Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg af subwoofer. Den nye SVS? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

Det giver jeg dig ikke ret i.
SPL serien koster +10.000kr. og efter de kunder jeg har haft forbi som sjovt nok også har lyttet til SVS, er smutter derfra med en Velodyne i SPL serien. Små subs uden refleks porte spiller bare fastere bund, og fylder ikke så meget.

Jeg har hørt massere af højtalere og subs, hvor vellyd og ydelse ikke har haft det mindste med størrelsen at gøre.

Men det er rigtigt ud fra et økonomisk synspunkt er der mange der fortrækker SVS

Ikke at jeg siger at folk SKAL købe det ene eller det andet, det er de selv herre over, jeg beder bare folk om at være kritiske og bruge deres øre, og lave sammenligninger imellem mærkerne.
Ikke kun lytte til hvad vi siger, for det fortæller ikke noget om hvordan de bedst kan li det.

Vær kritisk du skal leve med det i mange år. LYT LYT

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

CSN Teknik skrev:
Hej Michael

SPL serien koster +10.000kr. og efter de kunder jeg har haft forbi som sjovt nok også har lyttet til SVS, er smutter derfra med en Velodyne i SPL serien. Små subs uden refleks porte spiller bare fastere bund, og fylder ikke så meget.

Jeg har hørt massere af højtalere og subs, hvor vellyd og ydelse ikke har haft det mindste med størrelsen at gøre.

Men det er rigtigt ud fra et økonomisk synspunkt er der mange der fortrækker SVS

Ikke at jeg siger at folk SKAL købe det ene eller det andet, det er de selv herre over, jeg beder bare folk om at være kritiske og bruge deres øre, og lave sammenligninger imellem mærkerne.
Ikke kun lytte til hvad vi siger, for det fortæller ikke noget om hvordan de bedst kan li det.

stod selv for et år siden med samme problemstilling svs eller velodyne.Lyttede på begge dele og da svs var mere upræcis end den B&W asw 700 jeg havde før købte jeg velodyne dd12 som jeg sansynligvis aldrig kommer af med igen.SVS var dog overlegen på alle andre punkter end præcision i forhold til asw 700,men springet fra asw 700 til dd12 er temelig stor.Syntes jeg har læst at rent fysik er et lukket kabinet mere præcis end et lukket+ dd har servo.

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

DD12 er sku også en sexy lille sub!

Min sub erfaring begrænser sig til 100000 læste tests og så en velodyne CHT-10 og så min nuværende PB12+ fra SVS. Jeg er stadig meget opsat på at lytte til en DD18 i mit eget lytterum. Dernæst kunne JL F113 subben også være spændende, men forhandles ikke i EU endnu?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

DD12 er sku også en sexy lille sub!

Min sub erfaring begrænser sig til 100000 læste tests og så en velodyne CHT-10 og så min nuværende PB12+ fra SVS. Jeg er stadig meget opsat på at lytte til en DD18 i mit eget lytterum. Dernæst kunne JL F113 subben også være spændende, men forhandles ikke i EU endnu?

Jeg har aldrig forstået at en 18" er så pokkers interessant, det kan blive vildere med hurtigheden fra en eller to 12".
Jeg ville vælge en 18" til prof PA brug, og en 15" til en kæmpe biograf, 10" og 12" til alm. stue og hjemmebio brug

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

http://www.audiopulse.com/know-how/subwoofer-driver-guide/my ths-about-subwoofers/

Står lidt om hurtig og langsom subs.

Som en også skrev: man bør være mere bekymret for en lille enhed man ber' flytte en masse luft end en stor enhed der skal flytte samme mængde - i den dur.

Nu skal jeg ikke afvise at en DD12 lyder "hurtigere" end en DD18, fordi jeg har ikke selv hørt dem op mod hinanden. Men mht hjemmebrug, så tror jeg bare ikke en DD12 kan levere nok db i og omkring 20 hz. Men ok jeg er basshead! ok ok, en idé 4 x 12 DD en i hvert hjørne! :)

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

http://www.audiopulse.com/know-how/subwoofer-driver-guide/my ths-about-subwoofers/

Som en også skrev: man bør være mere bekymret for en lille enhed man ber' flytte en masse luft end en stor enhed der skal flytte samme mængde - i den dur.

Nu skal jeg ikke afvise at en DD12 lyder "hurtigere" end en DD18, fordi jeg har ikke selv hørt dem op mod hinanden. Men mht hjemmebrug, så tror jeg bare ikke en DD12 kan levere nok db i og omkring 20 hz. Men ok jeg er basshead! ok ok, en idé 4 x 12 DD en i hvert hjørne! :)

ved en dd12 kan du ikke høre 20 hz ,du kan mærke det.Hvis du kun tænker på at spille højt skal du nok kigge efter en anden sub
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Til det kan jeg kun sige DU ER BINDEGAL

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

God bas er altså vanedannende

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Yup - man skal få dækket sine basalbehov!

Ser frem til når min PB13-Ultra ankommer, så jeg kan lytte til mine cd'er på en nye måde.. Har hørt, at der fx er masser af dyb bas i min favorit-CD; det bliver spændende, når jeg nu endelig kan komme under de 26-28Hz..

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

At der ikke er nogen sammenheng mellem elementets størrelse og det der opfattes som "hurtighed" er en myte der er busted om og om igen, jeg har til og med set en artikkel med "the calculations to prove it", ikke at jeg forstod de  Og at kundsskabsniveauet der ude på nettet er stort er hevet over en hver tvivl. Jeg fant netop en tråd hvor man har brugt en af forskningens grundprincipper, alle resultater skal være målbare og verifiserbare.

Først har en finlender målt en SMS-1, også har nogle englendere målt en anden SMS-1 og kommet frem til precis samme resultat om at den ruller af den dybeste bassen og klipper indgangssignalet, læs mere her om i vil

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=18235&a mp;prevloaded=1&rid=6027&SQ=1192393716&start=0

http://www.hometheatershack.com/forums/bfd-forum/6346-behrin ger-fbq2496-velodyne-sms-1-distortion.html

De har også fundet  ud at det samme gælder DD serien hvad klippingen angår, og Velodyne undersøger nu sagen. Men det er nesten rørende at se det kundskabs niveauet som man kan finde hos vanlige entusiaster

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Claus_DK skrev:

Yup - man skal få dækket sine basalbehov!

Ser frem til når min PB13-Ultra ankommer, så jeg kan lytte til mine cd'er på en nye måde.. Har hørt, at der fx er masser af dyb bas i min favorit-CD; det bliver spændende, når jeg nu endelig kan komme under de 26-28Hz..

Ja det bliver kanon, glæder mig til at høre dine indtryk, du må huske at fortælle om det.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

At der ikke er nogen sammenheng mellem elementets størrelse og det der opfattes som "hurtighed" er en myte der er busted om og om igen, jeg har til og med set en artikkel med "the calculations to prove it", ikke at jeg forstod de  Og at kundsskabsniveauet der ude på nettet er stort er hevet over en hver tvivl. Jeg fant netop en tråd hvor man har brugt en af forskningens grundprincipper, alle resultater skal være målbare og verifiserbare.

Først har en finlender målt en SMS-1, også har nogle englendere målt en anden SMS-1 og kommet frem til precis samme resultat om at den ruller af den dybeste bassen og klipper indgangssignalet, læs mere her om i vil

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=18235&a mp;a mp;prevloaded=1&rid=6027&SQ=1192393716&start=0

http://www.hometheatershack.com/forums/bfd-forum/6346-behrin ger-fbq2496-velodyne-sms-1-distortion.html

De har også fundet  ud at det samme gælder DD serien hvad klippingen angår, og Velodyne undersøger nu sagen. Men det er nesten rørende at se det kundskabs niveauet som man kan finde hos vanlige entusiaster

Wow ja har lige læst de tråde der, godtnok vildt hvis det passer. Men trods det han har fundet frem der, så tester alle DD subs jo stadigvæk godt.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Wow ja har lige læst de tråde der, godtnok vildt hvis det passer. Men trods det han har fundet frem der, så tester alle DD subs jo stadigvæk godt.

Jaeh, jeg fik også lige sved på panden der. Men det lader til at det, i hvert fald for DD serien, er et forholdsvist akademisk problem. Hvis man ikke skruer helt op for signalet fra receiveren, burde der ikke være problemer, så jeg fortsætter som hidtil

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Claus_DK skrev:

Jaeh, jeg fik også lige sved på panden der. Men det lader til at det, i hvert fald for DD serien, er et forholdsvist akademisk problem. Hvis man ikke skruer helt op for signalet fra receiveren, burde der ikke være problemer, så jeg fortsætter som hidtil

Det er riktigt nok, ingen grund til panik. Hvor højt man bør gå vil variere mellem forskellige receivere, men jeg så at -5 blev nevnt. DD og SMS-1 har uanset en fjernbetjening hvor man kan justere volumet, så i praksis burde det ikke være noget problem. Næste programvare opdatering vil vistnok også rætte problemet med den ulinære frekvensgangen i SMS-1

Personligt synes jeg nu mest at det bare er sjovt, at en del af det systemet hvis job det er at varetage et af Velodynes største marketing buzzwords, forvrængning, viser sig at være den største bidragsyderen til forvrængning  Dårlig hi-fi humor, I know

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Det er riktigt nok, ingen grund til panik.

Panik? Nei, heldigvis har jeg ingen produkter fra Velodyne..............

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Mmmh - ser frem til den nye SVS - skal blandt andet høre dette klip. Dog skal man vidstnok være forsigtig med enkelte frekvenser...

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du har Star Wars 2 filmen, så er åbningscenen med spaceship flybys altså også helt kanon til at teste med. Specielt sidste scene inden flyet lander.

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Mmmh - ser frem til den nye SVS - skal blandt andet høre dette klip. Dog skal man vidstnok være forsigtig med enkelte frekvenser...

Her er noe andre frekvenser som man bør være ekstra forsiktig med:

http://www.youtube.com/watch?v=u1LdY4jyMdA  

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

CSN Teknik skrev:
Hej Michael

Helt præcis hvilken del giver du mig ikke ret i?

CSN Teknik skrev:

SPL serien koster +10.000kr. og efter de kunder jeg har haft forbi som sjovt nok også har lyttet til SVS, er smutter derfra med en Velodyne i SPL serien.

Bare af ren nysgerrighed! Hvor mange kunder har du haft, der har lyttet til SVS og i stedet har valgt en SPL? Og hvor har de lyttet?
Man skal jo købe for at kunne lytte, og jeg har ikke indtryk af, at der er specielt mange der benytter sig af deres returret. Men jeg kan jo tage fejl

CSN Teknik skrev:

Små subs uden refleks porte spiller bare fastere bund, og fylder ikke så meget.

Det sidste har du i hvert tilfælde ret i

CSN Teknik skrev:

Nu synes jeg ikke vi skal blande almindelige højttalere ind i det, det er en helt anden diskussion
Nu glemmer du jo så en ret væsentlig del af det jeg skrev. For jeg skrev jo ikke at en sub skal være stor for at spille godt. Jeg skrev, at hvis du ville have dyb bas uden det skulle koste en formue, så var det svært at komme uden om de store kasser

CSN Teknik skrev:

Value for money - der er SVS helt klart et af de gode mærker (men ikke det eneste).
Det var jo præcis det jeg startede med at skrive. Det er meget muligt at en Velodyne DD18 er en rigtig god subwoofer, og muligvis bedre end alt hvad SVS har på programmet i dag, men selv hvis det er tilfældet, så siger det ikke særlig meget, da den koster mere end dobbelt så meget som den dyreste SVS.

CSN Teknik skrev:

Den del kan jeg kun være HELT enig i 

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes