Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
B&W er ganske rigtigt nr 1. Nr 2 er en tæt kamp mellem Dynaudio og Focal-JM Lab. Fra dem er der langt ned til de øvrige konkurrenter. Vores hjemlige Dali er desværre på ingen måde en stor spiller på verdensplan. De har et ekstremt stærkt hjemmemarked, og en stor vækst på eksportmarkederne. Men bare til sammenligning har Dynaudio over 300 medarbejdere, mens Dali iflg sidste regnskab var 76.
Det centrale er imidlertid hvordan de enkelte firmaer klarer sig i de segmenter de er aktive i. Således vil Vienna der ikke sælger mange højttalere under 10.000 selvfølgelig sælge færre enheder end et mærke som Dali hvor hovedvægten af omsætningen er produkter under 10000 stykket.
|
|
|
Hvad med Jamo og Eltax??
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan vi ikke godt droppe snakken om hvem der sælger i størst antal?
Det er mildest talt ret off topic (også selv om det kan måles, hvem der sælger mest ), og er i denne sammenhæng dybt uinteressant, og det ligner mest af alt en pissing contest!
Lav en ny tråd til det!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamo er solgt  Eltax rules  Nej det er i den "highe ende"! vi har drøftet placeringen. Bose, Klipsch og JBL findes ikke i det univers selvom de allesammen er meget større end de omtalte.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Kan vi ikke godt droppe snakken om hvem der sælger i størst antal?
Det er mildest talt ret off topic (også selv om det kan måles, hvem der sælger mest ), og er i denne sammenhæng dybt uinteressant, og det ligner mest af alt en pissing contest!
Lav en ny tråd til det! |
|
|
Nemlig!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:
Andre skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:
solu skrev:
Andre skrev:
|
Nu er bedst i min verden, tættest på de lyde jeg kender fra virkeligheden. Så hvad du lige mener med bedst, er subjektivt. Det skal så bare ikke forståes, at bedst i dine ører er tættest på virkeligheden. Og så svarede jeg, du brød dig bare ikke om svaret.
|
|
|
Jo jo, fint svar. Jeg prøver bare at finde ud af, hvordan bedre målinger kan give bedre lyd, når også der indgår en subjektiv vurdering - de to ting kan jeg ikke se har noget som helst med hinanden at gøre. Derfor synes jeg måske du modsiger dig selv. På den ene side mener du at måler din konstruktion bedre, ER den blevet bedre. På den anden, skal det være så tæt på virkeligheden som muligt - hvis de to ting skal passe sammen, så er bedre målinger lig med tættere på virkeligheden, eller hvad?
|
|
|
Det korrekt, der er ikke fase fejl i virkelighedens lyde. Fjern fasemæssige fejl i en hter og den vil lyde bedre.
MVH
Du kan ikke kalde virkeligheden for en fejl, sådan er den bare.
MVH
|
|
|
den vil ihvært fald ikke lyde ringere 
men giv lige et eksempel på en lyd fra X der i virkelighedens verden som er X. hvor der ikke er fase fejl.
|
|
|
Den må du uddybe lidt. Jeg forstår det sværre ikke spørgsmålet.
MVH
|
|
|
hvilken lyd i den virkelig verden er renset for fase fejl ?
til en koncert, musik indstrumenter eller ?
hvornår definere vi at virkelighedens lyd ikke har fase fejl. kan vi måle det ?
|
|
|
|
|
|
Du kan ikke kalde virkeligheden for en fejl, den er som den er.
MVH
|
|
|
men kan vi måle fase i den ?
har vi/du en måling af et instrument med "ret" fase.
det giver vel ikke meget mening at sige at ht'er skal være fase "ret" hvis de fejl der er i det optagede langt overstiger det vi kan få ht'er til.
jeg er bare intr. i denne fase problematik vs. praksis.
havde du en fase kurve for dit bånd. 1m og i lytte pos. f.eks.
|
|
|
Virkeligheden har ikke "ret fase", virkeligheden har den energisammensætning med tilhørende fase for den lyd du vælger at "analyserer", lydens "fingeraftryk" om man så må sige, men kun for den ene specifikke hændelse.
Det er det en højttaler skal kunne gengive.
Virkelige lyde er grundlæggende behæftet med et fasedrej hidrørende fra friktion medførende faldende lydtryk for stigende frekvenser. Dæmpningen er afhængig af tryk, temperatur og luftfugtighed. Fænomenet er beskrevet i en norm ISO 9613. Afrulningen begynder omkring 1500Hz for afstande der er aktuelle i forbindelse med musik og tale
Naturlige lyde kan pr.definition ikke ikke være behæftet med fasefejl
mvh
Fasebjørn
|
|
|
nej det er vi helt enige om.
men det jeg mener er at hvis vi nu tager en live optagelse, så vil den jo være behæftet med en del ... og det må så ikke hede fejl. men indholder en del der har lavet om på det der kommer fra instrumenterne i første omgang. hvis denne del er meget store vs. det der kommer fra mit anlæg. så er det det jo hul i hovdet at bruge en masse tid og energi på anlæget da dets bidrag er minimalt,
det er vel lidt ligesom at hvis dit lytte rum stinker, og din kone bestemmer hvor ht'er skal står. så hjælper ikke nok så gode ht'er.
men ja, virkelighden skal gengives så korrekt som muligt. men denne virkelighed er måske ikke så korrekt 
|
|
|
Virkeligheden er pr. definition altid korrekt. Det er muligt den ikke falder i alles smag, men korrekt er den.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor længe er den det ?
ind til mic. indtil mixer pulten, indtil pladen...
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Groove skrev:
MC955 skrev:
|
Jeg har godtnok aldrig købt en bil eller MC på data de skal bare køre godt.
|
|
|
Hvor mange MC'er har du prøvet med 1 cylinder og 15HK? HVor mange 3-hjulede?
Hvor mange 8 personers busser har du prøvet inden du købte privatbil?
Hvor mange V10 trucks har du prøvet som pendler bil?
|
|
|
Ikke mange men jeg har prøvet alt af MC i den klasse jeg ville have.
Biler ja der har jeg også prøvet de fleste i den klasse jeg søgte i og pris.
|
|
|
Hvordan defienrede du klasserne og lavede sorteringen?
Jeg vil for øvrigt også gerne høre om bare to af sæt at de mange højttalere du nævner der måler ens og lyder forskelligt...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
NESREDNA skrev:
Andre skrev:
|
Hvorfor alt den snak, vis nogle målinger.
|
|
|
Ok, god ide! Kan nogle kloge hoveder ikke sige lidt om dennes egenskaber??

Den kan være lidt svær at tyde; jeg har hugget den fra et pdf-dokument. Skalaen starter fra 10 Hz i venstre hjørne til 20KHz i højre hjørne. Til venstre ses impedancen, som peaker med ~21 ohm ved ca 55 Hz.
Porten er afstemt til ca 35-40 hz, men det er også det eneste jeg får ud af sådan et diagram. Jeg håber på at blive meget klogere 
Skalaen til højre, som hører til faseforløbet, har jeg ikke kunne tyde. Desværre..
|
|
|
Det du ser er den elektriske fase hvilket er mindre interessant med mindre du er en forstærker.
Den interessante fase er den akustiske, og den vises yders sjældent af producenterne
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
NESREDNA skrev:
Andre skrev:
|
Hvorfor alt den snak, vis nogle målinger.
|
|
|
Ok, god ide! Kan nogle kloge hoveder ikke sige lidt om dennes egenskaber??

Den kan være lidt svær at tyde; jeg har hugget den fra et pdf-dokument. Skalaen starter fra 10 Hz i venstre hjørne til 20KHz i højre hjørne. Til venstre ses impedancen, som peaker med ~21 ohm ved ca 55 Hz.
Porten er afstemt til ca 35-40 hz, men det er også det eneste jeg får ud af sådan et diagram. Jeg håber på at blive meget klogere 
Skalaen til højre, som hører til faseforløbet, har jeg ikke kunne tyde. Desværre..
|
|
|
Det du ser er den elektriske fase hvilket er mindre interessant med mindre du er en forstærker.
Den interessante fase er den akustiske, og den vises yders sjældent af producenterne |
|
|
Prøv at kigge på den akustiske fase, på en JBL monitor til studiebrug. Den drejer 180 grader fra bas til diskant.  Ikke at jeg tror at den absolutte fase i diskanten nødvendigvis er så vigtig, hvis bare impulser gengives uden mudder ved delefrekvensen. EDIT: Og hvis der er faseproblemer ved delefrekvensen, så smadres impulser. Tag bare lyden af to trommestikker, der slås sammen. Det er faktisk en temmelig kompleks lyd for en højttaler, at gengive overbevisende. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
B&W er ganske rigtigt nr 1. Nr 2 er en tæt kamp mellem Dynaudio og Focal-JM Lab. Fra dem er der langt ned til de øvrige konkurrenter. Vores hjemlige Dali er desværre på ingen måde en stor spiller på verdensplan. De har et ekstremt stærkt hjemmemarked, og en stor vækst på eksportmarkederne. Men bare til sammenligning har Dynaudio over 300 medarbejdere, mens Dali iflg sidste regnskab var 76.
Det centrale er imidlertid hvordan de enkelte firmaer klarer sig i de segmenter de er aktive i. Således vil Vienna der ikke sælger mange højttalere under 10.000 selvfølgelig sælge færre enheder end et mærke som Dali hvor hovedvægten af omsætningen er produkter under 10000 stykket.
|
|
|
Mon ikke Klipsh er glemt, vil gætte på de er i top-3 hvis ikke nr. 1
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måleresultater er jo mange ting, så det er bedst at sammenligne dem fra samme kilde.
Husker en højttaler der i følge fabrikanten målte flot frekvensmæssigt (vist en Eben). Men flere test viste en kæmpe pukkel midt i responsen.
I følge fabrikkens målinger var der ikke sammenhæng imellem lyd og måling, men det blev der pludseligt da andre målte på sagen 
Husk på at nogle målinger faktisk er lyd 
Og syntes det er lidt småt med de eksempler på ensmålende højttalere der lyder vidt forskelligt? Når der er så mange må det da være nemt at finde?
Synd at Jensen efter at have pustet sig op i starten af tråden, ikke havde modet til at gøre det færdigt....der må vel være andre eksempler end de to sæt du ikke tør omtale? 
Der har jo været gode eksempler på højttalere der kunne karakteriseres ved hjælp af målingerne.
Og lad nu være med at sige at de godt kan måle dårligt og lyde godt, det er ikke temaet....og hvorfor vil nogle gøre det til at man slet ikke skal lytte?? Meningen er jo at skabe SAMMENHÆNG imellem målinger og lytteindtryk, ikke  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
hvor længe er den det ?
ind til mic. indtil mixer pulten, indtil pladen...
|
|
|
Nøjagtigt til den rammer membranen på micén. Her kan du i øvrigt se responsen fra planetens mest præcise mikrofon.
Directional characteristics of Types 4004/07/33/35/36/37.
On-axis and diffuse-field reponses of Types 4004/07/33/35/36/37.
On-axis amplitude and phase response of Types 4004/07/33/35/36/37 plotted using a linear frequency axis for evaluation of the phase response.
On-axis low-frequency amplitude and phase responses of Types 4004/07/33/35/36/37.
|
| Til top |
|
| |
Mightyfish Lukket konto

bruger hedder nu: Live21
Bruger siden: 22 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Mightyfish skrev:
så har du ikke læst tråden igennem, anyways, så fortæl hvad du mener man kan bruge målinger til ?
|
|
|
Jo jeg har. Det jeg mener er, at der har ikke været nævnt konkrete mærker og modeller, helst suppleret med grafer, der kan underbygge påstanden. Jeg synes selv at jeg har ført bevis for at man KAN sige noget om en højttaler ud fra nogle måleresultater via linket til "opgave til Miju og Kubikken" tråden. En udtalelse om at man bare er uenig har i denne sammenhæng ingen værdi. Og så tillægger jeg højttalerkonstruktørers (professionelle såvel som amatører) mening LANGT større værdi end alle andres. De har i det mindste prøvet at arbejde med det, og ved forhåbentlig hvad de snakker om.
Jeg mener efterhånden at kunne se at man kan bruge målinger til at få et generelt billede af en højttaler, for bl.a. at se om den er velkonstrueret og/eller hvilket lydideal den lægger sig op af.
Mightyfish skrev:
kan du vælge en højttaler alene udfra målinger ?
|
|
|
Nej, bestemt ikke. Men du kan få et bedre indtryk af, hvad det er for en vare du får.
Mightyfish skrev:
eller kan du bruge det som en rettesnor til hvilke der kan falde i din smag (her står langt hovedparten herinde)
|
|
|
Ja, noget i den retning. Og brugt på den måde er det da et stærkt værktøj. Det er jo helt objektivt!
Mightyfish skrev:
og i samme åndedræt, kan man bruge målinger til at kritisere en højttaler man aldrig har hørt ?
|
|
|
Ja, det synes jeg faktisk godt man kan. Hvis den måler som andre, man har hørt, fra samme producent, så mener jeg at en betragtning på det generelle plan er en god rettesnor. Hvis vi lige tager eksemplet fra den anden tråd, så prøver Kurt Kubik jo netop via målingerne at forklare hvorfor det er folk godt kan lide den. Det synes jeg da er langt mere oplysende end at den "lyder bare så godt". Hvis jeg eks. ikke kan lide metaldomer, vil jeg da lynhurtigt ud fra frekvenskurven kunne se om det er en højttaler jeg skal undgå. Eller Linn højttaleren, der har et hul i maven på omkring -5 dB. Godt eller skidt, så må den slags altså kunne høres.
Mightyfish skrev:
har du set målinger af dali grand, os før dit køb ?
|
|
|
Nej. Jeg har så godt som ingen kompetance til at læse den slags rigtigt, så det er derfor jeg spidser ører når Kurt Kubik og andre prøver at dele ud af sin viden. Jeg er heller ikke nær så afklaret omkring mit ideal som eks. Kubikken er. Jeg har da også hørt nogle af de store Viennaer hos Jensen, som jeg umiddelbart synes var lige så gode som mine Grand'er. Forskellen i pris var bare alt for stor til at jeg synes det ville være merprisen værd. Det drejer sig om at folk gerne må træffe oplyste valg, ikke bare handle i blinde.
|
|
|
Der hvor vi er uenige er at jeg ikke mener folk handler i blinde når de har hørt en højttaler, helst i eget lytterum, hvis lyden her er hvad mr x vil have af sine nye højttalere betyder målinger absolut intet. når man sidder på nettet og kigger efter højttalere som man gerne vil afprøve kan målinger være med til at bestemme hvilke men vil give en chance og hvilke man med stor sikkerhed kan sige ikke vil falde i ens smag, tag feks gamut L7 der måler ret som en lineal, denne havde jeg store forventninger til, men på trods af dens perfekte målinger er den fuldstændig og komplet blottet for liv, jeg er på ingen måde teknisk nok til at kunne redegøre for hvordan man (uden at snyde med mikrofonen) får en højttaler til at måle godt, men denne lyder som om den er overdæmpet. Vigtigst af alt når man lytter på musik er at man føler/hører energien fra musikken, at den er involverende, og at man kan lide det man får serveret, intet af dette kan måles, uden man først kender MANGE målinger af udstyr man kan lide og dermed ved ca hvordan ens ideal speaker ser ud sådan her ser mit ideal feks ud  __________________ Holfi still sucks. AKA Live21
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mightyfish skrev:
Svend P skrev:
Mightyfish skrev:
så har du ikke læst tråden igennem, anyways, så fortæl hvad du mener man kan bruge målinger til ?
|
|
|
Jo jeg har. Det jeg mener er, at der har ikke været nævnt konkrete mærker og modeller, helst suppleret med grafer, der kan underbygge påstanden. Jeg synes selv at jeg har ført bevis for at man KAN sige noget om en højttaler ud fra nogle måleresultater via linket til "opgave til Miju og Kubikken" tråden. En udtalelse om at man bare er uenig har i denne sammenhæng ingen værdi. Og så tillægger jeg højttalerkonstruktørers (professionelle såvel som amatører) mening LANGT større værdi end alle andres. De har i det mindste prøvet at arbejde med det, og ved forhåbentlig hvad de snakker om.
Jeg mener efterhånden at kunne se at man kan bruge målinger til at få et generelt billede af en højttaler, for bl.a. at se om den er velkonstrueret og/eller hvilket lydideal den lægger sig op af.
Mightyfish skrev:
kan du vælge en højttaler alene udfra målinger ?
|
|
|
Nej, bestemt ikke. Men du kan få et bedre indtryk af, hvad det er for en vare du får.
Mightyfish skrev:
eller kan du bruge det som en rettesnor til hvilke der kan falde i din smag (her står langt hovedparten herinde)
|
|
|
Ja, noget i den retning. Og brugt på den måde er det da et stærkt værktøj. Det er jo helt objektivt!
Mightyfish skrev:
og i samme åndedræt, kan man bruge målinger til at kritisere en højttaler man aldrig har hørt ?
|
|
|
Ja, det synes jeg faktisk godt man kan. Hvis den måler som andre, man har hørt, fra samme producent, så mener jeg at en betragtning på det generelle plan er en god rettesnor. Hvis vi lige tager eksemplet fra den anden tråd, så prøver Kurt Kubik jo netop via målingerne at forklare hvorfor det er folk godt kan lide den. Det synes jeg da er langt mere oplysende end at den "lyder bare så godt". Hvis jeg eks. ikke kan lide metaldomer, vil jeg da lynhurtigt ud fra frekvenskurven kunne se om det er en højttaler jeg skal undgå. Eller Linn højttaleren, der har et hul i maven på omkring -5 dB. Godt eller skidt, så må den slags altså kunne høres.
Mightyfish skrev:
har du set målinger af dali grand, os før dit køb ?
|
|
|
Nej. Jeg har så godt som ingen kompetance til at læse den slags rigtigt, så det er derfor jeg spidser ører når Kurt Kubik og andre prøver at dele ud af sin viden. Jeg er heller ikke nær så afklaret omkring mit ideal som eks. Kubikken er. Jeg har da også hørt nogle af de store Viennaer hos Jensen, som jeg umiddelbart synes var lige så gode som mine Grand'er. Forskellen i pris var bare alt for stor til at jeg synes det ville være merprisen værd. Det drejer sig om at folk gerne må træffe oplyste valg, ikke bare handle i blinde.
|
|
|
Der hvor vi er uenige er at jeg ikke mener folk handler i blinde når de har hørt en højttaler, helst i eget lytterum, hvis lyden her er hvad mr x vil have af sine nye højttalere betyder målinger absolut intet.
når man sidder på nettet og kigger efter højttalere som man gerne vil afprøve kan målinger være med til at bestemme hvilke men vil give en chance og hvilke man med stor sikkerhed kan sige ikke vil falde i ens smag, tag feks gamut L7 der måler ret som en lineal, denne havde jeg store forventninger til, men på trods af dens perfekte målinger er den fuldstændig og komplet blottet for liv, jeg er på ingen måde teknisk nok til at kunne redegøre for hvordan man (uden at snyde med mikrofonen) får en højttaler til at måle godt, men denne lyder som om den er overdæmpet.
Vigtigst af alt når man lytter på musik er at man føler/hører energien fra musikken, at den er involverende, og at man kan lide det man får serveret, intet af dette kan måles, uden man først kender MANGE målinger af udstyr man kan lide og dermed ved ca hvordan ens ideal speaker ser ud
sådan her ser mit ideal feks ud

|
|
|
En højttaler der er 'blottet for liv', afslører somme tider bare, hvad der er sluttet til den. Hvilket udstyr var tilsluttet ?
|
| Til top |
|
| |
Mightyfish Lukket konto

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
spencer, rent Gamut begge gange, en gang til messe en gang privat, den eneste måling jeg har set af dem er desværre fjernet, men den står somsagt som tegnet med lineal, måske andre har den liggende ?
__________________ Holfi still sucks. AKA Live21
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mightyfish skrev:
spencer, rent Gamut begge gange, en gang til messe en gang privat, den eneste måling jeg har set af dem er desværre fjernet, men den står somsagt som tegnet med lineal, måske andre har den liggende ?
|
|
|
Hvis du har hørt dem på en messe, og lige er kommet fra et andet setup, med indbygget loudness, skal der lidt tilvænning til, for at lytte på noget neutralt. Dit eget setup, har vel ikke den berømte hængekøje på frekvensmålingen ?
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Live21/Mightyfishing; du kunne jo også prøve at tage et livtag med din forudbestemthed. Den som siger dig at musikken skal være involverende og energifyldt, fino og det vil alle nok gerne have, men hvordan lyder de to ord så? I dine ører som VA´s fortolkning og vi har jo set en del målinger på dem, nok til faktuelt at kunne konkludere at de ikke er rette som en snor, men har en art loudnesseffekt.
Det er altså det, du kan li. Hvis du ved det om din smag, hvorfor så bruge tid på en højttaler som en L7 der netop er det modsatte af din præference og ret som en linal? Og jeg må lige modgå dig her på din karakteristik af den som værende livløs og overdæmpet. Der er det liv der skal være, og et kig indeni den vil afsløre ret sparsomme mængder dæmpning - faktuelt set, ikke fortolket. Men det som er det afgørende her i tråden, er for mig at se, at mange vil have mere lyd end der "er på kildematerialet" for de føler sig "engageret af livfyldt musik". Altså en del mere knald på bas, trommer og mere præcens på toppen, ja jeg fristes til at sige mere af det hele. Langt mere end vi må formode der er på CD en.
Her kommer målinger jo ret godt ind i billedet for at tilnærme sig en rimelig barberet afgørelse af hvad der er på en given CD. Hvis du bruger noget front end som måler rigtig flot, er ordentilg bygget,ikke er bestykket med rør, men transer, er testet her og dér of går for at have neutral lyd, og du bruger kabler som er testet til at farve minimalt OG du bruger højttalere med en frekvenskurve "ret som en snor", SÅ er du enormt tæt på at høre hvad der er og IKKE er på en given indspilning.
Alt dette bøvl, hvis man som lytter interesserer sig for hvad der er på CD en/pladen. Hvis det ikke er det som er i fokus og man hellere vil have en lyd som behager een, ja så kan man jo købe hvad som helst, så er det hele jo ligemeget i en vis forstand. Uden idealer, er enkeltdelenes karakter og summen af dem ligegyldige, bare "det lyder godt".
På denne måde synes jeg man kan bruge målinger til noget og på omvendt er det klart at "bruger man bare ørerne" så er målinger lige meget.
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
Mightyfish Lukket konto

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
gider ikke en diskusion om jeg er i stand til at lytte til et neutralt setup med dig  den holdning er du mere end velkommen til at have.
__________________ Holfi still sucks. AKA Live21
|
| Til top |
|
| |
Mightyfish Lukket konto

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
@Live21/Mightyfishing; du kunne jo også prøve at tage et livtag med din forudbestemthed. Den som siger dig at musikken skal være involverende og energifyldt, fino og det vil alle nok gerne have, men hvordan lyder de to ord så? I dine ører som VA´s fortolkning og vi har jo set en del målinger på dem, nok til faktuelt at kunne konkludere at de ikke er rette som en snor, men har en art loudnesseffekt.
Det er altså det, du kan li. Hvis du ved det om din smag, hvorfor så bruge tid på en højttaler som en L7 der netop er det modsatte af din præference og ret som en linal? Og jeg må lige modgå dig her på din karakteristik af den som værende livløs og overdæmpet. Der er det liv der skal være, og et kig indeni den vil afsløre ret sparsomme mængder dæmpning - faktuelt set, ikke fortolket. Men det som er det afgørende her i tråden, er for mig at se, at mange vil have mere lyd end der "er på kildematerialet" for de føler sig "engageret af livfyldt musik". Altså en del mere knald på bas, trommer og mere præcens på toppen, ja jeg fristes til at sige mere af det hele. Langt mere end vi må formode der er på CD en.
Her kommer målinger jo ret godt ind i billedet for at tilnærme sig en rimelig barberet afgørelse af hvad der er på en given CD. Hvis du bruger noget front end som måler rigtig flot, er ordentilg bygget,ikke er bestykket med rør, men transer, er testet her og dér of går for at have neutral lyd, og du bruger kabler som er testet til at farve minimalt OG du bruger højttalere med en frekvenskurve "ret som en snor", SÅ er du enormt tæt på at høre hvad der er og IKKE er på en given indspilning.
Alt dette bøvl, hvis man som lytter interesserer sig for hvad der er på CD en/pladen. Hvis det ikke er det som er i fokus og man hellere vil have en lyd som behager een, ja så kan man jo købe hvad som helst, så er det hele jo ligemeget i en vis forstand. Uden idealer, er enkeltdelenes karakter og summen af dem ligegyldige, bare "det lyder godt".
På denne måde synes jeg man kan bruge målinger til noget og på omvendt er det klart at "bruger man bare ørerne" så er målinger lige meget.
|
|
|
prøv at se målingen jeg postede, det er en af de få højttalere jeg kan lide, og minder en del om den jeg har set fra jeres L7. hvad får dig til at tro jeg kan lide vienna ?  det meste musik jeg hører er efterhånden Live, og absolut det jeg tilstræber i eget setup, vienna er så langt fra mit ideal som man næsten kan komme kan du ikke smide målingen af jeres L7 ind ? for det er jo sådan alle burde tilstræbe sig at se ud __________________ Holfi still sucks. AKA Live21
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|