| Forfatter |
|
Silent Knight Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 11 Juni 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
mn1974 skrev:
hehe hvad så med Mark King, fra hedengangne Level42 - det rykker nej, men ham på billedet længere oppe var det John Pattitucci? Det er nemlig en fremragende bassist |
|
|
Mark King er for fed, elsker hans funkbas! 
|
|
|
Jeg er også vild med Mark King's funkbas. 
Men skal du høre en fed rockbas, så prøv at lytte til Billy Sheehan. Han spiller en for sej rockbas. Jeg har nogle gamle Mr. Big cd'er hvor han 'duellere' med en guitar - rimelig hurtig bas-fingre hehehe Jeg ved ikke hvad han laver nu, udover at spille med G3 (Steve Vai, Joe Satriani og en tredie skiftende guitarist).
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 11 Juni 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv også at chekke Brian Bromberg - http://www.brianbromberg.net/
Går man ind under "CD's" kan der høres samples af nogle af hans ting (realaudio, men alligevel...) - check f.eks. nummeret My Bass, på den CD der blot hedder Brian Bromberg.
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 12 Juni 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Acer skrev:
piobyte skrev:
| Er det nummeret der hedder "Understand" du mener. |
|
|
Sorry, det er nr. 9 snakes and ladders 
|
|
|
Ok
|
|
|
Så er det hørt og det er jo en "fysisk" oplevelse på stue anlæget. På mit kælder anlæg
( Denon POA 1500 PRA 1000, Nad 5425, cd af ældre dato og på et sæt ESS eller mine JBL 4311)
går jeg glip af de dybeste toner og nummeret virker derfor ikke særlig faretruende.
Jeg er i tvivl om det er en rigtig basguitar eller det er noget manipuleret, men uha dada.
Jeg tror egentlig at det er min Sony Xa7es der går en del dybere end den gamle NAD __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 Juni 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Jeg er i tvivl om det er en rigtig basguitar eller det er noget manipuleret, men uha dada."
Hæ, ja. Det er givetvis manipuleret! En basguitar har ikke meget naturligt output dybt nede. Når vi alligevel opfatter tonerne korrekt, skyldes det, at vores ører/hjerne selv kan danne den korrekte grundtone ud fra et givent overtonemønster.
Typiske moderne basforstærkere/højtalere har 4-8 10"-enheder i en boks, der siger farvel & tak under 80-90 Hz. Og fungerer glimrende alligevel .
Den sorte bassistpige virker spændende! Må tjekke hende ud.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Typiske moderne basforstærkere/højtalere har 4-8 10"-enheder i en boks, der siger farvel & tak under 80-90 Hz. Og fungerer glimrende alligevel .
|
|
|
Dette er ikke det typiske. Rigtige bassister har oftest 2 stk 15" sammen med fire 8" og en diskant. Bunden er ofte voldsomt hævet, for at give det sidste ryk i bunden. Tro mig der kan være masser af energi under 80-90 Hz, det kræver dog at der er plads i lydbilledet, ellers mudrer det bare.
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv også at tjekke Rush ud, forsangeren/bassisten rykker r.. når han spiller solo!
__________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke være mere enig i din mening Piobyte, skal høre dem dagligt! Har du set deres R30?? Total fed dvd skive
__________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
Jeg kan ikke være mere enig i din mening Piobyte, skal høre dem dagligt!
Har du set deres R30?? Total fed dvd skive 
|
|
|
Jeg har kun Rush in Rio på dvd, den er go´
Kan du tåle at høre Rush fortolket af andre så skal du prøve denne her.

__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
piobyte skrev:
Acer skrev:
piobyte skrev:
| Er det nummeret der hedder "Understand" du mener. |
|
|
Sorry, det er nr. 9 snakes and ladders 
|
|
|
Ok
|
|
|
Så er det hørt og det er jo en "fysisk" oplevelse på stue anlæget. På mit kælder anlæg
( Denon POA 1500 PRA 1000, Nad 5425, cd af ældre dato og på et sæt ESS eller mine JBL 4311)
går jeg glip af de dybeste toner og nummeret virker derfor ikke særlig faretruende.
Jeg er i tvivl om det er en rigtig basguitar eller det er noget manipuleret, men uha dada.
Jeg tror egentlig at det er min Sony Xa7es der går en del dybere end den gamle NAD
|
|
|
Det er da bimlende ligegyldigt om det er manipuleret eller ej, bare det lyder fedt. Læg Lars Betjent hatten et øjeblik, og kig på din fod. Den vipper jo  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
|
Hvorfor tror du det ?
Jeg tror egentlig at det er min Sony Xa7es der går en del dybere end den gamle NAD
Kunne det sagtens være, det river ihvertfald ganske godt i min sofa når min 779'er spiller det nummer |
|
|
__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
piobyte skrev:
|
Hvorfor tror du det ?
Kunne det sagtens være, det river ihvertfald ganske godt i min sofa når min 779'er spiller det nummer
|
|
|
|
|
|
En del bassister bruger oktavpedal, en effekt som lægger den samme tone oveni det tørre signal, bare en oktav dybere. Brugt rigtigt er det temmelig effektivt når der skal lægges en dyyyyyb bund.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Acer skrev:
piobyte skrev:
|
Hvorfor tror du det ?
Kunne det sagtens være, det river ihvertfald ganske godt i min sofa når min 779'er spiller det nummer
|
|
|
|
|
|
En del bassister bruger oktavpedal, en effekt som lægger den samme tone oveni det tørre signal, bare en oktav dybere. Brugt rigtigt er det temmelig effektivt når der skal lægges en dyyyyyb bund.
|
|
|
Sådan som den bas rykker vil jeg gætte på, at pedalen er pumpet næsten i bund  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Bunden er ofte voldsomt hævet, for at give det sidste ryk i bunden. Tro mig der kan være masser af energi under 80-90 Hz,..."
Øh ja! Men er det ikke præcis det der siges? At bunden er voldsomt hævet, er manipulation - og udtryk for, at det høje niveau dybt nede ikke findes 'naturligt' på basguitaren...
Bill Fitzmaurice (amerikansk bassist & højtalerkostruktør) foretog nogle målinger ved store stadion koncerter med rock bands, såsom ZZ Top o.lign. Niveauet ved 40 Hz var 25 dB nede sammenlignet med 80 Hz. Det er over 300 gange... Og, det skyldtes vel at mærke ikke, at PA-anlægget ikke kunne klare det - der var BP-subs nok til at levere, hvis kravet var der. Det var det bare ikke... Strenge- og blæseinstrumenter skal være meget store, for at levere reelt niveau i den dybe bas.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En basguitar er vel elektrisk forstærket så manipulationen må vel bestå i hvor megen forstærkning den får  , oder was ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
En basguitar er vel elektrisk forstærket så manipulationen må vel bestå i hvor megen forstærkning den får , oder was ? |
|
|
Det er selvfølgelig een form for manipulation...
Så er der eq, oktavdobling som jeg nævnte ovenfor, eller måske en bassynth der trigges af tonen fra elbassen, og som mixes med det "rigtige" signal. Der er mange muligheder..! 
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Elbas idag har lige så mange mulighedder som en ElGuitar har med forskellige pedaler, forvrægning og en hel masse andre muligheder, så jow en der er manipuleret med tonerne på den ene eller andet måde!
Det fysiske i bassen kan slet ikke gå så dybt, så der er der nok brugt forstærkning til at få den til at slå en oktav dybere end den entlig kan.
Der er selvfølgelig nok en del der holder sig til det orginale som bassen kan, bare se på NHØP hvordan han kan spille en bas!
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Queen " Made in heaven" instrumental , fra 1995. Ca. 22 min. varer nummeret hvor der efter 12 min. er en dyb bas der får det hele til at ryste . Om det er orgel, stryger eller andet kan jeg ikke sige men vildt er det .

__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
Det fysiske i bassen kan slet ikke gå så dybt, så der er der nok brugt forstærkning til at få den til at slå en oktav dybere end den entlig kan.
|
|
|
Den framragende danske bassist Lennart Ginman, har på sin 200 år gamle kontrabas monteret en "C Extension"

Dette gør, at den dybeste streng kan gå 4 1/2 tone længere ned end normalt. Af strenge bruger han Götsch tarmstrenge og Thomastic Spirocore i den tykkeste udgave.

__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |
GizMoe Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg skal gi' den gas med 'luft-bas' er dette album fantastisk:

Det er ikke dyb bas - men det rykker for vildt...
Manden spillede ofte med handsker for ikke at slå sine hænder til blods mod strengene....
__________________ KABLER!!! Det er ikke ledninger - det er KABLER!!!
|
| Til top |
|
| |