Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 08:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Klasse A Watt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

mortenkongsfelt skrev:

Jeg tror kun jeg en gang har haft min forstærker skruet op på det der svarer til 2*10W eller mere... Normalt er mindre HELT fint til mit lytteri - og det er nu ikke fordi jeg spiller specielt lavt... Husk logaritmerne :)

Jeg havde engang noget i fysik om det, hvor de nemlig målte hvor mange Watt en HK var! Mener det var omkring 500-600W pr. HK? Nogen der kan bekræfte dette og komme med en udregning evt? (Har ingen fysikbog...) Jeg mener oprindeligt at antagelsen HK (hestekraft) skal tages meget bogstaveligt - det havde vidst noget at gøre med, hvor langt en "normal" hest kunne transportere et menneske, 75 kg, på en time... Og så noget med en kræftudregning - men hæng mig ikke op på det...

Og ja, Watt er Watt, i ligeså høj grad som HK er HK... Det er bare vigtigt om du har adgang til 80% af ydelsen fra 1800-5000 omdrejninger, eller om du først får de 80% ydelse mellem 6000 og 7000 omdrejninger - så er vi igen lidt tilbage mellem racerbil og traktor... Og her er drejningsmomentet også vigtigt - måske kunne man endda forklare nm som ampere til rådighed?

den med hesten er vist god nok, i følge wikipedia, men så lige du har zapsolute 4,1

har selv anskaffet mig et sæt zapsolute mk4,1 monoblokke på 130w, der i følge sælger skulle være opgraderet med nye kombonenter, ved så bare ikke hvilke.

skulle du ligge inde med nogle billeder af indmaden ?

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hvor mange watt man har brug for, kan også have noget med fælgene på ens bil at gøre. 
Hvorfor er det lige at der skal 1000W i en bil ?

Lillebitte kabine + mange watt = ? øhh

Myterne om at 100W ikke er meget, kan også stamme fra de tider, hvor konkurrencen om lavest mulig forvrængning (målbar på en modstand) var på sit højeste.

Der kunne strømforsyningen på en 100 watter, klappe sammen ved 5 watt, når den så en lidt vanskelig højttaler.

I disse dage, løber jungletrommerne dog hurtigere, og lav kvalitet kombineret med høj pris, kan ikke gå helt så længe, som før i tiden.

Et firma som Technics er helt væk fra det danske marked.
Måske var det alligevel ikke så godt ?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Diamagnetic]Klasse A watt er hestekræfter kombineret med højt drejningsmoment. Klasse AB er hestekræfter kombineret med middel til stort drejningsmoment. Digitale hestekræfter er syge. [QUOTE]

Glimrende forklaring. Hvis man så giver den digitale forstærker varmt tøj på, bliver den så (varm) rask?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

For at få en forståelse for, hvad der foregår inden i en digital forstærker, hjælper det måske at kigge her
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Nickhifi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Er det altid slik at en forsterker lyder best når den spiller lavt, også en rørforsterker? Rørforsterkeren i min leslie skal jeg skru opp en del for at det skal lyde best. Det er da jeg får følelsen av at den lever. Men det er måske noe annet med en hifi forsterker?

Til top Vis Nickhifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nickhifi Besøg Nickhifi's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Du kan åbenbart li 2; nd harmoniske.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
For at få en forståelse for, hvad der foregår inden i en digital forstærker, hjælper det måske at kigge her

ikke for noget, men troede et øjeblik jeg havde fattet den!  så kom der et billede

først skette der overhovedet ingenting..

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Den digitale forstærker kan hjælpes en del på vej med en strømforsyning som i en godt dimensioneret analog forstærker. Samt et stejlere filter i udgangen.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Nickhifi skrev:
Er det altid slik at en forsterker lyder best når den spiller lavt, også en rørforsterker? Rørforsterkeren i min leslie skal jeg skru opp en del for at det skal lyde best. Det er da jeg får følelsen av at den lever. Men det er måske noe annet med en hifi forsterker?

Der skal en vis volumen til, for at lyden "folder sig ud". Det er jo egentlig klart; at spille med lav volumen svarer til at lytte til musikken fra lang afstand, og så må man jo miste nogle detailler. Til gengæld skal man ikke skrue så højt op, at ørerne begynder at "skrue ned", hvilket de gør i en form for selvforsvar. Og man skal selvfølgelig heller ikke skrue så højt op at forstærkeren forvrænger. Så længe man er indenfor forstærkerens arbejdsområde skulle den ikke gerne producere harmoniske, så det er egentlig ligyldigt hvilken slags harmoniske vi taler om, der bør simpelthen ikke være nogen.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Rør-watt? Hm; jeg er gået fra 40 watt/8 ohm/20-20.000Hz/0,01% THD/begge kanaler drevne (Arcam Alpha 5 Amp) til 13 watt klasse A/nok bare ved 4 ohm/1000Hz/ved rundt 1%´s THD, måske helt op til 5% (MingDa MC34 AII). De spiller stort set lige højt, men MingDa´en har langt flere detaljer, langt større rumfornemmelse, ja sågar albuerum omkring de udøvende. Kort sagt en helt andet spillestil, jeg nødig vil afvænnes fra!

Watt er ikke alt; og det har intet med hifi-kvaliteten at gøre, intet! 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Watt er Watt. Men der er forskellige måder at måle dem på. Den mest reelle er RMS eller sinus effekt. Effekten er udtryk for hvor stor energi forstærkeren kan levere til højttaleren, og det er i den forbindelse bedøvende ligegyldigt, hvordan forstærkeren er indrettet. 100W er 100W, uanset om de kommer fra en klasse A, klasse B eller rørforstærker. Dermed er ikke sagt, at disse forstærkere lyder ens, men de kan levere den samme energi.

Impedansen er udtryk for forholdet imellem strøm og spænding. Der var én, der nævnte drejningsmoment, og det kan man da godt bruge som analogi: En 100HK motor kan være en sportsvognsmotor med 7000 omdrejninger og et ret lavt drejningsmoment, eller en traktormotor med 2700 omdrejninger og et heftigt drejningmoment.

En 100W 8ohm forstærker kan levere 28V og 3,5A (RMS, og jeg har smidt et par decimaler væk, hvis nogen undrer sig over, at det ikke giver 100, ganget ud). Hvis man kobler 4 ohm til den ville den teoretisk levere 200W, fordi den vil prøve at levere samme spænding, men det giver den dobbelte strøm i 4 ohm. I praksis er der naturligvis en grænse for, hvor meget strøm den kan levere, så det bliver måske 6A og 25V (150W).

Når en mindre forstærker kan lyde ligeså højt som en større, er det simpelthen fordi ingen lytter til en forstærker ved max effekt. Selv en forholdsvis beskeden forstærker kan producere tilstrækkeligt lydtryk til at give høreskader (og gøre dig alvorligt uvenner med naboerne), så man skruer typisk op til man synes det lyder højt nok. Og hvis det er 15W (og det er ganske højt, med de fleste højttalere), ja så vil alle forstærkere på over 15W lyde lige højt (men ikke nødvendigvis lige godt ;) ).

Mvh Hans

Hej igen

Så kommer spørgsmålet, på linje med Bermuda trekanten, JFK mordet, Oluf Palme mordet m.m., : Hvad lyder godt? Hvis alle forstærkere over 15W lyder højt, men ikke nødvendigvis godt...........hvor er vi så????

Jo, vi er der hvor den enkelte bruger må afgøre sin egen lyd. Og har man f.eks. et sæt B&W til 100 af de store, og en forstærker til 3 af de store, og man syntes det lyder helt forrygende, måske ovenikøbet med et par alm. ledninger, ja så er man vel godt kørende HiFi mæssigt! Hvem siger der skal mega dyre komponenter til, for at få den rette lyd. Og hvad er den rette lyd?

Det kan jo kun være subjektivt. Jeg tror der findes en masse "fein schmekkeri" i begrebet HiFi!

MVH Tom

Til top Vis Slåttvik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Slåttvik

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Selv om en forstærker til bare 3.000kr, nok må se sig slået på nogle punkter af lidt dyrere forstærkere.

Men måske på punkter, som audiophil´en med 3.000kr´s forstærkeren ikke vægter særligt højt.

Jo; det er i allerhøjeste grad subjektivt, og det behøver ikke at være særligt dyrt! (Men det må godt være dyrt )

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

mortenkongsfelt skrev:

Jeg tror kun jeg en gang har haft min forstærker skruet op på det der svarer til 2*10W eller mere... Normalt er mindre HELT fint til mit lytteri - og det er nu ikke fordi jeg spiller specielt lavt... Husk logaritmerne :)

Jeg havde engang noget i fysik om det, hvor de nemlig målte hvor mange Watt en HK var! Mener det var omkring 500-600W pr. HK? Nogen der kan bekræfte dette og komme med en udregning evt? (Har ingen fysikbog...) Jeg mener oprindeligt at antagelsen HK (hestekraft) skal tages meget bogstaveligt - det havde vidst noget at gøre med, hvor langt en "normal" hest kunne transportere et menneske, 75 kg, på en time... Og så noget med en kræftudregning - men hæng mig ikke op på det...

Og ja, Watt er Watt, i ligeså høj grad som HK er HK... Det er bare vigtigt om du har adgang til 80% af ydelsen fra 1800-5000 omdrejninger, eller om du først får de 80% ydelse mellem 6000 og 7000 omdrejninger - så er vi igen lidt tilbage mellem racerbil og traktor... Og her er drejningsmomentet også vigtigt - måske kunne man endda forklare nm som ampere til rådighed?

1 hk = 735,5 W

Watt defineres som Joule/sekund, mens Newtonmeter = Joule (kgxm2/s2)

Bliver vi i motorterminologien, opgives altså to forskellige tal om motorens ydelse. Den ene med en tidsenhed (hk) og den anden uden (Nm).

Ja, hk er defineret udfra noget i stil med det ,du skriver. Jeg kan heller ikke huske det nøjagtigt.

Ampere er defineret som en ladning der passerer et punkt i et bestemt tidsinterval. I = Q/t hvor Q er en ladning (Coulomb) og t er tiden, typisk i sekunder.

Ampere og Nm er altså ikke det samme.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

hmmm....

Her gik jeg og troede, at en HK svarede til 1,36 KW.

Det ved alle drenge da, i hvert fald dem, som er vokset op med Bilrevyen

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jamen så troede du rigtigt, selvom du læste bilrevyer. :-)

Bare omvendt: 1 kW = 1,36 hk

1 : 1,36 = 0,735 som vi så ganger med 1000, fordi det var opgivet i kW og det er lig med 735 W. Voila! 

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

åh nej det er ligesom bit og mb - fatter ikke en bjælde 

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
åh nej det er ligesom bit og mb - fatter ikke en bjælde 

• 1 bit (0 eller 1)
  • 1 byte = 8 bits
  • 1 kilobyte (K / KB) = 2^10 bytes = 1,024 bytes
  • 1 megabyte (M / MB) = 2^20 bytes = 1,048,576 bytes
  • 1 gigabyte (G / GB) = 2^30 bytes = 1,073,741,824 bytes
  • 1 terabyte (T / TB) = 2^40 bytes = 1,099,511,627,776 bytes
  • 1 petabyte (P / PB) = 2^50 bytes = 1,125,899,906,842,624 bytes
  • 1 exabyte (E / EB) = 2^60 bytes = 1,152,921,504,606,846,976 bytes

Og så lige lidt on topic...

Er der nogen af jer der har prøvet at skrue op for A/B bias på jeres forstærker?

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Jep. Kurt Kubik gjorde det på min NAD S200. Da jeg har en akustisk hukommelse som en ilder, kan jeg desværre ikke fortælle dig om forskellen. Men se evt. ppp's tråd. Han gjorde det samme ved sin S200, og har vist beskrevet det der.

Min blev skruet ned igen, inden den overgik til L.B.'s ejerskab, da han ikke skulle nyde noget af at have en chiptunet forstærker!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes