Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Full HD HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Ken_T skrev:
Jeg syntes selv det skulle være en selvfølge at specifikationer stort set var ens for de kort der var på markedet, når vi snakker om 8500GT kort, men et kort som fx Club3D er tilsyneladende ikke med HDCP.

Det kan man se på deres hjemmeside, hvor et kort som 8600GTS angives som et kort med HDCP, mens deres 8500GT kort ikke  betegnes som et HDCP kompatibelt kort. Hvis der var HDCP ville det absolut være en fordel at skrive det for dem, da det ville være et væsentligt salgsargument. Man skal ikke forveksle betegnelsen HDTV med HDCP. HDTV henviser til muligheden for at bruge komponent kabel til HD. (så vidt jeg ved)

http://www.club3d.nl/index.php/products/graphics/multimedia& amp; amp; nbsp;   8500GT
http://www.club3d.nl/index.php/products/graphics/item/259&am p;am p;nb sp;      8600GTS

Ja jeg ahr været inde og kigge på et par hjemmesider.

ASus skriver intet om HDCP på deres 8500gt,

gigabyte skriver at dere 8500 GT er understøttet..

MSI skriver deres 8500GT er HDPC understøttet.

Gainward skriver ikke om HDCP. (de skriver dog det kan vise video i 1080I, men ikke 1080p, og der skriver de på hele deres serie helt op til 8800 kortene)

Det er ikke nemt at finde ud af, gigabyte kortet er bare stort og jeg er ikke sikker på det kan være i mit kabinet.

jeg bliver i tvivl om mange producenter bare glemmer og skriver det, da nogen har HDCP på hele deres serie, og andre har ikke skrevet detpå nogen af deres kort..

hvad er HDCP egenligt?, det er noget copyright beskyttelse ikke?, hvorfor vil vi have det på? kan man ikke spille BD og HDDVD uden HDCP ??

Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bare at ASUS har en anden måde at skrive det på... mener deres "Build for Vista" betyder at kortet er HDCP klar. HDCP er en digital kryptering for HD film. Så hvis ikke udstyret har HDCP kan materialet ikke afspilles/vises.

Jeg har ASUS 8500GT, men ikke Vista, så kan ikke afklare om det virkelig har HDCP, men det vil jeg gå ud fra at det har...

Desuden... bruger du VGA, så er HDCP ligemeget for dig, da VGA er analogt.

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

jeg bruger Dvi-HDMI..

jeg tror når de fleste skriver HDTV, så mener de faktisk HDCP includeret..

jeg kunne ikke forestille mig når Nvidia gør at HDCP er muligt, at producenterne så ikke skulle udnytte det..

og det bruger da kun HDCP ved afspilning af BD og HDDVD ikke?, og da de drev stadig er så dyre er det ikke noget jeg bruger penge på det første års tid, også er HDCP ligegyldigt..

Edit: jeg fik lige kigget på Asus side, 8500GT står der intet med HDCP, men på både 8600GT og 8600GTS står der HDCP på.. Så det kunne gode tyde på at 8500GT ikke har HDCP.

Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

pizzabager skrev:

jeg kunne ikke forestille mig når Nvidia gør at HDCP er muligt, at producenterne så ikke skulle udnytte det..

Der er stor forskel på at "være forberedt for HDCP" og at grafikkortet så rent faktisk har HDCP-chippen på printet.

Jeg kunne forestille mig at mange producenter ville spare lidt penge på ikke sætte HDCP-chippen på deres kort. Præcis som mange producenter gjorde det med ATi's x1xxx-serie.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hele denne diskussion er vel lidt teoretisk. Burde AnyDVD ikke klare alt mht. HDCP? På den måde er det fuldstændig lige meget om dit hardware er HDCP compliant eller ej. Eller har jeg misforstået noget?

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Hele denne diskussion er vel lidt teoretisk. Burde AnyDVD ikke klare alt mht. HDCP? På den måde er det fuldstændig lige meget om dit hardware er HDCP compliant eller ej. Eller har jeg misforstået noget?

Vh, Mikkel

Det er korrekt (jeg har dog ikke selv testet det).

Spørgsmålet er så om det er lovligt at benytte softwaren i DK. Jeg ved godt at mange er rimeligt ligeglade med om det er lovligt eller ej, men bare lige for en ordens skyld... ;)
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Ja, der er en del forvirring omkring HDCP. Jeg vil godt give min version, så kan du checke ud om det er rigtigt eller ej, for dig selv :)

HDCP er knyttet til filmindustriens nyere beskyttelse af materiale. På en Blu-Ray plade (kan også være HD-DVD eller HDTV) kan der være en beskyttelse der hedder AACS. Der behøver ikke at være en sådan beskyttelse nødvendigvis.

Uden at man kan sige at det er hele forklaringen, er der på en sådan HD plade en nøgle, der bliver checket af det softwareprogram der bruges ved afspilning. Pladen er krypteret mod afspilning.  Softwareprogrammet har selv en slags hovednøgle der kan finde og verificere at alt er korrekt. Derefter kan der ske en dekryptering af filmen på pladen.

Softwareprogrammet arbejder nu sammen med HDCP, der er bygget ind i et grafikkort. HDCP senderen på et grafikkort afgiver nu et signal til et HD-ready TV og hvis grafikkortet kan se en HDCP modtager på indgangen, kan det sende videosignalet videre. Ellers vil der ske forskellige negative ting med det der sendes, hvis det da overhovedet modtages. En eventuel HDCP indgang på et TV er fx HDMI. Men kan også være DVI. Et HD-Ready TV har en sådan indgang.

Det er derfor man ikke  blot kan anvende et hvilket som afspilleprogram. Der har kun været PowerDVD og WinDVD, der har kunnet anvendes. De har så igen strenge aftaler med filmindustrien.

Det er rigtigt at dette er en forenklet forklaring, men den er i princippet rigtig nok. Der er gjort adskillige tiltag for at komplicere samspillet mellem softwareprogrammet og Pladen efterhånden som systemet har været hacket. Nogle har fundet nøglen på pladerne og siden er software hovednøglen blevet udnyttet fx.

Det er ikke rigtigt at Blu-Ray  er langt ude i fremtiden eller for den sags skyld HD-DVD. Der er ikke det store udvalg af afspillere endnu, men det kommer hurtigt. Og en afspiller bliver billigere. (som det plejer at gå)

Hvis man vil afspille en Plade med AACS beskyttelse på en skærm skal man altså have en HD afspiller, et softwareprogram der kan bruges sammen med beskyttelsen (det må være en selvfølge at der er et sådant med hvis du køber en Blu-Ray afspiller), du skal have have et grafikkort der har HDCP og endelig en skærm, der også har HDCP på indgangen. Det har et HD-Ready TV, men ikke en normal computer skærm. 

Det koster store beløb at imødekomme filmindustriens krav om beskyttelse med kopiering. Og det er dig der skal betale.  Det er der nogle der finder urimeligt og derfor hacker de sig frem.

Man må håbe at film industrien  forlader et system der alligevel ikke virker som det skal. På samme måde som musik  branchen  for en del har droppet deres system.

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Det er bare at installere AnyDVD, så kører du BD og HD DVD ud i 1080p over VGA, DVI og HDMi. Ingen problemer der..

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Spørgsmålet er så om det er lovligt at benytte softwaren i DK. Jeg ved godt at mange er rimeligt ligeglade med om det er lovligt eller ej, men bare lige for en ordens skyld... ;)

Der er ikke nogen dansk lov der kan forhindre dig i at benytte AnyDVD.

Du må bare ikke bruge den til at kopiere en DVD, HD-DVD eller Blu-ray da den har en kopibeskyttelse der er lavet i forsøg på at forhindre digital kopiering, og denne må du ikke omgå.

Loven nævner specifikt at du gerne må omgå en sådan kopibeskyttelse hvis denne forhindrer dig i at afspille materialet, og benytter du udelukkende AnyDVD til at omgå regions kodninger, HDCP kodninger og lign., så benytter du det inden for dansk lovgivning.

Men, så snart du benytter det til at kopiere materialet fx. ned på harddisk, så gør du ikke mere. At der så for nylig ved en finsk retsag inden for nyeste EU regler blev fastsat at DVD sikkerheden kunne omgåes så nemt helt generelt at det ikke var effektivt nok til at det ikke var lovligt at kopiere er noget helt andet...

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Binnerup

Tak for dit indlæg  det var interessant   og du har selvfølgelig ret   jeg har ikke tænkt over det sådan.

btrader
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2005
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

ok.jeg var lige med på en lytter, og har besluttet mig for at købe et 8500gt, men er så blevet i tvivl om man skal bruge de sidste kroner på 512mb istedet for 256.jeg skal ikke spille, og da jeg kører med mce 2005, kan jeg vel lige så godt vælge asus version uden hdcp.eller hvad!
Til top Vis btrader's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af btrader

btrader
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

øv.jeg har lige set, at der undnu ikke er support for decoder acceleration.kommer senere.kan man nu også regne med det!?

H.264 and VC-1 Decode Acceleration is not currently supported un Windows XP for the 8600 and 8500 series GPUs. This support will be added in upcoming ForceWare drivers release.

vennervald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

btrader skrev:

øv.jeg har lige set, at der undnu ikke er support for decoder acceleration.kommer senere.kan man nu også regne med det!?

H.264 and VC-1 Decode Acceleration is not currently supported un Windows XP for the 8600 and 8500 series GPUs. This support will be added in upcoming ForceWare drivers release.

Hvis du går ind på www.nvidia.com, går ind under download drivers, vælger Geforce Series 8 og win xp og trykker search, kommer der en driver frem, hvor der står følgende:
"Added PureVideo™ HD decode acceleration for GeForce 8600, 8500 and 8400 series GPUs"

Så det burde være supporteret.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

btrader skrev:
ok.jeg var lige med på en lytter, og har besluttet mig for at købe et 8500gt, men er så blevet i tvivl om man skal bruge de sidste kroner på 512mb istedet for 256.jeg skal ikke spille, og da jeg kører med mce 2005, kan jeg vel lige så godt vælge asus version uden hdcp.eller hvad!

Hvorfor ikke et ATI HD2400 Pro med 256 mbram det burde opfylde dine krav, og så virker det bare

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

vennervald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
btrader skrev:

Hvorfor ikke et ATI HD2400 Pro med 256 mbram det burde opfylde dine krav, og så virker det bare

Hvilke afspillere understøtter hardware acceleration til ATI HD2400?
Virker det også til Vista 64 bit?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

PowerDVD ultra 7.3. Har ikke lige testet andre

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

btrader
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
btrader skrev:

fordi, jeg har et ati kort nu x600, og jeg har et problem med at der nogle gange kommer sort skærm efter optagelse/standby.det er en packard bell pc, og problemet skulle ifølge packard skyldes ati kortet, der ikke fungerer optimalt med den powersuply der sidder i.noget med at den booter op på grafik chippen der sidder på bundkortet.derfor skal det prøves med et nvidia

btrader
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

vennervald skrev:
btrader skrev:

Hvis du går ind på www.nvidia.com, går ind under download drivers, vælger Geforce Series 8 og win xp og trykker search, kommer der en driver frem, hvor der står følgende:
"Added PureVideo™ HD decode acceleration for GeForce 8600, 8500 and 8400 series GPUs"

Så det burde være supporteret.

tak for oplysningen.det er fedt, så er jeg nået dertil i mine overvejelser om jeg skal gå efter et 8600gt med 256mb frem for et 8500gt med 512mb.De koster ca det samme.8600 har jo ddr3 ram, så vil det køre bedre eller dårligere end 8500gt med 512?

vennervald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

btrader skrev:

tak for oplysningen.det er fedt, så er jeg nået dertil i mine overvejelser om jeg skal gå efter et 8600gt med 256mb frem for et 8500gt med 512mb.De koster ca det samme.8600 har jo ddr3 ram, så vil det køre bedre eller dårligere end 8500gt med 512?

Hvorfor ikke et ATI som AkilleuZ foreslår?
Jeg mener at have set, at det tester bedre end NVIDIA, og hvis det bare virker, så er det bare om at slå til.

btrader
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

vennervald skrev:
btrader skrev:

Hvorfor ikke et ATI som AkilleuZ foreslår?
Jeg mener at have set, at det tester bedre end NVIDIA, og hvis det bare virker, så er det bare om at slå til.

jeg gentager lige mig selv:

fordi, jeg har et ati kort nu x600, og jeg har et problem med at der nogle gange kommer sort skærm efter optagelse/standby.det er en packard bell pc, og problemet skulle ifølge packard skyldes ati kortet, der ikke fungerer optimalt med den powersuply der sidder i.noget med at den booter op på grafik chippen der sidder på bundkortet.derfor skal det prøves med et nvidia

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes