Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken AV receiver?... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Doan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg var inde i Hifi-Klubben forleden dag. Havde set mig varm på Denon AVR-1707. Jeg snakkede med sælgeren derinde, han frarådede mig hurtigt AVR-1707'eren, da den ville være for svag til mine fronthøjttallere (Jamo Classic 8). Jeg bruger bi-amp på mine fronthøjttalere med min nuværende receiver (Technics SA-A6), det så jeg at AVR-1707 også kunne, tænkte derfor at det alligevel ville være nok til mine Classic 8.

Sælgeren fortalte at man skulle op i en Denon AVR-2807. Den ville have meget mere styr på mine højttalere og der skulle være meget bedre komponenter i AVR-2807 end AVR-1707. Den automatiske rumkorrektion skulle også være god at ha' med, sagde han. Men her i Foraet lyder det på flere som om at rumkorrektionen ikke gør det hele, og at man selv skal indstille alligevel. Det er lidt meget at betale ekstra for at få den feature med synes jeg så. Generelt ser det også ud som om at Yamaha er mere at foretrække end Denon her i foraet. Har kigget lidt på Yamaha RX-V1700, som jeg kan få til omkring samme pris som Denon SVR-2807. Det er årevis siden jeg har skiftet anlæg og højttallere, så har ikke fulgt så meget med, så håber I kan råde mig.

Mit nuværende udstyr er:
Receiver: Technics SA-A6
DVD: Panasonic DVD-A360 (tænkt mig at sælge den og indtil videre bruge min Xbox 360 som DVD-afspiller)
Fronthøjttalere: 2x Jamo Classic 8
Centerhøjttaler: Jamo Center 200
Bag-/surroundhøjttalere: Jamo Surround 200
Subwoofer: Jamo SW 400E (aktiv)

Det jeg skal bruge det til:
- Surround generelt (har ingen højttalere på min fladskærm, så al lyd går over anlæget).
- Tilslutte Xbox 360 (helst både video og lyd, så jeg sparer på ledninger til min fladskærm).
- Høre musik. Jeg synes selv at jeg er rimelig kritisk med lyd, så det skal spille ordentligt.
- Tilslutte computer og måske fremtidige enheder (både video og lyd).

På forhånd tak.

Hilsen, Doan

Til top Vis Doan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doan Besøg Doan's Websted

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hej Doan - og velkommen til

Umiddelbart ville jeg ikke vægte AVR'2807'ernes rumkorrektion SÅ stor betydning - misforstå mig ikke, naturligvis har den en funktion, men du kan ligeså godt komme ud for at du ikke finder den brugbar ( = at STEREOlyden er bedre UDEN brug af denne rumkorrektion )

Hvorvidt den store Denon bedre kan trække dine nuværende højtalere end den mindre, er der nok ingen tvivl om - men lad dig ikke forblænde af dens høje effektopgivelser, da Denon næsten er "berygtet" for deres svage effekttrin. Hvis jeg skulle vælge villle jeg nok mere satse på et (brugt) effekttrin til at drive dine fronthøjtalere. Men afhængigt af dit rums størrelse...?....

Om 2807 er bedre lydmæssigt end 1708 ?...tja.......mon du kan høre forskel ??....Misforstå mig ikke, men intet led i (Hifi) kæden er stærkere end det svage, og taget i betragtning hvad du ellers har af udstyr tror jeg ikke at du vil kunne høre forskel ( X-box'en er vist ingen "high-end" DVD/CD gengiver )

Jeg tror nok at jeg hellere ville kigge lidt på Yamaha - især RXV 1700 er en lækkerbisken....men også Sony har nogle nye ES-receivere i samme prisklasse, som skulle være ret gode ( til prisen )

m.v.h.

Doan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper.

Tak for dit svar.

Jeg ved ikke helt med Sony. Måske det bare er mig, men har det lidt sådan med Sony at det er et godt produkt til den almene forbruger der går på shopping i Elgiganten eller lign.. Jeg tager nok fejl, men det er bare sådan jeg har det med Sony.

I princippet er jeg ligeglad med om der er tuner i, så min overskrift med AV-receiver er måske lidt forkert udtrykt. Jeg kan sagtens "nøjes" med en surround-forstærker.

Hvad var det for en Sony ES-receiver du snakkede om?

Mvh, Doan

Til top Vis Doan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doan Besøg Doan's Websted

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

- du kan have ret i at SONY er blevet lidt "consumer-agtig" - men de nye STR DA 3200 & 5200 skulle være ret  fine.

Må jeg spørge til om du rent faktisk har LYTTET til Denon'en ?....for hvad jeg kan erindrere, så er Denon's lyd netop ret "Elgigant-agtig", og synes at de ( Denon ) gejler deres reklamer VILDT om med alt muligt "Surrounds-hokus-pokus", 117 forskellige surr. modes, dolby dit og dat, og helt glemmer den basale LYD-gengivelse.

- men hvorfor låner du ikke en Denon og en Yamaha ( - som jeg fornemmer at du er brændt lidt varm på ) med hjem, og selv finder ud af hvad der lyder bedst i dine omgivelser ?

mvh

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:
Umiddelbart ville jeg ikke vægte AVR'2807'ernes rumkorrektion SÅ stor betydning - misforstå mig ikke, naturligvis har den en funktion, men du kan ligeså godt komme ud for at du ikke finder den brugbar ( = at STEREOlyden er bedre UDEN brug af denne rumkorrektion )

Jeg er enig i det. Jeg har en AVR-2807 og rumskorrektion fungerer fint vid multikanallyd for film men musik i stere lyder meget bedre uden. Best lyder stereo hvis man koppler in analogt på external in indgangen.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Doan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jesper>> Jeg er ikke brændt varm på noget endnu, jeg skriver bl.a. her for at få flere idéer til hvad jeg skal bruge penge på. Som jeg tidligere skrev troede jeg først at jeg skulle bruge 3.200,- kr. på en Denon AVR-1707, så de 8.000,- kr. for Denon AVR-2807 var lidt af et spring for mig, og jeg skulle selvfølgelig tænke over det. Heldigvis fandt jeg det her forum, og fik idéer til andre mærker.    Jeg skal ikke partout bruge 8.000,- kr., gerne mindre hvis der findes et godt billigere alternativ.
Du har ret i at det er en god idé at låne receiverne med hjem og afprøve dem.

Johan>> Tak for dit svar.

Mvh, Doan

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Doan; prøv at styre forbi Tapeconnection på Vesterbrogade i KBH. der har du mulighed for at se ( lytte ) lidt nærmere på Yamaha, men også marantz som måske kunne være en mulighed - og samtidig har du mulighed for returret

- og jeg kan godt forstå at du synes at det var lidt af et spring at gå fra en påtænkt investering på kr. 3.200 til 8.000 ........netop derfor skulle du måske kigge på de nye marantz modeller, som - vistnok - starter omkring de kr. 3.000

mvh

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Doan.

Udover Denon, er der jo også Marantz og Pioneer, Harman/Kardon og som du selv nævner Yamaha, jeg har aldrig brudt mig om Denon´s receivere rent lydmessigt, feature messigt har de vist alt hvad der skal til.

Både Harman/Kardon og Pioneer kan jeg anbefale da jeg har/haft begge mærker, Marantz har jeg hørt flere gange og det er altså også godt, Yamaha har jeg aldrig lyttet til, men set og læst en del om det, var selv på udkig efter en RX-V1700 men fandt en brugt Pioneer som jeg bestemt ikke er skuffet over.

Jeg kom fra en lille let Harman/Kardon AVR7500 24Kg og "kun" 5x100W men det var KRAFTER bag den, uhaa der var krafter..

Har du overvejet at købe brugt?

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

God dag, og velkommen til forummet. Det er klart at når man skal vælge anlæg skal man finde noget der er godt til prisen, men det varierer jo helt vildt, da folk har vidt forskellige opfattelser af god lyd.

Jeg har selv købt en Denon receiver for omkring 1½ år siden, en Denon Avr 2105 hvilket var deres mellemmodel dengang, og da jeg har nogle store fronthøjttalere manglede jeg mere effekt og købte en såkaldt intg. forstærker. Herved har jeg både en surround forstærker og en stereo forstærker, så jeg ikke behøver at leve med surround lyd, og en ofte dårlig stereolyd grundet surround receiveren.

Hvis jeg var dig ville jeg tage ind til HFK og prøve den 1707 eller evt. nummeret større hvis det er, og så se efter en brugt intg. forstærker til omkring 2-3k. Så vil jeg mene at du er nået rigtigt langt for dit budget, og har noget grej du kan være glad for i mange år fremover, hvilket jo er det bedste og billigste i længden.

Det smarte ved at have en surround og integreret (intg.) stereo-forstærker er at du får en mere komplet stereogengivelse fra stereoforstærkeren, og dette giver en meget bedre lyd når du høre musik. Og samtidigt får man som regelt også mere effekt til de to frontkanaler da en intg. forstærker meget tit er kraftigere end en surround forstærker.   

En ting du dog skal huske er at Denon ikke er specielt stærke trods fine effektopgivelser, og en lille receiver kan hurtigt løbe tør for krafter, hvilket jeg da også selv har prøvet med min trods at jeg har 2x 275 watt seperat til at klare mine fronter. Så hvis du kan lide at spille højt skal du måske overveje en større model, eller et andet mærke, Nad og H/K er her bedre alternativer hvis kraft har meget at sige. 

Mvh.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en Denon 2807 i efteråret, og vil sige at med det kendskab jeg har i dag ville jeg nok vælge Marantz eller Yamaha, alternativt måske Harman Kardon eller Pioneer.

2807'eren blev valgt netop pga. den - potentielt - fine rumkorrektion (Audyssey), men jeg er kommet til den konklusion at jeg ikke bryder mig om dens lydkarakter: Alt for muflet og mørk, bassen er tilbagetrukket og ikke rigtigt fri. Endnu værre er den til musikvideo, her går det helt galt. Som det er nu kører jeg med Room EQ sat til Manual vist nok. Men det kan godt være at der kan kildes mere ud af det, der er jo mulighed for at justere manuelt, men det kan man også på mange andre. En gang når jeg får tid skal jeg have prøvet det af.

Resten virker egentlig ganske fornuftigt, og den lyder også fornuftigt når Audyssey ikke benyttes.

Marantz plejer at være førstevalg for dem der også bruger en surround-receiver til musik, måske det var en idé.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Find dig en brugt f.eks Denon 3803 de kan findes rigtig billigt, Så kan du købe en ny surround-reciver om 1-2 år når de nye standarder for HD-lyd osv er standard i de forskellige surround-recivere.

En 3803 er fuldt på højde med 2807 og endda bedre i mine øre. Godt nok skal du selv indstille men hvad fanden det tager jo kun et par timer.

I min verden er det tåbeligt at købe nyt nu hvor vi står på trappen til alle de nye formatter.

3803'eren spiser ALLE formatter som er på markedet nu(selvfølgeligt med undtagelse af HD-lyd formatterne men det gør de modeller som du kigger på hellere ikke)

Et andet godt alternativ kunne også være Pioneeer vsx-1015, igen brugt.

Nicolai

Doan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Nicolai18>> Hvad kræver HD-lyd? Hvis det er rigtigt at Denon'en og Yamaha'en allerede er "forældet" om 2 år p.g.a. det med HD-lyd, så er det måske et helt forkert tidspunkt at skifte. ?
Jeg har jo sådan set en udemærket surround receiver i forvejen, savner bare at kunne tilslutte min Xbox 360 til 5.1, da der ikke er indbygget dekodere i min nuværende forstærker. Jeg kører også med S-video mellem min DVD og fladskærm, det holder jo slet ikke, men tilgengæld har jeg DTS-lyden. I Xbox 360'eren er billedet meget bedre, tilgengæld kun Pro Logic Surround Sound.
Jeg vil prøve at kigge efter nogen af de brugte du anbefaler, men jeg tror jeg så næsten hellere vil leve med min nuværende receiver indtil HD-lyd er standard.

Tak for dit svar.

Mvh, Doan

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Enig med Nikolai18 her. Og de nye HD standarder kommer nok allerede i løbet af et ½ år. Denon har allerede vist deres første prototype på det, og siden HD DVD afspillere og plader så småt er på markedet allerede nu, går det nok rimelig hurtigt.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ivanovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg går også selv og tumler meget med valg af receiver, jeg har fået et sæt Jamo E6 med D590 Fronter, temmelig store sager. Men har kun omkring de 5k og har valget mellem H/K AVR 245 (elsker deres design, og lyden skulle efter sigende være god) og Denon AVR 2807 (fåes fra Tyskerland for omkring 5k med fragt http://www.hirschille.de/homehifi/default.php?cPath=21_22 , noget der var værd at overveje Doan?). Er der nogen der kan give et overvejende argument for en af delene?

Nå, men sig endelig til hvis du ikke vil have jeg kaprer dit emne ;) Men synes det lagde sig meget tæt op ad dine "ambitioner"...

Ivan
Til top Vis Ivanovich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ivanovich

Doan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Ivanovich>> Tak for linket, det ku' jeg sagtens overveje med de priser.
Du er velkommen til at være med på mit indlæg, måske der er noget jeg også kan bruge.

Mvh, Doan

Doan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

For lige at få det helt på det rene. Ingen forstærkere til under 7.000,- - 8.000,- kr. understøtter HD-lyd, vel?

Hvis det er sådan, så tror jeg at jeg vil vente lidt med at investere i en receiver. Jeg regner med at ha' min kommende receiver i en del år hen i fremtiden, så skal ikke ha' noget der er "forældet" lige om lidt.

Tak for jeres hjælp.

Mvh, Doan

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

De fleste forsterker og receivers har 7.1 indgang hvilken sandsynlig kan anvendes til "HD-lyd".
Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

så vidt jeg ved er der slet ikke nogen der understøtter det endnu
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Doan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Johan N>> Det lyder bare som om at der kommer receivere indenfor 1-1½ år der decideret er lavet til HD-lyd, hvis du lytter til hvad Nicolai18 og Svend P.

Mvh, Doan

Doan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

brasch>> Nej sådan forstod jeg det også.

Mvh, Doan

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes