Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PC-lyd vs. CD-afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har et HDA X-plosion 7.1 lydkort i PC'en, hvilket er er rigtig godt tilfreds med. Det spiller langt bedre end fx SB Audigy 2. Jeg har indlagt nogle CD'er som FLAC-filer (tabsfri). Jeg har 1m optisk kabel af en nogenlunde kvalitet over til forstærkersættet NAD Silverline.

Hvor dyr en CD-afspiller skal der til for at hamle op med min PC-lyd? Kom med et bud. Ved godt man ikke kan sige noget entydigt, men hvilket pris-niveau ligger vi i?

Hvor højt et niveau kan PC-lyd generelt nå?

Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Det kan man ikke rigtig sige, det er nok D/A konvereren i din NAD der sætter begrænsningen.

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2007 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Dvs det slet ikke er mit lydkortet der sætter begræsning nu? Jeg er slet ikke utilfreds med lyden - blot nysgerrig

Hvis jeg nu spørger omvendt... hvor langt vil jeg skulle op og bruge på et forstærkersæt før jeg med det lydkort ikke vil kunne presse mere saft ud?

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2007 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Da jeg skiftede fra SB Audigy 2 til HDA X-Plosion var lydforskellen meget nem at høre. -HDA lyd langt bedre. Med det HDA lydkort er jeg vel også ved at have nået toppen til alm hjemme-PC brug?

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Folk er måske mere vågne nu :-)  Jeg kunne også godt tænke mig at høre andres erfaringer på området.

mogelsvs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger FLAC filer og hiver et "bit-perfekt" signal ud af din PC, så er det din D/A konverter der er det svageste led.  For at få et "bit-perfekt" signal skal dit lydkort være ASIO kompatibelt, så du kan køre udenom Windows mixeren, der ændrer signalet fra 41 (CD) til 48khz (Windows).   Med andre ord, du kan bruge mange penge på en DAC og andre komponenter førend din PC transport bliver det svageste led.

Venligst, Søren

Til top Vis mogelsvs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogelsvs

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:
Da jeg skiftede fra SB Audigy 2 til HDA X-Plosion var lydforskellen meget nem at høre. -HDA lyd langt bedre. Med det HDA lydkort er jeg vel også ved at have nået toppen til alm hjemme-PC brug?

Hvis du kører uden om kernel mixeren i windows burde der ikke være nogen forskel.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Har testet min pc mod Kubikkens Denon 3560, hvor det kun var SP/DIF udgangen der blev brugt fra begge. PC'en var mere flad og kedelig i lyden.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

sakset fra Kubikkens tråd:

Svend P skrev:
Besked fra: Svend P
Posteringsdato: 17 December 2006 kl. 10:19

Jamen så vil jeg da også bidrage med noget nyt til denne tråd. Når katten er ude, så at sige...

Jeg var nemlig sammen med Groove forbi Kubikken i torsdags med min HTPC. Den skulle testes op imod hans Denon 3560'er, men kun som løbeværk og SPDIF ud. Det var således Kubikkens Audio Alchemy, der tog sig af DA konverteringen, uanset hvilken afspiller vi benyttede.

Vi lagde nogle af Kubikkens CD'er ind på PC'en med EAC, og afspillede dem fra harddisken gennem et M-Audio Firewire Audiophile eksternt lydkort. Lydkortet har sin egen strømforsyning, og som navnet antyder, køres der via firewire fra PC'en.

Det stod klart fra starten, at Denon'en var bedst. Der var lidt mere luft omkring det hele, og pc'en lød lidt klemt. Hertil var vi enige. Uenigheden gik egentlig kun på, hvor stor forskellen var. Groove og mig mente umiddelbart, at det var meget lidt, og at vi ikke ville kunne afsløre det i en blindtest. Kubikken var lidt af en anden opfattelse.

En mulig forklaring på forskellen (der i teorien vel ikke burde være der), var at pc'en bruger en switch-mode strømforsyning, der i.flg. Kubikken kunne tænkes at støje ind i resten af kæden. D.v.s. at det i princippet kunne tænkes at pc'en VAR ligeså godt som Denon'en, men at den fik resten af komponenterne (forforstærker m.m.) til at performe dårligere.

Alt i alt, var det ikke noget der fik mig til at revurdere at bruge pc'en som eneste musikformidler hjemme hos mig, eller noget der fik Kubikken til at overveje at skifte Denon'en ud med en pc hjemme hos ham.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 August 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale dig en Harman Kardon HD970 cd-afspiller, den kan også fungere som dac:) Jeg kan høre forskel hvis jeg afspiller cd'er på computeren eller afspilleren selv, til afspillerens fordel. Men det er ikke meget slemt. Evt. pga. drivere og andet lir?

Er cd'er egentlig ikke kodet i 44.1Khz??

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 August 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Har testet min pc mod Kubikkens Denon 3560, hvor det kun var SP/DIF udgangen der blev brugt fra begge. PC'en var mere flad og kedelig i lyden.
Ca. samme konklusion har jeg draget med CD afspilleren loopet gennem M_Audio mixer. Altå via S/Pdif in på lydkort og så ud til extern DAC, sammenlignet med afspilning fra HD. Manglende detaljer og rum når det var fra HD.
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 August 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

For seriøse sammenligninger så sørg for at adskille pc og forstærker galvanisk ! Og husk (som det også nævnes ovenfor ! ) at windows kernel mixer SKAL bypasses. Begge test ovenfor fejler på et elller flere af disse punkter.

Der er MASSER af tråde at søge i omkring bit perfekt afspilning, der er ingen undskyldning for sjusk og dovenskab !

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Og husk (som det også nævnes ovenfor ! ) at windows kernel mixer SKAL bypasses. Begge test ovenfor fejler på et elller flere af disse punkter.

Var også gjort i vores test.

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

I havde forbundne stel planer imellem et hifi anlæg og PC. Aldrig noget jeg ville gøre, selv en squeezebox løser denne problematik. Hvis man er grundig det ene sted må man også være det det andet. Ellers er man jo bare interesseret i at bekræfte sine egne fordomme.

MVH

Bonné

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hvordan bypasses windows kernel mixer?

Jeg har kun testet med en Denon dvd-2900 som CD-afspiller.

Hvis dvd-2900 var en anelse bedre så var det nok det hele.

Umiddelbart tror jeg ikke jeg ville kunne høre forskel i blindtest.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

I havde forbundne stel planer imellem et hifi anlæg og PC. Aldrig noget jeg ville gøre, selv en squeezebox løser denne problematik. Hvis man er grundig det ene sted må man også være det det andet. Ellers er man jo bare interesseret i at bekræfte sine egne fordomme.

MVH

Bonné

Nu investerer man nok ikke over 10.000 kr i en PC for at få bekræftet sine fordomme, så kan vi ikke godt undlade at gætte på hinandens motiver?

Hvordan vil du adskille dem? Optisk forbindelse skulle være en dårlig måde, så vidt jeg ved.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Sendt: 01 August 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Kernel Mixer bypasses via Kernel Streaming eller ASIO. Det kan f.eks. gøres med foobar2000 plugins. Søg i fora for yderligere forklaring. Bemærk: Under Windows Vista er dette trick ikke længere nødvendigt grundent Vista's 32 bit fp mixer.

Hvis vi antager at hovedproblemet med optisk transport er jitter, så fjerner vi jitter fra ligningen ved at bruge en asynkron protokol istedet. Der er en anden optisk standard, ST, den er muligvis asynkron, det ved jeg desværre ikke. Men den bruger også glasoptisk fiber, hvilket dog ikke har samme betydning ved en asynkron fejlkorrigerende protokol.

Der er dog dem der mener jitter kan vandre gennem en buffer. Men selv hvis skulle være tilfældet skal man nok lige sammenligne med en alm 1 speed CD afspiller uden buffer. Det ville vel ikke gå helt godt? Den må få en helt koloenorm mængde jitter.

Hvis primærparametren er jitter-frihed uanset interface så kan man vælge ethernet og en løsning a la Squeezebox. Hvis elektrisk afkobling søges kan man vælge trådløst.

Thoughts?

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

Thoughts?

Ja, du taler et andet sprog end os. Jeg fatter ikke en bjælde 

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Sendt: 01 August 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
xo skrev:

Thoughts?

Ja, du taler et andet sprog end os. Jeg fatter ikke en bjælde 

Med andre ord, vi er altså helt på bølgelængde.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Bonné skrev:

MVH

Bonné

Nu investerer man nok ikke over 10.000 kr i en PC for at få bekræftet sine fordomme, så kan vi ikke godt undlade at gætte på hinandens motiver?

Hvordan vil du adskille dem? Optisk forbindelse skulle være en dårlig måde, så vidt jeg ved.

Det står lige øverst i teksten: brug en squeezebox og køb en billigere pc......

Optisk overførsel af spdif er udemærket, blot kan de billige "plast" lysledere give probs. med jitter. Køb et respektabelt kabel  ( f.e.k.s. til semi proff adat standard ) og du er kørende, og adskilt galvanisk.

Alternativt kan du anvende en trafo til spdif signalet, har selv en version fra neutrik der har reddet mig ud af mange problemer med stelsløjfer fra medie servere. Og så kan den bruges til at sammen koble AES 110 ohms standarden til spdif.

Men husk at trådløst streaming til Squeezebox i teorien er overlegent pga. protokollen. Hverken AES eller spdif kan redde nogetsomhelst når det går galt, og fabrikanterne er notorisk sjuskede til at implementere disse algoritmer, uanset pris !

En anden mulig kilde til forbedringer er systemernes master clock. Der er stor sandsynlighed for at clocken er mere stabil når du slaver til denon'en end til en tilfældig pc. Her er SB'en igen af respektabel kvalitet, helt idéelt er det hvis du kan clocke din pc som slave til den benyttede DA konverter, eller til højkvalitets ekstern clock.

Digital er desv. ikke bare digital

MVH

Bonné

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum