Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler til B&W Nautilus 802 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Antonx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2006
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Undskyld meg men det er til å gråte av...  Så gode og dyre høyttalere klemt inn i hjørnene med billig DVD spiller fra Pioneer....

Hvorfor solgte du Gammut´en? De høyttalerne trenger CD-spiller fra 30.000,- et eller annet. Og kraftig forsterker av høy kvalitet. Surround receiver som forforsterker??? Dette var noe av det mest baktunge oppsettet jeg har sett. Du skulle hatt plenty med bass slik de står med god elektronikk. Som er LIKE VIKTIG som høyttalere!!!!!!!!! Og du tenkte på kabler??

Unskyld tonen min, men nå ble jeg opprørt.. (men det går fort over )..

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har nok tendens til at give vores norske skibent ret.... at de højttalere skal have seriøst grej.... men hey, Rom blev jo heller ikke.....
Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Nu er Nautilus serien vel også kendt for at have en til tider lidt lys diskant. Så når man kommer fra et sæt Dali Evidence, er noget af forklaringen vel også at de bare er meget forskellige i deres lyd, og at man skal vænne sig til det(eller skifte dem ud?)?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

jeg har som nævnt også haft dem, de kan bestemt ikke li at stå tæt på bagvæg, men kan bedre leve med ca. ½ m til side væg.

Har inden da haft Va Strauss, Dali Helicon og Dali grand bl.a. B&W N802 var bedre end dem alle, og særligt i bassen - så det er næppe der den ligger.

Prøv 1-1,5m fra frontbaffel til bagvæg. 

har haft ML332.5 på mine, det virkede rigtigt godt, gryphon Antileon var endnu bedre.

Good luck, glæder mig på dine vegne til det spiller.

SMAJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

øhhh Dennis! udenfor emne..... hva har du nu?

jeg er i øvrigt meget enig med Dennis .... har selv haft bla jbl ti5000( ups) , sonus faber extrema, proac response 2.5 , og hørt både strauss og mahler . Ingen af disse ( på nær faberne i nogle henseende) slår 802 nautilus i mine ører-

når de først spiller ----- så spiller de rigtig rigtig godt

Til top Vis SMAJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SMAJ

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Enig med de andre. Du må ikke lade dem stå der. Jeg ville starte med at stille dem lige på hjørnerne af din reol/bænk og så arbejde videre derfra. Få trukket gardiner for de vinduer når du lytter - det har stor betydning. sæt evt. gardiner op på modsatte side som dæmpning af din væg. Og ja alle de øvrige har ret. Du skal finde noget der kan levere strøm - masser af strøm.

Har du prøvet at taste dine data ind i det akustikprogram jeg linkede til í tidligere indlæg - det kan give en god ide til et udgangspunkt for dine eksperimenter.

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nu skal jeg passe på med at kloge mig på grej, jeg ikke har stor personlig erfaring med. Jeg er dog ret overbevist om, at kabler på ingen måde løser dine problemer. Dine problemer er nok uheldigvis af en mere omfattende art. Kabler er, som det også er nævnt, til justering af klangen - med det mener jeg, optimering af dit setup. Problemet er at du ikke har det rigtige setup. Jeg ville have beholdt Gamut. Jeg tror de passede fint til B&W - Gamut er seriøs stero-grej! Det er surround-recieveren ikke!

Hvis du selv har vurderet din CD afspiller til at være tilstrækkelig detaljeret og dynamisk, ville jeg nok have invisteret i en hæderlig strømstærk stereo-forforstærker. Forforstærkerdelen i surround-recieveren må have været det svageste led! Jeg ved godt, at du så ikke kan benytte de kære fronter i hjemmebiografen, men så må du finde en anden løsning end Pioneer. F.eks. en rigtig god surround processor. Eller en kombineret integreret stereo/surround maskine, som den Thule tilbyder i deres THULE Space IA350B. Den har fleksibilitet og de kræfter Nautilus hungrer efter. Selv benytter jeg Holfi 2.5.1. fordi den er seriøs, enkel, fleksibel og lyder godt til alle formål. Køb sådan én og en effekt og du har surround. Eller køb Holfi 5.1 forforstærkeren og en stereo-effektforstærker. Således kan du starte med stereo og købe en effektforstærker til surroundkanalerne når midlerne tillader det. Rom BLEV ikke bygget.......!

Pointen er, at de HT´er du har, fortjener ordentlig elektronik. Jeg vil til enhver tid foretrække at se mine film i stereo, hvis musikken tilgengæld blev optimal. Mellem Surround og Stereo må man nogen gange gå på kompromis! Det kommer også an på, om du prioriterer musikken eller filmlyden højest. Dine HT´er er nu en gang designet som musikformidelere. Jeg har endnu ikke selv haft penge til at udbygge min 2.5.1 til surround. Jeg har et relativt lille værelse og trives derfor godt med, at jeg har muligheden for udvidelse, samtidig med at musikken lyder mere end tilfredsstillende.

Desuden er der jo den omtalte mentale omstilling - Det er en faktor for de fleste af os! Nautilus har en meget stram bas der kræver watt for at bevæge sig. Mellemtone og diskant er noget mere klinisk i Nautilus end ved Dali. I dette område er Nautilus nok mere præcis, men ikke så fyldig. Det kan godt være en tilvendingssag! - Den fyldige lyd kan være meget tilfredstillende! - Slankere lyd skal man nok lære at sætte pris på....(omen den kan være mere naturlig/neutral/korrekt - kært barn har mange navne!) 

Håber ikke jeg ødelægger dit humør!  Der er masser af muligheder og du skal ikke fortvivle ang. de fronter du har. Jeg misunder dig bestemt! Men de kræver en del optimering på alle områder. Du skal nok nærmere fortvivle lidt over din indretning og dit nuværende grej......... 

Mvh.

Mik-L

tommels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige sat en Rotel RB-991 (2x200watt), som effekt til mine B&W Matrix 801 S3. Det var et forsøg, da jeg synes min Yamaha A2 (surround forst.) til tider kom til kort. Så nu er det en effekten der trækker fronterne og Yamahaen der fortsat trækker center og baghøjttalere. Det har givet stereo et gevaldigt boost! Lyder klart bedre, flere krafter og bedre styring af bas. I det hele taget en ret stor forbedring. Mon ikke du kunne få lidt samme fordel med dine nautilus?

Det er en forholdsvis "billig" upgrade, hvor man får noget for pengene. Jeg gav lige over 3000 kr. for effekten.

Til top Vis tommels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tommels

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, at N802´erne fortjener bedre grej, MEN Maarhund´s forstærker/CD har intet med hans problem at gøre! Vi taler om en ujævn frekvensgang!
Det er oplagt, at placeringen er gal. Men materialerne i rummet har også stor betydning. Trægulve og vinduer virker som store absorbere med uforudsigelig frekvensafhængig absorption.

Det er betegnende, at du primært fokuserer på kabler. Tilsyneladende er det lykkedes for kabelkøbmændene at overbevise folk om, at kabelvalg er svaret på alle problemer. Nu er jeg kun en forkølet amatør, men alle de gamle kæmper har jo tordnet om, at de hellere vil have et konfirmand-anlæg med optimalt placerede højttalere end et high-end setup, hvor højttalerne er smidt ind i et hjørne!

Jeg ville - hvis møbleringen skal bibeholdes, og det skal den jo ofte, også hos mig selv - flytte højttalerne 50cm ud fra bagvæggen, og kun 15cm længere ind i rummet fra sidevæggene - således at der er stor forskel på afstandene til hhv. bag- og sidevægge. Et maleri fungerer glimrende som absorber for den hø. højttaler, gardin for den ve.
Noget, der heller ikke er nævnt, er subwooferen! Hvad vil du dog med den? Det kan da godt være, at den kan puste bassen op, men den kan ikke matche dine B&W, som i sig selv bestemt ikke behøver støtte i bunden. Kobl den sub ud, og begynd så at rykke rundt. Jeg glæder mig til at høre, om det virker.

p.s. Mikkel Gige skrev: "B&W's højtalere er generelt meget retningsbestemt"
Der findes fysiske love for retningsbestemthed, Mikkel, og dem adlyder B&W også. B&W´s topmodeller spreder mere end de fleste andre højttalere. Det er et spørgsmål om membrandiametre, delefrekvenser og filterteknik. Læs en bog.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har set et par filtre fra B&W højttalere og lagde mærke til de bruger MEGET store spoler. Kondensatorene er forholdsvis små, så i mit hoved må timingen gå fløjten.

Man kan næsten sammenligne med et maratonløb, hvor bassen skal løbe 200m. mellemtonen er sat på 100m. løb og diskanten skal bare lige ned til kiosken og tilbage igen.

Jeg bruger selv kondensatore til at indstille timingen. Min diskant-sektion består af tekstildome samt en piezo til de højere toner som skære ved 16khz. Det kræver absolut en forsinkelse til pietzoen for at den ikke render fra domen.

Jeg har på fornemmelsen det kunne være tilfællet i B&Wèn. Hvis man ikke vil bruge mindre spoler må man jo lave et sindrigt kondensator system til mellemtone-diskant.

Til top Vis Tusindfryd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tusindfryd

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

lidt OT, Tusindfryd.  Og fasedrej har at gøre med langt mere end induktionsværdierne. Mandens problem er ikke højttalerne, men rummet.

Antonx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Maarhund skrev:

Den nedre mellemtone og den øvre bas forsvinder eller er ikke i niveau med de øvrige områder. Dermed bliver lyden utolig slank og lidt flad.

Tror du ikke kilde og forforsterker påvirker dette området Jazzmann????

B&W og Focal er vel de som sprer diskanten mest. Førsterefleksjoner bør dempes og et teppe på gulvet hadde gjort seg. Og minst 1m ut fra bakveggen. Vindu ved siden av diskanten er en uting.

Plasseringer har mest å si for bass, perspektivet, dybden, presisjonen og refleksjoner fra diskanten. Ikke så mye påvirkning av nivået i nedre mellomtone og litt under.. 

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det....

Kabler kan gøre meget ved lyden, men måske det er rummet. -det virker jo også som kabinet.

Antonx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Tusindfryd skrev:

Jeg ved det....

Kabler kan gøre meget ved lyden, men måske det er rummet. -det virker jo også som kabinet.

Det er som en Ferrari med Toyota motor, så førsøker du å bytte rattet for å få den til å gå bedre. Jeg anbefaler en motor som er på nivå med resten .

Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

He he...Jeg burde skifte min knaldpotte ud med en større... Har selv spændt 19w. for mine bamser...

B&W Kræver vidst nogle kraftige forstærkere for at kunne trækkes fornuftigt. Deres konstruktioner er glimrende, men bryder mig ikke så meget om deres filtrering. Men det er jo en smagssag.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en Pioneer som kilde så ved jeg gennem rig erfaring med dette mærkes Cd - Dvd afspillere at det er her humlen ligger begravet. Black Gate i strømforsyningen til denne eller forforstærker vil kunne afhjælpe problemet da BG farver netop i dette område hvor du har for lidt niveau og det er 100% garanti.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

guldborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Fjern din sub. Du har MASSER af GOD bas i dine 802N. Den Sub laver bare "slavebas" og mudre det hele til. Flyt så dine 802N 25 Cm længere ind mod dit stereo rack og MIN. 25cM længere frem.

Lav "toe in". Når du kigger på dine diskater skal du IKKE kunne se enden på "røret" Men kun lige, ikke kunne se. Smid et stort tæppe mellem dine højttalere.

Sæt en Fed CD på. " Ikke en du kender alt for godt - du vil bare sammenligne med dine eks. Dali" Luk øjnene, og nyd du har en af verdens bedste højtalerer.

Due det ikke - køb en 805N...Store højttalere KRÆVER luft og plads. Det har du ikke!!!

Næste upgrade: Køb en CD afspiller og smid den DVD væk..

Held og lykke...

Til top Vis guldborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guldborg

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

p.s. Mikkel Gige skrev: "B&W's højtalere er generelt meget retningsbestemt"
Der findes fysiske love for retningsbestemthed, Mikkel, og dem adlyder B&W også. B&W´s topmodeller spreder mere end de fleste andre højttalere. Det er et spørgsmål om membrandiametre, delefrekvenser og filterteknik. Læs en bog.

Hej Jazzman!

Skal vi ikke forsøge at holde en sober tone? Jeg nævner - ud fra egen erfaring - at B&W generelt(ofte) er meget retningbestemt. Jeg har læst masser af bøger, men jeg har også lyttet til mange forskellige højtalere! Ofte er praksis ikke altid lig med teori. Så skal vi ikke bare konkludere at vi er uenige?

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

"Så skal vi ikke bare konkludere at vi er uenige?"
Næ. For du har ikke ret.

"Ofte er praksis ikke altid lig med teori"
Hvis det var sandt, skulle teorien jo revideres, ikke? Formlerne for stive stemplers lydspredning blev udledt af Rayleigh for >100år siden, og de gælder endnu, uanset hvad du mener at have erfaret.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"Så skal vi ikke bare konkludere at vi er uenige?"
Næ. For du har ikke ret.

"Ofte er praksis ikke altid lig med teori"
Hvis det var sandt, skulle teorien jo revideres, ikke? Formlerne for stive stemplers lydspredning blev udledt af Rayleigh for >100år siden, og de gælder endnu, uanset hvad du mener at have erfaret.

Hej Jazzman!

Du nævner selv, at delefrekvens, membrandiameter og filter har indflydelse. Den perfekte membran eksisterer ikke, ingen membran opfører sig som et perfekt stempel. Du nævner også selv at rummet har indflydelse.

Hvis alle højtalere opførte sig perfekt, så var begrebet toe-in aldrig opstået.

Hvis denne diskusion skal fortsætte, opretter du så ikke en ny tråd? Ingen grund til at overskygge Maarhund's tråd.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum