| Forfatter |
|
StarKnight Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 05:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krog skrev:
Luxman M-12, min første effektforstærker. Den imponerer mig meget!

|
|
|
Jeg får da beton-anus over, hvor lækker den Luxman M12 er  Og må jeg tilføje, at du bor fedt.....bortset fra den vildtvoksende plante med de tørre blade. Få dem nippet af og du bor KONGE !!!
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarKnight skrev:
Krog skrev:
Luxman M-12, min første effektforstærker. Den imponerer mig meget! <billede>
|
|
|
Jeg får da beton-anus over, hvor lækker den Luxman M12 er 
Og må jeg tilføje, at du bor fedt.....bortset fra den vildtvoksende plante med de tørre blade. Få dem nippet af og du bor KONGE !!! 
|
|
|
Hej, mange tak! Så må jeg få luget ud i den og "reclaim my throne!"
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik skrevet før at jeg har en Marantz 3100 pladespiller. Jeg mente selvfølgelig en Marantz 6300 !
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt at se noget old-skole...  Prøv at flytte dine guitarer ud af rummet og hør forskellen... De akustiske spiller i hvert fald meget med.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JBL-Ti Mange tak! :-) det er vidst mit rette element. Kan desværre ikke opbevare guitaren andre steder. Men du har da helt ret, pauser jeg musikken klinger guitaren lystigt videre!
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krogs Fine billeder ! Det forstærkersæt pryder jo hinanden - Tvivler ikke på at det spiller rigtig godt  Pioneer HPM spiller aldeles godt  mvh
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må du tage toget og under armen med dem   Ej evt. kan du sætte en transport annonce i KBS?
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Så må du tage toget og under armen med dem  Ej evt. kan du sætte en transport annonce i KBS?
|
|
|
Har skam også overvejet toget! Men højttalerne vejer til sammen ca. 65 kg., så det bliver noget af en opgave!!
En transport annonce, hmm tjaa, er det nu også god ksb-skik? Altså det er jo ikke direkte hifi relateret og falder vel så udenfor reglerne..
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjo det har du jo ret i ! - Men det er jo en hifi-transportannonce 
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Tjo det har du jo ret i ! - Men det er jo en hifi-transportannonce 
|
|
|
Så sandt :p Men nu ser det ud til lykken har vendt sig for mig
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opdatering d. 14/1
Goddaw goddaw! Da jeg fik tidligt fri fra arbejde, tænkte jeg det var tid til en bette opdatering..
Jeg har fundet det meste af mit hifi igennem tiden på diverse loppemarkeder, brugtbutikker osv. For nyligt har jeg fundet 2 sæt gamle/vintage højttalere. Jeg kan ikke finde nogen producent på nogen af dem!? Men her følger et par billeder, måske kan i give mig et hint.
Dette sæt fandt jeg i et dødsbo. En gammel kones højttalere står nu på mit værelse. Lyden i dem, er OK - intet særligt at bemærke her, men de spiller da stadig.

Jeg kan desværre ikke åbne op for dem, da kabinetterne er limet sammen. Desuden er enhederne også limet meget kraftigt til (det brune rundt om bassen er et meget tykt lag lim!)
 Som sagt er lyden ikke videre imponerende. De spiller med en rimelig god bas men ikke nogen særligt appelerende diskant eller mellemtone her; disse virker ret afdæmpede og kedelige. Desuden kan de ikke spille forfærdeligt højt før de forvrænger. Udemærkede at have i køkkenet, soveværelset eller garagen dog. Og så er de rigtig pæne! 
Og så til det andet sæt, som er lidt mere interessante. Heller ej disse kan tåle den store effekt, men lydmæssigt mere interessante end de andre. Der er faktisk et OK perspektiv at hente her. Rock og andet "tung" musik klarer de dog ikke særligt godt hvilket nok også skyldes de meget små kabinetter. Men akustisk og den slags klarer de smukt. F.eks. prøvede jeg med Lynyrd Skynyrd - Endangered Species. Det gjorde de altså godt, meget mere engagerende end mine DALI'er formår. Højttalerne er nok ikke ligefrem under betegnelsen Hifi - vil gætte på en meget ulineær frekvenskurve. F.eks. bemærkes det tydeligt en fremhævelse af mellemtonen. Til noget musik lyder det forfærdeligt. Men synes det passer godt til f.eks. Endangered Species og andet akustisk. Men højttalerne leverer nu noget spilleglæde og musikalitet som jeg virkelig savner fra mine tidligere Tandberg! 
Hermed et par billeder:
En lidt speciel diskant, hvis magnet i øvrigt indpakket i noget knaldrødt plastik!

Dette er hvad der står bag på disse højttalere

Og så lige et lille oversigts billede med disse højttalere sat op. Synes umiddelbart de lyder bedst når de ligger ned med diskanten længst ude mod væggen, det giver lidt bedre perspektiv i lyden.

Og så en anden lille hyggelig nyerhvervelse.. Min nye maskot, om man vil! Han er rigtig hyggelig. Han har touret sammen med de helt store jazz og soul konger tilbage i 70erne.. Nu bruger han sin pension på mit værelse, hvor han får gratis kost og logi, endda med vinduesplads, imod lidt hyggelig jazz :-)

Det var alt for nu... Giv endelig et bud på hvilke højttalere jeg har fået fat i, da jeg er meget nysgerrig efter at få det opklaret!
I må hygge, og fortsat god formiddag!!
|
| Til top |
|
| |
747DK Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 14 Januar 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej krog den m12 er gudesmuk tillykke  jeg er faktisk ægte misundelig.
Godt at se du stadig får fat i noget skrammel
Jeg er næsten sikker på at nr to højttaler er i familie med Heco modelnr og form ligner meget. men de var altid med metalfront
der er en tråd her om heco
HECO
Det kan også betale sig at kigge lidt efter nogle vintage warfedale jeg har skrevet lidt om mine oplevelser her
Og mit indtryk af dem er uændret. jeg er dybt imponeret
Warfedale
__________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 747, Tak er også meget glad for den :) den spiller kanon, du er da velkommen til en lytter hvis du skulle komme forbi det fynske!
Ja skrammel eller vintage, det er jo spørgsmålet hehe. Men det er nu sjovt at rode i og det har sin charme at finde noget fra sidste århundrede der stadig fungerer og har sin stemme eller sin "personlighed" om man vil.
De kunne godt lidt ligne de Heco du linker til. Det er jo samme stil umiddelbart, og samme oprindelses land.
|
| Til top |
|
| |
747DK Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej krog
Tak for tilbudet og i lige måde :-) mener det.
Jeg bor kun lige på den anden side af broen (fredericia) og kommer oprindeligt fra odense.
Jeg må kaldes en "fynsk beatnik i eksil"
Hvor på fyn taler vi om ca.
Ja skrammel for den ene er vintage for den anden  forskellen er bare prisen
Hvis du vover dig over broen skal du for det første være velkommen og for det andet er der et markede lidt uden for frede.
http://www.nebbemarked.dk/
der er for det første lidt vintage HiFi til højre når du kommer ind men lidt for dyrt.
Når du går ned af gangen er der en stand i en af de sidste rum ti venstre.
Det er der hvor jeg købte mine Warfedale.
Du er ikke i tvivl når du finder det Han har afsindig meget. det er noget rod men B&O/tandberg/Dual/Sansui/Heco/Nikko/His masters voice/ mm... 60-nu
noget er noget skrammel men en del er absolut værd at kigge på. Og ikke mindst han har mange vintage højttalere man kan høre dem med den forfærdelige dansktop han altid spiller.
Mit første projekt er altid at finde den forstærker mislyden kommer fra og skrue lidt ned  det tager lang tid.
Men mine Warfedale kostede 100 kr for et sæt.
Jeg er i den heldige situation at jeg har det anlæg jeg lister i warfedale tråden i mit Kontor/soveværelse og det anlæg der står under min profil der nok må betegnes som semi vintage i min stue.
Lyder det anlæg jeg har i mit kontor bedre end det i min stue ?
Nej men jeg kunne sagtens leve med det i lang tid hvis det andet smuttede. for det er enormt medrivende og musikalsk og har egenligt ikke nogen svagheder. ikke engang lydstyrke
Det sætter jo tingene i perspektiv at det er dele der på en god dag kunne fås for 1000kr samlet.
Der er ikke sket meget på 30 år.
Bortset fra at kvaliteten er blevet dårligere i takt med nyprisen.
kan du afmonter de fronter på dine "Heco" ? det kunne være det gav en del tynde træpinde har det med at svinge med.
Mvh
Dennis
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
747DK skrev:
hej krog Tak for tilbudet og i lige måde :-) mener det. Jeg bor kun lige på den anden side af broen (fredericia) og kommer oprindeligt fra odense. Jeg må kaldes en "fynsk beatnik i eksil" Hvor på fyn taler vi om ca.
Ja skrammel for den ene er vintage for den anden forskellen er bare prisen
Hvis du vover dig over broen skal du for det første være velkommen og for det andet er der et markede lidt uden for frede. http://www.nebbemarked.dk/ der er for det første lidt vintage HiFi til højre når du kommer ind men lidt for dyrt. Når du går ned af gangen er der en stand i en af de sidste rum ti venstre. Det er der hvor jeg købte mine Warfedale. Du er ikke i tvivl når du finder det Han har afsindig meget. det er noget rod men B&O/tandberg/Dual/Sansui/Heco/Nikko/His masters voice/ mm... 60-nu
noget er noget skrammel men en del er absolut værd at kigge på. Og ikke mindst han har mange vintage højttalere man kan høre dem med den forfærdelige dansktop han altid spiller. Mit første projekt er altid at finde den forstærker mislyden kommer fra og skrue lidt ned det tager lang tid. Men mine Warfedale kostede 100 kr for et sæt.
Jeg er i den heldige situation at jeg har det anlæg jeg lister i warfedale tråden i mit Kontor/soveværelse og det anlæg der står under min profil der nok må betegnes som semi vintage i min stue. Lyder det anlæg jeg har i mit kontor bedre end det i min stue ? Nej men jeg kunne sagtens leve med det i lang tid hvis det andet smuttede. for det er enormt medrivende og musikalsk og har egenligt ikke nogen svagheder. ikke engang lydstyrke
Det sætter jo tingene i perspektiv at det er dele der på en god dag kunne fås for 1000kr samlet. Der er ikke sket meget på 30 år. Bortset fra at kvaliteten er blevet dårligere i takt med nyprisen.
kan du afmonter de fronter på dine "Heco" ? det kunne være det gav en del tynde træpinde har det med at svinge med.
Mvh Dennis
|
|
|
Det lyder spændende, jeg vil gerne komme over til lidt hifi lytning og vintage-jagt  Jeg bor i Nyborg men kommer også en del i Odense selv. Det kræmmermarkede lyder meget spændende, der vil jeg meget gerne hen! De markeder jeg kommer til heromkring det fynske er der nu langt imellem vintage godterne. Jeg har til tider været rigtig heldig men der er langt i mellem.
Fedt at du har så gode erfaringer med dine Wharfedale. Jeg havde det på samme måde med et sæt Tandberg som jeg havde fundet i Nyborg i en genbrugsbutik, for 80 kr. Virkelig en åben og medrivende lyd som jeg endnu ikke har hørt magen. Dog kunne de ikke dække mit behov for lydniveau og basniveau, så de er givet videre til min storebror som har stor glæde af dem.. men for pokker, har fortrudt at de kom videre rimeligt mange gange nu
Fronterne på de højttalere kan ikke tages af. De er lavet så de er i ét med kabinettet.
Nu skal jeg så afsted til det jyske og besøge Louis (LouBP fra forum), så må vi se om jeg har noget med hjem igen
Hygge, og god lørdag morgen!
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var som sagt forbi det jydske igår. Det blev til en hyggelig hifi-snak og lytning til forskellig god musik. Og så kørte jeg derfra med et sæt Pioneer HPM110.  Vi kørte så forbi det omtalte kræmmermarked på vej hjem, og jeg skal da lige love for han havde forfærdeligt meget gods  så jeg købte en lækker pioneer tuner. Der kommer snart billeder op. Først vil jeg lige nyde mine nye venner!
|
| Til top |
|
| |
747DK Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej krog det var da en givende tur til det jydske :-)
Det lyder spændene med de pioneer højttalere.
Det var da godt jeg nåede at give dig den adresse til det markede inden du tog afsted.
Hvilken pioneer tuner var det ? og hvad måtte du give ?
ja på trods af rodet ved ham er det meste faktisk i fin stand.
ja han har rigtiget meget en B&O samler kunne også gå amok der.
fandt du den famøse forstærker der kom med mislyde
Jeg synes heller ikke hans priser er vilde.
Jeg har aldrig været derude uden hans stand har været åben.
Det er faktisk også det eneste sted jeg kender hvor der virkeligt er noget at hente.
Den store genbrug vi har her i byen har aldrig noget.
enten ryger det ud eller et andet sted hen ?
Jeg blev nysgerrig på din preamp den er ret cool.
Men er den det rigtige valg til en luxmann effekt ? blød+blød
det kan sagtens være jeg tager fejl.
pøjpøj med dine nye venner
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
747DK skrev:
Hej krog det var da en givende tur til det jydske :-)
Det lyder spændene med de pioneer højttalere.
Det var da godt jeg nåede at give dig den adresse til det markede inden du tog afsted.
Hvilken pioneer tuner var det ? og hvad måtte du give ?
ja på trods af rodet ved ham er det meste faktisk i fin stand.
ja han har rigtiget meget en B&O samler kunne også gå amok der.
fandt du den famøse forstærker der kom med mislyde
Jeg synes heller ikke hans priser er vilde.
Jeg har aldrig været derude uden hans stand har været åben.
Det er faktisk også det eneste sted jeg kender hvor der virkeligt er noget at hente.
Den store genbrug vi har her i byen har aldrig noget.
enten ryger det ud eller et andet sted hen ?
Jeg blev nysgerrig på din preamp den er ret cool.
Men er den det rigtige valg til en luxmann effekt ? blød+blød
det kan sagtens være jeg tager fejl.
pøjpøj med dine nye venner
|
|
|
Ja så er der lidt nyt, det er altid en dejlig ting! Tuneren er en TX-7500 med sølvfront og sort kabinet. Den er rigtig fin i nær perfekt stand, og meget simpel hvilket jeg godt kan lide. Så glæder jeg mig til at få den sat til - men skal lige have et strømkabel til den (den bruger det samme som en stationær pc bruger). Ja man må sige han har meget spændende, det er sku fedt. Virkelig mange kæmpe forstærkere fra "dengang". Overvejede også at tage et sæt Tandberg højttalere + tandberg forstærker med, men kom frem til at jeg lige havde købt et sæt højttaler... en ting af gangen! Jeg fik tuneren for 100,- så det må siges at være ret billigt. Jeg er ret glad for preampen, synes lyden matcher luxman'en ret godt. Lyden er til den varme side hvor Pioneer højttalerne har en lidt "in-your-face" lyd. Så det matcher rigtigt godt hinanden. Og der er virkelig smæk på, men masser af kontrol at hente her. Bassen er præcis og setuppet har en god evne til at skille elementerne i musikken ad så der ikke er noget mudder. Dog tror jeg højttalerne ville have godt af at blive hævet (som Louis også anbefalede). Og lige nu står de begge lukkede inde i hjørnerne ligesom de tidligere Dali højttalere gjorde. Det gør så at bassen til noget musik er alt for kraftig! (så er det godt man har tone-kontroller :p) Men der kommer et nyt møbel til mit Hifi på Onsdag, det er ikke så stort og skrumlet som det nuværende. Det skulle gerne give en del mere luft til højttalerne så de kan yde endnu bedre. Men allerede nu lyder de fantastisk. flere lytteindtryk når jeg indrykker billeder her midt på ugen. hav en god søndag aften!
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. fandt i øvrigt ud af hvad de højttalere med gitteret foran er for nogle. Da vi var på kræmmermarked så jeg nogle der lignede dem, både farven og gitteret var der, og de havde den samme form for deklaration på bagsiden. Højttalerne er af mærket ITT.
|
| Til top |
|
| |