Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 14:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Diy: 230V Stjerne connected box. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Jeg har startet denne tråd med en tegning som viser hvordan man kan lave en sådan boks, som du skriver lægges der ikke op til diskussion og følsomme debatter i denne tråd, den er kun ment som en vejledning hvis nogen vil lave en stjerne forbundet netstrøms boks.

Jeg håber også at det er lykkedes mig at holde mig til det rent tekniske. "Religiøse" debatter ender som regel galt. Du er dog lige ved at starte balladen selv, med dit citat fra Gammel og Suhr. Der er nok nogle ting i det citat der kunne kommenteres, men det vil jeg undlade at gøre.

Din tegning og vejledning er til gengæld helt i top som altid, så fortsæt endelig med dine spændende indlæg.

Hvilket program bruger du forøvrigt til at lave dine tegninger med ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

SimonB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2007
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Skal vi ikke lige engang foralle slå fast at det er ulovligt selv at fremstille denne boks, med mindre man er aut. elektriker og laver en type godkendelse på produktet.

Så Peter Pan, hvordan vil du forholde dig vis du bliver kontaktet at sikkerheds styrelsen eller politiet,  der desvære må meddele dig at den box du har beskrevet her har været årsagen til en større brand i en villa.

Det du laver her er mine øjne lige så ulovligt som at opfordre til køre over for rødt .

MVH

Simon Vetsergaard

Til top Vis SimonB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SimonB

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Til Stanley

Tak.

Jeg bruger 2 programmer som ligger i Windows, Paint og PowerPoint.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

SimonB skrev:

Skal vi ikke lige engang foralle slå fast at det er ulovligt selv at fremstille denne boks, med mindre man er aut. elektriker og laver en type godkendelse på produktet.

Det du laver her er mine øjne lige så ulovligt som at opfordre til køre over for rødt .

MVH

Simon Vetsergaard

Simon Vetsergaard

Ja men det har du så gjort, men vi er ikke enige, vi taler ikke om 380 volt, og det er ikke noget vi sælger. Hvordan folk samler deres el stik er deres eget ansvar. 

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
[
Simon Vetsergaard

Ja men det har du så gjort, men vi ikke er enige, vi taler ikke om 380 volt, og det er ikke noget vi sælger. Hvordan folk samler deres el stik er deres eget ansvar. 

Man har altid selv ansvaret for sine elinstallationer og tilbehør. Spændingen på installationen har ikke noget at gøre om du ikke må rode med det. 12V kan være mere farlig, end 230V og 400V tilsammen. Fordi 12V har langt større strømtræk og varmeudvikling.

At sætte en stikprop på, og samle en strømskinne er lovligt nok når det glder 230V. Du må bare ikke selv begyndte at lave sådan en bokx, hvis det er helt efter reglerne..

Til top Vis Bjarke_Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke_Hansen

SimonB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Om det er 230 eller 380 volt er lige gyldigt.

Det er også lige gyldigt om du sælger det eller ej, du har lagt en beskrivelse op på en offentlig hjemmeside, uden at gøre opmærksom på at det ikke er lovligt selv at fremstille produktet, altså er det dit ansvar.

Og så vidt jeg kan se, så er kassen lavet af metal, med isatte plast dåser, men hvordan er det apperat sat fast?? og er der en dåse bag.

Nu er det også sådan at man kun må bruge et apparet stik, til tilslutning af et apperat , ikke en fordeler box.

MVH

Simon Vestergaard

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

SimonB skrev:

SNIP

Og så vidt jeg kan se, så er kassen lavet af metal, med isatte plast dåser, men hvordan er det apperat sat fast?? og er der en dåse bag.

SNIP

Så vidt jeg kan se, er det Lågudsnit fra en gammel Kanal-installation fx i et kontorbyggeri. Med snapdåser i lågudsnittet. Det hele holdes på plads, ved at sætte den fast i kanalen der sidder på væggen.

Til top Vis Bjarke_Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke_Hansen

SimonB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Bjarke_Hansen skrev:
SimonB skrev:

SNIP

SNIP

Så vidt jeg kan se, er det Lågudsnit fra en gammel Kanal-installation fx i et kontorbyggeri. Med snapdåser i lågudsnittet. Det hele holdes på plads, ved at sætte den fast i kanalen der sidder på væggen.

Det ligner stadig metal i mine øjne.

Jeg har vist lige glemt at nævne at jeg er elektriker og er projekt leder i mit daglige job.

MVH 

Simon Vestergaard

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

ja så vil jeg lige komme med min holdning

1: Jeg kan ikke umidelbart se nogen mening at lave sådan en boks. At det isolere støjen fra de forskellige stik er ikke sandt. så om det er psyko akustik, skal jeg lade være usagt, men måske man skulle prøve engang bare for at be eller afkræfte det

2: omkring lovligheden i boksen så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle være lovligt, det er korrekt at man kun må udskifte stik, i den FASTE instalation, men dette er ikke fast installation, da den adskilles af en stikprop, det nævned så at "kassen" skal typegodkendes altså cce godkendes, tror du selv på den? Hvis du laver en "mindre kasse evt samledåse i en installation CEE godkender su den jo heller ikke vel??!

Iøvrigt kunne jeg godt tænke mig Simon at du redegør for hvori at den er ulovlig?!

at nogen så mener at grænsen ligger i om det er 230 eller 400V ja det er så heller ikke sandt.

@Bjarke

du er nød til at redegøre for din påstand om at begrænsningerne på kablerafstand i en lavvolt halogen installation er begrundet med udstråling, såvidt jeg ved så skyldes det spændingsfald da men ved lavvoltinstallationer arbejder med meget højre strømme end ved 230V..

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Simon Vestergaard

Jeg var lige ved at tro at du levede af at sælge en sådan box til rigtigt mange penge.

http://www.dagogo.com/Furutech-eTP609-PRIII.html 

Som jeg starter med på side 1, er mit foreslag en stor kabel kasse. Den jeg har reddet
mig er i et plastlinende matriale med de dertil godkente indlæg for stikdåserne og den
skal ligge på gulvet. Mine private setup består af  ICEpower forstærkere, som er kendt
for at sende strøm tilbage til elværket,   så strømforbruget bliver ikke stort på min boks.

Her billeder før længden blev savet til.

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

SNIP

@Bjarke

du er nød til at redegøre for din påstand om at begrænsningerne på kablerafstand i en lavvolt halogen installation er begrundet med udstråling, såvidt jeg ved så skyldes det spændingsfald da men ved lavvoltinstallationer arbejder med meget højre strømme end ved 230V..

Hej, hvorfor skal jeg påvise det, jeg gider altså ikke sidde og finde dokumentation for det. Elektroniske trafoer, sender en støj ud ved ca. 40Khz hvor de fleste trafoer har godkendt kabelængder på max2meter efter trafoen.

Den eneste elektroniske trafo der er godkendt til mere end 2meter, er en TRIDONIC TE-DC 0300  og TRIDONIC TE-DC 200-300  der er godkendt til max 25meter ledning.

Grunden til at spændingsfald ikke er et problem her, er at ledningerne max må være 2meter. og skal være mindst 1kvd ifl. reglerne så intent problem..

Når man bruger jernkerne trafoerne til sit halogen belysning (de store tunge trafoer) er det især spændingsfald, hvis man vil lave halogenbelysning på længere træk, her er der ikke noget elektroniskt radio-støj.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

jaja indtil jeg ser beviser på at det skyldes srøj så tror jeg ikke på det, men skulle jeg se det ja så er jeg villig til at acceptere jeg tager fejl. ikke at det du skal bruge tid på  det :)

og skulle det passe ja så findes der fan**e mange installatører rundt omkring der skal til at strame op på det område.

nå men det vedkommer heller ikke diskutionen her

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

SimonB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

SimonB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hvis den viste kannal er fast gjodt på en væg og ellers monteret af aut. elinst.. Så er løsningen fuldt lovlig.

Grunden til at jeg skriver det jeg skriver, er jeg har set en del gør det selv fusk.

Hvor noget af kunne ha gået gruelig galt.

MVH

Simon Vestergaard

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Konklusion: 

Husk at lav jeres 230V Stjerne monteret netstrøms boks ortentligt, ikke noget med at fusk og pakke stikdåserne ind i papir efter de er connected.

Mvh Peter Pan

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Konklusion: 

Husk at lav jeres 230V Stjerne monteret netstrøms boks ortentligt, ikke noget med at fusk og pakke stikdåserne ind i papir efter de er connected.

Mvh Peter Pan

Du ved godt ikke Peter.. Dit projekt bliver uhyggelig dyrt... til din kanal, skal du også have 2-endestykker, derudover må der ikke køres løse ledninger ud af dåserne, det skal være kabel, og i dåserne skal de aflastet som købes som tilbehør. Og derudover har du et problem, for hvor vil du samle de 6kabler ;-)

Derudover, inden du køber de der Kenning stikkontakter. Så mener jeg at alt deres elmarterial er lavet som Fuga med 63 ramme..

I dit lågudsnit med dåserne, er der kun plads til 50rammer. Du vil simpelhen ikke have plads til de kennig stikkontakter. Der kan kun monteres Fuga grisetryner med 50mm rammer.

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Simon Vestergaard

Jeg var lige ved at tro at du levede af at sælge en sådan box til rigtigt mange penge.   http://www.dagogo.com/Furutech-eTP609-PRIII.html 

Hvis du lavede en boks, og brugte skærmede kabler, kunne det da godt gå hen og ligne den. Skærmede kabler, og så måske en feritkerne.. og en metalafskærmet stikdåse. Det er jo det det er baseret på.

Der er vist et billede her af det skærmet kabel:

Her er der et skærmet EMC kabel, lavet til motorer der styres af frekvensomformer, som ligesom halogenbelysning fra elektroniskt trafo udsender støj.

http://www.solar.dk/upload/catalogues/kabel/special2006/219- 220a.pdf

Det koster nok max 50kr meteren for 4g2,5kvd. Har ikke lige adgang til SOlars prisliste. Men det har Søren måske?

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Bjarke_Hansen skrev:

inden du køber de der Kenning stikkontakter. Så mener jeg at alt deres elmarterial er lavet som Fuga med 63 ramme..

I dit lågudsnit med dåserne, er der kun plads til 50rammer. Du vil simpelhen ikke have plads til de kennig stikkontakter. Der kan kun monteres Fuga grisetryner med 50mm rammer.

Bjarke_Hansen

Tak, det var en rigtig god oplysning, jeg ikke havde tænkt på.

Godt at Jem & Fix er så sløve med at få de billige grisetryner hjem. Når jeg søger lidt på nettet er Fuga stikdåser kun ca. en tier dyrere.

Stift 2,5 kvmm. installations kabel bliver ikke det der vælter budgettet, og det er godt at lodde på når de skal samles (se tegning). Derfor køber Jeg ikke umiddelbart din ide om skærmede kabler.

"låse ledningerne ud af dåserne". Klares med det apparat stik som sidder på min udtjent PC strømforsyning. Fra samme PC er et meget fint net kabel blevet i overskud, så dette skulle være løst. Her er virkeligt en mulighed for at tænke i genbrug. 

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted

SimonB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Jeg vil igen lige gøre opmærksom på at apperat stikket ikke er godkendt som tilgang til en fordeler tavle.

Og kun godkendt til 6 amp.

Brug hellere en forskruning, ledning og en stikprop.

MVH

Simon Vestergaard 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum