Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 07:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler til B&W Nautilus 802 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maarhund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Det skrider frem på den måde at jeg nu er blevet overbevist om at det er rummet og ikke udstyret der er problemet.

N802 er et par år gamle og er ikke d modellen. De kræver en forstæker der har et stort kraftoverskud hvilket jeg også mener jeg har da det er Gamut der driver dem. Cd'eren er en ombygget Pioneer PDS 707 med lc clock og zap filter. Har testet den mod andre og dyrer mærker men har ikke fundet noget af interesse endnu. surround reciveren VSA E05 bruges som forforstæker da jeg også bruger opstillingen i en hjemmebiograf.

Jeg tror at problemet er placeringen. Det er som om at lyden i den øvre og helt dybe bas ikke slipper ud fra hjørneområdet. Det er vel det der kaldes stående bølger. Venstre kanal fungere ok da der her er gardiner til at bryde reflektionerne er i færd med at teste med et par puder med sidevægen til højre, hvilket virker ok men så absolut ikke falder i fruens smag

Tak for alle de gode forslag.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et forslag mht til kabler, og det er faktisk ikke dyrt. Jeg har selv Tara Labs RSC Prime 1000, som jeg i lang tid kørte i biwire konfiguration. Prøv at køre dem i single wire i stedet, dvs læg alle lederne til bassen, og så en jumper, gerne en stump af kablet, til diskanten. Det gav mere kontrol i bassen hos mig, og jeg har ikke tænkt mig at skifte tilbage til biwire med dette kabel.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Har haft 802 i lang tid , og ja rummet har VIRKELIG stor betydning  for hvordan de performer. der skal arbejdes med opstillingen , og ofte er det bare lidt der skal gøres(rykkes frem/tilbage) ... rummet må heller ikke gjalde for meget( klappe test), så er det ikke lyddødt nok , men det kan også overdæmpes så musikken " dør" og bliver ulden

mht kabler kender jeg ikke det mærke du har . bruger selv MIT , men vil nok anbefale Acoustic zen Satori kabler .... interconnect har også lydmæssige aspekter, og jeg har oplevet stor forskel afhængig af kabler!!

Kabler har for mig gjort store ændringer i hvordan 802 N performer, men opstillingen har mindst lige så meget at sige !!!

Det er bare min mening

mvh Simon

god lyst!!!  

Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

Antonx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke poste noen bilder?

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Opstillingen er meget vigtig - jeg fik en meget bedre højttaler ud af N802 end ventet efter lidt omrokering....

For så vidt kabler så har jeg med stor succes anvendt Kimbers Monocle XL, en Bifocal XL ville være endnu bedre - de vil gerne have nogle mm2 til bassen.

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Kimber Bifocal xl er et genialt kabel til n802!

Mht opstiling er højttalerne kritiske så brug tid på det!

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

tommels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 Marts 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har Matrix 801 S3 og et rum er der ca. 6½x5½ meter, opstilling ca. som du beskriver og har haft samme problem - jeg kæmper stadig. Jeg har rykket rundt i ugevis og er endnu ikke tilfreds med resultatet. Mit problem opstod i forbindelse med, at vi vendte stuens møblering 90 grader. Hvis jeg rejser mig op fra sofaen (lytteplads) så lyder det klart bedre end hvis jeg sidder ned, langt mere fylde i lyden og mere bas.

Til top Vis tommels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tommels

Maarhund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg finder lige et par billeder og sætter dem på. Jeg har prøvet at koble effektforstækeren fra og har brugt Pioneer VSA e05 til at trække 802'erne ved at vælge bi-amp på forstækerens menu. Det var faktisk en positiv overraskelse. Så nu har jeg valgt at køre uden effektforstærker. Cd afspilleren fra Pioneer er skiftet med en pioneer dvd 565 med lc-clok og nye op-amps. Lydmæssigt er der ikke den store forskel mellem pds707 og dv 565 ved afspilning af cd'er. Konen er glad da der er blevet mere plads på reolen. Men DV 565 er rigtig god til dvd-audio og sacd eller med mit seneste indkøb. Queen greatest vidio hits med lydspor 24 bit/96 khz.

Jeg er begyndt at flytte rundt på højtalerne men er vendt tilbagetil at placere dem op af bagvægen da bassen slipper bedre ud i rummet derfra. Sætter lige nogle billeder på i aften.

Maarhund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Så prøver jeg med billeder.

http://img105.imageshack.us/img105/9198/dsc00536bf0.jpg">

Maarhund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Så prøver jeg lige igen med et par billeder.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Meget nydeligt! Selvom jeg da synes at dine fronter fortjener lidt bedre stereo grej...

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Er den ht palcering en joke? Du kan lige så godt sælge dem og købe dig et sæt eltax det vil lyde bedre.

Kabler hjælpr dig ikke her lige meget om det er NO valhalla

løsning på dit problem: Alle højttalere kræver luft ud til siderne mindst en meter for at det er optimalt, dine er placeret klods op af vægen allerede her laver du den første uheldige refleksion der f**ker din lyd op, i venstre sidere er den reflekterende side endda et vindue assisteret af en radiator dette er nærmest den værste kombination. Derudover SKAL de bruge plads til bagvæggen.

