Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Det værste af det værste vintage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 April 2007 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Jeg vover mig ud i det!

Garrard Zero 100.
Pangelværk er vist et passende jysk udtryk

Jeg kan desværre ikke finde billeder af Rank Arena´s hjørnehøjttaler med akustisk ventil.
Men den er afgjort en kandidat.

Og så er der dem her!
Cerwin Vega S1 og S2 (billedet burde forestille én af dem, i hvert tilfælde ligner det rimeligt det jeg husker)
De var begge fyldt op med en ballon indeholdende en gasart, der var flere gange tungere end luft. Idéen gik ud på at få dyb bas fra et mindre kabinet.
Gassen gik dog vist lidt af ballonen tror jeg.
De kunne afgjort bestille noget, men man havde altså en sivende ballon inde i speakeren.
Der kom kun 2 modeller - én med 12" bas og én med 15"

Også denne tonearm er nice!
Pluto hedder denog de lever skam endnu!

Disse her burde også kunne få de fleste til at droppe hifi!
I øvrigt producerede Sonab også en integreret forstærker, hvor volumenkontrollen ret og slet regulerede linietrinnets forsyningsspænding - godaw do

Og så lige dual concentric enhederne.
En misforståelse der rykker den dag i dag.
Modellen her på billedet er vist desværre ikke vintage.
Designet synes dog inspireret af centraleuropæiske idéer, jeg finder ligheden slående - hvad synes du?

Kuckucksuhr

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 April 2007 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Jeg er så heldig at kunne låne et sæt af dem her http://cgi.ebay.com/GRUNDIG-GDM121-SENNHEISER-MD-21-MD21-OMN I-DYNAMIC-MIC_W0QQitemZ250105568183QQihZ015QQcategoryZ64449Q QcmdZViewItem

Til optagelse af levende musik, også velegnet som støtte til klaver eller flygel. En fremragende mikrofon, og så slipper man for den forp***** phantomforsyning

Jamen så da jubiiii!
Sennheisser MD21 hedder den osse, jeg sidder med sådan et sæt i hånden inkl. original "næsten" læder tasken.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 April 2007 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

God detalje med skråt stillede rør - er det set andre steder?

Hvor god er lyden på sådan en

Min Braun csv-13 m. el84 rør har skråtstillede rør helt på samme måde:

Den får ikke altid god omtale, men er tit hypet op i pris på ebay.de. Jeg er glad for min bl.a. fordi det er min første rørforstærker. Jeg købte den på loppemarked i Silkeborg for 40 kr. uden at vide, hvad det var, og blev lidt overrasket da jeg gik hjem og googlede den og så at det var en el84 rørforstærker.

Peter

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 April 2007 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Jeg vover mig ud i det!

Garrard Zero 100.

Designet synes dog inspireret af centraleuropæiske idéer, jeg finder ligheden slående - hvad synes du?

Nu skal man jo tale nænsomt til en mand med to advarsler

Garrad zero 100 - hvis den var blevet lavet af nogle super materiale var ideen fed - med den selv-vinklende arm - men da den blev lavet af oget bras er det vel fair at kritiserer den.

MEN for s... da! af vintage højtalere får du sku da ikke mange højtalere der lyder bedre en Tannopys Dual Concentrics der både formår at være detaljerede og musikalske

Derudover finder man da ikke mange kabinetter der udstråler så meget god "herreværrelse" stil - singlemalt - dunhill 965 - gode bøger i reolen etc. som netop dem fra Tannoy - men klart er de nye ikke så flotte som GRF og Royal Westminister m.fl.

De andre sager på din liste kan man vist godt være enig i med og uden varmluftsbalon er der ikke meget god lyd ved Cerwin Vega

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 April 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

I øvrigt producerede Sonab også en integreret forstærker, hvor volumenkontrollen ret og slet regulerede linietrinnets forsyningsspænding - godaw do

Kan du uddybe den påstand ?

uden at du afsløre at du manipulere (endnu en gang) med virkeligheden

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 April 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:

Jeg er så heldig at kunne låne et sæt af dem her http://cgi.ebay.com/GRUNDIG-GDM121-SENNHEISER-MD-21-MD21-OMN I-DYNAMIC-MIC_W0QQitemZ250105568183QQihZ015QQcategoryZ64449Q QcmdZViewItem

Til optagelse af levende musik, også velegnet som støtte til klaver eller flygel. En fremragende mikrofon, og så slipper man for den forp***** phantomforsyning

Jamen så da jubiiii!
Sennheisser MD21 hedder den osse, jeg sidder med sådan et sæt i hånden inkl. original "næsten" læder tasken.

Du må hellere sende dem til undertegnede så de kan komme på seriøst arbejde - Nagra'en venter

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Jeg vover mig ud i det!

Garrard Zero 100.

Nu skal man jo tale nænsomt til en mand med to advarsler

Garrad zero 100 - hvis den var blevet lavet af nogle super materiale var ideen fed - med den selv-vinklende arm - men da den blev lavet af oget bras er det vel fair at kritiserer den.

MEN for s... da! af vintage højtalere får du sku da ikke mange højtalere der lyder bedre en Tannopys Dual Concentrics der både formår at være detaljerede og musikalske

Derudover finder man da ikke mange kabinetter der udstråler så meget god "herreværrelse" stil - singlemalt - dunhill 965 - gode bøger i reolen etc. som netop dem fra Tannoy - men klart er de nye ikke så flotte som GRF og Royal Westminister m.fl.

De andre sager på din liste kan man vist godt være enig i med og uden varmluftsbalon er der ikke meget god lyd ved Cerwin Vega

SP 25, den er fæl. Hvis Era'en er pladespillernes 2CV så er Gerrard'en pladespillernes Austin Allegro

For en gangs skyld så har den samspilsramte totaktsdomptør ret, Tannoy enheden er en umulig konstruktion, og her tænker jeg ikke på det dårlige håndværk der her præget mærket i lange perioder, men selve princippet. Diskanthornets placering umuliggør fasemæssig sammenfald mellem de 2 "enheder"

Nu er dine horn jo bygget til Corals Beta10 fuldtone, jeg har fundet artiklerne så du skal nok få en kopi, men der er jo andre muligheder da du jo, så vidt jeg kan se, kan skifte den ekstra forplade.

Goodmans lavede en række fine fuldtoneenhder i både 8" 10" 12" og 15" og de er så langt at foretrække frem for Tannoytyperne

Ellers kan Monacor i Farum levere denne kopi Monacor Carpower SP-30PATC 10.4240til 593,- + moms pr. styk (2006 priser) Data kan ses her http://www.monacor.com/de/produktseite_monacor.php?artid=380 4&spr=DE&typ=u

Den stabiliserede inderkegle er en gammel Goodmansspecialitet

Her er der nogle link til bl.a. Goodmans enheder http://www.melhuish.org/audio/drivers.html

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg står nok ikke til at rokke hvad angår mine Tannoy - jeg har haft beta enheder i mine horn ligesom jeg har haft flat enheder fra Coral - jeg holder af begge dele men de når ikke min 12" Tannoys til sokkeholderne - jeg aner ikke om mine Tannoy har faseproblemer - men havde de det ville de vel næppe lyde godt. Når det er sagt er jeg klar over alle de produktionsmæssige "downs" der har være for Tannoy - det er vist et engelsk fænomen da stort set alle engelske bilmærker såvel som hifimærker har været samme tur igennem med svigtende produktionskvalitet i store perioder. Men jeg er altså den lykkelige ejer af et par Tannoy DC der leverer varen - og jeg kender til et par andre i vort lilleland som har tilsvarende gode oplevelser.

Det er rigtigt at jeg ikke har haft mine Tannoys i direkte sammenligning med nutidens high end højtalere men jeg har efterhånden haft en del vintage godter igennem heroppe: alt fra JBL - F3 - AR - GOODMANs -B&O - Coral  - Gamma - Revox - Pioneer - bla.bla . og der vinder Tannoy med mange længder.

For mig er det ikke vigtigt om en højtaler er 100 % allround hifi selvom dette er idealet - kan den spille John Coltran, Ben Webster, Gerry Mulligan og Miles Davis så man henrykkes og ikke et øje er tørt så har den fundet plads i mit audio-vintage-hjerte og har den der ud over overskud og dynamik til at jeg kan fyre Ludvig Van og Tjaikovski af så rapsmarken uden for de åbne vinduer afblomster med lydens hast er smilet svært at pille af min bette knold.

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

KvK ..., Hvad med den Sonab fra 70'erne ? .. vi venter stadig i spænding (DC) på svar mht. din påstand

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 April 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:
KvK ..., Hvad med den Sonab fra 70'erne ? .. vi venter stadig i spænding (DC) på svar mht. din påstand

Jeg kan faktisk ikke engang finde et billede af den.

Så vidt jeg husker, så var den forsynet med nogle dreje knappar a´la et komfur.
De lavede vist på det tidspunkt 2 forskellige integrerede eller måske var den ene en reciever. Jeg husker det ikke bestemt mere.
Men min gode efter skoletidsarbejdsgiver (radiomekaniker) kiggede konstruktionen efter og viste mig det på et diagram.

Tiden var omkring 1974 stykker.
Apparaterne var sorte og sikkert ikke fremstillet hos Sonab, men gud ved hvor.
Den ene lignede noget OEM halløj, den anden så ægte svensk ud, og dte er den jeg taler om.
Konfurfidusen altså.
Hvis nogen kan hjælpe ville det da være skægt.

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 April 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Det var godt nok nogle grove og useriøse udtalelser der pludselig kom på Tannoy. At bringe dem på banen i en debat der hedder Det værste af det værste vintage er da helt hen i hegnet. De gamle dual concentric enhederne var da noget af de ypperste der blev lavet dengang. Især de gamle gold enheder. Og de holder stadig 100% den dag i dag. Der findes ikke mange enheder der lyder bedre sammen med rør end dem.

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Kvk ... jeg skal komme dig til hjælp

Det som Sonab forsøgte at gøre sig med var en forforstærker med et VCA(G) trin (Voltage Controlled Amplifier (Gain)) i teorien en ganske god ide og på daværende tidspunkt ville det være noget nær "state of the art" hvis det også var lykkedes dem at fremstille en løsning som tillige var vellydende ..., men Sonab's elektronik har desværre ALTID gjort sig bedst på papir og pga. den manglende konsekvens i den praktiske udførelsen aldrig burde ha' nået længere end til papiret  

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:
Det var godt nok nogle grove og useriøse udtalelser der pludselig kom på Tannoy. At bringe dem på banen i en debat der hedder Det værste af det værste vintage er da helt hen i hegnet. De gamle dual concentric enhederne var da noget af de ypperste der blev lavet dengang. Især de gamle gold enheder. Og de holder stadig 100% den dag i dag. Der findes ikke mange enheder der lyder bedre sammen med rør end dem.

100 % enig - men han har vel både fræset og boret øregangen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

Jeg er faktisk lidt bekymret for r-l-b's Tannoymani, det er ikke særlig sundt for hverken sjæl eller legeme, på den anden side så skjuler de mange ubehageligheder der hidrører fra resten af kæden.

Selve princippet med et vibrerende diskanthorn der samtidigt er akustisk fejlplaceret er håbløst og de lyder da også ganske forfærdeligt. Man kan selvfølgelig bruge basenheden som det den er, en basenhed, men så er der andre mere tiltrækkende muligheder.

Selve ideen med coaksialt placerede enheder her da god, i teorien er den fremragende, men så skal enhedernes akustiske center sør'me være placeret "oven i hinanden" og det er de absolut ikke på Tannoyenhederne

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt T-145 med 10" "DC" enheder..., klassisk og anden akustisk musik var en fryd at høre på dem ..., multi-track optagelser faldt til jorden mere end bare ofte fordi at den høje lydkvalitet fra højttalerne afslørede alt det som man ikke ønsker at høre

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
The Dude skrev:

De lavede vist på det tidspunkt 2 forskellige integrerede eller måske var den ene en reciever. Jeg husker det ikke bestemt mere.
Men min gode efter skoletidsarbejdsgiver (radiomekaniker) kiggede konstruktionen efter og viste mig det på et diagram.

Den ene lignede noget OEM halløj, den anden så ægte svensk ud, og dte er den jeg taler om.
Konfurfidusen altså.

Det er sikkert den her du tænker på (øverst)

SONAB Reciever 4000 & 3000

Sonab Recieverne hed R7000, R4000 og R3000. En forstærker P4000 plus en Kassettespiller ved navn C500 (testet i HF) plus en nydelig pladespiller ved navn 85S. Der blev brugt nogle specialdesignede tonekontroller af Carlssonsk tilsnit, det var jo han der konstruerede Sonab højttalerne så det skulle jo passe sammen.

Jeg vender frygteligt tilbage med mere (hvis jeg kan finde det)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Kurt von Kubik skrev:
The Dude skrev:

Konfurfidusen altså.

Sonab Recieverne hed R7000, R4000 og R3000. En forstærker P4000 plus en Kassettespiller ved navn C500 (testet i HF) plus en nydelig pladespiller ved navn 85S. Der blev brugt nogle specialdesignede tonekontroller af Carlssonsk tilsnit, det var jo han der konstruerede Sonab højttalerne så det skulle jo passe sammen.

Sonab R4000

Sonab 85S

Hele baduljen, på svenska

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
bjørn skrev:

Kurt von Kubik skrev:
The Dude skrev:

Konfurfidusen altså.

SONAB Reciever 4000 & 3000

SONAB R7000

Billederne er herfra http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_cat.php?cat_id=102

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Ahania skrev:

100 % enig - men han har vel både fræset og boret øregangen

Når nu vi er igang med analogierne så må Tannoy være højttalerens svar på Hilman Imp

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Ahania skrev:

Jeg er faktisk lidt bekymret for r-l-b's Tannoymani, det er ikke særlig sundt for hverken sjæl eller legeme, på den anden side så skjuler de mange ubehageligheder der hidrører fra resten af kæden.

Selve princippet med et vibrerende diskanthorn der samtidigt er akustisk fejlplaceret er håbløst og de lyder da også ganske forfærdeligt. Man kan selvfølgelig bruge basenheden som det den er, en basenhed, men så er der andre mere tiltrækkende muligheder.

Selve ideen med coaksialt placerede enheder her da god, i teorien er den fremragende, men så skal enhedernes akustiske center sør'me være placeret "oven i hinanden" og det er de absolut ikke på Tannoyenhederne

Du behøver ikke at være bekymret for mig Bjørn - jeg har det fint og harmoniskt - og jeg tror da at der var en grund til at der stod Tannoys i mange pladestudier dengang Tannoy var på toppen - Jeg har ikke hørt Tannoy anno 2007 - men ligesom Tannoy har tilhængere og det modsatte er det jo også tilfældet med Hornhøjtalere og jeg har formastet mig til at have  begge dele på en gang.
Tilmed driver jeg  dem med quad broadcast monoblokke med transformatorer i udgangen forspændt en luxman intergreret brugt som forforstærker og en 50 år gammel pladespiller så jeg har nok overtrådt hvad der nu kan overtrædes for at lukke mig ud af det fine hifi-selskab - men fortvivl ikke Bjørn - jeg har det godt og det har mine øre også Desuden elimineres faseforskydningen jo af at kablet fra delefiltret til diskantenhed er kølet ned til minus 260 grader - den slags cowboytricks er der jo plads til i et duelundhorn

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes