Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad skete der med klasse A? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 April 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

jenssmed skrev:

kemiske værk køge, har igen sagt de rigtige ord, jeg siger så at når engang vi kommer med tegnologi med superlederegnskaber i hifi, kan det godt være man kan få en transistor til at opføre sig som klasse A i B mode.

Tror jeg

har endnu ikke hørt noget Bedre end AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

Smeden

Jeb ellers trænger man vist til Waxy

Ellers må man op til lægen og lære at sige AAAAAAAAADoctorNurse

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Antonx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 12 April 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Finnes det bedre forsterker til 24.800,-? Den spiller fanastisk! Jeg har ikke klart å finne noe negativt med denne rent bortsett fra hvor høyt den kan spille (avhengig av HT´s db og rom) og varmen/strømforbruk (men det er egentlig ikke noe problem). Meget transparent, hyper presis, hurtig, nøytral, meget god dynamikk og god trøkk i bassen. Den har alt jeg trenger foruten litt høyere spenning ut med enkelte plater (jo det varierer av en eller annen grunn). Byggekvalitet og design er helt topp. Avkjølingen er effektiv, da hele saken blir svært varm. T.o.m. potmetret holder bra høy temp.

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Sjov diskussion i en verden der er nået til klasse D!

For mig at se er klasse A et tegn på at man ihvertfald er ude i at dimensionere tingene uden større mådehold - hvilket ikke i sig selv er et kvalitetstegn - men en god begyndelse.

Så vidt jeg kan se er der hverken flere eller færre klasse A trin idag, end der var tidligere. Og når man tager ægte klasse A - så er der jo ikke voldsomt mange transistorbaserede forstærkere der er i denne kategori. Der er derimod en hel del rør-trin - et segment som ser ud til at blive mere og mere populært igen.

Min holdning er klar - der er større sandsynlighed for at en klasse A forstærker lyder godt, end at en klasse D forstærker lyder acceptabelt!

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 April 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Argumentet med at klasse A bruges i alle analoge kredsløb bortset fra selve udgangstransistorene er slående.

Hvem kunne drømme om at lave en preamp i klasse A/B eller B?

Dagens sladder:

Dog har jeg hørt at Densen skulle have prøvet at ændre deres B-250 til klasse B med væsentlig mindre dårlig lyd til følge....næste skridt er ifølge min kilde en fuldstændig overgang til op-amps (der alle kører klasse A/B) for nye højder...

Deres marketingsmedarbejder, der fik indført deres 6W ægte klasse A tekster i produktbeskrivelserne  er ifølge kilder også blevet fyret, da det i følge hovedet på stedet burde understreges at klasse B er optimalt...

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 12 April 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 April 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Argumentet med at klasse A bruges i alle analoge kredsløb bortset fra selve udgangstransistorene er slående.

Dagens sladder:

Dog har jeg hørt at Densen skulle have prøvet at ændre deres B-250 til klasse B med væsentlig mindre dårlig lyd til følge....næste skridt er ifølge min kilde en fuldstændig overgang til op-amps (der alle kører klasse A/B) for nye højder...

Deres marketingsmedarbejder, der fik indført deres 6W ægte klasse A tekster i produktbeskrivelserne  er ifølge kilder også blevet fyret, da det i følge hovedet på stedet burde understreges at klasse B er optimalt...

Hmm... er du sikker på at D'et i klasse D, ikke står for Densen ? 

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 12 April 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Klasse a bliver frygteligt varmt, vejer en masse og er kæmpestort - og det kan lyde rigtigt godt.

Gryphon Antileon 2x100W i ren klasse A er den bedste amp jeg har hørt (og haft) til dato.

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Klasse a bliver frygteligt varmt, vejer en masse og er kæmpestort - og det kan lyde rigtigt godt.

Gryphon Antileon 2x100W i ren klasse A er den bedste amp jeg har hørt (og haft) til dato.

yikes. 200W i klasse a. må have været dyr at tænde
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hvem sagde varmt

Her lidt billeder fra en hyggeaften med en duel mellem 2 af de stor klasse A forstærkere ..... Resultatet blev nærmest uafgjort men godt!

http://www.soundimage.dk/Friends/Johnny%20duel.htm

... og så lige for en ordens skyld. 2 x 60 Watt klasse A er RIGELIGT til højttalere med en følsomhed på ca. 101 dB

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Dagens sladder:

Er du sikker på det er den amp du tænker på?

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hvem sagde varmt

Her lidt billeder fra en hyggeaften med en duel mellem 2 af de stor klasse A forstærkere ..... Resultatet blev nærmest uafgjort men godt!

... og så lige for en ordens skyld. 2 x 60 Watt klasse A er RIGELIGT til højttalere med en følsomhed på ca. 101 dB

Nice link du der har smidt!

Jeg har lige et par enkelte kommentarer til jeres lytte sceance.
AM Møblet er magen til mit, og jeg har på egen krop kunnet konstatere, at det nok er tæt på at være det værste der findes. Gamle ølkasser fungerer bedre, eller f.eks. billige IKEA reoler fra halvfjerdserne. Jeg har skiftet mine hylder ud med spånplader i 16mm, men nogle siger, at det osse går med 19 og 22 mm.
Spiksene skal osse ud, prøv med små korkklodser eller lignende under hylderne.
Forstærkerne placeret på trægulvet kan nok heller ikke rigtigt give noget billede af deres performance. Stiller man dem på noget mere solidt, så vil man uværgerligt opleve en meget anderledes lyd fra dem.
Jeg tror også det rum vil vinde meget ved at få lidt mere gulvtæppe, direkte refleksioner fra gulv og loft er i særdeleshed ondsindede.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 April 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Ja kl. A rules, og søforklaringer med strøm forbrug er dyrt, er lidt i stil med at græsser er grønnere hos naboen, hvad gør det de "få" timer man har til at høre musik, skal det så ikke være i høj kvalitets HIFI?   

Gad vide hvad det koster mere i kl. A end kl. D?

2 x 100 w kl. A = 800 w i 2 timer pr. dag i gennemsnit = 0,8 x 2 x 365 = 584 kWh a 1,75 kr/kWh = 1022 kr pr. år

Kl. D 2 x 100 w = 200 w som ovennævnte (hvis de kan klare 100% virkningsgrad) og det er selvfølgelig sikkert at de ikke køre på fulde høvl med 100 w, men forbruger langt mindre ved almindelig lytte niveau, så lad os sige 100 w i 2 timer pr. dag i gennemsnit = 0,1 x 2 x 365 = 73 kWh a 1,75 kr/kWh = 128 kr pr. år

Du sparer altså ca. 900 kr. Ja dem kan du jo bruge til mere musik eller lignende, eller til at være sur over du ikke har kl. A, men er livet ikke for kort til det, nyd det. Sammenligner vi med rødvin vil de fleste af os jo heller drikke en Camensac til 100 kr (kan købes i Netto så det er billigt) end en 10 kr.'s vin fra nederste hylde, og jeg mener at kl. A er 100 kr's vin 

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 April 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Ja - jeg må sige, at jeg ikke lader mig imponere over den evige debat om, hvad der "bedst". Jeg føler, at det må være på sin plads at lade dem fra "klasse A" - lejren være glade for deres KL. "A" -forstærkere og dem fra kl. "B" - "A/B" - "D" osv være glade for deres.

Jeg må sige, at den svagt nedladende holdning til andet end kl. "A", som der til tider gives udtryk for  - for mig at se hører hjemme et helt andet sted. Det synes for mig at være en smule sammenligneligt med om biler med automatgear er bedre en med manuelt gear eller bla. bla. DE er anderledes, men hvad betyder "bedre" - og hvem skal bestemme, hvad der er mine kvalitetsparametre?

Jeg har hørt næsten alt (i hvert fald meget), hvad der kan krybe og gå gennem tiderne siden 1973 eller deromkring - har været rundt om blokken et par gange osv.  - og mange af D'Herrer her i forummet har vel også været rigeligt rundt. Den almindelige vedtagne opfattelse af, at et lydanlægs samlede lyd i meget høj grad udgøres af højttalernes beskaffenhed - lytterummets ditto - indspilningens kvalitet - tranducernes kvalitet synes til tider at forsvinde helt ud billedet - på trods af at alle, der blæser i trompeterne udemærket ved dette. Vi ved vel også alle, at der ER forskel på lyden fra sammenlignelige forstærkere - forforstærkere osv, men den forskel er for intet at regne i forhold til de øvrige parametre.  Den sidste forskel på klangen/egenskaberne fra forskellige forstærkere af forskellige arbejdsprincipper må i næsten enhver situation være diminutiv. Dette forudsat, at vi sammenligner kvalitetsforstærkere. Skulle vi så ikke lade den enkelte lytter af en given forstærker være dommer for, hvorvidt denne forstærker er god eller dårlig. Jeg har hørt fremragende gengivelser fra velkonstruerede kl. "A" forstærkere, men sandelig også fra velkonstruerede kl. "A/B" - og "B". 

Venligst (dog)

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 13 April 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

måske var min Antileon dyr at tænde - men den var endnu dyrere at købe - så det gik jeg ikke rigtig op i....  hvis man ikke har de par kr. 100  mere om måneden, så er hifi en dum hobby

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
janils skrev:

Hvem sagde varmt

AM Møblet er magen til mit, og jeg har på egen krop kunnet konstatere, at det nok er tæt på at være det værste der findes. Gamle ølkasser fungerer bedre, eller f.eks. billige IKEA reoler fra halvfjerdserne. Jeg har skiftet mine hylder ud med spånplader i 16mm, men nogle siger, at det osse går med 19 og 22 mm.
Forstærkerne placeret på trægulvet kan nok heller ikke rigtigt give noget billede af deres performance. Stiller man dem på noget mere solidt, så vil man uværgerligt opleve en meget anderledes lyd fra dem.
Jeg tror også det rum vil vinde meget ved at få lidt mere gulvtæppe, direkte refleksioner fra gulv og loft er i særdeleshed ondsindede.

Jeg har da på forhånd respekt for den lytteerfaring som Jan og hans kolleger på HIGHFidelity har opbygget over årene, men har da tænkt samme tanker som KvK. Med mindre det viste lytterum er akustikreguleret på en måde som ikke fremgår af billederne, kan man ikke undgå at bekymre sig om rummets egnethed til test af det viste elektronik og brugen af VA Mahler!

mvh

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 April 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:
Kurt von Kubik skrev:
janils skrev:

Hvem sagde varmt

Jeg har da på forhånd respekt for den lytteerfaring som Jan og hans kolleger på HIGHFidelity har opbygget over årene, men har da tænkt samme tanker som KvK. Med mindre det viste lytterum er akustikreguleret på en måde som ikke fremgår af billederne, kan man ikke undgå at bekymre sig om rummets egnethed til test af det viste elektronik og brugen af VA Mahler!

mvh

Hvis højttaleren ikke opfører sig ordenligt i et bredt udvalg af lytterum og med et tilsvarende bredt udvalg af forstærkere så er det højttaleren den er gal med. Dårlige undskyldninger og bortforklaringer hjælper ingen steder.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

@Bjørn

Det er jeg da i princippet enig i, og jeg er da overbevist om at seriøse højttalerfabrikanter har det i overvejelse, når de laver deres konstruktioner. Men derfor bør potentielle købere da ikke fralægge sig ansvaret, men selvfølgelig overveje og derefter afprøve om samspillet mellem den ønskede højttaler og det lytterum de har til rådighed fungerer. I det aktuelle tilfælde hos Johnny Sørensen ser lytterummet imho ikke ud til at være særlig befordrende for hverken elektronik eller højttaler. Men det ved deltagerne jo bedst og billeder kan snyde....

mvh

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 13 April 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Klasse A-drift har et stort dynamikområde; svage detaljer forbliver svage, men tydelige. (Svært at forklare; det skal bare opleves)

Klasse B kan også sagtens være med stort dynamikområde, og detaljeret. Men detaljerne trækkes op i niveau, så dynamikområdet (i musikken forståes) bliver indsnævret.

Det er noget med forholdet imellem eks.vis lyden af negl mod guitarstreng, kontra en bragende Marschall ovre i hjørnet. Det skal være i det rette forhold, og alligevel med hørbare lavniveaudetaljer. Klasse B overdriver lidt/noget/meget!

Klasse D? Er det ikke lidt firkantet på impulserne?

Nåh, bare min mening!

NB: 13 watt klasse A i en 87-90dB´s belastning på 22,5kvm er fint (70-20000hz +/- 1,5dB).

Er I uenige, så skriv da en udredning. Den printer jeg ud og smider ind af brevsprækken hos mine underboere, så skulle alt være 10-4 for en stund.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Skorpio skrev:

Dagens sladder:

Er du sikker på det er den amp du tænker på?

Ja, det er deres preamps....deres poweramps har de opgivet som klasse A for længe siden, de skreg om hjælp som torsk på land når tomgangsstømmen steg over 2mA , det lød meget bedre under (ingen skrig)

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Klasse A-drift har et stort dynamikområde; svage detaljer forbliver svage, men tydelige. (Svært at forklare; det skal bare opleves)

Klasse B kan også sagtens være med stort dynamikområde, og detaljeret. Men detaljerne trækkes op i niveau, så dynamikområdet (i musikken forståes) bliver indsnævret.

Det er noget med forholdet imellem eks.vis lyden af negl mod guitarstreng, kontra en bragende Marschall ovre i hjørnet. Det skal være i det rette forhold, og alligevel med hørbare lavniveaudetaljer. Klasse B overdriver lidt/noget/meget!

Klasse D? Er det ikke lidt firkantet på impulserne?

Nåh, bare min mening!

NB: 13 watt klasse A i en 87-90dB´s belastning på 22,5kvm er fint (70-20000hz +/- 1,5dB).

Er I uenige, så skriv da en udredning. Den printer jeg ud og smider ind af brevsprækken hos mine underboere, så skulle alt være 10-4 for en stund.

Holy Moly - he´s got it.

Jeg mener det du beskriver ligeså godt kunne være en god forstærker op mod en mindre god.
Ikke desto mind skal du påregne, at det meste af verden vil høre det samme som dig, men tillægge det den modsatte betydning.
Folk elsker 0 dynamik så meget, at de fleste gerne betaler halvandenhundrede for godt en halv time af det.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes