Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad skete der med klasse A? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 08 April 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Ja for pokker Rock der er sgu' en nasser af format!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 April 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Betyder det at i mener at indholdet er forkert ?????

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Nej, men du burde nok sætte kilde angivelse på - medmindre du har skrevet det.

Mvh.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Milu

Det har du ret i, sålænge man ikke ændre i teksten, som jeg har gjort. At ænder i en andens tekst og skrive hans navn under må man ikke.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 April 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Milu

Det har du ret i, sålænge man ikke ændre i teksten, som jeg har gjort. At ænder i en andens tekst og skrive hans navn under må man ikke.

Det er vist lidt i kategorien 'fingrene nede i kagekrukken'.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 April 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Det betyder, at havde du gjort det på en videregående uddannelse, så var du blevet smidt ud! Det er lige til en advarsel! 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Tilbage til  klasse A

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Peter Pan skrev:

Det betyder, at havde du gjort det på en videregående uddannelse, så var du blevet smidt ud! Det er lige til en advarsel! 

Det kan du faktisk have ret i!

Mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 08 April 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Uden at blande mig ind i det der allerede er skrevet i tråden, så kan jeg måske som bruger af en klasse A forstærker bidrage med ét eller andet, der måske for nogen kan være brugbart.

Men hvad skete der egentlig med klasse A?
Tjah - hvis man ikke ser det så ofte mere, kunne det måske skyldes at:

1. Man kan ikke lave klasse A forstærkere der er ret meget over 100 watt i 2 kanaler
    4 kanaler vil være på grænsen, hvad el-installationen kan bære
  2. Klasse A forstærkere er meget dyre at lave, såfremt de skal laves ordentligt
  3. Varmeudviklingen er en belastning
  4. Prisen for bare en 2x100 watter der er lavet ordentlig, vil hurtigt nærme sig 100.000 kr.
  5. Blæserlarmen eksisterer
  6. Vægten er meget høj - man kan nærmest ikke flytte rundt på den medmindre der er hjul under.
  7. El-regningen er stor
  8. Det er meget svært at lave en ordenlig klasse A forstærker
  9. Størrelsen er nærmest anmasende
  10. Knirkeriet under opvarmning/nedkøling er irriterende
  11. Størrelsen er påtrængende
  12. Varmen er tropisk
  13. Størrelsen er 6 X en almindelig forstærkers
  14. El-regningen er stor
  15. Størrelsen er iøjnefaldende
  16. Varmen er sommeragtig

At så en gruppe imbecile nørder alligevel gider eje sådan et bæst, kunne skyldes én fordel mere end ulemperne - nemlig:

1. Lydkvaliteten
  2. Lydkvaliteten
  3. Lydkvaliteten
  4. Lydkvaliteten
  5. Lydkvaliteten
  6. Lydkvaliteten
  7. Lydkvaliteten
  8. Lydkvaliteten
  9. Lydkvaliteten
  10. Lydkvaliteten
  11. Lydkvaliteten
  12. Lydkvaliteten
  13. Lydkvaliteten
  14. Lydkvaliteten
  15. Lydkvaliteten
  16. Lydkvaliteten
  17. Lydkvaliteten

Med alle disse fordele lagt sammen, så vinder klasse A forstærkeren - I tell you.
Men der er et par ting der skal op i menten, fordi at:

1. Langt fra alle forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere er i realiteten klasse A forstærkere
  2. Meget langt fra alle forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere er i realiteten klasse A forstærkere
  3. Ekstremt meget langt fra alle forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere er i realiteten klasse A forstærkere
  4. Ufatteligt meget langt fra alle forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere er i realiteten klasse A forstærkere
  5. Nærmest utroligt få forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere, er i realiteten ægte klasse A forstærkere.

