Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det går jo ikke Simon for Bjarke_Hansen skriver "der ikke køres låse ledningerne ud af dåserne," hvad gør man så, eller er der noget jeg har misforstået ?
6 amp.er da nok heller ikke hvad jeg får brug for at overstige. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Bjarke_Hansen skrev:
inden du køber de der Kenning stikkontakter. Så mener jeg at alt deres elmarterial er lavet som Fuga med 63 ramme..
I dit lågudsnit med dåserne, er der kun plads til 50rammer. Du vil simpelhen ikke have plads til de kennig stikkontakter. Der kan kun monteres Fuga grisetryner med 50mm rammer.
|
|
|
<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>
Bjarke_Hansen
Tak, det var en rigtig god oplysning, jeg ikke havde tænkt på.
Godt at Jem & Fix er så sløve med at få de billige grisetryner hjem. Når jeg søger lidt på nettet er Fuga stikdåser kun ca. en tier dyrere.
Stift 2,5 kvmm. installations kabel bliver ikke det der vælter budgettet, og det er godt at lodde på når de skal samles (se tegning). Derfor køber Jeg ikke umiddelbart din ide om skærmede kabler.
"låse ledningerne ud af dåserne". Klares med det apparat stik som sidder på min udtjent PC strømforsyning. Fra samme PC er et meget fint net kabel blevet i overskud, så dette skulle være løst. Her er virkeligt en mulighed for at tænke i genbrug. |
|
|
Der må, såvidt jeg ved, ikke loddes/bruges loddetin i sådanne opsætninger.
Mener at ha' læst det et sted... Men det er der vist andre der ved mere om i dette forum?
Mvh.
|
Til top |
|
|
Bjarke_Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Det går jo ikke Simon for Bjarke_Hansen skriver "der ikke køres låse ledningerne ud af dåserne," hvad gør man så, eller er der noget jeg har misforstået ?
6 amp.er da nok heller ikke hvad jeg får brug for at overstige.
|
|
|
Tak fordi i gør mig opmærksom på mine taste/skrivefejl ;-)
Uanset hvad du gør, så den dåse jo beretnet til fast installationen, og derfor ikke rigtigt velegnet til det du vil bruge den til... Jeg vil dog give Søren ret i at en forskruning i bunden af kanalen er det mest hensigtmessige.
Hvis du mener 6A er mere end rigeligt. Så synes jeg du lige så godt kunne droppe ide´en i at bruge 2,5Kvd, og istedet bruge 1,5kvd og efter sikre stikdåsen med 6A sikring, for marteriellet skal jo være lavet til de alm. elinstallationer som har 10/13A forsikring. En PC strømforsygning har en bagsikring ved kortslutning/fejl i selve strømforsygningen.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammel & Suhr skrev:
Et tykt kabel (f.eks. 2.5 kvmm) vil i langt de fleste tilfælde give en lidt federe lyd på et slankt lydende setup, ligesom et tyndere kabel (f.eks. 1.5 kvmm) kan slanke lyden en anelse, hvis lyden forekommer for svulstig. Bestem evt. på forhånd præcist hvad det er, du går efter.
Derfor blev mit valg 2,5 kvmm.
Og jeg kan så forstå at det er iorden at montere et fast kabel ud af dåsen, som er træk sikret.
Det med at lodde, eller ikke vil jeg gerne bede om et fast bud på. Jeg syntes at elmuffer er noget der løsner sig med tiden, så skabes gnister og det kan sku da virkeligt give støj og det der er værre.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjarke_Hansen skrev:
Uanset hvad du gør, så den dåse jo beretnet til fast installationen, og derfor ikke rigtigt velegnet til det du vil bruge den til... Jeg vil dog give Søren ret i at en forskruning i bunden af kanalen er det mest hensigtmessige.
|
|
|
den er vel ikke mere fast installation end en ganske alm stiksdåse?? __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
Til top |
|
|
SimonB Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan jeg tro ikke du skal lære mig noget som helst om hvad man kan med kanal og ikke kan.
Drop det apperat stik, og hvorfor 2.5 kvadrat når resten at din inst. med 99% sikkerhed er i 1.5 kvadrat.
Du kan gøre det at du lægger en jaus dåse i kanalen og lave dit stjernepunkt i den.
MVH
Simon Vestergaard
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Og så vil jeg lige høre om i kan acceptere denne tekst under min tegning på side 1 ?
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på hvormeget af dette indlæg der er ironisk ment. Jeg vil dog kommentere lidt alligevel, så du ikke får ballade.
Peter Pan skrev:
Stjerne forbundet 230 volt boks med 6 stikdåser for Hi- Fi tilslutning.
Teorien ved at parallel forbinde og ikke serieforbinde de enkelte stikdåser som det sker i en strømskinner, er at de enkelte Hi-Fi enheder ikke i samme grad skulle kunne sender støj til hinanden.
|
|
|
Her troede jeg at vi var enige om at der ikke er nogen serieforbindelse i almindelige stikdåser. Den med støjen holder heller ikke.
Peter Pan skrev:
Samtidigt giver det en stor overskuelighed når Hi-Fi anlæggets netstrøms stik skal fases/vendes rigtigt, hvad jeg selv finder vigtigt for et rigtigt lydbillede med god dybde og bredde.
|
|
|
Den forstår jeg ikke. Hvis du kører med jord, kan stikkene kun vende på en måde. Hvis du ikke kører med jord, hvorfor er det så nemmere at se på din box hvordan stikkene skal vende, end det er på en alm. stikdåse?
Peter Pan skrev:
Jeg kan næsten love at når du har bygget og monteret denne boks og tilslutter stereo anlæggets netstrøms kabler af god kvalitet, er du i stand til ved stille passager i musikken at høre om du modtager din strøm fra et vanddrevet eller et kulfyret Kraftværk.
|
|
|
Det var så en af de bemærkninger jeg lovede at jeg ikke ville kommentere. 
Peter Pan skrev:
Gammel & Suhr skrev:
Et tykt kabel (f.eks. 2.5 kvmm) vil i langt de fleste tilfælde give en lidt federe lyd på et slankt lydende setup, ligesom et tyndere kabel (f.eks. 1.5 kvmm) kan slanke lyden en anelse, hvis lyden forekommer for svulstig. Bestem evt. på forhånd præcist hvad det er, du går efter.
Derfor blev mit valg 2,5 kvmm.
|
|
|
Heller ingen kommentarer.
Peter Pan skrev:
Det med at lodde, eller ikke vil jeg gerne bede om et fast bud på. Jeg syntes at elmuffer er noget der løsner sig med tiden, så skabes gnister og det kan sku da virkeligt give støj og det der er værre.
|
|
|
Skruemuffer af forskellig art bruges mange steder i industrien og i boliger. Jeg har nu ikke hørt at det skulle give anledning til problemer. Det er vist også en af de "religiøse" opfattelser herinde at skrueterminaler og lignende skal efterspændes jævnligt. Lodning af 6x2,5kmm er heller ikke uden problemer. Det ses faktisk ofte at det er den slags lodninger der svigter med tiden. Om det er lovligt at lodde det sammen i dette tilfælde, kan jeg dog ikke svare på.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
SimonB skrev:
Peter Pan jeg tro ikke du skal lære mig noget som helst om hvad man kan med kanal og ikke kan.
Drop det apperat stik, og hvorfor 2.5 kvadrat når resten at din inst. med 99% sikkerhed er i 1.5 kvadrat.
Du kan gøre det at du lægger en jaus dåse i kanalen og lave dit stjernepunkt i den.
MVH Simon Vestergaard
|
|
|
Simon
Jeg drop ikke apperat stik, jeg fandt den på 10 amp, det svare til sikringen i min sikrings gruppe. Denne løsningen virker tiltalende på mig.
http://www.eleinmec.com/shop_category.asp?1281_two_way_radio
Dit argument for 1.5 kvadrat. lyder fornuftigt.
Og så vil jeg lige sige, at jeg ikke kunne drømme om at belære dig eller andre. Men en dialog skal der vel være plads til.
En "jaus dåse" viste jeg ikke lige hvad var. Jeg har fundet der her www.jaus.dk/p3.htm og det virker som en sikker ide.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Bjarke_Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
SimonB skrev:
MVH Simon Vestergaard
|
|
|
Dit argument for 1.5 kvadrat. lyder fornuftigt.
|
|
|
Det var det fornuftige bemærkning fra dig idag, jeg var ellers stået af på tråden da den var kørt godt og grundigt af sporet.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
SimonB skrev:
Grunden til at jeg skriver det jeg skriver, er jeg har set en del gør det selv fusk.
Hvor noget af kunne ha gået gruelig galt.
|
|
|
Det er ganske rigtig man SKAL passe meget på når man arbejder med 230v, men ta' lige en slapper ..............
Du har set en del "gør det selv fusk", jeg har set en del "uddannet ebbeleptriker fusk" og det er sgu ti gange være, for folk stoler på at tingende er iorden når det er en pro. der har lavet det !
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Her troede jeg at vi var enige om at der ikke er nogen serieforbindelse i almindelige stikdåser. Den med støjen holder heller ikke
|
|
|
Det er vi enige om, en setternisse der er rettet.
Stanley skrev:
Den forstår jeg ikke. Hvis du kører med jord, kan stikkene kun vende på en måde. Hvis du ikke kører med jord, hvorfor er det så nemmere at se på din box hvordan stikkene skal vende, end det er på en alm. stikdåse?
|
|
|
Et netstik med jord, monteret på en af mine ICEpower forstærker er hvad jeg har lige nu, om jord så er ført videre inden i er et spørgsmål.
At montere jord i boksen er mere for at fremtidssikre, jeg har en jordet stikkontakt tæt på og man ved jo aldrig.
Stanley skrev:
Skruemuffer af forskellig art bruges mange steder i industrien og i boliger. Jeg har nu ikke hørt at det skulle give anledning til problemer. Det er vist også en af de "religiøse" opfattelser herinde at skrueterminaler og lignende skal efterspændes jævnligt. Lodning af 6x2,5kmm er heller ikke uden problemer. Det ses faktisk ofte at det er den slags lodninger der svigter med tiden. Om det er lovligt at lodde det sammen i dette tilfælde, kan jeg dog ikke svare på.
|
|
|
"religiøse" opfattelse eller ikke, det er en erfaringer jeg har gjort på min bil hvor jeg har brugt skruemuffer og har måtte efterspænde, men jeg ved også at det ikke er det rigtige at bruge på en bil.
Jeg dropper at lodde, og bruger så stift 1.5 kvadrat monterings kabel, og den af Simon foreslået "jaus dåse".
Mvh Peter Pan med nogle "religiøse" opfattelser.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Gorm skrev:
For at teorien om den stjernekoblede (parallelkoblede) stikdåse skal have nogen relevans, så skal alle ledninger ud fra stjernepunktet have samme længde, det er jo det teorien går ud på, nemlig at alle apparater skal se nettet ens.
Men jeg har nu personligt ikke fundet den stjernekoblede stikdåse bedre end de gode stikpaneler eller skinnesystemer, for i skinnesystemet sidder stikkene godt nok i serie (Fy), men fordelen er her at modstanden i samlingerne og i lederne er lavere end i stjerne systemet, netop på grund af de kraftige skinner i panelet, og stikkene er jo ofte en del af disse kraftige skinner. Det eneste man bør gøre ved panelet er at sætte de største strømslugere forest i panelet.
|
|
|
Nu sad jeg lige og skrev at ingen havde skrevet noget om serieforbindelse, og så gør du det mens jeg skriver. 
Der er ikke tale om serieforbindelse. Ved serieforbindelse er det samme strøm der løber gennem alle de tilsluttede apparater, hvilket ville være meget uheldigt. Hvis det var en serieforbindelse, og man tilsluttede en lampe til et udtag, ville den ikke kunne lyse før der var noget tilsluttet på alle udtag. Tænk f.eks. på en gammeldags juletræskæde, hvor alle lysene gik ud, hvis man løsnede en pære.
|
|
|
Kan godt se det måske er formuleret lidt dumt , men det der menes i den rødt markerede tekst ovenover er, at i skinnesystemet sidder de i rækkefølge.
Men her er lederen tilgængæld væsentligt kraftigere i skinnesystemet end ved kabelføringen i stjernekoblingen.
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
En løsning jeg her gode erfaringer med er at køre med lange apperat ledninger og have fordeler dåsen tæt på stikudtaget - eller endnu bedre have stikudtag til alle apperater.
Så skal evt. støj retur fra et apperat og tilbage igen i et langt kabel. Det samlede tværsnit bliver også meget større for den sidste del til anlæget og bruger man som jeg et skærmet kabel med ferrit pakket rundt om i hele kabel længden så er HF støj undertrykt ganske meget. Jeg har pt. 3,5 m kabel i alle apperater hvorfor der er 7 meter imellem dem på 230V siden.
Dem der er skeptiske over hvad de sidste meter kan gøre kan evt. læse lidt mere kvalificeret lommefilosofi her: http://www.geocities.com/jonrisch/ac-cords.htm
Mvh
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker foreløbig for hjælp og vejledning, min tegning og tekst oå side 1 er nu tilpasset.
Har i flere ider så kom med dem, og husk der her er plads til "religiøse" Hi-Fi opfattelser. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter
Det er dejligt at se at du bruger så meget tid på at lave en tegning af dine ting inden du går i krig med dine projekter. Har du opsat seperat gruppe til dit anlæg gerne med en 3 x 2,5 mm2. fra gruppe til anlæg samt en rigtig god jord forbindelse, det er nok der du kan hente den bedste lydforbedring, samt skærmede strømkabler til dit udstyr. Jeg ville også finde en strømskinne med nogle rigtig kraftige skinner i, og så sætte det udstyr der er mest følsomt få i skinnen.
Et andet spørgsmål hvor køber du de totalt fede Icepower forstærkere henne, og hvor meget må du bøde for dem. Fedt setup du har __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
Hej Peter
Jeg ville også finde en strømskinne med nogle rigtig kraftige skinner i, og så sætte det udstyr der er mest følsomt få i skinnen.
Et andet spørgsmål hvor køber du de totalt fede Icepower forstærkere henne, og hvor meget må du bøde for dem. Fedt setup du har
Har du opsat seperat gruppe til dit anlæg gerne med en 3 x 2,5 mm2.
|
|
|
Her finder du oversigt over produktcenter af klasse D forstærkere.
Vær dog opmærksom på, hvis det er de forstærkere du søger som jeg bruger, skal du se efter om de indbyggede trin i producenternes kasser har navnet ICEpower ASP de findes i 1000/500/250 Watt. Det er de ægte ICEpower forstærkere til private Hi-Fi forstærkere som er udviklet og produceret af Bang & Olufsen. Andre vil måske påstå at deres klasse D forstærkere er lige så gode, men det mener jeg bare ikke de er. Du må ud og lytte selv.
Mvh Peter Pan __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
1) Der misfoestår du noget.
I en strømskinner er stikdåserne parallelt forbundet, og det min tegning viser er serie forbundet, det kaldes også stjerne forbundet. Se på side 1 hvad jeg mener forskellen er. |
|
|
Undskyld jeg spørger, men ville det ikke være en ide at sætte dig ind i hvordan strøm fungerer, inden du kaster dig ud et dette og hint mere eller mindre farlige hjemmefuskeri.
Din tegning er parallelforbundet!
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton
Læs tråden, og lav nogle små forklarende tegninger, for dette er blevet diskuteret. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine apparater sidder i parallel forbindelse ligesom i en stikdåse. Var de serieforbundet sad de sammem + app1 - -> + app2 - , hvilket er rigtigt usundt. Men, hvis du ikke har styr på de basal begreber, synes du så det er fornuftigt at lave en guide til noget der kan være potentielt farligt?
Jeg mener det er vanvittigt!
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min tegning på side 1 er udført sådan, så kan i bestemme hvad i vil kalde det, men husk lige at skriv det her.

|
Til top |
|
|