Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: De allerbedste optagelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 August 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
kimC skrev:

Roxy music - Avalon

Deres indtil videre sidste album lavet for 25 år siden. Medlemmerne (Bryan, Andy og Phil) havde her i starten af 80'erne udviklet en slags paranoid perfektionisme og denne drøm af et album er hvad dette heldigvis udviklede sig til.

Det bliver spændende at høre hvordan Roxy Music lyder i dag, nyt album skulle være klar i 2009!!!  

Release party'et slulle eftersigende slås sammen ed ældresagens 50års jubilæum

BLASFEMI!

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 14 August 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

I får lige et par klassiske ind imellem her:

Sibelius samlede orkesterværker på Sony classical.
Copland 100 på reference recordings rr93cd
Mendelsohn/Beethoven violinkoncerter Joshua Bell Sony classical sk89505

Så kan jeg anbefale Cheskys sampler and audiophile testrecord vol1, vol2 og vol 3.
Kig også i Tacet´s katalog www.tacet.de
Telarc holder også generelt en høj standard, deres kunstnere er som regel amerikanske orkestre og solister www.telarc.com
Deres blues label er faktisk osse fed.

Tyske ecm har også nogle fabelagtigt flotte optagelser i kataloget.
Prøv f.eks. complete music for piano and violincello af Beethoven
ECM new series 1819/20 472 4012
www.ecmrecords.com
Man kan også studere resten af Denons program på www.denonclassics.com

Og så lidt af de legendariske:
Little feet: Waiting for Colombus - kvantespring i liveoptagelser.
Mike Oldfield: Amarok
Kari Bremnes: Løsrivelse
Rebecca Pidgeon: New York girls´club

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 August 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hugh Masekela er bestilt, jeg kender optagelsen og den er bare for fed. Og så er der bare ikke nogen der skal fortælle mig, at fordi optagelsen er god, så duer musikken ikke .

Bare fordi optagelsen er god, så dur musikken altså ikke.

Hugh sætter fut i fejemøged. Det er herligt glad musik, der er rigtigt godt indspillet, og det kan sagtens indtages i rimelige mængder.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg mest til vinyl såå stort set alt hvad der står: original master tape,  på er vellyd, jeg har en Buddy Holly der er skåret direkte fra et mastertape uden støjreduntion eller andet elektronikst halløj. Båndet blev optaget i det herren år 1959 og er selvfølgelig i mono,  men hold da kæ*t hvor det lyder.

Ellers Boston, Led Zeppelin, Eagles og jeg kunne blive ved. ( Carpenders, Sade Simond & Garfunkel )

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 August 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Chet Askins & Mark Knofler, DEN sparker virkelig R.. og det er " kun " en almindelig lp.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 August 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Optagelser foretaget af d'Herrer M. Jacobsen og Lars Vester er blandt det ypperste, som jeg har hørt. Langt forbi noget label, som jeg kan komme på.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 August 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

M. Jakobsen,, det må være mig.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 14 August 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Der er vist "C" til forskel...

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 August 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

C det, ok et lille c men mit k betyder at Peder Wessel faktisk er min onkel MEGET

MEGET langt ude, ta´den du. 

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 August 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Steely Dan er klart en af mine farvoriter, når det handler om god lyd. Især "Two against nature" og "Everything must go" er helt i top.

Pladen "Aja" fra 1977 er lige blevet genudgivet på 180g vinyl, pga 30 års jubilærum. Jeg har ikke selv fået den nye udgivelse endnu, men hva man kan læse om den, skulle der virkelig være kælet for lydsiden.

Steely Dan - Aja

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Mine bud udover mange de af allerede nævnte.

Pop/rock/blues
Eva Cassidy "live in blues alley"
lynyrd skynyrd "endangered species"

Klassisk:

Ang. Sibelius på Sony er jeg uenig. Efter at have fået fat i de komplette på EMI med Paavo Berglund og Bournemouth symfonikerne mener jeg denne er bedre både i lyden og på den musikalske side.

Glen Gould "A state of wonder" Bach på Sony classical

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 15 August 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
Mine bud udover mange de af allerede nævnte.

Pop/rock/blues
Eva Cassidy "live in blues alley"
lynyrd skynyrd "endangered species"

Klassisk:

Ang. Sibelius på Sony er jeg uenig. Efter at have fået fat i de komplette på EMI med Paavo Berglund og Bournemouth symfonikerne mener jeg denne er bedre både i lyden og på den musikalske side.

Glen Gould "A state of wonder" Bach på Sony classical

Hmm!
Jeg er til dato aldrig stødt på en optagelse fra EMI, som blot havde anstrøg af naturlighed.
Epsteins optagelser på Sony er unikke. Jeg hører meget gerne konkurrence til dem.
Så hvis du mener du har noget, er jeg bestemt "open for enjoyment".
Kig forbi med dem, så ser vi på det.

Den med Eva Cassidy og Lynnyrd skynnyrd ved jeg ikke lige hvor jeg skal placere.
Skynyrd er en voldmanipuleret optagelse helt uden dynamik, og Cassidy er en mere ægte optagelse, men med forvrængning over det tilladelige.

Om det skulle forholde sig anderledes med Sibelius på den musikalske side, har jeg ikke taget stilling til.

2 mikrofon optagelser er generelt helt anderledes end multimikrofon - ditto.
Det kræver helt andre ting af dit set-up. Nu har jeg tilfældigvis hørt dit set-up, og kan levende forestille mig, at det vil gavne med close miking, for at få lidt krop. Men det er ikke optagelsen hos Sony der fejler noget. Den er faktisk et rigtigt godt udgangspunkt, idet den er så uberørt som det næsten lader sig gøre.
Er det ikke nok, så prøv med NAIM "True stereo". De har helddigvis intet med Naim at gøre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 August 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Mht voldmanipuleret optagelse bør du i høj grad nærlytte endnu engang til sange fra første sal og i særdeleshed til flere sange fra første sal. Sidstnævnte glimrer på området voldmanipuleret, og bør slet ikke omtales positivt under trådens evne.

Hans Theessink : hard road blues!

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

For at der nu ikke skal gå blues og klassisk i det hele, så må jeg sige at i mine ører og på mit beskedne anlæg etc... så lyder Nephew's "Interkom Kom Ind" cd til at være meget rent/klart indspillet. Ikke noget øretræthed her efter 5 minutter

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 August 2007 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Mht voldmanipuleret optagelse bør du i høj grad nærlytte endnu engang til sange fra første sal og i særdeleshed til flere sange fra første sal. Sidstnævnte glimrer på området voldmanipuleret, og bør slet ikke omtales positivt under trådens evne.

Voldmanipuleret er jeg enig i, men på forunderligvis kommer det musikalske udtryk igennem! lige netop de to plader er faktisk meget specielle på det område, det er lykkes at ødelægge indspilningen uden at spolere det musikalske!

gl.jas skrev:
Hans Theessink : hard road blues!
Ja, den er fed 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 August 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Nephew bliver man da træt af bare man hører navnet.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 16 August 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Her er mine forslag/ jeg bruger til test…!

1.       Jazz med simpel mikrofonopsætning, der er ikke brugt nogen form for kompression limiter. Der er noget piano, som jeg aldrig har hørt magen til…! Anslagene på pianoet kan få enhver forstærker til at gå i knæ efter mere effekt.

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=TBMSXR-5023

2.       1812 i denne version..!? kan IKKE gøres efter, hvis der skal skrald på ”i øvrigt en plade jeg fik af den gode hr. Duelund, som han selv brugte til at teste bassen”

http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/1191932/a/Tcha ikovsky:+1812+Overture,+etc%3B++Beethoven+%2F+Dorati,+et+al. htm

3.       Denne version af Pinafore fra 1956, er så autentisk indspillet, at når de går hen over scene gulvet, sætter det stående bølge frem og tilbage gennem rummet. ” der er særligt et nummer hvor generalen kommer trampende henover scenen og klapper hælene i, med et gevaldigt knald”

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B000004201/print4le couk

4.       Misa Criolla indspillet i en spansk kirke, kanon akustik og rum fornemmelse.

http://www.jcarreras.homestead.com/LyricsMisaCriolla.html

5.  Det kræver naturligvis, at man er til Stravinsky..! men hans soldater historie, er jo fantastisk. Chesky`s version er  

måske ikke den mest dramatiske, men dens dynamik gør denne version værd at lytte til.

http://www.chesky.com/core/details.cfm?productcode=CD122& ;productcategoryid=1

6.       Det ikke jul, før denne version af Handels Messias kommer på…!

http://www.amazon.de/Pr%C3%A4sent-H%C3%A4ndel-Messias-englis ch-Harper/dp/B000031W7T

7.       På denne blues plade fra Taj Mahal, kan man endda tydeligt høre korpigernes smykker rasle mens de synger.

http://eil.com/shop/moreinfo.asp?catalogid=406242

8.       En kanon guitarist, der blandt andet står for meget guitar på PinkFloyds The wall, spiller bla. Den akustiske guitar på Comfortably Numb..! Lee Ritenour. På denne plade fra JVC er alle musikerne plugget ind til deres egen forstærker og der efter indspillet direkte.

http://cgi.ebay.ch/Sugar-Loaf-Express-Featuring-Lee-Ritenour -Foc_W0QQitemZ130140869196QQihZ003QQcategoryZ74428QQcmdZView Item

Jeg blander mig uden om de miksede indspilninger…!? Da jeg mener tråden handler om de bedste indspilninger mht. ægthed. Oh alt der har været skruet på igennem en pult ”ikke bør høre under denne kategori”

Peter

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

1.       Jazz med simpel mikrofonopsætning, der er ikke brugt nogen form for kompression limiter. Der er noget piano, som jeg aldrig har hørt magen til…! Anslagene på pianoet kan få enhver forstærker til at gå i knæ efter mere effekt.

Den må jeg have fat if

4.       Misa Criolla indspillet i en spansk kirke, kanon akustik og rum fornemmelse.

Fatastisk lyd -- bare lidt synd at Carreras er lidt for  fimse fin til Misa Creola - jeg skal prøve at liste nogle andre Misa Creola optagelser med tilsvarende god lyd men med mere autentisk præg - selvfølgelig er originalen fra 1963-4 den bedste hvad angår autencitet men lyden kunne være bedre
Peter

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 16 August 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
CPH-R skrev:

Den må jeg have fat if

Fatastisk lyd -- bare lidt synd at Carreras er lidt for  fimse fin til Misa Creola - jeg skal prøve at liste nogle andre Misa Creola optagelser med tilsvarende god lyd men med mere autentisk præg - selvfølgelig er originalen fra 1963-4 den bedste hvad angår autencitet men lyden kunne være bedre
Peter

Ja du har så evigt ret.. man skal nogle gange vælge mellem musikken og teknikken. Og desværre har de fyre der går op i teknikken ikke helt råd til de gode musikere.

Det vel også derfor, at de gamle indspilninger er så gode..! i dag kan det halve af orkesteret være syge, den dag der indspilles, og bare komme forbi studiet og lægge deres bidrag ind ”så fikser mikseren den sag”

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 August 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

1812 Overturen, jeg har en version på plademærket Telarc og den er der altså drøn på. Der er brugt rigtige kanoner, jeg kender ikke den version du nævner.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes