Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 10:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ikon 2 er for lys! hvilken ht er så mørk? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 April 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej :)

jeg har lige været sammen med Mastervol (simon) fordi at vi skulle lytte til mit nye setup med et sæt Dali ikon 2 en holfi integra 8 og en classic 0.1B(simon's). først satte vi noget jazz på fra cd'en "sange fra 1. sal". det lød rigtig godt og vi var begge imponeret over den fine bas og det store perspektiv. men så satte vi noget rammstein på, og så begyndte de ikon'es fanme at skrige! det lød mega tamt og med en utrolig anstrengende diskant som jeg aldrig havde hørt før. det var virkelig en skuffelse. så snakkede vi om, om det kunne være pga. kablerne, så derfor begyndte vi at skifte signal kabler ud og flytte ht kablet fra de øverste(diskant) til nederste(bas) terminaler. det ændrede lidt på lyden, men slet ikke nok til at få den skrappe diskant væk. nu begyndte jeg at blive lidt urolig for, at det var et helt forkert køb jeg havde gjort med hensyn til de dali ikon. vi satte noget andet musik på, men problemet var der stadig. og da simon skulle hjem havde vi stadig ikke fundet en løsning.

så nu er det så spørgsmålet kommer: kan problemet løses med en mørkere cdspille som fx holfi xara? kan det løses ved køb af andre kabler? eller skal jeg til at sætte mine ikon på kbs og så få anskaffet nogle nye? i så fald hvilke? det skal være en ht med go dynamik og punch og med en lækker og blød men dog detaljeret diskant.

er der nogen der kan hjælpe ?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

hmm ved ikke lige hvad du ska gøre

hvordan er ikon 2 i forhold til dine gamle 450'er??

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 03 April 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har også erfaring med at Ikon 2 er slankere/lysere i klangen end Grand serien, så det lyder ikke helt forkert det du har oplevet. Måske kunne en subwoofer være en ide til at ændre på den generelle klangbalance. I stedet for at sige du har for meget diskant, kan man jo også sige du har for lidt bas.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg har også erfaring med at Ikon 2 er slankere/lysere i klangen end Grand serien, så det lyder ikke helt forkert det du har oplevet. Måske kunne en subwoofer være en ide til at ændre på den generelle klangbalance. I stedet for at sige du har for meget diskant, kan man jo også sige du har for lidt bas.

nej. det kan man nemlig ikke sige. jeg har nemlig perfekt bas som er utrolig god og lige efter mine ønsker og behøv. men det gælder ikke diskanten. jeg søger en blød, men detaljeret en af slagsen. ikke en hård og skinger en som der er i ikon.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:

hmm ved ikke lige hvad du ska gøre

hvordan er ikon 2 i forhold til dine gamle 450'er??

ikon er meget mer skinger, men samtigdig langt mere velopløst.

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 April 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

jeg har lige været sammen med Mastervol (simon) fordi at vi skulle lytte til mit nye setup med et sæt Dali ikon 2 en holfi integra 8 og en classic 0.1B. først satte vi noget jazz på fra cd'en "sange fra 1. sal". det lød rigtig godt og vi var begge imponeret over den fine bas og det store perspektiv. men så satte vi noget rammstein på, og så begyndte de ikon'es fanme at skrige! det lød mega tamt og med en utrolig anstrengende diskant som jeg aldrig havde hørt før. det var virkelig en skuffelse. så snakkede vi om, om det kunne være pga. kablerne, så derfor begyndte vi at skifte signal kabler ud og flytte ht kablet fra de øverste(diskant) til nederste(bas) terminaler. det ændrede lidt på lyden, men slet ikke nok til at få den skrappe diskant væk. nu begyndte jeg at blive lidt urolig for, at det var et helt forkert køb jeg havde gjort med hensyn til de dali ikon. vi satte noget andet musik på, men problemet var der stadig. og da simon skulle hjem havde vi stadig ikke fundet en løsning.

så nu er det så spørgsmålet kommer: kan problemet løses med en mørkere cdspille som fx holfi xara? kan det løses ved køb af andre kabler? eller skal jeg til at sætte mine ikon på kbs og så få anskaffet nogle nye? i så fald hvilke? det skal være en ht med go dynamik og punch og med en lækker og bløb, men detaljeret diskant.

Hej Mathias. Dine Dali´er og Holfi´en fejler i mine ører/øjne intet. (og du skal ikke sætte Ikon´en til salg lige med det samme)  Det med den "skingre" diskant er IMO nok det faktum med en parring af Dali og Classic. Kan forstå de stadig er ret nye, så en tilspilning skal finde sted. Med hovedet på blokken vil jeg gætte at det er Classic´en der er problemet. (går ud fra det er Mastervol´s)?. Som du skriver en måske mere "mørk" eller varmt spillende cd. kunne gøre forskellen. Holfi Xara er en. Marantz CD-16 er også en mulighed. (har den selv) Ellers prøv med den du allerede har (Sony´en)Hvordan spiller den i forhold til Classic´en? Jeg har selv haft hybridbånd (BKS107) og har købt anlæg efter dens "standard". Med Primare spillede den fremragende (Primare cd´en havde en god DAC chip) men med en svag betoning af en spids top. Efter jeg har fået røramp. og Marantz CD-16 forsvandt det fuldkomment. Skal siges at BKS 107 er ´meget krævende ht´er Og Marantz CD-16 har ekstern DAC.

Nu kender jeg ikke din "max" grænse. men afhængig af pris kunne du prøve et par "billigere" Marantz´er så som:

Marantz CD-5001 til 1799,- eller OSE udgaven til 2499,- (www.danstv.dk) OSE udgaven er forbedret på flere områder (chassis, ændringer i internt ect.) (Tapeconnection har dem også)

SONY XA3ES eller 2 modellen kunne også gøre det. Og ikke speciel dyr. Har set nogle til salg i KSB. Fra 1000,- til 1800,-. Der er også SONY X55ES til 1900,-, men den har adskillige år på bagen, har dog fået skiftet læser, mennn...

Fælles for disse modeller er at de har Coax udgang og derfor har den mulighed for en ekstern DAC til et yderligere tweak i en positiv lydmæssigt retning.

Mvh Michael

Ps. Hvilke kabler bruger du? RCA og Ht kabler?

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:
mathias 2 skrev:

jeg har lige været sammen med Mastervol (simon) fordi at vi skulle lytte til mit nye setup med et sæt Dali ikon 2 en holfi integra 8 og en classic 0.1B. først satte vi noget jazz på fra cd'en "sange fra 1. sal". det lød rigtig godt og vi var begge imponeret over den fine bas og det store perspektiv. men så satte vi noget rammstein på, og så begyndte de ikon'es fanme at skrige! det lød mega tamt og med en utrolig anstrengende diskant som jeg aldrig havde hørt før. det var virkelig en skuffelse. så snakkede vi om, om det kunne være pga. kablerne, så derfor begyndte vi at skifte signal kabler ud og flytte ht kablet fra de øverste(diskant) til nederste(bas) terminaler. det ændrede lidt på lyden, men slet ikke nok til at få den skrappe diskant væk. nu begyndte jeg at blive lidt urolig for, at det var et helt forkert køb jeg havde gjort med hensyn til de dali ikon. vi satte noget andet musik på, men problemet var der stadig. og da simon skulle hjem havde vi stadig ikke fundet en løsning.

så nu er det så spørgsmålet kommer: kan problemet løses med en mørkere cdspille som fx holfi xara? kan det løses ved køb af andre kabler? eller skal jeg til at sætte mine ikon på kbs og så få anskaffet nogle nye? i så fald hvilke? det skal være en ht med go dynamik og punch og med en lækker og bløb, men detaljeret diskant.

Hej Mathias. Dine Dali´er og Holfi´en fejler i mine ører/øjne intet. (og du skal ikke sætte Ikon´en til salg lige med det samme)  Det med den "skingre" diskant er IMO nok det faktum med en parring af Dali og Classic. Kan forstå de stadig er ret nye, så en tilspilning skal finde sted. Med hovedet på blokken vil jeg gætte at det er Classic´en der er problemet. (går ud fra det er Mastervol´s)?. Som du skriver en måske mere "mørk" eller varmt spillende cd. kunne gøre forskellen. Holfi Xara er en. Marantz CD-16 er også en mulighed. (har den selv) Ellers prøv med den du allerede har (Sony´en)Hvordan spiller den i forhold til Classic´en? Jeg har selv haft hybridbånd (BKS107) og har købt anlæg efter dens "standard". Med Primare spillede den fremragende (Primare cd´en havde en god DAC chip) men med en svag betoning af en spids top. Efter jeg har fået røramp. og Marantz CD-16 forsvandt det fuldkomment. Skal siges at BKS 107 er ´meget krævende ht´er Og Marantz CD-16 har ekstern DAC.

Nu kender jeg ikke din "max" grænse. men afhængig af pris kunne du prøve et par "billigere" Marantz´er så som:

Marantz CD-5001 til 1799,- eller OSE udgaven til 2499,- (www.danstv.dk) OSE udgaven er forbedret på flere områder (chassis, ændringer i internt ect.) (Tapeconnection har dem også)

SONY XA3ES eller 2 modellen kunne også gøre det. Og ikke speciel dyr. Har set nogle til salg i KSB. Fra 1000,- til 1800,-. Der er også SONY X55ES til 1900,-, men den har adskillige år på bagen, har dog fået skiftet læser, mennn...

