Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: NLE kritiserer anonym kritik på HFA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Jeg kan da sådan set godt forstå Niels Larsens frustration over kritikken, for det er vel hans hjertebarn han har sendt ud på markedet. Men sådan er det nu engang bare - et produkt der hævder at være svarene på alle HiFi'ens (eller et andet områdes ) dårligdomme må forberede sig til at få nogle ordentlige hak i tuden, begrundede eller ubegrundede, fortjente eller ufortjente. Sådan er det bare, og det hverken kan eller skal der ændres på. Så længe det ikke går over i dødstrusler og andre ulovligheder skal der intet gøres ved det - det ville jo være censur!

Og hvad jeg slet ikke forstår er vreden over anonymiteten. Hvad skulle det ændre, om vi fik navn, adresse, blodtype og dna-kode her på sitet? Ville forhandlere der følte sig krænket så sende tæskehold efter os, eller hvad? Det eneste gode ved den idé ville være, hvis de ville begynde at sende deres produkter ud til kritikerne for at bevise, at deres produkt nu havde en reel virkning - hvilket nok bare ville gøre det hele endnu værre.

Jeg synes ærlig talt bare Niels Larsen skal tage at stramme kasketten og komme videre - hans dingenot skal sgu nok sælge på trods af et par klogehoveder herinde.

Beklageligvis er der stor forskel på det folk skriver, når de kan gemme sig som anonym bruger på et forum som dette, og det de skriver og siger ude i den virkelige verden. Jeg har stor respekt for at folk siger deres mening - hvis de vil stå ved den. Men anonyme udfald til højre og venstre kan man ikke bruge til så meget.

Jeg er bange for at man må leve med denne kultur på nettet i fora som dette. Det er også derfor at man på sigt vil fjerne meget af det kvalificerede indhold fra de større fora - og få disse over i fora med et smallere grundlag og en hårdere moderering.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Sveske skrev:
Jeg kan da sådan set godt forstå Niels Larsens frustration over kritikken, for det er vel hans hjertebarn han har sendt ud på markedet. Men sådan er det nu engang bare - et produkt der hævder at være svarene på alle HiFi'ens (eller et andet områdes ) dårligdomme må forberede sig til at få nogle ordentlige hak i tuden, begrundede eller ubegrundede, fortjente eller ufortjente. Sådan er det bare, og det hverken kan eller skal der ændres på. Så længe det ikke går over i dødstrusler og andre ulovligheder skal der intet gøres ved det - det ville jo være censur!

Og hvad jeg slet ikke forstår er vreden over anonymiteten. Hvad skulle det ændre, om vi fik navn, adresse, blodtype og dna-kode her på sitet? Ville forhandlere der følte sig krænket så sende tæskehold efter os, eller hvad? Det eneste gode ved den idé ville være, hvis de ville begynde at sende deres produkter ud til kritikerne for at bevise, at deres produkt nu havde en reel virkning - hvilket nok bare ville gøre det hele endnu værre.

Jeg synes ærlig talt bare Niels Larsen skal tage at stramme kasketten og komme videre - hans dingenot skal sgu nok sælge på trods af et par klogehoveder herinde.

Beklageligvis er der stor forskel på det folk skriver, når de kan gemme sig som anonym bruger på et forum som dette, og det de skriver og siger ude i den virkelige verden. Jeg har stor respekt for at folk siger deres mening - hvis de vil stå ved den. Men anonyme udfald til højre og venstre kan man ikke bruge til så meget.

Jeg er bange for at man må leve med denne kultur på nettet i fora som dette. Det er også derfor at man på sigt vil fjerne meget af det kvalificerede indhold fra de større fora - og få disse over i fora med et smallere grundlag og en hårdere moderering.

Bundy

Nu er selvcensur ikke en mindre undertrykkende form for cencur, end en overordnet smagsdommer, der bestemmer hvilke indlæg der er passende for en debat.

Det er et faktum at arbejdsgivere bruger Google i stor stil, når de vurderer nye jobansøgere, og også interesserer sig for, hvad deres medarbejdere laver i fritiden.

Tør du skrive din helt usødede mening, når du ved at din arbejdsgiver læser med ?

Det vil desuden også kraftigt favorisere debattører med de mest almindelige efternavne, der så vil være de eneste der tør skrive indlæg, helt uden selvcencur.

Det at den ærlige mening om et produkt ligger frit fremme, kan selvfølgelig støde kraftigt, men også være en pegepind, der kan bruges i produktudvikling. Gratis brugerundersøgelser skal man ikke undervurdere værdien af.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hvis det er total lige meget med anonymiteten, så virker det vel også den anden vej.

Hvorfor har folk så ikke, navn, ad., samt tel., i deres profil ?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Spencer & 3DX,

Jeg er sådan set ikke uenig - det er fint folk siger deres mening. Man må så sige, at når nogen tydeligvis ikke kan moderere sig selv, ja så ødelægges debatten - og herved også enhver værdi for både producent og de øvrige brugere på et forum.

Det er jo også derfor at man normalt kun laver brugerundersøgelser under kontrollerede forhold, hvor en moderator kan lukke næbet på dominerende elementer, der søger at afspore debatten.

For min skyld kan folk svine produkterne til i lige så stor stil som de har lyst til - men så er det vel spørgsmålet hvor mange reelt hifi-interesserede der til slut skriver med.

Bundy

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:

Velsagt.

Tilgengæld kan jeg ikke forstå det voldsomme i kritikken når man læser tråden 3 personer skriver om den ikke havde en god effekt efter et par måneder, og ikke lød godt -det kan da umuligt være usaglig kritik.

Janils hvor får du den pris fra at du kan få hans roc for under en 1000kr.? Den der var i hf kostede 7.800 i ikke udbygget tilstand mener det var 1000kr mere for en ekstra indgang. så kunne man vidst få den som selvbyg for det halve eller noget. Det må du da vide efter som du er skribent på bladet.

-Nu kan du næppe tage med i betragtningen at jeg kan bygge den for 25kr eller gratis fordi jeg lige har komponenterne i skuffen i dette her tilfælde, da den kun består af tre passive komponenter. Det må være hans reele apperater og pris man bedømmer udfra ikke? Jeg bedømmer heller ikke mark levinson eller passlab fra et af de kopi kit på ebay af det samme kredsløb som man kan hekse sammen for 800kr. -for så var alt jo fantastisk hvis vi skulle bedømme det ud fra produktionsprisen.

Efter og have fundet det andet kritik af hans roc på konkurrentforummet, virker det endnu mere fladt at han langer ud efter den anonyme kritik, umiddelbart er der ikke engang nogle gengangere af kritikere fra debatten om roc'en her af de kritiske, men tilgengæld af de alt forsvarende er der gengangere. 

Hvis han bliver trist over det, så må cerwin vega, densen, sony og andre da overveje og hoppe ud fra noget meget højt af nedtur over de ting som der er blevet sagt om dem. 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Nu kan NLE jo bare lægge sag an, ligesom Densen har gjort mod Kurt Kubik. Jeg mener ikke anonymiteten beskytter folk mod noget.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Nu kan NLE jo bare lægge sag an, ligesom Densen har gjort mod Kurt Kubik. Jeg mener ikke anonymiteten beskytter folk mod noget.

Præcis!

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hvis produktet er godt sælger det sig selv.
Inden grund til at opfinde nye lovprisnings ord.

Sådan må det vel være for alle.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hvis han gør det så skal han jo forvente at vinde hvilket igen kræver at der i det hele taget er en sag.  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
bjørn skrev:
[QUOTE=Al Bundy]

Jeg synes da at man skal lade Bjørn's indlæg stå for sig selv.

Faktisk vil jeg sige hvorfor købe et anlæg - når man bare ved at læse om det ved hvordan det lyder! Flot Flot!

Bundy

Tak

Man skal iøvrigt også holde sig fra basreflekskonstruktioner og transformatorkoblede rørforstærkere hvis man er ude efter en neutral og veldefineret gengivelse

Kan vi ikke snart se en udstyrs liste fra dig / dit anlæg ?

Det er lidt som om ALT er noget L.

/QUOTE]

2 ting = alt ?  hvad med at rapelle ned til fast grund igen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Tror som sagt bare at de fleste ville vælge deres ord med lidt større omhug, hvis deres navn, ad. og stod på deres indlæg.

NLE kan jo skidt være anonym  i en evt. mod argumentation her på sitet. mens det for HIFI-king (ingen rel. til nogen... navnet er opdigtet. red.) kan skrive ALT uden at satse ret meget.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Tror som sagt bare at de fleste ville vælge deres ord med lidt større omhug, hvis deres navn, ad. og stod på deres indlæg.

NLE kan jo skidt være anonym  i en evt. mod argumentation her på sitet. mens det for HIFI-king (ingen rel. til nogen... navnet er opdigtet. red.) kan skrive ALT uden at satse ret meget.

Du tar fejl, jeg kan finde deres navn og mail på no time hvis jeg ville, det kan du osse. Hvis man har set sig sur på bare en af dem der har kritiseret nle dimsen ville det vidst bare være og kig deres tidligere indlæg let igennem eller læse deres ksb annoncer og du ville vide alt om hvor de bor og hvad de hedder da det kun er mere eller mindre "kendte" personner der har udtalt sig om det, så vidt jeg kan se.

Jeg kan virkelig ikke se hvad forskel  ens navn og nummer ville gøre, du kan altid findes alligevel, der er vist forsåvidt heller ikke sagt noget folk ikke kan stå ved ud fra et rets mæssigt synspunkt, da det er tilladt og have en mening, og det er faktisk os tilladt og tage fejl. nu har diamagntic selvfølgelig slettet alt hvad han har skrevet i tråden af frygt, men udfra det han bliver citeret for som han ikke kan slette virker det ikke lige frem sønderrivnende kriminelt.

Nu er det jo os set før at branchemedlemmer optræder anonymt og siger fine ting om sine produkter, det er jo den risiko der er ved internettet, det virker begge veje.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Hej....

Man kan naturligvis mene det man vil om Niels Larsens nye produkt. Jeg har ikke hørt det, og har derfor ingen mening om dens egenskaber. Jeg har dog en mening om måden tingene gøres på her på hi4all. Det er nemlig rigtigt som Niels Larsen siger, det er ikke nemt at kæmpe mod anonyme personer. Det vil kræves rettens gang at få adgang til de personlige oplysninger om de mennesker. Kurt Kubik og hans hetz mod Densen er vel et godt eksempel på hvor galt det kan gå.

Det anonyme brugernavn er jo for at beskytte brugerne. Det er jo fint ifht tyveri osv. Men den samme beskyttelse skal jo ikke bruges til at svine andre til. Hvis jeg var NLE, så ville jeg følge følge Sillesens eksempel. Der ville jo også kræve at der er hold i NLE´s beskyldninger. Der er nemmere at hive hifi4all frem i erhversbladen frem at gå rettens vej og få medhold. Der er med andre ord en usikker opfinder. Er han så sikker på sin sag - så sagsøge. Niels burde vide at problemet er ikke hvorvidt folk er anonyme eller ej.

Kvæulanter som ASKA gør det også vanskeligt ikke at forstå Niels Larsen. Det er gratis at skyde på de erhversdrivende med opfindelser som ligefrem skulle være banebrydende. Jeg mener nu også at Niels Larsen har været fader til flere gode opfindelser....sikkert flere end Bjørn og ASKA tilsammen. Kan i overhoved andet end at være skide negetive på alt og alle? Jeg gider det faktisk ikke.

Der er ganske enkelt mange rejekællinger her på siden. Nu er den (kedelig) sommer kommet. Vi kommer til at se flere bitre indlæg fra ubrændte og indebrændte hifi-nørder. Heldigvis er der andet end hifi i livet og sommeren er bedst udenfor! Mit råd er nyde sommeren, og prøv at tænk jer om når i kritiserer andres opfindelser.

Cheers tøser.  

Her er hvad en søgning fremviste

http://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline/Design

http://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline/Patent

og bemærk at patenter, brugsmodeller og designbeskyttelse er 3 forskellige ting

Og så er der jo lige om "dimsen" nu også har den fornødne opfinderhøjde til at opnå et rigtigt patent med dertil hørende beskyttelse

citat:

Patentbeskyttelsen derimod er ikke formfri. Patenter kan også oversættes til retten til tekniske opfindelser, og patenter er en af grundstenene i industrisamfundet. Et patent skal søges og der er særlige krav der skal opfyldes for at opnå et patent, og vigtigst er at opfindelsen skal være ny, have opfinderhøjde og være industriel anvendelig. Nyhedskravet er et objektivt krav om at opfindelsen ikke må have været publiceret, og i patentretten er selv fremvisning for små forsamlinger, herunder også eksamen, potentielt ødelæggende for muligheden for at opnå patent.

At opfindelsen skal have opfinderhøjde betyder at der skal have været et spring i erkendelsen og at en fagmand ikke ville være kommet til samme resultat ved at blive præsenteret for samme problemstilling. At opfindelsen skal være industriel anvendelig betyder at opfindelsen skal kunne bruges som eller i et produkt, eller som en produktionsmetode. Når man får udstedt et patent, bliver patentet offentliggjort og dermed også opfindelsen. Det kan derfor umiddelbart virke uklogt at søge patent, men patentsystemet er indrettet sådan, at patenter bliver offentliggjort og ny viden spredt i samfundet mod at patentindehaveren får en ret til at forbyde andre at bruge det patenterede i den periode patentet dækker.

Brugsmodeller er også kendt som små patenter. Brugsmodeller skal registreres for at opnå beskyttelse og i lighed med patenter er der tale om en ret til at forbyde andre at bruge det registrerede. Der er dog en række forskelle i forhold til et patent, og kravene til opfinderhøjde ikke så store ved brugsmodeller. Desuden er brugsmodeller kun beskyttet i 10år fra indlevering af registrering mod patentets 20år. Brugsmodel beskyttelse bruges primært til beskyttelse af praktiske opfindelser, gerne af håndværksmæssig karakter.
Designretten er beskyttelse af produkters ydre form og har tidligere været kendt som mønsterbeskyttelse. Området er i vid udstrækning dækket af ophavsretten og beskyttelse efter Designloven udelukker ikke beskyttelse efter ophavsretten. Designbeskyttelse skal registreres og det man opnår beskyttelse for er industriprodukters udseende, både produktets to- og tredimensionale udseende.

Citat slut

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
3DX skrev:

Du tar fejl, jeg kan finde deres navn og mail på no time hvis jeg ville, det kan du osse. Hvis man har set sig sur på bare en af dem der har kritiseret nle dimsen ville det vidst bare være og kig deres tidligere indlæg let igennem eller læse deres ksb annoncer og du ville vide alt om hvor de bor og hvad de hedder da det kun er mere eller mindre "kendte" personner der har udtalt sig om det, så vidt jeg kan se.

Jeg kan virkelig ikke se hvad forskel  ens navn og nummer ville gøre, du kan altid findes alligevel, der er vist forsåvidt heller ikke sagt noget folk ikke kan stå ved ud fra et rets mæssigt synspunkt, da det er tilladt og have en mening, og det er faktisk os tilladt og tage fejl. nu har diamagntic selvfølgelig slettet alt hvad han har skrevet i tråden af frygt, men udfra det han bliver citeret for som han ikke kan slette virker det ikke lige frem sønderrivnende kriminelt.

Nu er det jo os set før at branchemedlemmer optræder anonymt og siger fine ting om sine produkter, det er jo den risiko der er ved internettet, det virker begge veje.

Helt lige er det jo ikke, producenter og deres repræsentanter er jo bundet op af markedsføringsloven m.v. så lovprisningerne om egne produkter skal faktisk kunne holde vand i byretten, bogstaveligt talt.

Det er sgu sørgeligt hvis Diamagneten skal være nervøs for besøg af mørkemænd med trukne kabler, ikke at jeg tror han behøver være det, men alligevel  

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Beklageligvis er der stor forskel på det folk skriver, når de kan gemme sig som anonym bruger på et forum som dette, og det de skriver og siger ude i den virkelige verden. Jeg har stor respekt for at folk siger deres mening - hvis de vil stå ved den. Men anonyme udfald til højre og venstre kan man ikke bruge til så meget.

Bundy

Det har du ret i, men jeg synes nu ikke det gør det sværere at skelne bukkene fra fårene. God, velbegrundet kritik (og ævl, for den sags skyld) er vel til at genkende, selvom afsenderen er anonym.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

hvis vi tager et af NL kritik punkter omkring anonymiteten, så tror jeg ikke det har den store effekt alligevel, hvis man vælger at vise navn og adresse. Vi har flere branchemedlemmer herinde, der åbenbart er ligeglad med hvordan de tiltaler andre, selvom deres firmanavn er synligt for enhver.

Desuden tror jeg det vil skræmme brugere væk, at man skal fortælle navn og adresse ved oprettelse af brugerprofil. Både ballademagerne men også almindeligt høflige brugere.

Jeg kan såmænd se fordele og ulemper ved begge løsninger. Men jeg tror bare ikke man vinder i den sidste ende, hvis brugeren skal oplyse navn og adresse. Vi skal nok bare være mere konsekvente i vores moderering, og håbe på at man kommer af med de værste på den måde istedet.

En anden ting til det her, hvor mange tror du vi ville få til at fremvise deres fede anlæg på forum, hvis deres navn og adresse stod nedenunder? Det ville være et tag-selv bord for tyveknægte.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 21 Juni 2007 kl. 05:23 | IP-adresse registreret  

Per N & Witzel,

Nej jeg kan godt se problemt i at det med navn og ad. ikke løser alle problemer. men måske skaber flere.

Jeg syntes bare at man nogen gange har på fornemmelsen, at den der anonymitet er en man gemmer sig bag, og derved kan skrive og påstå ALT, uden at risikere noget som helst.

Tvivler på at tonen og ord valg ville være den samme face to face

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Kan jeg sige dig det er den ikke.

Har mødt flere af dem der elsker at svine mig til.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Per N & Witzel,

Nej jeg kan godt se problemt i at det med navn og ad. ikke løser alle problemer. men måske skaber flere.

Jeg syntes bare at man nogen gange har på fornemmelsen, at den der anonymitet er en man gemmer sig bag, og derved kan skrive og påstå ALT, uden at risikere noget som helst.

Ordvalget ville næppe være det samme hvis man stod face-to-face, jeg tror flere ville overveje det mere af frygt for at få et par på hovedet.

Det er heller ikke kun producenter og leverandører der er udsat for folks modighed, når de er anonyme. Vi er også et yndet mål for diverse konspirationsteorier og verbale tæsk. Så jeg tror at en mulig løsning er en endnu hårdere linie. Som skal afbalanceres, så folk stadig tør diskutere men bare holder sig i skindet.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej Janils

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dine kommentarer.
Desuden har du ret i, at ironi eller sarkastiske bemærkninger kan misforstås.
Ikke kun her, men på alle net-debatter.

Og skal vi så komme videre?

Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes