Emne: Her er en ny high-end højttaler ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
TRX850 skrev:
(Vi er i øvrigt kun tre, men ok, der er vel altid plads til en mere i en god konspirationsteori).
|
|
|
Hej Morten
Tillykke med projektet. Jeg vil blot lige påpege at du bruger ordet "konspirationsteori" forkert. For at det skal være en konspiration, skal der ligge en antydning af et skjult motiv bag. Da alle producenter må forventes at skulle tjene penge på deres produkter, er det ikke at antyde et skjult motiv at I forventer at tjene penge på det.
http://da.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori
Når du bruger det forkert, reducerer du samtidig afsenderen til et sølvpapirhat klædt fjols, hvis indvendinger man derfor ikke behøver tage alvorligt.
|
|
|
God aften Svend P. Jamen jeg bukker og takker over din visdom og min nye titel som søvpapirhat klædt fjols... It takes one, to know one, siger man vestpå. Igen interessant at det handler om at gå efter -tilsyneladende- fejl i stedet for en dialog om en hifi konstruktion. Men OK, jeg er nok for naiv og havde en bare spinkel forhåbning om, at det kunne blive en hyggesnak om hifi, men det er nok ikke tilfældet. I øvrigt kan jeg jo se af din præcisering af bregrebet konspirationsteori, at jeg faktisk netop brugte begrebet korrekt, så mange tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Hej Morten,
Spændende projekt ... men i har stjålet min idé (men i må godt). Er også på vej med et helt privat lille projekt med 2 stk. Accuton mellemtoner og Aurum Cantus båndet i midten. Det kunne se ud som om jeres kabinet er beregnet til noget lignende?
Hvis det er denne løsning i går efter, hvad så med følsomheden? Den kommer pænt op omkring de 94-100 dB (afhængig af koblingen) og der kan den der 10" bas vel næppe følge med. Altså skal er dæmpes, hvilket betyder modstande i serie med mellemtonerne. Det har jeg prøvet og det er ikke godt. Selv den gode hr. Duelunds kulfiber modstande har en bi-lyd eller bi-effekt. Der trækkes energi ud af musikken. Til nød kan man acceptere en dæmpemodstand på diskanten. Dette er mine helt egne erfaringer .. men ingen endgyldig sandhed. Alle har ret til at mene noget andet.
Med andre ord er den eneste farbare løsning en aktiv deling til bassen. Herefter har man så også muligheden for en let eq af bassen så den kan tilpasses til rummet. Noget helt andet er, at hvilken som helst spole i serie med bassen også vil være et lydforringende led. Bassen direkte på forstæreren er nu engang den bedste løsning - evt. med en impedanskorrektion for at gøre det hele lidt nemmere.
Således er jeg af den overbevisning at en god high-end højttaler som et mindstekrav bør have aktiv deling mellem bas og mellemtone.
Et helt andet aspekt er dynamik eller headroom. Med 2 stk. mellemtoner og høj følsomhed kan der spilles højt med meget lav forvrængning. En 10" der samtidig skal lave bas må nødvendigvis bevæge sig en hel del. Dermed skabes der forvrængning. Efter min mening skal der større membranareal til - ikke for at kunne spille højere, men for at få en lavere forvrængning, som harmonere bedre med det der kan opnås højere oppe.
Er ellers spændt på at se/høre resulatet af jeres anstrengelser. |
|
|
Hej Jan, Tak for dit konstruktive indlæg! Yep Accuton, det er en af de to muligheder vi har snævret feltet ind til mht valg af basmellemtoner. Vi har jo været længe undervejs, så det er vel dig, der har lånt (men du må også godt)  Just kidding, det er jo en kombination med båndene, som nærmest er oplagt, så jeg ser det som et plus at vi begge har tænkt den tanke! Konstruktionen er rent passiv, og der er ingen dæmpemodstande på basmellemtonerne. Det er et kombineret parallel- og seriefilter, der anvendes relativt få komponenter, og konstruktionen er rimelig impedans- og faselineær, så det bliver også en rør-venlig konstruktion. Helt enig, der er ingen erstatning for membranareal i bunden. Det er bare udenfor rammerne af vores ''design brief'' for lige netop denne model. Derfor er det ikke utænkeligt, at vi også kommer med en version med væsentlig større membranareal i bunden, men det øger jo kabinetvolumen betragteligt, og dermed størrelsen! Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Jamen jeg bukker og takker over din visdom og min nye titel som søvpapirhat klædt fjols... It takes one, to know one, siger man vestpå
|
|
|
Det var jo lige nøjagtig IKKE det jeg skrev!
Med den attitude du lægger for dagen, skal du nok ikke forvente fløjelshandskerne her på siden. 
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
TRX850 skrev:
Jamen jeg bukker og takker over din visdom og min nye titel som søvpapirhat klædt fjols... It takes one, to know one, siger man vestpå
|
|
|
Det var jo lige nøjagtig IKKE det jeg skrev!
Med den attitude du lægger for dagen, skal du nok ikke forvente fløjeshandskerne her på siden.  |
|
|
Jeg tog blot dit udtryk for ''afsenderen'' som værende mig, at hatten var til mig og svarede derefter. Jeg undskylder naturligvis, hvis jeg så faktisk misforstod dig, og jeg har derfor straks taget hatten på! Mht min attitude overfor dit indlæg, så undskylder jeg som sagt, hvis jeg misforstod dig Svend. Min strategi for min attitude er ellers den, at jeg vil svare som jeg bliver tiltalt. Jan skrev eks et fint og konstruktivt indlæg ovenfor, som jeg har takket ham for, og besvaret tilsvarende konstruktivt. Indlæg som bare er brok gider jeg enten ikke svare på, eller jeg svarer på samme vis... Det er meget realistisk at tro, at min tid herinde bliver kort. Så får I da fred for mig...
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er så mange imod en 10" ?
Mange "high end"-højttalere er da bestykket med 2 x 5" eller 2 x 6,5" eller 2 x 8" og de 2 x 8" modsvarer 12", så HELT skævt er det vel ikke ?
Det ender jo ikke med at være en POWER-højttaler.
Jeg synes det ser fedt ud og på trods af at jeg ikke bliver en køber (penge), så glæder jeg mig virkelig til at se den færdig og vil følge projektet så meget jeg nu kan.
Sådan her fra mig =     
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
Mange "high end"-højttalere er da bestykket med 2 x 5" eller 2 x 6,5" eller 2 x 8" og de 2 x 8" modsvarer 12", så HELT skævt er det vel ikke ?
Jeg synes det ser fedt ud og på trods af at jeg ikke bliver en køber (penge), så glæder jeg mig virkelig til at se den færdig og vil følge projektet så meget jeg nu kan.
Sådan her fra mig =      |
|
|
Mange tak  Tror du ikke bare man er imod den størrelse enheder, der nu engang er valgt?  Tony (vores delefilter designer) roder for tiden med et lidt vildt bassystem med nogle 21" enheder. Det er ret lovende, så det kan da være vi skal bruge dem i stedet...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tror jeg, at jeg var den forsmædelige, der skrev at jeg mente en 10" var et problem. Det skrev jeg da jeg mener hter til den pris, skal kunne flytte mere luft. Jeg kan godt se det nok vil ødelægge designet, med eks. en 12". Men giver konstruktøren mig ikke ret i det. At de sikkert har lavet valget som de har, på grund af salgbarheden er fint nok. Det ændrer bare ikke på fysikkens love.
MVH
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Mr.Diy skrev:
|
Sådan her fra mig =     
|
|
|
Mange tak 
Tror du ikke bare man er imod den størrelse enheder, der nu engang er valgt? Tony (vores delefilter designer) roder for tiden med et lidt vildt bassystem med nogle 21" enheder. Det er ret lovende, så det kan da være vi skal bruge dem i stedet...
|
|
|
Med en enhed i den str som man snakker om dér, så bliver i da næsten nød til at lave nye kabinetter... Nu har jeg ikke noteret mig målene på kabinetterne, men hvis de er designet til ca 10", så får i sg da aldrig en 21" proppet ind i det kabinet pga bredten 
- Men jeg er som jeg har sagt tidligere, meget spænd på hvad det hele ender med 
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre: Jo da, som jeg har nævnt før er jeg helt enig i, at der teoretisk set ikke er nogen erstatning for membranareal i bunden. Rattanhuset: Det er korrekt, at der arbejdes med et (sub) system med 21" enheder, men det var altså en joke med dem i disse halløjttalere
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig som dipol .

MVH
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Andre: Jo da, som jeg har nævnt før er jeg helt enig i, at der teoretisk set ikke er nogen erstatning for membranareal i bunden.
Rattanhuset: Det er korrekt, at der arbejdes med et (sub) system med 21" enheder, men det var altså en joke med dem i disse halløjttalere 
|
|
|
Takker så er jeg sg mere rolig. Blev lige et øjeblik bange for at I kunne finde på at "ødelægge" projektet med et skrummel af en enhed, for at tilgode se, dem som mener "jo større jo bedre" 
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Virkelig interessante kommentarer...
''Wilson Grand Slamm rip off''. ''Kan ikke være high end, når de kun er med 10" bas''. ''Det er simpelthen for dumt af konstruktørerne''. Og så mine personlige favorit bemærkninger om, at de bliver så dyre fordi der er fire, som mangler penge, og som skal dele roget. Verdensklasse bemærkning! Er det ikke fantastisk, som den danske kultur handler om at rakke andre og deres initiativer ned?
|
|
|
Rolig nu inden du går i selvsving.
Jeg nævner bare hvad en mulig grund kan være til den høje pris.
Og jeg rakker bestemt ikke ned på det projekt. syntes bestemt den højttalere ser godt ud og konstuktionen lyder meget fornuftig. så må jeg være fri
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi
Jeg er sådan set helt og aldeles rolig. Bemærk, at jeg først svarede noget tid efter tråden var startet, blandt andet efter, at også du havde været på banen. Bemærk også, at min respons ene og alene er svar på Jeres tiltale, og at jeg svarer i den samme tone som I skriver med. Så selvsvinget står I for.
Så helt konkret. JA naturligvis må du være fri, hvis du taler ordenligt, så svarer jeg ordenligt.
Personligt gider jeg simpelthen ikke deltage i den tone debatten foregår med herinde og min ''svar på tiltale'' stil fra starten er et forsøg på at råbe Jer bare lidt op. Få jer til at tænke over, hvordan I skriver, og det tyder jo på, at det -måske- hjælper en lille bitte smule. Gør det ikke det, stopper jeg bare med at skrive mere herinde og så er det jo slut med dialog om dén konstruktion.
Som jeg skrev indledningsvis i mit svar ovenfor så er den måde vi åbner døren ind til færdiggørelsen af et nyt produkt en invitation til jer, men det er Jer, der skal vælge, om I vil tage imod invitationen eller ej, og naturligvis kan I være kritiske, men det kan man også være på en konstruktiv måde! Hvis I bare vil holde Jeres sædvanlige ''rakken ned på alt og alle'' forumtone kørende, så bliver invitationen trukket tilbage. Hvis I er konstruktive vil invitationen være åben helt til markedslanceringen. Det er helt og aldeles op til Jer...
Mht prisen, ja så bliver den som skrevet noget højere end de 200K for et sæt, og hvis du synes dét er en høj pris tør jeg da ikke tænke på, hvilke gloser der findes frem, når du engang hører den endelige pris. Men altså: Det er vigtigt at forstå, at et produkt med en kostpris, der er MARKANT højere end andre konstruktioners også bliver lidt dyrere. Det burde vel være logik for alle?
Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
|
For mig at se så er grunden til den høje pris at det mere eller mindre er et privat projekt og altså ikke nogen virksomhed på den måde. Og hvis de er 4 personer som skal "deles" om pengene så kan jeg da godt forstå de skal op over 200 kg.
Men altså... han skriver at denne højttalere er noget helt specielt... men mener alle højttaler producenter ikke det?
Jeg lyder måske lidt negativ men det er jeg faktisk ikke. Syntes det ser rigtig godt ud Dog skræmmer det mig lidt at der står noget Densen grej i baggrunden. Håber ikke dette har været referencen. I så fald forstår jeg godt valget er en 10" bas. Densen kan jo ikke styr det der er større siges der jo. 
|
|
|
Hvis det var et normalt firma der laver højttaler, så var de kommer ud for så skal der penge i kassen.
Den måde vi gør det på er meget enkel, og sætter os ikke under pres som mange andre.
Nogle kommer med en nyhed og laver en mega god pris på det fra start, for at sætte dem meget op igen eller laver en mkII for at dække over ders lave pris på første model, de gør det bevist.
Hvorfor ikke lave det rigtig første gang, som man vil have de skal være uden at tænke i penge, og hvorfor mon dette sker så tit, de penge der er brugt skal hurtigt ind igen, men får man så den høje pris næste gang ?.
Mange mærker lever af at update og update og de gør det helt bevist.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt i øvrigt, at det bliver set som noget negativt, at dette projekt startede som et hobbyprojekt. Men at eksempelvis Wilson ser ud til at få ros og rangerer højt blandt mange herinde. Prøv at huske tilbage i jeres ''Wilson hukommelse'':
Wilson startede som et hobbyprojekt fordi Wilson manglede en seriøs 2 vejs monitor i høj kvalitet. Den synes han ikke var på markedet, så han lavede den selv. WATT blev så god, at der opstod en efterspørgsel, som førte til en produktion... Så nøjagtig samme forløb som i dett tilfælde...
Mon egentlig der er ret meget high end, der IKKE er startet som et hobby projekt??
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og så kan der vist ikke koges mere suppe på den gratis annoncering, eller hva?  @jensen: det ser jo flot ud på papir at I ikke vil tjene penge på den, det er jeres sag. Men jeg synes, nu hvor en enkelt af jer er så fin i kanten på den kommunikative side, I skulle holde jer fra at få det til at se ud som om alle andre konstant fupper - med det der MkII snak. Det er simpelthen noget vrøvl. Det typiske er at man ændrer på produktet, enten når man har fundet ud af at ændre det så der virkelig er en forskel eller når man kan se salgskurven er stærkt nedadgående. Det er altså ikke fup, det er helt normal markedstænkning! At du ikke ved dette, er måske fordi du ikke lige var indenom handelsskolen på din vej ? Nu må verden så se om jeres bliver helt rigtig "første gang" - det er jo slet ikke så let gjort som det er sagt... Held og lykke til!
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen bliver de også samlet hjemme i stuen ligesom neeeeeepppeer højttalerne
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende projekt I har begivet jer ud!
Jeg har et forslag til en finish. Jeg tror den vil se rigtig flot ud, hvis underdelen var i sort, mens overdelen var helt hvid - blank pianolak selvfølgelig.
Hilsen Malthe
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850, du har da en enestående evne til at tolke alt, hvad folk skriver negativt!
Inden du begyndte at skrive i tråden, havde du allerede bestemt dig for at vi var nogle sure kværulanter. Det er altså ikke det bedste udgangspunkt for en konstruktiv dialog.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Ja og så kan der vist ikke koges mere suppe på den gratis annoncering, eller hva? 
@jensen: det ser jo flot ud på papir at I ikke vil tjene penge på den, det er jeres sag. Men jeg synes, nu hvor en enkelt af jer er så fin i kanten på den kommunikative side, I skulle holde jer fra at få det til at se ud som om alle andre konstant fupper - med det der MkII snak. Det er simpelthen noget vrøvl.
Det typiske er at man ændrer på produktet, enten når man har fundet ud af at ændre det så der virkelig er en forskel eller når man kan se salgskurven er stærkt nedadgående. Det er altså ikke fup, det er helt normal markedstænkning! At du ikke ved dette, er måske fordi du ikke lige var indenom handelsskolen på din vej ?
Nu må verden så se om jeres bliver helt rigtig "første gang" - det er jo slet ikke så let gjort som det er sagt... Held og lykke til!
|
|
|
Det Jensen refererer til er, at vi ikke har en handelshøjskole forretningsplan klar i skuffen for at introducere end MK II et halvt år efter denne kommer på markedet... Det ses jo ofte, og i sådanne situationer kan man jo spekulere på, om motivet fra producenten er at tjene flere penge, eller om det reelt er fordi man har så meget skub på udviklingen, at der konstant er nye landvindinger at sætte i søen? Der vil helt klart komme videreudvikling på vores forskellige konstruktioner. Skulle vi finde noget, som vi kan opgradere på denne konstruktion, lad os lige i delefiltret, eller andet, hvor det er muligt at opgradere. Så vil vi tilbyde kunderne disse opgraderinger til vores kostpris... Vi har vist aldrig sagt, at vi ikke vil tjene penge på at sælge disse højttalere. Hvis vi har sagt det må du lige vise mig, hvor det står, så skal jeg straks rettet fejlen. Vi har sagt, at vi holder nogle lavere avancer end branchens normale niveau. Det kan vi blandt andet tillade os på grund af den forretningsmodel vi kører efter.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|