Fælles for disse modeller er at de har Coax udgang og derfor har den mulighed for en ekstern DAC til et yderligere tweak i en positiv lydmæssigt retning.

Mvh Michael

Ps. Hvilke kabler bruger du? RCA og Ht kabler?

okay, jeg skal nok lade være med at sælge ikon'erne.

ja det er masters classic. vi prøvede også at slutte min sony til, og der var problemet mindre, men diskanten så tilgængel helt "plørret" i lyden i forhold til classic'en altså.

hvad koster en marantz cd-16? er den til at finde brugt?

jeg bruger Van Den Hul - Clearwater som ht kabel og et neutrik rca kabel.

ps. mange tak for hjælpen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 03 April 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Som Scatcat er inde på, så mener jeg heller ikke at Ikon'erne er skingre (blot lyse i klangen), så problemet må være andetsteds. Jeg tror måske det kan være dit lytterum der har nogle uheldige tendenser til at fremhæve de højeste frekvenser. Ud fra hvad jeg kan se på dine billeder, ser væggene rimelig bare ud - jeg kan dog ikke se til siderne. Men hos mig har Rockfon gjort underværker for næsten ingen penge. Du kan jo altid lave klappe-testen, og se om det er efterklangstiden der er for høj. Hvis det er tilfældet, er løsningen jo lige for.  
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

okay... ¨å må det vel bare være en ny cdspille? hvad er rockfon? hvad er sklappetesten?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 03 April 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Som jeg kender Ikon 2, er de af natur en smule hårde, lyse og lidt analytiske i klangen, men ikke mere end man burde kunne kompensere for det med en blødt lydende forstærker allá Holfi. Desværre lød det slet ikke som om det hjalp her.

Min Classic lyder slet ikke skarpt på mit setup, og så lyst er hans setup altså heller ikke i forhold til mit. Derudover kunne man også høre lidt tendenser til den samme "skrigen" når man lyttede til hans grammo. Dog var pickuppen godt slidt, så der er mange variabler at tage stilling til.

Jeg ville holde på at du skal se tiden an, og så om ikke de bliver bedre efterhånden som de bliver tilspillet, og så måske gå efter sådan en Marantz. Hjælper det ikke, kan rockfon plader også hjælpe på det.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

hej Mathias.

Som allerede nævnt, bør du nok lige lade de Dali-dimser stå lidt endnu

Scatcatten har givet en række gode forslag til cd-afspillere, som jeg bakker helt op. Dog skal du være opmærksom på, at af de nævnte, er Holfi Xara nok den "letteste" i basområdet.

Forresten! En ting, du måske skulle overveje før du kaster om dig med pæng:

Din Holfi Integra 8 har variabel indgangsimpedans på cd-indgangen. Jeg synes generelt, at denne belastning giver den bedste opløsning, men det kræver, at udgangen i cd-afspilleren er kraftig nok til at trække den lave impedans.

Standard er den stillet til 820 Ohm, og kan på printet, via en lille skydeknap, omstilles til vistnok 20 kOhm. Alternativt kan du prøve at slutte din cd-afspiller til en af de øvrige indgange. Prøv det, og se om det giver dig det, du synes der mangler

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej Mathias

For nu at gøre forvirringen total, vil jeg vove den påstand, at det kunne være det eneste apparat i dit anlæg, der endnu ikke er nævnt, nemlig Holfien, der kan være årsag til miséren. Jeg har selv den samme forstærker, som jeg iøvrigt har været meget begejstret for lyden af, men har oplevet samme problem. For nyligt fik jeg af nysgerrighed en T-amp sat til anlægget i stedet - og problemet er væk. Min lommeteori er at den anstrengte diskant desværre er en del af Holfiens ellers engagerende spillestil.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
(...) hvad er sklappetesten?

stil dig forskellige steder i rummet, klap i hænderne og lyt efter ekko, eller "smæld". Forestil dig lyden af et helt tomt rum, som runger. Det er dette fænomen, du gerne vil undvære helt.

Mvh

Brok

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hvilket album med Rammstein lyttede i til og hvilket andet musik blev der smidt i cd-spilleren?
Jeg spørger fordi Rammstein's albums, med undtagelse af de første, er ret dårligt indspillede. Ja der er mange variabler at tage hensyn til mht til lytterummet også, men mine helicon bliver også ret skingre at lytte til når Rammstein's nyere albums kører, og jeg har generelt mørkt klingende udstyr.
Så pointen er altså, at du skal vurdere dit grej ud fra gode indspilninger. En højttaler / forstæker / cdafspiller bliver aldrig bedre end kilden.

Mvh Jannik

Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jannik K. skrev:

Hvilket album med Rammstein lyttede i til og hvilket andet musik blev der smidt i cd-spilleren?
Jeg spørger fordi Rammstein's albums, med undtagelse af de første, er ret dårligt indspillede. Ja der er mange variabler at tage hensyn til mht til lytterummet også, men mine helicon bliver også ret skingre at lytte til når Rammstein's nyere albums kører, og jeg har generelt mørkt klingende udstyr.
Så pointen er altså, at du skal vurdere dit grej ud fra gode indspilninger. En højttaler / forstæker / cdafspiller bliver aldrig bedre end kilden.

Mvh Jannik

spørg master. kan ikke lige huske det... men det var en af de første. desuden havde han en hdcd med tool med som vi også hørte, og den var HELT forfærdelig... den blev ekstrem skinger når der var guitar.

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Hej Mathias

For nu at gøre forvirringen total, vil jeg vove den påstand, at det kunne være det eneste apparat i dit anlæg, der endnu ikke er nævnt, nemlig Holfien, der kan være årsag til miséren. Jeg har selv den samme forstærker, som jeg iøvrigt har været meget begejstret for lyden af, men har oplevet samme problem. For nyligt fik jeg af nysgerrighed en T-amp sat til anlægget i stedet - og problemet er væk. Min lommeteori er at den anstrengte diskant desværre er en del af Holfiens ellers engagerende spillestil.

Mvh.

det du fortæller er det stik modsatte af hvad jeg har hørt om den holfi folk siger at den er meget varm og blød... slet ikke skinger i diskant på nogen måde  er der andre der kan tilslutte sig Kongruens opfattelse?

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Standard er den stillet til 820 Ohm, og kan på printet, via en lille skydeknap, omstilles til vistnok 20 kOhm. Alternativt kan du prøve at slutte din cd-afspiller til en af de øvrige indgange. Prøv det, og se om det giver dig det, du synes der mangler

Mvh

Brok

skal jeg åbne låget for at indstille på den knap der? er det godt nok at slutte den til AUX eller Tape?

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

mathias 2 skrev:
(...) hvad er sklappetesten?

stil dig forskellige steder i rummet, klap i hænderne og lyt efter ekko, eller "smæld". Forestil dig lyden af et helt tomt rum, som runger. Det er dette fænomen, du gerne vil undvære helt.

Mvh

Brok

der er faktisk en del rungen i midten af rummet og der hvor midt rack står... hvad kan man gøre ved det? er det disse rockfon plader jeg skal ha' fat i? hvor købes de?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Du kan lave et lille hjemmebrygget forsøg: Slæb alt hvad du kan finde af store puder, dyner, tæpper, sweatere etc ind på dit værelse. Prop det i hjørnerne, hæng om muligt et tæppe eller en dyne op på væggen, og se om fænomenet ændrer sig. Det gør det ret sikkert  Så har du en ide om, om det er dæmpning af rummet der skal til.

Jeg er sikker på, at andre ved, hvor i nærheden af århus man kan få fat i rockfon eller andre dæmpeplader.

Et stort maleri, gerne af en nøgen kvinde () på en ramme kan også gøre underværker.

Jeg kan i øvrigt ikke genkende oplevelsen af Holfi-forstærkeren. Den er en anelse varm, og uhyre velopløst i toppen, uden at spidse til.

Mvh

Brok

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 03 April 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Vi satte nemlig Sehnsucht på, og jeg blev meget overrasket over hvor lys og skarp den lød, det havde jeg aldrig hørt før med den plade.  Rammsteins "Benzin" lød aldeles forfærdeligt som den plejer og skal gøre (min reference for dårlig indspilning... ).

Tool, Lateralus (HDCD)lød rigtig godt, indtil instrumenter med en mere skinger klangkarakteristik kom ind i billedet. Matthias nævner også guitaren her.

Derudover lyttede vi især til Sange fra 1. Sal nummer 9, under my thumb. En glimrende indspilning, og lyder helt fint på mit anlæg derhjemme med samme CD-afspiller (naturligvis... ), men her var der altså hyppige problemer med "tch" "ts" lyde. Det opstod stort det ved hver eneste s-lyd. (Til dem der kender den er der ca. 1.20 inde i sangen en sekvens hvor hun synger "shhhining" og den lyder virkelig skidt!)

Diskanten stak i den grad af og dominerede lydbilledet, og det var ikke kun ved det skidt indpillede numre.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes