndes det er fedt at du tester kabler sa vi ikke behover takker ... jeg Skal ogsa til at lave kabler snart sa det er liodt fedt at vide hvad man ikke skal gore... Keeb it op __________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Så kom der sku lyd igennem kablerne. Meget mere end mine lakrids kabler. Nu mangler jeg bare at prøve med nogle til mine effekter, men ind til videre spiller de meget bedre. Jeg har dog kun brugt sterlingsølv ind til videre, og det har bestem ikke været dumt. Hører lige nu Lisa Ehkdal og hun er belvet meget mere velopløst. Jeg var meget bange for at diskanten blev for markant, men det kan man ikke sige den er blevet, tværtimod er bassen blevet mere markant. Jeg bestiller dog snart noget finsølv 999promille, og så tester jeg lige med det. nhj4: Grunden til jeg ikke har købt sølvstik er at jeg ikke har mange penge, og fik en god prispå 25kr. for et sæt wbt, så det siger man ikke nej til  kunne faktisk være sjovt at prøve med sølvstik helevejen.
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Hey
Så kom der sku lyd igennem kablerne. Meget mere end mine lakrids kabler. Nu mangler jeg bare at prøve med nogle til mine effekter, men ind til videre spiller de meget bedre.
Jeg har dog kun brugt sterlingsølv ind til videre, og det har bestem ikke været dumt.
Hører lige nu Lisa Ehkdal og hun er belvet meget mere velopløst. Jeg var meget bange for at diskanten blev for markant, men det kan man ikke sige den er blevet, tværtimod er bassen blevet mere markant.
Jeg bestiller dog snart noget finsølv 999promille, og så tester jeg lige med det.
nhj4:
Grunden til jeg ikke har købt sølvstik er at jeg ikke har mange penge, og fik en god prispå 25kr. for et sæt wbt, så det siger man ikke nej til 130kr per styk er ikke så galt, jeg har ikke fortrydt jeg har købt den 
kunne faktisk være sjovt at prøve med sølvstik helevejen.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
AkilleuZ skrev:
Hey
Så kom der sku lyd igennem kablerne. Meget mere end mine lakrids kabler. Nu mangler jeg bare at prøve med nogle til mine effekter, men ind til videre spiller de meget bedre.
Jeg har dog kun brugt sterlingsølv ind til videre, og det har bestem ikke været dumt.
Hører lige nu Lisa Ehkdal og hun er belvet meget mere velopløst. Jeg var meget bange for at diskanten blev for markant, men det kan man ikke sige den er blevet, tværtimod er bassen blevet mere markant.
Jeg bestiller dog snart noget finsølv 999promille, og så tester jeg lige med det.
nhj4:
Grunden til jeg ikke har købt sølvstik er at jeg ikke har mange penge, og fik en god prispå 25kr. for et sæt wbt, så det siger man ikke nej til 130kr per styk er ikke så galt, jeg har ikke fortrydt jeg har købt den 
kunne faktisk være sjovt at prøve med sølvstik helevejen.
|
|
|
|
|
|
Det kan du have ret i. Men når jeg synes 25kr. er meget, så er det fordi der er meget tomt i pungen, desværre. Skal bruge ca. 12stk, så det løber hurtigt op.  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har testet kabler i finsølv med hhv. kobber Bullet Plugs og Silver Bullet Plugs. Selv om kobber Bullet Plugs'ene er nogle af de bedste stik, jeg har hørt, når de anvendes på kobberkabler, så er det åbenbart ikke en god idé at kombinere sølvledere med kobberstik; det giver en temmelig stor forskel i lyden. Specielt toppen bliver langt mere velopløst og udstrakt, men der er forbedringer over hele linjen.
Jeg kan forestille mig, at sølvkabler med almindlige messingstik (næsten alle andre end Bullet Plugs) må være en endnu dårligere kombination.
Af ovennævnte årsag bliver mine Equilibrium Cable signalkabler udelukkende monteret med Silver Bullet Plugs!
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Sølv flytter "lyttevindue" eller "sweet spot" eller lytterens fokus op i frekvens, samt har en meget mere tør, tight og lidt grå lyd. end kobber Specielt bassen ændrer sig meget og bliver strammere, hvorfor nogle må ty til at dæmpe diskanten.
Jeg har p.t. droppet sølvkabler fuldstændig, men har dog 16 meter 0.6mm liggende på en rulle, som skal prøves sammen med Bullet plugs og forskellige isoleringsmaterialer, herunder silke og teflon. Desuden har jeg en blanding af min hifi-makkers vidunderprodukt - antistatisk væske blandet med linolie... Jeg ved ikke om det virker, men det skal da prøves... Han påstår at det duer... |
|
|
Ja det er osse min erfaring i mit setup. Mine kobber-sølvbelagte højttaler kabler spillede vel osse en 2-300 timer til , men kunne ikke forliges med lyden. Den var grå og skinger. Før kunne man spidse ører efter en god diskantlyd og nyde den, men nu nærmest kneb man ørene sammen med sølvkablerne. De var sat imellem h/k og dali 850 der er kendt for at have en lidt skarp diskant der går langt op i frekvens. Der duede det ikke, men har da gemt dem til en anden god gang i et andet setup. Jeg har beholdt signalkablerne QED QUINEX 3 i setuppet og de gør det udemærket. I vrede over jeg havde fejl-investeret i noget jeg troede så stærkt på ville forbedre lyden, tog jeg konsekvensen af det og købte istedet for 2,5mm massiv kobber installationskabel istedet for, i biwiring. Det blev rigtig godt. kobber var åbenbart det der duede i det setup. Der er en anden side hvor de osse laver hjemmelavet isolering til de kobberkabler men kan sku ikke finde den mere. nogen der kan hjælpe?? __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
| Til top |
|
| |