Dit fine hjem ser moderne møbleret ud og derved meget spartansk dvs. du har for få bløde møbler der kan dæmpe dit rum. Det må du kompenceres for andet steds bla.a med basfælder i hjørnerne, foamzorbs f.eks. du skal også udnytte dine malerier bagved dem i deres rammer skal du placere dæmpeskum. en smule dyk gulvtæppe ville heller ikke være afvejen.

hvis du er til diy(det bliver du nød til hvis du virklig vil gøre noget ved dit problem da det kræver custom løsninger) findes denne side til udregning af resonatore http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Men først og fremest omplacer dem, fiks akustikken i dit rum, jeg vil anbefalde dig og investere i en simpel db måler og en tonegenerator og noget semi logaritmisk papir også ellers bare igang med og måle dig frem for en ret frekvensgang.

Så skal det nok blive super

Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Du kan med fordel dæmpe diskant og mellemtone ved at hænge nogle Rockfon plader op på væggen.

Det kan laves rimelig billigt og ganske diskret, hvis du limer dem på en tynd MDF plade eller lign.

http://img261.imageshack.us/my.php?image=pic042ai8.jpg

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvis du er fast besluttet på at placere dine højttalere der hvor de står (læs: MEGET tæt op ad væggen) så vil jeg anbefale dig at kigge after noget Lyngdorf Rumkorrektion!  Det virker rigtig godt.   Jeg har en god ven som har 802D i et lidt for lille rum, - han prøvede en TDAi2200 med roomperfect med hjem, og var meget begejstret.

Det var ihvertfald en mulighed....

mvh chubbz

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

De højtalere må IKKE stå der, rum korrektion eller ej. Har selv et lignende par og det går aldrig med den placering. De skal have luft som mange andre også har skrevet.

Jeg vil sige at hvis du ikke vil have dem ud fra bag væggen og væk fra side væggen, så sælg dem, du får alligevel ikke noget lydmæssigt fornuftigt ud af den opstilling.

Men se på det postive. Jeg tør vædde på at hvis du flytter dem væg fra væggene, så vil du opleve et løft af de helt store.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Maarhund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Tak for jeres tilkendegivelser. Og ja. Placeringen er en joke. Som jeg tidligere har skrevet så står højtalerne der for at  forsøge at få lyden mest muligt ud i rummet med mindst mulige reflektioner fra side og bagvæg. Så kan jeg jo arbejde derfra. Jeg har to stk. laminatplader hvorpå jeg kan placere højtalerne. Så kan jeg frit skubbe rundt med dem.

Har prøvet et sæt fra Lyngdorf med room perfect og en cd 1. Det virker bare. Men hvad gør jeg for at optimere det jeg har. Gamuten er sendt retur. Kom med et bud. Altså lige bortset fra at sælge hele l**tet og anskaffe en plastic kasse til kr. 500 fra det lokale supermarked.

Kom med et forslag til højtalerplacering. Jeg tester og tager et par billeder.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Rummet er for smalt til den opstilling, minimum 4 meter helst 4,5 i breden
Men umiddelbart skal du placere dem midt i rummet med en afstand på 220-240 mellem diskantmembranerne og mindst en meter til bagvæg målt samme sted fra.
Det vil sige at de kommer til at stå ca på hjørnerne af din bænk, husk at vinkle dem direkte mod sweetspot
De kugler der er under duer ikke hårde gummifødder eller kork prøv evt. spikes hvis du nænner det
og få så nogle kludeting ind i rummet.

Det kan lade sig gøre at få et fornuftigt resultat, men det bliver nok aldrig 112% 

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Maarhund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Tak til Finn29

Jeg prøver det. Højtalerne er monteret med spikes og står Valhalla Technology VT Spike Feet. Jeg vender tilbage med resultatet.

Og lige en ting. Hvis jeg nu skal koble en effektforstæker på igen. Hvad skal jeg vælge?

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

.

Og lige en ting. Hvis jeg nu skal koble en effektforstæker på igen. Hvad skal jeg vælge?

[/QUOTE]

Hvis du er helt seriøs med dem afhængig af smag skal du prøve

1: Chord spm 1200e

2: Mcintosch/ Mark Levinson

De skal have strømstærke effektblokke

mvh

Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Maarhund skrev:

Så prøver jeg lige igen med et par billeder.

Hej Maarhund!

Allerførst skal højtalerne flyttes ½-1 m. ud på gulvet. De bør også ha' lidt afstand til sidevæg/vindue - ½-1 m. Flyt evt. din subwoofer ind i hjørnet i stedet. Træk også gardinet lidt for, når du lytter. Det kan tage de værste reflektioner.

Du spiller på langs af stuen, her skal du også eksperimentere lidt med placering af lyttepositionen. Start med en ligebenet trekant mellem højtalerne og lytteposition. Du kan så flytte sofa/lænestol lidt frem og tilbage for at få bassen til at hænge sammen med resten af lyden. Du vil opleve at bassen forsvinder fuldstændig nogle steder i stuen. Det er helt normalt, da bassen ophæver sig selv disse steder på grund af stående bølger.

Hvis du skal have det optimale ud af dine gode højtalere, så må du gå på kompromis med indretningen af stuen. Dette er sjældent populært hos resten af familien, men hi-fi er ikke indretningsvenligt. Heller ikke med rumkorrektion!

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt videre.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum