Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Her er en ny high-end højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:
Andre skrev:

At det betyder noget hvor de er lavet forstår jeg ikke rigtigt. Som eks. så blev audionote japan, fremstillet i et kosteskab.

MVH 

Ikke hvor, men af hvad...

Nå for pokker, jeg misforstod dig.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:
rattanhuset skrev:
blackhawk skrev:

Nu tror jeg at de fleste der kender Wilson ved, at deres kabinetter er lavet af komposit materialer, der ikke kommer ud af et snedkerværksted. Så den sammenligning tror jeg at vi skal droppe, inden den er igang

Personligt har jeg også en sportsvogn, men snakker stadig om penge.. Så den der misundelsesfaktor kan du ikke bruge imod mig.

Jeg nøjes med almindelig logik.

Slap dog af du, den der retorik kommer du ikke langt med hos mig. Det som jeg mener er bare, at der er altid er mere pengesnak hos folk der ikke har dem end hos folk som har, sådan er verden indrettet. Jeg er selv en af dem som IKKE har, så det er slet ikke dét

Det var dig selv der startede..

øhh nå, det forstår jeg ikke helt hvor du vil hen med, men skidt med det. Lad os ikke ødelægge en tråd med den slags fis, det er ikke derfor den er oprettet.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Dette er præcis årsagen til at "Pre-marketing" kan være noget L...!

Ingen har hørt

Ingen har set

En pris er sat op på bedste provokerende vis

Det er simpelthen for dumt af konstruktørerne at flasche før de er klar!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

For mig at se så er grunden til den høje pris at det mere eller mindre er et privat projekt og altså ikke nogen virksomhed på den måde.
Og hvis de er 4 personer som skal "deles" om pengene så kan jeg da godt forstå de skal op over 200 kg.

Men altså... han skriver at denne højttalere er noget helt specielt... men mener alle højttaler producenter ikke det?

Jeg lyder måske lidt negativ men det er jeg faktisk ikke. Syntes det ser rigtig godt ud Dog skræmmer det mig lidt at der står noget Densen grej i baggrunden. Håber ikke dette har været referencen. I så fald forstår jeg godt valget er en 10" bas. Densen kan jo ikke styr det der er større siges der jo.

Nej ikke densen eller andet dansk udstyr har været brugt.

Og dette er ikke en kopi af Wilson det ville kun tage en uge at lave det , men der har været wilson indefor at samline også andre mærker i den helt dyre ende.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Det  ville jo også være mærkeligt at tro andet , end at hvis man vil lave et referenceprodukt, skal up kombonenterne også være referenceklasse....

Tror ikke en  høj pris behøves at være en hindring , hvis produktet virkelig virker

Der er altid market for unikke produkter...... men de skal også være det

Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

SMAJ skrev:

Det  ville jo også være mærkeligt at tro andet , end at hvis man vil lave et referenceprodukt, skal up kombonenterne også være referenceklasse....

Tror ikke en  høj pris behøves at være en hindring , hvis produktet virkelig virker

Der er altid market for unikke produkter...... men de skal også være det

Præsis... men det tror jeg bestemt også denne ht bliver når den engang står klar. Jeg er i alle tilfælde spænd på at se og evt høre den til den tid.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Der er vist lidt Revel-design over den. Men meget spændende.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Holmen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

De ligner JM-lab utopia'erne, i måden kabinetterne er konstrueret, nås man ser dem forfra, synes jeg. De "Knækker" dog ikke ind ad på samme måde.
Til top Vis Holmen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmen

Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

nåååå så de tager bare andre farbrikanters enheder  ja hvorfor ik

eller er de da meget specialle

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Green skrev:

nåååå så de tager bare andre farbrikanters enheder  ja hvorfor ik

eller er de da meget specialle

Ja vi laver ikke selv enheder så vi gør som 99% af andre mærker bruger de enheder vi finder er de bedste.

Men den 10" er laver til dem , ikke som mange andre bare standart.

På det sidste er der også et par mærker i dk der er kommet på bane med kopier af sonus faber men der er ders valg.

Disse er lavet fra bunden, og ikke en ide er tager fra andre mærker ikke engang kabinet, jeg har set en del andre mærker uden enheder og det ville ikke tage lang tid at bixe sådan noget sammen.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Virkelig interessante kommentarer...

''Wilson Grand Slamm rip off''. ''Kan ikke være high end, når de kun er med 10" bas''. ''Det er simpelthen for dumt af konstruktørerne''. Og så mine personlige favorit bemærkninger om, at de bliver så dyre fordi der er fire, som mangler penge, og som skal dele roget. Verdensklasse bemærkning! Er det ikke fantastisk, som den danske kultur handler om at rakke andre og deres initiativer ned?

Tak til Rattanhuset og andre for Jeres positive bemærkninger om designet og projektet som helhed. Vi er bestemt også spændte på det endelige resultat.

Lad mig forsøge at kommentere en smule uden at jeg dog har i sinde at bruge energi på at tilbagevise de negative røster, jeg morer mig bare lidt over dem, i stedet for at diskutere vil jeg nok hellere arbejde med højttalerne...

Invitation
Vores tanke med løbende at opdatere artiklen og billederne på hjemmesiden er sådan set den at invitere interesserede med til det sidste halve eller hele års arbejde i at fintrimme og lancere et nyt produkt. Give Jer muligheden for et kig ''bag tæppet'' så og sige. Det har vi altid selv været nysgerrige efter, når vi har vidst noget var i gærde, nu prøver vi så åbne døren på klem til færdiggørelsen af projektet. Det kan meget muligt vise sig at være ''utrolig dumt af konstruktørerne'' som en fremfører, men det må vi så tage med.

Afhængig af graden af ''Jante-respons'' vil jeg docere, hvad vi vælger at bringe. Som sagt er det en invitation fra vores side, om I vil tage imod den konstruktivt eller ej, det er op til Jer...

Prioritering og kompromis
Ethvert design er et kompromis på basis af en mængde variabler. Konstruktørerne vælger så det man synes er det bedst mulige kompromis. Denne konstruktion er designet til at virke optimalt i almindelige lytterum på ca 20-50 m2, samt ikke være fysisk større, end at den har en acceptabel WAF.

Desuden har vi nok alle sammen oplevet, at et par kølefryseskabs store basrefleks kasser med 15" enheder er lige voldsomme nok til de fleste rum, bassen overstyrer ganske enkelt rummet. Derfor tror vi også på, at i mange ''real life'' situationer, giver dette kompromis det bedste resultat. Men igen: Alle designs er udtryk for et kompromis, også vores design.

Som nogen ganske rigtigt er inde på, så er det vores mål at skabe noget unikt inden for rammerne af det kompromis vi har valgt. Det skal være helt ''out there''.

Kabinetter og filtre
Som en er inde på mener vi også, at de klart vigtigste elementer i en seriøs højttalerkonstruktion er kabinetterne og filtrene. Enhederne er bestemt også vigtige, men her er mere tale om fintrimning af lyden, de store linjer bliver lagt i filtrene og kabinetterne. Derfor fokuserer vi så kraftigt på disse områder. Derfor er de væsentlige innovationer i projektet da også på disse områder.

Som et lille input kan det nævnes, at der er lagt et par hunderede arbejdstimer i de knapt færdige (prototype)kabinetter I ser på billederne. Selv med cnc maskiner til det grove arbejde, når den lille produktion starter vil der være mange, mange (dyre) mandetimer i at fremstille disse kabinetter. JO, vi kunne reducere antallet af mandetimer kraftigt, men det ville medføre kompromisser på nogle afgørende områder. Det er vi ikke indstillet på, så vi går den lange (og dyre) vej mod målet.

Hovedvægten af præsentationen på prisen
Jeg måtte lige genlæse min tekst, for jeg mindes kun at nævne beløb i en bibemærkning. Sådan læser jeg det stadig, når jeg genlæser teksten, men nuvel, det afhænger jo som bekendt af øjnene, der ser. Men jeg noterer mig naturligvis at meget af dialogen her straks handler om priser i stedet for om konstruktionen.

Lad mig derfor slå helt fast, at hvis man er ''fire gutter, der mangler penge'' og at årsagen til de ''høje'' priser er, at vi skal skovle penge ind på dette her, så er man nok lidt galt på den. Jeg vil ikke anbefale nogen med huller i lommerne at gå i gang med et projekt af dette omfang og med disse materialeomkostninger. (Vi er i øvrigt kun tre, men ok, der er vel altid plads til en mere i en god konspirationsteori).

Jeg kan også sige, at vi ikke kommer til at følge den gængse pris/avancestruktur i branchen. Det ville gøre højttalerne alt, alt for dyre. Vores mål er langt lavere avancer end det ofte ses inden for High End.

Jamen bliver de så vanvittig dyre fordi der skal betales tre års udviklingsarbejde? NEJ, udviklingsarbejdet har jeg drevet af egen lomme gennem de sidste tre år. Det var jo netop et hobbyprojekt. Når vi starter produktionen om ca 6 mdr så er udviklingen afskrevet, af mig.

Vi kender endnu ikke priserne, men som sagt bliver de ikke helt billige. Dog heller ikke dyre i forhold til andre konstruktioner med tilsvarende ambitionsniveau. Her er man nød til at sætte sig lidt ind i kabinetkonstruktionen, som virkelig, virkelig sluger mange timer = penge. En cnc fræser kan altså ikke lave ALT. Og selvom den kunne, så koster den også mange penge at holde kørende.

Jeg ved ikke, om der findes kabinetter af denne kompleksitet andre steder i markedet, men jeg kender dem i hvertilfælde ikke. Hvis I kunne se de interne konstruktionsprincipper ville I vide, at de er møg-komplekse, i lydens tjeneste naturligvis. Så det er i høj grad kabinetterne, der driver kostpriserne op! Vi kunne jo selvfølgelig nøjes med nogle kasser i kompositmaterialer, men det vil vi nødigt. Hvis vi gør dét, så bliver det i en budget udgave af konstruktionen, i denne version giver vi den hele armen, koste (næsten) hvad det vil.

En anden cost-driver er vores delefilterkomponenter, som nok koster mere end den komplette produktionspris for mange high end højttalere. Kort sagt: Det koster boxen, når man går linen helt ud...

Mange hilsner,
Morten

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

Mightyfish
Lukket konto
Lukket konto

bruger hedder nu: Live21

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

er vel os snart et par år siden Rene postede lidt billeder fra projektet, nogen der har link til den tråd ?

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Personligt har jeg også en sportsvogn, men snakker stadig om penge.. Så den der misundelsesfaktor kan du ikke bruge imod mig.

Sports vogne fås også i mange forskellige pris leje

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skriver du om en 15" i et basrefleks, når det jeg stillede spørgsmålgtegn ved var en 10" i lukket. Det er da at sammenligne æbler med pærer. Fint nok i har gjort jeres valg.

Desuden skrev jeg ikke det ikke kunne være highend

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17048&K W=jensen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
  (Vi er i øvrigt kun tre, men ok, der er vel altid plads til en mere i en god konspirationsteori).

Hej Morten

Tillykke med projektet. Jeg vil blot lige påpege at du bruger ordet "konspirationsteori" forkert. For at det skal være en konspiration, skal der ligge en antydning af et skjult motiv bag. Da alle producenter må forventes at skulle tjene penge på deres produkter, er det ikke at antyde et skjult motiv at I forventer at tjene penge på det.

http://da.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

Når du bruger det forkert, reducerer du samtidig afsenderen til et sølvpapirhat klædt fjols, hvis indvendinger man derfor ikke behøver tage alvorligt. Bort set fra det, så tror jeg nu som dig heller ikke det bliver den vildeste guldgrube for jer, så det er ikke der skoen trykker.  Der tror jeg mere Neeper har ramt "tidsånden" med sit design. Også selv om, med Jensen involveret i jeres projekt, er der vel et spinkelt håb om at der kommer noget omsætning og fortjeneste trods alt

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt, men jeg synes godt nok "Jante kortet", bliver delt ud med løs hånd. Det er simpelthen bare for let! Fordi man kommer med kritik, er det ikke ens betydning med, at man er misundelig. 

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

TRX850 skrev:
  (Vi er i øvrigt kun tre, men ok, der er vel altid plads til en mere i en god konspirationsteori).

Hej Morten

Tillykke med projektet. Jeg vil blot lige påpege at du bruger ordet "konspirationsteori" forkert. For at det skal være en konspiration, skal der ligge en antydning af et skjult motiv bag. Da alle producenter må forventes at skulle tjene penge på deres produkter, er det ikke at antyde et skjult motiv at I forventer at tjene penge på det.

http://da.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

Når du bruger det forkert, reducerer du samtidig afsenderen til et sølvpapirhat klædt fjols, hvis indvendinger man derfor ikke behøver tage alvorligt. Bort set fra det, så tror jeg nu som dig heller ikke det bliver den vildeste guldgrube for jer, så det er ikke der skoen trykker.  Der tror jeg mere Neeper har ramt "tidsånden" med sit design. Også selv om, med Jensen involveret i jeres projekt, er der vel et spinkelt håb om at der kommer noget omsætning og fortjeneste trods alt

Den store forskel her er bare dette er startet for sjov, og ikke for at tjene penge som mange andre, vi behøver ikke at sælge for at leve og på den måde kan vi lave det som vi vil have lige meget prisen og hvad prisen bliver ud til kunder, når denne er færdig skal der ikke komme en MKII efter kort tid som mange også gør i for at skabe ny omsætning.

Men som altid nogle gør noget andre snakker.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej Morten,

Spændende projekt ... men i har stjålet min idé  (men i må godt). Er også på vej med et helt privat lille projekt med 2 stk. Accuton mellemtoner og Aurum Cantus båndet i midten. Det kunne se ud som om jeres kabinet er beregnet til noget lignende?

Hvis det er denne løsning i går efter, hvad så med følsomheden? Den kommer pænt op omkring de 94-100 dB (afhængig af koblingen) og der kan den der 10" bas vel næppe følge med. Altså skal  er dæmpes, hvilket betyder modstande i serie med mellemtonerne. Det har jeg prøvet og det er ikke godt. Selv den gode hr. Duelunds kulfiber modstande har en bi-lyd eller bi-effekt. Der trækkes energi ud af musikken. Til nød kan man acceptere en dæmpemodstand på diskanten. Dette er mine helt egne erfaringer .. men ingen endgyldig sandhed. Alle har ret til at mene noget andet.

Med andre ord er den eneste farbare løsning en aktiv deling til bassen. Herefter har man så også muligheden for en let eq af bassen så den kan tilpasses til rummet. Noget helt andet er, at hvilken som helst spole i serie med bassen også vil være et lydforringende led. Bassen direkte på forstæreren er nu engang den bedste løsning - evt. med en impedanskorrektion for at gøre det hele lidt nemmere. 

Således er jeg af den overbevisning at en god high-end højttaler som et mindstekrav bør have aktiv deling mellem bas og mellemtone.

Et helt andet aspekt er dynamik eller headroom. Med 2 stk. mellemtoner og høj følsomhed kan der spilles højt med meget lav forvrængning. En 10" der samtidig skal lave bas må nødvendigvis bevæge sig en hel del. Dermed skabes der forvrængning. Efter min mening skal der større membranareal til - ikke for at kunne spille højere, men for at få en lavere forvrængning, som harmonere bedre med det der kan opnås højere oppe.

Er ellers spændt på at se/høre resulatet af jeres anstrengelser.

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hej Morten,

Spændende projekt ... men i har stjålet min idé  (men i må godt). Er også på vej med et helt privat lille projekt med 2 stk. Accuton mellemtoner og Aurum Cantus båndet i midten. Det kunne se ud som om jeres kabinet er beregnet til noget lignende?

Hvis det er denne løsning i går efter, hvad så med følsomheden? Den kommer pænt op omkring de 94-100 dB (afhængig af koblingen) og der kan den der 10" bas vel næppe følge med. Altså skal  er dæmpes, hvilket betyder modstande i serie med mellemtonerne. Det har jeg prøvet og det er ikke godt. Selv den gode hr. Duelunds kulfiber modstande har en bi-lyd eller bi-effekt. Der trækkes energi ud af musikken. Til nød kan man acceptere en dæmpemodstand på diskanten. Dette er mine helt egne erfaringer .. men ingen endgyldig sandhed. Alle har ret til at mene noget andet.

Med andre ord er den eneste farbare løsning en aktiv deling til bassen. Herefter har man så også muligheden for en let eq af bassen så den kan tilpasses til rummet. Noget helt andet er, at hvilken som helst spole i serie med bassen også vil være et lydforringende led. Bassen direkte på forstæreren er nu engang den bedste løsning - evt. med en impedanskorrektion for at gøre det hele lidt nemmere. 

Således er jeg af den overbevisning at en god high-end højttaler som et mindstekrav bør have aktiv deling mellem bas og mellemtone.

Er ellers spændt på at se/høre resulatet af jeres anstrengelser.

Der kommer mere jan om nogle md.

Også derfor vi var ved at død af grin over 15".

Men slut herfra , dette er ikke et nyheds indlæg.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes