Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 02:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Basguitar der rykker i kælderen..... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

mn1974 skrev:
hehe hvad så med Mark King, fra hedengangne Level42 - det rykker nej, men ham på billedet længere oppe var det John Pattitucci? Det er nemlig en fremragende bassist

Mark King er for fed, elsker hans funkbas!

Jeg er også vild med Mark King's funkbas.

Men skal du høre en fed rockbas, så prøv at lytte til Billy Sheehan. Han spiller en for sej rockbas.
Jeg har nogle gamle Mr. Big cd'er hvor han 'duellere' med en guitar - rimelig hurtig bas-fingre hehehe
Jeg ved ikke hvad han laver nu, udover at spille med G3 (Steve Vai, Joe Satriani og en tredie skiftende guitarist).

Til top Vis Silent Knight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Silent Knight Besøg Silent Knight's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juni 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Prøv også at chekke Brian Bromberg - http://www.brianbromberg.net/

Går man ind under "CD's" kan der høres samples af nogle af hans ting (realaudio, men alligevel...) - check f.eks. nummeret My Bass, på den CD der blot hedder Brian Bromberg.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
Acer skrev:

piobyte skrev:
 Er det nummeret der hedder "Understand" du mener.

Sorry, det er nr. 9 snakes and ladders

Ok

Så er det hørt og det er jo en "fysisk" oplevelse på stue anlæget.  På mit kælder anlæg

( Denon POA 1500  PRA 1000, Nad 5425, cd af ældre dato og på  et sæt ESS eller mine JBL 4311)

går jeg glip af de dybeste toner og nummeret virker derfor  ikke særlig faretruende.

Jeg er i tvivl om det er en rigtig basguitar eller det er noget manipuleret, men uha dada.

Jeg tror egentlig at det er min Sony Xa7es  der  går en del dybere end den gamle NAD

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Citat:"Jeg er i tvivl om det er en rigtig basguitar eller det er noget manipuleret, men uha dada."

Hæ, ja. Det er givetvis manipuleret! En basguitar har ikke meget naturligt output dybt nede. Når vi alligevel opfatter tonerne korrekt, skyldes det, at vores ører/hjerne selv kan danne den korrekte grundtone ud fra et givent overtonemønster.

Typiske moderne basforstærkere/højtalere har 4-8 10"-enheder i en boks, der siger farvel & tak under 80-90 Hz. Og fungerer glimrende alligevel .

Den sorte bassistpige virker spændende! Må tjekke hende ud.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Typiske moderne basforstærkere/højtalere har 4-8 10"-enheder i en boks, der siger farvel & tak under 80-90 Hz. Og fungerer glimrende alligevel .

Dette er ikke det typiske. Rigtige bassister har oftest 2 stk 15" sammen med fire 8" og en diskant. Bunden er ofte voldsomt hævet, for at give det sidste ryk i bunden. Tro mig der kan være masser af energi under 80-90 Hz, det kræver dog at der er plads i lydbilledet, ellers mudrer det bare.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Prøv også at tjekke Rush ud, forsangeren/bassisten rykker r.. når han spiller solo!

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

The Sandman skrev:
Prøv også at tjekke Rush ud, forsangeren/bassisten rykker r.. når han spiller solo!

Ja det er mine absolut rock farvoritter

LIVE

http://www.youtube.com/watch?v=KNZru4JG_Uo

Indspildning

http://www.youtube.com/watch?v=C66mqA1gSrQ&mode=related& amp; amp;search=

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke være mere enig i din mening Piobyte, skal høre dem dagligt!

Har du set deres R30?? Total fed dvd skive

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

The Sandman skrev:
Jeg kan ikke være mere enig i din mening Piobyte, skal høre dem dagligt!

Har du set deres R30?? Total fed dvd skive

Jeg har kun  Rush in Rio på dvd, den er go´

Kan du tåle at høre Rush fortolket af andre så skal du prøve  denne her.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
piobyte skrev:
Acer skrev:

piobyte skrev:
 Er det nummeret der hedder "Understand" du mener.

Sorry, det er nr. 9 snakes and ladders

Ok

Så er det hørt og det er jo en "fysisk" oplevelse på stue anlæget.  På mit kælder anlæg

( Denon POA 1500  PRA 1000, Nad 5425, cd af ældre dato og på  et sæt ESS eller mine JBL 4311)

går jeg glip af de dybeste toner og nummeret virker derfor  ikke særlig faretruende.

Jeg er i tvivl om det er en rigtig basguitar eller det er noget manipuleret, men uha dada.

Jeg tror egentlig at det er min Sony Xa7es  der  går en del dybere end den gamle NAD

Det er da bimlende ligegyldigt om det er manipuleret eller ej, bare det lyder fedt. Læg Lars Betjent hatten et øjeblik, og kig på din fod. Den vipper jo  

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

Hvorfor tror du det ?

Kunne det sagtens være, det river ihvertfald ganske godt i min sofa når min 779'er spiller det nummer  

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
piobyte skrev:

Hvorfor tror du det ?

Kunne det sagtens være, det river ihvertfald ganske godt i min sofa når min 779'er spiller det nummer  

En del bassister bruger oktavpedal, en effekt som lægger den samme tone oveni det tørre signal, bare en oktav dybere. Brugt rigtigt er det temmelig effektivt når der skal lægges en dyyyyyb bund.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Acer skrev:
piobyte skrev:

Hvorfor tror du det ?

En del bassister bruger oktavpedal, en effekt som lægger den samme tone oveni det tørre signal, bare en oktav dybere. Brugt rigtigt er det temmelig effektivt når der skal lægges en dyyyyyb bund.

Sådan som den bas rykker vil jeg gætte på, at pedalen er pumpet næsten i bund

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Citat:"Bunden er ofte voldsomt hævet, for at give det sidste ryk i bunden. Tro mig der kan være masser af energi under 80-90 Hz,..."

Øh ja! Men er det ikke præcis det der siges? At bunden er voldsomt hævet, er manipulation - og udtryk for, at det høje niveau dybt nede ikke findes 'naturligt' på basguitaren...

Bill Fitzmaurice (amerikansk bassist & højtalerkostruktør) foretog nogle målinger ved store stadion koncerter med rock bands, såsom ZZ Top o.lign. Niveauet ved 40 Hz var 25 dB nede sammenlignet med 80 Hz. Det er over 300 gange... Og, det skyldtes vel at mærke ikke, at PA-anlægget ikke kunne klare det - der var BP-subs nok til at levere, hvis kravet var der. Det var det bare ikke... Strenge- og blæseinstrumenter skal være meget store, for at levere reelt niveau i den dybe bas.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

En basguitar er vel elektrisk forstærket så manipulationen må vel bestå i hvor megen forstærkning den får , oder was ?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
En basguitar er vel elektrisk forstærket så manipulationen må vel bestå i hvor megen forstærkning den får , oder was ?

Det er selvfølgelig een form for manipulation...

Så er der eq, oktavdobling som jeg nævnte ovenfor, eller måske en bassynth der trigges af tonen fra elbassen, og som mixes med det "rigtige" signal. Der er mange muligheder..!

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

En Elbas idag har lige så mange mulighedder som en ElGuitar har med forskellige pedaler, forvrægning og en hel masse andre muligheder, så jow en der er manipuleret med tonerne på den ene eller andet måde!

Det fysiske i bassen kan slet ikke gå så dybt, så der er der nok brugt forstærkning til at få den til at slå en oktav dybere end den entlig kan.

Der er selvfølgelig nok en del der holder sig til det orginale som bassen kan, bare se på NHØP hvordan han kan spille en bas!

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Queen  " Made in heaven" instrumental , fra 1995. Ca. 22 min. varer nummeret  hvor der efter 12 min.  er en dyb bas der får det hele til at  ryste . Om det er orgel, stryger  eller andet kan jeg ikke sige men vildt er det .

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Juni 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

The Sandman skrev:

Det fysiske i bassen kan slet ikke gå så dybt, så der er der nok brugt forstærkning til at få den til at slå en oktav dybere end den entlig kan.

Den framragende danske bassist Lennart Ginman, har på sin 200 år gamle kontrabas monteret en "C Extension"  

Dette gør, at den dybeste streng kan gå 4 1/2 tone længere ned end normalt. Af strenge bruger han Götsch tarmstrenge og Thomastic Spirocore i den tykkeste udgave.

img262/7181/lennartginmanny4.jpg

GizMoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Når jeg skal gi' den gas med 'luft-bas' er dette album fantastisk:

Det er ikke dyb bas - men det rykker for vildt...

Manden spillede ofte med handsker for ikke at slå sine hænder til blods mod strengene....

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes