Forfatter |
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
... Hvis du har AL di Meolas elegant gypsy plade fra slut halvfjerdserne (hvis du ikke har den, skaf den!) så prøve at høre den først på den OM 30 og bagefter på en MC - det er altså som om han pludeseligt har fået dobbelt så mange strenge på guitaren... |
|
|
Det lyder som en plade, der er værd at holde øje med! Måske nogen vil bytte den bort for en stak Steely Dan plader?  Eller James Last bunken, som er her endnu! Peter __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
... Hvis du har AL di Meolas elegant gypsy plade fra slut halvfjerdserne (hvis du ikke har den, skaf den!) så prøve at høre den først på den OM 30 og bagefter på en MC - det er altså som om han pludeseligt har fået dobbelt så mange strenge på guitaren... |
|
|
Det lyder som en plade, der er værd at holde øje med! Måske nogen vil bytte den bort for en stak Steely Dan plader?
Eller James Last bunken, som er her endnu!
Peter
|
|
|
Du sælger da ikke de testplader der hører til højttalerne ?
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Du sælger da ikke de testplader der hører til højttalerne ? |
|
|
Bjørn, når du er fræk må jeg ty til kilderne: "Spiller mest jazzpræget musik" er en mellemrubrik i artiklen i hifidlity om Jürgensens højttalere. I det eftefølgende afsnit hedder det: "Jürgensens foretrukne programkilder er båndoptageren og Tysk Fm stereoradio. Revox'en arbejder ca. 2 timer om dagen, enten med et af de mange indspillede bånd mede jazz-musik hentet fra radio og lånte plader [...] med FM mener Jürgensen kun Tysk FM -pladeafspilningen på DR er simpelthen for dårlig og direkte udsendelser med hans yndlingsmusik er for sjældne". Kunne det tænkes at det er det med de tyske FM-stationer, der er blevet til James Last i dit hoved? Eller har du en præcis kildeangivelse? Hearsay er også ok, hvis du kan henvise til troværdige 'tradenter'. Peter __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
krenzler skrev:
Hvad kan man få af CD'er med test-toner som det du beskriver? Det lyder lidt praktisk (når man nu ikke har måleudstyr).
Mvh.
|
|
|
Det kan man sikkert godt, men jeg brugte et (gratis) tonegenerator-program fra nettet - jeg har ikke navnet her - og sendte signalet til forstærkeren via min bærbare computer.
NB hvis ikke man bruger en bærbar, skal man have særlig sikret mini-jack-til-phonestik-ledning ellers er der angivelig en fare for at computerens 220 V (eller noget af voltene) ender i forstærkerens indgang.
Generatoren kan også bruges til at påtrykke en højttalere en lavfrekvens, når man sætter nye skumkanter på.
Peter |
|
|
Al Bundy skrev:
Hej Krenzler,
Stereophile i US har nogle glimrende TestCD'er, som bl.a. indenholder disse toner. De koster ikke ret meget.
En endnu billigere løsning er at downloade disse fra Svanå i Sverige.
http://www.diffusor.com/Toner/forsta.htm
og så smide dem ned på en CD.
Med disse og et simpelt SPL meter kan du lave nogle ret ok kurver over dit anlægs frekvensrespons i rummet.
Bundy |
|
|
Jeg takker mange gange!  (godt nok lidt sent ude...  ). Jeg vil starte med de "svenske toner" - det er til at gå til.
Mvh.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
de "svenske toner" på 30 og 35 hz giver mig trykken for brøstet og gør mig helt utilpas  Mine tonnoy-enheder har vel en egenresonans om kring de 40-45 hz og der lyder signale meget kraftfuldt 25 hz lyder ikke af meget ?? Kna man brænde en højtaler af med de dybe toner ?? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
bjørn skrev:
Du sælger da ikke de testplader der hører til højttalerne ?
|
|
|
Bjørn, når du er fræk må jeg ty til kilderne: "Spiller mest jazzpræget musik" er en mellemrubrik i artiklen i hifidlity om Jürgensens højttalere. I det eftefølgende afsnit hedder det: "Jürgensens foretrukne programkilder er båndoptageren og Tysk Fm stereoradio. Revox'en arbejder ca. 2 timer om dagen, enten med et af de mange indspillede bånd mede jazz-musik hentet fra radio og lånte plader [...] med FM mener Jürgensen kun Tysk FM -pladeafspilningen på DR er simpelthen for dårlig og direkte udsendelser med hans yndlingsmusik er for sjældne".
Kunne det tænkes at det er det med de tyske FM-stationer, der er blevet til James Last i dit hoved? Eller har du en præcis kildeangivelse? Hearsay er også ok, hvis du kan henvise til troværdige 'tradenter'.
Peter
|
|
|
Jeg har været en del af selvbyggermiljøet siden begyndelsen af 70'erne så jeg kan rigtig mange historier fra dengang folk var knapt så nærtagne som nu til dags, men den er da harmløs, ellers var den da blevet sorteret fra.
Om jeg har en kilde ? ja da
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Jeg har været en del af selvbyggermiljøet siden begyndelsen af 70'erne så jeg kan rigtig mange historier fra dengang folk var knapt så nærtagne som nu til dags, men den er da harmløs, ellers var den da blevet sorteret fra.
Om jeg har en kilde ? ja da |
|
|
Så er du jo selv kilden, det er fint sådan.  Meget er jeg blev kaldt, men vist aldrig nærtagen, så mon ikke det det er exit James Last her? Og så ser jeg frem til andre, spændende, relevante kommentarer til og gode historier om Jealvox højttalerne. Er der f.eks. nogen, der har hørt et par Klipsch Belle, som vist skulle være en slags inspirationskilde til Jealvoxerne? Hvordan lyder de i sammenligning, og har de de samme horn-problemer, som nogen si'r Jealvoxeerne har. Jürgensen havde læst Klipschs bog om højttalerteori, men det er jo ikke det samme som at kunne konstruere og bygge højttalere selv. Peter __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
de "svenske toner" på 30 og 35 hz giver mig trykken for brøstet og gør mig helt utilpas 
Mine tonnoy-enheder har vel en egenresonans om kring de 40-45 hz og der lyder signale meget kraftfuldt
25 hz lyder ikke af meget ??
Kna man brænde en højtaler af med de dybe toner ??
|
|
|
Du må nok se i øjnene at du har en mistilpasning med de aktuelle Tannoy enheder i dine Duelundhorn. De oprindelige artikler om tilpasning af enheder til cement- henholdsvis egoisthornet vil sikker kunne give dig nogle ideer til hvad du kan gøre.
Ja, men det kræver typisk mere end normal musikgengivelse
|
Til top |
|
|
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at have rigtig glæde af disse test-toner skal man have en spl-meter, så man kan måle lydtrykket ved de forskellige frekvenser.
Man kan dog sagtens lytte sig til en del. Jeg har selv et par rumbetingede løft i frekvenskurven omkring 40hz og 80hz.
Men uanset hvad vil jeg sige, at der er grænser for hvor behageligt 30hz lyder ... også selvom niveauet er korrekt. Mine speakers ruller af i mit rum lige omkring de 30hz - og siger ikke meget nede ved 20hz.
Bundy
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
bjørn skrev:
Om jeg har en kilde ? ja da
|
|
|
Så er du jo selv kilden, det er fint sådan.
Meget er jeg blev kaldt, men vist aldrig nærtagen, så mon ikke det det er exit James Last her? Og så ser jeg frem til andre, spændende, relevante kommentarer til og gode historier om Jealvox højttalerne.
Er der f.eks. nogen, der har hørt et par Klipsch Belle, som vist skulle være en slags inspirationskilde til Jealvoxerne? Hvordan lyder de i sammenligning, og har de de samme horn-problemer, som nogen si'r Jealvoxeerne har. Jürgensen havde læst Klipschs bog om højttalerteori, men det er jo ikke det samme som at kunne konstruere og bygge højttalere selv.
Peter
|
|
|
Jürgensen endte med at sælge sæt til både fuldvejshornet og en version med basrefleks (+2 x horn) helt efter Klipchs opskrift. Klipsch hjørnehornet mener jeg ikke at han kastede sig over.
Hvis du griber fat i de gamle byggeartikler (jealvox) fra HF så kan du konstatere at J¨rgensen faktisk var ganske omhyggelig og du får næppe anden fornøjelse end en lang næse og en tom pengepung ud af at jage nogle gamle klipchhorn ud af mølposen
Alle horn lider af de samme systembetingede skavanker, det er et spørgsmål om at dosere pest og kolera så man ikke dør af det og det er Jürgensen sluppet væsenligt bedre fra end JBL med den forfærdelige Paragon (som jeg i en kortere periode havde et ungdommeligt samværd med)
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til orientering ser JBL Paragon sådan her ud

Den skulle efter sigende have rekorden for den dyreste højtalere der er solgt på e-pay!! Du skriver ungdommeligt samværd - var den en del af dit konfirmant anlæg Bjørn
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
  Klipsch Belle ser sådan ud  Klipsch hornet:  og Klipsch La Scala
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
et rigtigt horn skal selvfølgelig se sådan ud:  Bare så i kan forstå det en gang for alle  
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Til orientering ser JBL Paragon sådan her ud

Den skulle efter sigende have rekorden for den dyreste højtalere der er solgt på e-pay!!
Du skriver ungdommeligt samværd - var den en del af dit konfirmant anlæg Bjørn 
|
|
|
Det var nu efter jeg havde fået min første lejlighed. Nogenlunde samtidigt var jeg rendt ind i Henrik Kofoed (senere HiFi entusiasten) som have fået fingre i et eksemplar på gennemrejse så vi fik os nogle højhyggelige "efter lukketid" udblæsninger med råsyltet big band. Prisen husker jeg ikke (vel som en ny bil) men den kunne spille øredøvende højt. Diskanthornene (075) sidder inde i mørket og spiller lige frem mens mellemtonehornene bruger den store reflektor som "blender" De 2 15" sidder i et lille lukket kammer midt i kontraptionen og spiller ind i et kort horn.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til r-l-b og Bjørn for mængderne af horn-info. Der skal nok dybdegående analyser til at regne ud, hvordan ens vintage fascination er skruet sammen. Var det bare et spørgsmål om lyd og lydoplevelse solgte jeg vel både min gamle Moto Guzzi og min halvgamle Mercedes og købte et fantastisk 100.000 kr anlæg. Men det er jo ikke det jeg vil. JBL Paragon'en kunne jeg også finde på at drømme om (men betale for, næppe). Jeg har jo også et par hornkabinetter, som dem r-l-b viser frem som 'rigtige horn', ude i min garage. Jeg ved at det er Duelundhornkabinetter, tror det er monsterhorn, men det kunne også være egoisthorn. Jeg har en enlig 8'' fostex i d en ene (og en 8'' philips fuldtoner - ikke noget særligt i den anden). Har en gang prøvet dem med at par Richard Allan 8'' bass og piezodiskanter løst oven på. Det var også interessant. Peter
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn: Tænk på at "metal" kurven på Tannoy fylder så meget og at ladekammeret er udvidet med frontpladerne og dæmpningen er justeret med mastic. Jeg har haft 10 tommer Coral i mine og Tannoyerne lyder "overall" bedre ! selvom Coral Flat var lidt tørrere - Der er sikkert ingen af de der alligevel ikke kan lide horn der vil kunne lide mine duelund - men Life goes on  Peter: Hvis det er det lille duelund så er det ca. 110 cm højt og så skal du have CoralBeta 8 eller CoralFlat 8 (hvis du er en fattigrøv) Hvis de er 130 CM høje så skal du have Coral Beta 8 eller 10 - eller Coral Flat 8 eller 10 i dem Det er meget lang tid siden jeg hørte en Beta 10 men jeg husker det som at den ikke var lige så god som Beta 8
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har mulighed for at skanne artiklen/byggevejledningen fra de gamle HF blade ?
Det kunne jo være sjovt at kigge, og måske bygge 
mvh.
|
Til top |
|
|
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Er der nogen der har mulighed for at skanne artiklen/byggevejledningen fra de gamle HF blade ?
Det kunne jo være sjovt at kigge, og måske bygge 
mvh. |
|
|
Jeg har prøvet. Men bladene er gamle og halv-gule, så det bliver meget utydeligt at læse. Men hvis du meget gerne vi ha´dem, kan jeg foto kopier dem, og sende dem til dig. (Ellers har jeg et sæt stående, så er du helt fri for at bygge selv)  __________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
Til top |
|
|