Emne: Super god læsning, bl.a om højtaler kable ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
At en gruppe kabelfanatikere nikker godkendende til hinanden øger ikke sagligheden for mit vedkommende
Udtalelse fra indlæg:
Jeg har købt to sæt Shiva til mine ML Vantage og det har givet 30-50 % bedre ydelse, så jeg er tilfreds.
Ja det tror da pokker...og må da kun anspore køber til at investere det dobbelte beløb for så at kunne opnå 50 til 100% bedre ydelse __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
At en gruppe kabelfanatikere nikker godkendende til hinanden øger ikke sagligheden for mit vedkommende
Udtalelse fra indlæg: Jeg har købt to sæt Shiva til mine ML Vantage og det har givet 30-50 % bedre ydelse, så jeg er tilfreds.
Ja det tror da pokker...og må da kun anspore køber til at investere det dobbelte beløb for så at kunne opnå 50 til 100% bedre ydelse  |
|
|
Hvad propper man egentlig i ørerne når man hører som dig?
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev "Hvad propper man egentlig i ørerne når man hører som dig?"
Det samme, der sidder inde bag mine ører, vil jeg tro: kritisk sans, sund fornuft og manglende lyst til at tro på krystalhealing eller homøopati.
Placeboeffekten gælder - for os alle. Det beviser linket til ovenstående Tupperwareparty med al tydelighed.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Mercury skrev "Hvad propper man egentlig i ørerne når man hører som dig?"Det samme, der sidder inde bag mine ører, vil jeg tro: kritisk sans, sund fornuft og manglende lyst til at tro på krystalhealing eller homøopati.Placeboeffekten gælder - for os alle. Det beviser linket til ovenstående Tupperwareparty med al tydelighed.
|
|
|
Kunne ikke have sagt det meget bedre selv __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kviksølv. Du har stadig ikke svaret på dette:
Hvad er "et dårligt matchet anlæg"? Sådan helt præcist?
Jeg har lånt en kabelkuffert og rodet med den. Der var sandelig forskel - meget lille, men dog nogen. Men ikke værd at betale for.
Nulhypotesen er stadig: forskelle i impedans, kapacitans, selvinduktion og gode samlinger/lodninger er alene fuldt tilstrækkelige til at beskrive alle kabelforskelle. Det er ikkke konspiration, men videnskab.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Hej Kviksølv. Du har stadig ikke svaret på dette: Hvad er "et dårligt matchet anlæg"? Sådan helt præcist?
Jeg har lånt en kabelkuffert og rodet med den. Der var sandelig forskel - meget lille, men dog nogen. Men ikke værd at betale for.
Nulhypotesen er stadig: forskelle i impedans, kapacitans, selvinduktion og gode samlinger/lodninger er alene fuldt tilstrækkelige til at beskrive alle kabelforskelle. Det er ikkke konspiration, men videnskab.
|
|
|
Hej Jazz,
Det jeg mener er at man kan sagtens have for millioner af kroner anlæg sat op og det spiller ikke.
Årsager kan være at der er manglende synergi mellem de enkelte enheder, heriblandt også kobling til rummet som hele herligheden spiller i. Faktisk er det sjældent at de anlæg man lytter til rundt omkring er sat optimalt op (jeg er heller ikke selv særlig god til dette, men har dog været "heldig"). Samtidig skal du forestille dig at det hele tiden er en skrøbelig balance, hvor der jo bedre ens elementer spiller sammen (nulhypotesen er :-), at et apparat sagtens kan fungere optimalt i et setup, men helt ødelægges af et andet setup), des lettere er det at bringe denne balance til at tippe. Jo bedre balance des tætere på begivenheden, bedre kan jeg ikke forklare det, men oplevelsen af at stå overfor et anlæg som i rummet bare spiller er jo overvældende konkret.
Det sjove er at selv billige anlæg her kan afsløre de forskelle som er i kabler ect. , men uafhængigt af prisen. Det er ikke homøopati, bevares, men en ganske ualmindeligt svær kunst at balancere et anlæg.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det giver jo mening. Min gode ven spiller på gammelt japanergrej i billigklasse og et par B&W 601 i reol. I hans stue spiller det musik. Rummet og dets egenskaber er den store synder. Og der har jeg et dårligt match, indrømmet. Mit har klart for lang efterklangstid, hvilket datteren brokker sig over, når hun spiller på flygelet. Men så vil jeg sige, at hvis rummet er godt, og anlægget er godt, så tror jeg vitterligt ikke, at snor kan ændre det gode indtryk ;-) Det vigtigste match må IMHO være effektforstærker/højttaler. Derfor osse trist, at ægte aktive højttalere er så sjældne, medmindre der står Struer på...
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enheder og kabler skal "svinge" sammen, så det er vigtigt at vælge (men også svært) det rigtige før enheden yder sit bedste. Har selv oplevet det med min Marantz tuner. Den spillede o.k. med forskellige kabler, men først da jeg langt senere købte et billigt "Monster Cable M350i", begyndte den straks at lyde bedre .
Til min CD-afspiller lavede jeg selv et kabel (Monitor + WBT). Det er efterhånden nogle år siden, men jeg kan huske det første jeg tænkte var, at lyden blev mere analog og rund i det .
Jeg vil indrømme at selve enheden er mere vigtig en kablet, men hvis man finder den rette kombination, kan kablet løfte lyden (eller tune den) så man får det sidste vellyd med .
Jeg vil absolut ikke betale mere end ca. kr. 1000,- for et signalkabel og kr. 200,- pr. meter for et højttalerkabel. Men i det prisleje er der også massere af muligheder for at eksperimentere. __________________ Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
Enheder og kabler skal "svinge" sammen, så det er vigtigt at vælge (men også svært) det rigtige før enheden yder sit bedste. Har selv oplevet det med min Marantz tuner. Den spillede o.k. med forskellige kabler, men først da jeg langt senere købte et billigt "Monster Cable M350i", begyndte den straks at lyde bedre .
Til min CD-afspiller lavede jeg selv et kabel (Monitor + WBT). Det er efterhånden nogle år siden, men jeg kan huske det første jeg tænkte var, at lyden blev mere analog og rund i det .
Ser du det er her idioter som mig hopper af. For hvad betyder det egentlig?? Jeg skiftede på et tidspunkt mine spikes ud med SD-fødder: Konen og jeg var enige i, at bassen blev mere fast, der var pludselig flere detaljer i musikken mv. Det var til at forstå! Men analog og rund (kan man også få firkantet lyd?) Hmm. Hjælp mig til at se lyset!??
Jeg vil indrømme at selve enheden er mere vigtig en kablet, men hvis man finder den rette kombination, kan kablet løfte lyden (eller tune den) så man får det sidste vellyd med .
Hvad med de mange meter ledning der er i grejet i forvejen samt de kilometer ledning mellem elværk og forbruger... der er vel så den allersidste vellyd (jf artiklen)
Jeg vil absolut ikke betale mere end ca. kr. 1000,- for et signalkabel og kr. 200,- pr. meter for et højttalerkabel. Men i det prisleje er der også massere af muligheder for at eksperimentere.
Ja da, og pengene skal op af lommen hver gang! Og hvem er mon gladest for det i den sidste ende? |
|
|
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
Sven Palvig skrev:
Kan vi ikke lige få en ordentlig tone?
NADali hvorfor skal Mercury fortælle, hvad han har måtte betale for kabler?
Det var da mere relevant, at høre hvad du og andre bruger: Har lyttet til af kabler og hvad I har af anlæg, siden I ikke kan høre forskel på kabler!
Min erfaring er at der er forbløffende stor forskel. Et kabel kan ødelægge et opsæts, og kan gøre det godt. Der kan være større forskel på kabler end forforstærkere f.eks. Selvom de bestemt også kan vise stor forskel.
Mvh. Sven
|
|
|
Hvis nu ens kabler er virkeligt dyre har man vel en tendens til at kunne høre forskel Har man ligefrem taget lån i huset til sine kabel-udgifter peger tendensen vel i retning af stor forskel 
Så derfor var den oplysning interessant!
|
|
|
Man skal selvfølgelig lytte med ørene og ikke øjnene. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
NADali skrev:
Sven Palvig skrev:
Kan vi ikke lige få en ordentlig tone?
NADali hvorfor skal Mercury fortælle, hvad han har måtte betale for kabler?
Det var da mere relevant, at høre hvad du og andre bruger: Har lyttet til af kabler og hvad I har af anlæg, siden I ikke kan høre forskel på kabler!
Min erfaring er at der er forbløffende stor forskel. Et kabel kan ødelægge et opsæts, og kan gøre det godt. Der kan være større forskel på kabler end forforstærkere f.eks. Selvom de bestemt også kan vise stor forskel.
Mvh. Sven
|
|
|
Hvis nu ens kabler er virkeligt dyre har man vel en tendens til at kunne høre forskel Har man ligefrem taget lån i huset til sine kabel-udgifter peger tendensen vel i retning af stor forskel 
Så derfor var den oplysning interessant!
|
|
|
Man skal selvfølgelig lytte med ørene og ikke øjnene.
|
|
|
Ja da. Og man skal kravle på sine knæ og ikke sine øre. Og man skal tænke med det øverste hoved. Osv. Som den gode Russell skriver har folk en tendens til at høre store forskelle jo flere penge de har givet! Det er et kendt fænomen i andre sammenhænge også. DERFOR ER EKSPERIMENTERNE MED BLINDTEST GENIALE.
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille fif til kabel-entusiaterne: Mon ikke der er tonsvis af vellyd at hente ved at skifte de elendige kobberviklinger i forstærkerens trafo(er) ud med NO Valhalla? Og ditto med viklingerne i ht-enhederne? 
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
flpdk skrev:
Ser du det er her idioter som mig hopper af. For hvad betyder det egentlig?? Jeg skiftede på et tidspunkt mine spikes ud med SD-fødder: Konen og jeg var enige i, at bassen blev mere fast, der var pludselig flere detaljer i musikken mv. Det var til at forstå! Men analog og rund (kan man også få firkantet lyd?) Hmm. Hjælp mig til at se lyset!??
"Analog og rund" er det modsatte af "digital og firkantet", så du er inde på noget ag det rigtige .
Hvad med de mange meter ledning der er i grejet i forvejen samt de kilometer ledning mellem elværk og forbruger... der er vel så den allersidste vellyd (jf artiklen)
Ja det har du ret i, og hvis nogen gider at skifte det er de velkommen til det, jeg gider ikke .
Jeg vil absolut ikke betale mere end ca. kr. 1000,- for et signalkabel og kr. 200,- pr. meter for et højttalerkabel. Men i det prisleje er der også massere af muligheder for at eksperimentere.
Ja da, og pengene skal op af lommen hver gang! Og hvem er mon gladest for det i den sidste ende?
Det kommer an på hvad man har betalt og hvad man synes man har fået for pengene (dvs. en mere "analog og rund" lyd) .
|
|
|
|
|
|
__________________ Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
NADali skrev:
flpdk skrev:
"Analog og rund" er det modsatte af "digital og firkantet", så du er inde på noget ag det rigtige .
Bøj det lige i neon for mig! Hvordan lyder "digital og firkantet"? Synger Dylan pludselig 1001000110100100011010001110011000??? Og hvor er den hørbare forskel mellem "rund" og "firkantet" - Kan det beskrives bedre???
Ja det har du ret i, og hvis nogen gider at skifte det er de velkommen til det, jeg gider ikke .
Ja da, og pengene skal op af lommen hver gang! Og hvem er mon gladest for det i den sidste ende?
Det kommer an på hvad man har betalt og hvad man synes man har fået for pengene (dvs. en mere "analog og rund" lyd) .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
mtolesen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 361
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
WOw denne her tråde har sat sindene i kog.
Jeg vil lige sige at jeg ikke har sat denne tråd i gang for at nedgøre folk som virkelig har en passion for deres hobby, og virkelig kan lide at spendere rigtig mange på den.
Jeg selv kunne sagtens finde på at købe noget kostbart og dyrt til en af mine hobbyer, ikke fordi det måske gav et bedre resultat, men simpelt hen fordi den nye dyrer dims var so utrolig lægger at have med at gøre hvergang jeg rodede med den hobby, og ved i hvad, DET ER OK...enda rigtigt OK, men så stå ved det.
Derfor for at prøve at stoppe diskutionen, ville jeg spørge kabel tilhængerene (ogi ikke mindst branche folkene fra f.eks KT Radio, HIFI Klubben, Tape Connection og alle jer andre) er i enig i at følgende test ville en gang for alle kunne afsløre om man kan høre foreskel på kabler.
Testen er som følgende:
Et almindeligt kraftigt kobber installations kabel (ø1,5 mm eller noget ligenende) testes i parrel med 2 eller 3 af de exotiske højtaler kabler.
Omskiftningen skal kunne ske i begge ender af kablerene så kun et kabel er indkoblet af gangen, og omskiftningen skal ske MEDENS anlæget spiller. Yderligere skal hele testen foregå som blind test
Hvad siger i, er ovennævnte setup ikke det ultimative, eller hvordan mener kabeltilhængerene at en ultimativ kabel test setup skal være?
mvh
mtolesen
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helst noget med et prisskilt der blinker hver gang der skiftes

|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
flpdk skrev:
NADali skrev:
flpdk skrev:
Bøj det lige i neon for mig! Hvordan lyder "digital og firkantet"? Synger Dylan pludselig 1001000110100100011010001110011000??? Og hvor er den hørbare forskel mellem "rund" og "firkantet" - Kan det beskrives bedre???
Er det firkantet stikker man sig på det, men hvis det er rundt er det mere behageligt. Dvs. "analog og rund" betyder blot "mere behagelig lyd". Det er bare et gammelt slidt hi-fi-udtryk jeg har anvendt. Men jeg skrev blot hvad jeg tænke, om det så er nonsens at kalde noget "analog og rund" er jo en anden ting.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
__________________ Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
NADali skrev:
flpdk skrev:
NADali skrev:
flpdk skrev:
Er det firkantet stikker man sig på det, men hvis det er rundt er det mere behageligt. Dvs. "analog og rund" betyder blot "mere behagelig lyd". Det er bare et gammelt slidt hi-fi-udtryk jeg har anvendt. Men jeg skrev blot hvad jeg tænke, om det så er nonsens at kalde noget "analog og rund" er jo en anden ting.
Den behagelige lyd må manifestere sig i noget mere konkret og dermed kunne beskrives bedre og ligeså med den ubehagelige lyd. Mit spørgsmål er om disse slidte hifi udtryk ikke bare er ordgejl for noget der måske reelt ikke er tilstede og dermed reelt ikke kan beskrives?? Vis mig lyset inden farverne slipper op
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|