Alle konstruktører ved, at klasse A topologien er den eneste, der reelt er i stand til at skabe en kopi af indgangssignalet på udgangsklemmerne. Derfor benytter ALLE klasse A princippet til alle kredsløb, på nær der hvor det bliver lidt svært. Det er nemlig i udgangen, at kravene bliver ekstreme.
Nærmere bestemt skal der styr på en hel masse faktorer, som i de fleste andre designs er nærmest ligegyldige, fordi de først optræder for alvor, når der spilles højt, og dte er der alligevel ingen der rigtigt lægger mærke til.
Af en lang række betydningsfulde faktorer kan her et par enkelte nævnes:

1. Køling
  2. Køling
  3. Køling
  4. Tilstrækkeligt stabil stømforsyning
  5. Tilstrækkeligt stabil stømforsyning
  6. Tilstrækkeligt stabil stømforsyning
  7. Tilstrækkeligt stabil stømforsyning
  8. Tilstrækkeligt stabil stømforsyning
  9. Tilstrækkeligt stabil stømforsyning
  10. Strømforsyningen til spændingsforstærkningen skal være nærmest overnaturligt stabil, og helt uafhængig af strømforsyningen til udgangstrinnet.
  11. Strømforsyningen til spændingsforstærkningen skal være nærmest overnaturligt stabil, og helt uafhængig af strømforsyningen til udgangstrinnet.
  12. Strømforsyningen til spændingsforstærkningen skal være nærmest overnaturligt stabil, og helt uafhængig af strømforsyningen til udgangstrinnet.
  13. Man skal beregne den nødvendige tomgangsstrøm og så skrue op til det påkrævede niveau helt, fedteri her er en klar "downside"

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Uden at blande mig ind i det der allerede er skrevet i tråden, så kan jeg måske som bruger af en klasse A forstærker bidrage med ét eller andet, der måske for nogen kan være brugbart.

1. Man kan ikke lave klasse A forstærkere der er ret meget over 100 watt i 2 kanaler
  4. Prisen for bare en 2x100 watter der er lavet ordentlig, vil hurtigt nærme sig 100.000 kr.
  6. Vægten er meget høj - man kan nærmest ikke flytte rundt på den medmindre der er hjul under.
  7. El-regningen er stor
  12. Varmen er tropisk
  14. El-regningen er stor

At så en gruppe imbecile nørder alligevel gider eje sådan et bæst, kunne skyldes én fordel mere end ulemperne - nemlig:

1. Lydkvaliteten
  2. Lydkvaliteten
  3. Lydkvaliteten
  4. Lydkvaliteten
  5. Lydkvaliteten
  6. Lydkvaliteten
  7. Lydkvaliteten
  8. Lydkvaliteten
  9. Lydkvaliteten
  10. Lydkvaliteten
  11. Lydkvaliteten
  12. Lydkvaliteten
  13. Lydkvaliteten
  14. Lydkvaliteten
  15. Lydkvaliteten
  16. Lydkvaliteten
  17. Lydkvaliteten

Med alle disse fordele lagt sammen, så vinder klasse A forstærkeren - I tell you.
Men der er et par ting der skal op i menten, fordi at:

1. Langt fra alle forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere er i realiteten klasse A forstærkere
  2. Meget langt fra alle forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere er i realiteten klasse A forstærkere
  3. Ekstremt meget langt fra alle forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere er i realiteten klasse A forstærkere
  4. Ufatteligt meget langt fra alle forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere er i realiteten klasse A forstærkere
  5. Nærmest utroligt få forstærkere der udgiver sig for klasse A forstærkere, er i realiteten ægte klasse A forstærkere.

Åååååårk jo. Min Luxman er på 50 watt ÆGTE (det siger de da selv) fuldfede ROCKERWATT

PS

Det er altså rigtigt................................................. At de siger det!!!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Åååååårk jo. Min Luxman er på 50 watt ÆGTE (det siger de da selv) fuldfede ROCKERWATT

PS

Det er altså rigtigt................................................. At de siger det!!!

Den bliver svjh også rimeligt varm.
Hvor lang tid tager det at tilberede en død med dejg på den?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

@rockforlife

Den Lux har da fået lidt konkurrence i hytten ?

EDIT: Fra noget 'anti klasse A'. 
Ligesom der findes antistof i universet, findes der også anti klasse A.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 April 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hej,

Men er 100w nok til at spille musik med stort dynamik område. Jeg tror det ikke og har oplevet det en del gange på det seneste at 100W ikke er nok. Jeg har så siden læst denne artikel af Cordell :http://www.cordellaudio.com/rmaf/workshop5.shtml

Her har de målt at musik af Rickie Lee Jones ved normalt niveau  (1-2 Watt middel effekt) på en normal følsom højttaler kræver en 250W forstærker for at undgå at klippe. Her er et krav, man næppe kan leve op til med en klasse A forstærker. Hvis man på samme tid skal overdøve blæser for at få en oplevelse af dynamik er det ikke muligt.

Jens

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:

Hej,

Men er 100w nok til at spille musik med stort dynamik område. Jeg tror det ikke og har oplevet det en del gange på det seneste at 100W ikke er nok. Jeg har så siden læst denne artikel af Cordell :http://www.cordellaudio.com/rmaf/workshop5.shtml

Her har de målt at musik af Rickie Lee Jones ved normalt niveau  (1-2 Watt middel effekt) på en normal følsom højttaler kræver en 250W forstærker for at undgå at klippe. Her er et krav, man næppe kan leve op til med en klasse A forstærker. Hvis man på samme tid skal overdøve blæser for at få en oplevelse af dynamik er det ikke muligt.

Jens

Det afhænger jo helt af hvor højt du har tænkt dig at spille i dit lytterum.
En fordobling af effekten, giver kun 3dB mere lydtryk, hvor forskellen imellem de mest følsomme, og mindst følsomme højttalere, er mere end 20dB.

Hvis du har brug for st spille højt, så prøv et sæt Klipsch med følsomhed på over 100dB.
De er endda til at betale.

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 April 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Jens J skrev:

Hej,

Jens

En fordobling af effekten, giver kun 3dB mere lydtryk, hvor forskellen imellem de mest følsomme, og mindst følsomme højttalere, er mere end 20dB.

Hvis du har brug for st spille højt, så prøv et sæt Klipsch med følsomhed på over 100dB.

Har du læst artikel ? - Pointen er at der ikke blev spillet højt og det var en normal følsom højttaler. Jeg kan da' fint købe en Klipsch eller andet følsomt skrammel, men kan næppe leve med lyden. De fleste vil løbe ind i dette problem ved normalt lytte niveau. Hvad med dig Spencer hvor følsom er din højttaler ?

/Jens

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:
Spencer skrev:
Jens J skrev:

Hej,

Jens

Har du læst artikel ? - Pointen er at der ikke blev spillet højt og det var en normal følsom højttaler. Jeg kan da' fint købe en Klipsch eller andet følsomt skrammel, men kan næppe leve med lyden. De fleste vil løbe ind i dette problem ved normalt lytte niveau. Hvad med dig Spencer hvor følsom er din højttaler ?

/Jens

Når jeg spiller på CLS'erne (Martin Logan CLSII), er de på 86dB på papiret, men i praksis nok en del lavere.
Vi taler heller ikke om jazzklub-lydtryk, ved realistisk lydtryk her.
Der kan mine gamle Tannoy Arden bedre klare det, med en følsomhed omkring de 94dB.
De er dog sat i skammekrogen, da de ikke har opløsning nok.

EDIT: Når du sender et peak på 250W ind i en højttaler, med følsomhed 89dB, så peaker den 112dB. Der er så to højttalere, så det bliver 115dB plus lidt roomgain. Det er altså det peak-lydtryk de har fundet ud af, at du har behov for. Jeg må så bare sige, at de ikke kender mine behov. Jeg solgte mine Cerwin Vega højttalere i sin tid, og havde ikke behov for at spille så højt. Hvis en højttaler behandler et peak på 112dB, uden at forvrænge synderligt, så er det en fin højttaler. Det er bestemt ikke alle højttalere, der er fri for diverse problemer, når de udsættes for det. Transienter er noget besværligt noget, at gengive - især ved flervejssystemer.

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 April 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:
Spencer skrev:
Jens J skrev:

Hej,

Jens

/Jens

nå og, skulle det ikke være lige netop en af klass A,s fordele støm på transitoren hele tiden og mindre forvrængning/klipning, og jeg foretrækker at side uden høreværn, når jeg lytter til musik

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 April 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

7. El-regningen er stor
  12. Varmen er tropisk
  14. El-regningen er stor

1. Lydkvaliteten
  2. Lydkvaliteten
  3. Lydkvaliteten
  4. Lydkvaliteten
  5. Lydkvaliteten
  6. Lydkvaliteten
  7. Lydkvaliteten
  8. Lydkvaliteten
  9. Lydkvaliteten
  10. Lydkvaliteten
  11. Lydkvaliteten
  12. Lydkvaliteten
  13. Lydkvaliteten
  14. Lydkvaliteten
  15. Lydkvaliteten
  16. Lydkvaliteten
  17. Lydkvaliteten

Jeg må jo så tilhøre gruppen af imbecile nørder . Til KvK´s betragtninger vil jeg lige tilføje, at jeg ikke døjer med blæserlarm (der er ingen), at jeg aldrig oplever knirkeri ved afkøling, og at en stor effektbamse er FLOT. For rigtige mænd, der ikke er under tøflen, er WAF værdien helt ligegyldig

mvh

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:

Hej,

Jens

Hej Jens!
Se nu bare en interessant artikel der.
Der er guf.
Men der er godt nok langt imellem den slags skiver.
I øvrigt er - som de også skriver i artiklen - de 250 watt en peak værdi, som altså ikke kan sammenlignes med forstærkeres RMS udgangseffekt.
PtP spæningen i den mindste anvendelige forstærker til deres formål må så være én, hvor spændingen der kan afgives til højttaleren ptP er 44,7V og strømmen 5,6A.
Det svarer til en RMS udgangsspænding på 31,6V, hvilket jo ikke er så voldsomt endda.
Man vil være godt hjulpet med omkring 120-130watt skulle jeg mene.
Såeh helt udelukket er klasse A nu ikke fra det fine selskab, men headroom bliver der ikke plads til meget af.

Noget helt andet er, at klasse A stadig er det princip, alle går og savler over, fordi egenskaberne til audio er nærmest perfekte.
Det ser man bl.a i al line level grej, hvor alt kører klasse A. er er der intet varmetab af betydning, derfor kan princippet anvendes næsten gratis.
Jeg har aldrig hørt om konstruktører, der bare drømte om andet end at bruge klasse A her.
Kommer man så til selve udgangen i en effektforstærker, så begynder alle bortforklaringerne at stille sig i kø.
Den seneste og nok morsomste af alle står en vis hr. Bojer for på et andet site. Men det lød vist nogenlunde sådan her: "Klasse A har alt for lang signalvej og der er efterfølgende udviklet mere rene principper".

Man kan ligeså godt slå det fast én gang for alle.
Der findes ikke principper der er mere ideelle end klasse A, der findes kun nødløsninger.
Det at klasse A forstærker så kan lyde rigtig godt, kan dog faktisk skyldes mange andre ting.
Høj bias sikrer alene nogle få ting, nemlig fraværet af cross over, TIM og dernæst sikrer det, at transistorerne udnyttes mere ideelt mht. liniaritet.
Konstruktionen i øvrigt kan udmærket være mindre end halvgod.

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 April 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

kemiske værk køge, har igen sagt de rigtige ord, jeg siger så at når engang vi kommer med tegnologi med superlederegnskaber i hifi, kan det godt være man kan få en transistor til at opføre sig som klasse A i B mode.

Tror jeg

har endnu ikke hørt noget Bedre end AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum