Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Det værste af det værste vintage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 April 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

r-l-b skrev:
Ahania skrev:
Det var godt nok nogle grove og useriøse udtalelser der pludselig kom på Tannoy. At bringe dem på banen i en debat der hedder Det værste af det værste vintage er da helt hen i hegnet. De gamle dual concentric enhederne var da noget af de ypperste der blev lavet dengang. Især de gamle gold enheder. Og de holder stadig 100% den dag i dag. Der findes ikke mange enheder der lyder bedre sammen med rør end dem.

100 % enig - men han har vel både fræset og boret øregangen

Når nu vi er igang med analogierne så må Tannoy være højttalerens svar på Hilman Imp

Skal du ikke snart ud og køre karrusel på din Nagra eller noget andet fornuftigt - Nu er der vel knap 2 andre på dette fora der ved hvad en Hilman Imperal er  så pyt

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 April 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

En, to, mange

Imp'en kan ses "plane" rundt i svingne her til sommer

http://www.chgp.dk/ 

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 April 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
bjørn skrev:

Ahania skrev:
Det var godt nok nogle grove og useriøse udtalelser der pludselig kom på Tannoy. At bringe dem på banen i en debat der hedder Det værste af det værste vintage er da helt hen i hegnet. De gamle dual concentric enhederne var da noget af de ypperste der blev lavet dengang. Især de gamle gold enheder. Og de holder stadig 100% den dag i dag. Der findes ikke mange enheder der lyder bedre sammen med rør end dem.

Jeg er faktisk lidt bekymret for r-l-b's Tannoymani, det er ikke særlig sundt for hverken sjæl eller legeme, på den anden side så skjuler de mange ubehageligheder der hidrører fra resten af kæden.

Selve princippet med et vibrerende diskanthorn der samtidigt er akustisk fejlplaceret er håbløst og de lyder da også ganske forfærdeligt. Man kan selvfølgelig bruge basenheden som det den er, en basenhed, men så er der andre mere tiltrækkende muligheder.

Selve ideen med coaksialt placerede enheder her da god, i teorien er den fremragende, men så skal enhedernes akustiske center sør'me være placeret "oven i hinanden" og det er de absolut ikke på Tannoyenhederne

Du behøver ikke at være bekymret for mig Bjørn - jeg har det fint og harmoniskt - og jeg tror da at der var en grund til at der stod Tannoys i mange pladestudier dengang Tannoy var på toppen - Jeg har ikke hørt Tannoy anno 2007 - men ligesom Tannoy har tilhængere og det modsatte er det jo også tilfældet med Hornhøjtalere og jeg har formastet mig til at have  begge dele på en gang.
Tilmed driver jeg  dem med quad broadcast monoblokke med transformatorer i udgangen forspændt en luxman intergreret brugt som forforstærker og en 50 år gammel pladespiller så jeg har nok overtrådt hvad der nu kan overtrædes for at lukke mig ud af det fine hifi-selskab - men fortvivl ikke Bjørn - jeg har det godt og det har mine øre også Desuden elimineres faseforskydningen jo af at kablet fra delefiltret til diskantenhed er kølet ned til minus 260 grader - den slags cowboytricks er der jo plads til i et duelundhorn

Den slags cowboytiks lader sig kun gøre digitalt, og det er nok ikke noget for dig

Nu ikke så vissen, Tannoy og Lowhter bør indsamles og sendes som raritetshjælp til Japanerne, mod betaling forstås

Du har fuldstændig misforstået den med "det fine hifi-selskab" det er jeg ikke medlem af, tvært imod

Men du kan stadig få et kursus i udskiftning af frontophæng hvis det skulle blive aktuelt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
bjørn skrev:

Kurt von Kubik skrev:
The Dude skrev:
KvK ..., Hvad med den Sonab fra 70'erne ? .. vi venter stadig i spænding (DC) på svar mht. din påstand

Jeg kan faktisk ikke engang finde et billede af den.

Så vidt jeg husker, så var den forsynet med nogle dreje knappar a´la et komfur.
De lavede vist på det tidspunkt 2 forskellige integrerede eller måske var den ene en reciever. Jeg husker det ikke bestemt mere.
Men min gode efter skoletidsarbejdsgiver (radiomekaniker) kiggede konstruktionen efter og viste mig det på et diagram.

Tiden var omkring 1974 stykker.
Apparaterne var sorte og sikkert ikke fremstillet hos Sonab, men gud ved hvor.
Den ene lignede noget OEM halløj, den anden så ægte svensk ud, og dte er den jeg taler om.
Konfurfidusen altså.
Hvis nogen kan hjælpe ville det da være skægt.

Det er sikkert den her du tænker på (øverst)

Sonab Recieverne hed R7000, R4000 og R3000. En forstærker P4000 plus en Kassettespiller ved navn C500 (testet i HF) plus en nydelig pladespiller ved navn 85S. Der blev brugt nogle specialdesignede tonekontroller af Carlssonsk tilsnit, det var jo han der konstruerede Sonab højttalerne så det skulle jo passe sammen.

Jeg vender frygteligt tilbage med mere (hvis jeg kan finde det)

Sonab R4000

Sonab 85S

Hele baduljen, på svenska

Jamen det er lige præcist den.
Og casettefidusen, grammoen og det hele.
Det er 70ér snask der vil noget
Jeg mener ikke at grammofonen er en ægte Sonab, er der nogen der husker hvem der lavede den for dem?
Casettemaskinen må også være helt eller delvist japansk.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 April 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

En, to, mange

Imp'en kan ses "plane" rundt i svingne her til sommer

http://www.chgp.dk/ 

Rigtige mænd har udfordret skæbnen i Hilman Imp, NSU 1000 og Renault'er med røvskubbermaskiner

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
[

SP 25, den er fæl. Hvis Era'en er pladespillernes 2CV så er Gerrard'en pladespillernes Austin Allegro

For en gangs skyld så har den samspilsramte totaktsdomptør ret, Tannoy enheden er en umulig konstruktion, og her tænker jeg ikke på det dårlige håndværk der her præget mærket i lange perioder, men selve princippet. Diskanthornets placering umuliggør fasemæssig sammenfald mellem de 2 "enheder"

ha haaaaa!
Sådan en Garard fidus havde jeg engang.
Mage til skrammel har jeg aldrig set.
Den er kun flankeret af zero 100, som er nøjagtigt ligeså elendigt lavet.
Allegro vil jeg ikke engang kalde den - Austin Maxi er nok nærmere den rette betegnelse.
Det kan umuligt blive ringere, idet noget der er værre ikke vil kune transporteres uden at gå i udu.
I øvrigt mener jeg ikke den kan spille med støvlåget på, hvilket i øvrigt heller ikke er hængslet.

Mht. Tannoy enhederne er jeg egentlig enig og uenig.
Om de så sad pinligt nøjagtigt i samme akustiske centrum, så er idéen med at få en 2" diskant til at nå op i nærheden af høregrænsen og nå ned til en 15" bas dødfødt.
Ingen ved sine halvfulde 5 ville gå efter at løse den opgave - det er helt absurd.
Så man en højttaler, hvor disse 2 enheder sad separat, så man kunne se hvad det var, så ville de fleste nok tænke - hvor er lige den der mangler.
At man så engang for længe siden kunne lave dem, så de ikke gik i stykker, var vel egentlig bare skyld i at det trækker ud med at få aflivet et så umuligt forehavende. 
Dernæst er hornladning noget crap.
Hornladning med et - ved nogen frekvenser - vibrerende horn er bare noget vibrerende crap.
Jeg har lyttet til diverse Tannoy misfostre gennem tiderne, og det er i mine ører en kakofoni af opbrydninger og som regel også dårlig afstemning.
De allerseneste jeg hørte var nogen med en diskantfidus ovenpå, de var om noget endnu værre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

EDIT dette er ikke skrevet af r-l-b men af en der ikke kan lide biler :

Kom nu ind i kampen gutter - det er ikke noget bilforum det her.

Dette indlæg er rettet og et mere om biler er slettet!

Administrator

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 20 April 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Kom nu ind i kampen gutter - det er ikke noget bilforum det her.

Dette indlæg er rettet og et mere om biler er slettet!

Administrator

Hva' pokker r-l-b, er du nu blevet administrator??? Så bliver negativ omtale af Tannoy vel også slettet i en tråd der hedder: "Det værste af det værste vintage"
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har sku ikke slettet noget - jeg er bange for at jeg havde postet et par billeder af en rover og en austin - som jeg godt kan lide og som jeg ikke havde noget i mod ham knallertkøreren havde sammenlignet tannoy med - administrator mig - no way

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hold da op!

hvor er der mange folk i dette forum som efter min ydmyge mening, er nogle rene i******!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

Hold da op!

hvor er der mange folk i dette forum som efter min ydmyge mening, er nogle rene i******!

Jeg ved ikke hvem du har et horn i siden på men kan du ikke tage det et andet sted hen - inkl den eller de du er vred på

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 April 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er smidt ud af mit musikrum i aften af 5 præ-teenagere, der holder videoaften.

Må således sidde i stuen (med fruen) og høre Bob Dylan (biograph, for første gang) på min 1968 Fisher ss receiver, en 1985 Toshiba cd-afspiller og et par Wharfedale Linton 3 (4-vejs?) højttalere.

Det fine grej og det overraskede gode Dylan CD-set (samt fruen med sin bog) gør mig usædvanlig tålmodig og godmodig i aften og får mig til at skrive dette: "lad nu være at skændes om Tannoy dual cone er gode eller ej (det er de nok, for nogen, måske ikke for andre). Vi er alle enøjede nørder, men dog den fælles kærlighed til vintage-grejet forene os hen over forskellighederne. Netop vintage synsvinklen skulle give os en vis portion selvironi og en del humoristisk distance - set udefra er vi jo alle en bunke lallende idioter! Det kan vi lige så godt vænne os til."

Peter

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Tak Peter for ordene :-)

Det var slet ikke meningen med denne tråd - den skulle have været sjov med mærkelige skodprodukter vi kunne grine af og ikke et sted hvor man bevidst eller ubevidst udstiller andres grej

Jeg synes personligt at det ville være sjovt hvis vi netop i Vintage forum kunne holde en ordentlig tone

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Og jeg er en "lallende idiot" fordi at jeg  er såvel mere kritisk med de ting som jeg kender til, og samtidigt taler mindre om ting som jeg ikke har førstehånds erfaring med..., end eks. R-L-B ?

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 April 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

Og jeg er en "lallende idiot" fordi at jeg  er såvel mere kritisk med de ting som jeg kender til, og samtidigt taler mindre om ting som jeg ikke har førstehånds erfaring med..., end eks. R-L-B ?

Sikke nogen fantastisk positive indlæg du kan komme med.  Det er da virkelig noget der styrker debatten......  Kan du ikke oploade nogle billeder af det du syntes er noget gammel l**t. Istedet for at brokke dig, og begynde på person hetz......

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Ok ...tilbage til tråden, et mærke skulle kunne gøre det.... DUX aka. Philips (low cost)

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Eller hvad med Radionette ...uark!!!

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 April 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

"lallende idiot", det var nu bl.a. mig selv jeg tænkte på.

Jeg giver i øvrigt op her. Over and out.

Peter

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hvad er det værste vintage i har støt på - gerne inden for fx flere mærker og typer og gerne med billeder og forklaring på hvad der gjorde produktet så dårligt

Det var indledning til denne tråd!

Hvorfor du "the Dude" skal gøre det personligt og hævde at jeg udtaler mig om noget jeg ikke har førstehånds kendskab til ved jeg ikke  - eller hvorfor du skal udråbe os til idioter

Det var som sagt meningen at det skulle være en hyggelig og sjov tråd hvor vi kunne vise div. plastik rædsler frem fra 60erne og 70erne så at folk også kan se at vi ikke kun er til gammlet grej bare fordi det er gammelt.

men tillykke - du har opnået at gøre det til noget alt andet end sjov - hyg dig nu endelig - jeg står også af her

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Det kan du have ret i R-L-B at det skal være hyggeligt, men jeg har (desværre) en tendens til at huske lidt for godt hvad der overvejende er for en type af indlæg som folk kreere, det vil sige at jeg hermed gør mig skyldig i at forfølge din negative eller nedladne holdninger ved at sætte hårdt mod hårdt...beklager at jeg er så naiv at jeg faldt for den generelle fælde/strategi som jeg føler at såvel du som KvK finder godt at bidrage med i dette forum...., der er så meget "spam" i jer to tilsammen at det rent ud sagt ikke er værd at være med i dette forum.

Admin ...giv mig et passende "kort" eks. et rødt et for at være "kriminel" ved at fortage "vold" mod "sagesløse" personer   

Ps. Radionette og Dux tag da "skraldet" som det værste "hø" der er fremstillet og solgt på det danske marked 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes