Emne: monoblokke - Gæt en pris. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig
Man kan bare konstatere, at hvis kineserne sælger forstærkeren til under 1000 USD til private kunder der køber 1 stk, så har Red Rose næppe betalt så meget for at få kineserne til at bygge den. Når Red Rose så alligevel vælger at tage 7000 USD for produktet, sikkert krydret med en rørende historie om utrolig dyre produktionsmetoder, dyre komponenter osv, kan det næsten kun give et lille smil på mine læber, at kineserne viser hvad den reelt bør sælges til.... Jeg er klart imod kopierning.... Men nogle gange (som her), synes jeg faktisk det kan være lidt sundt, og måske bringe lidt fokus på en lusket branche. Men som forventet er der masser af folk der står i kø for at forsvare den.... Gad vide hvorfor de har så travlt med det....
Nu ved vi jo rent faktisk ikke, hvad Red Rose har betalt kineserne og det er egentligt heller ikke så vigtigt som det faktum, at man, når man kopiere andres arbejde, lukrere på et navn, et udviklingsarbejde og en dyrt betalt markedsføring. Jeg har ingen idè om, hvorvidt Red Rose har forlangt mere end de er moralsk forpligtiget til, jeg ved ikke engang om "moralsk prissætning" er et relevant begreb, men jeg finder det stadig underligt, at de der "stjæler" andres arbejde er moralsk ophøjede, hvorimod, at de der satser penge og udvikling er "luskede" . Når du tilsidst spørger, hvorfor nogle mennesker har så travlt med, at forsvare det du kalder en "lusket branche", så tror jeg blot, at det skyldes divergerende meninger om, hvad der er lusket.
Som slutbemærkning bør jeg nok gøre klart, at jeg bestemt tror der findes ærlige og redelige kinesiske firmaer, ligesom der findes uredelige vestlige firmaer.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke forestille mig, at Red Rose har betalt mere for forstærkerne hos kineserne, end kineserne sælger til til private kunder. Et firma som Red Rose burde vide nok om elektronik til, at det ikke kan ske. Hvis ikke ville den høje pris fra Red Rose jo være forårsaget af firmaets manglende kompetence og ikke produktets kvalitet   .
Jeg er sådan set ikke imod dem der satser penge på udvikling. Men jeg er imod dem der satser penge på udvikling, og markedsfører produktet som et amerikansk produkt med dertil hørende høj pris, hvis det så viser sig at der er tale om et billigt produceret produkt fra Kina. Det har Red Rose næppe brugt meget spalteplads på at fortælle i deres omfattende og meget dyre markedsfring.... For så kunne de næppe have taget 7000 USD for produktet.
Som jeg før har nævnt, så kig lige på pc-branchen. Her er udviklingsomkostningerne MEGET større. Men de klarer sig fint uden 1000% avancer og woodoo markedsføring. Skulle man lave laptops efter Red Rose princippet, ville du næppe se dem fra 3.999,- i El-Mutanten. Nok nærmere fra 50.000,-.... Ville du acceptere det i pc-branchen??? Næppe... Men hvorfor er det så ekstremt vellidt af kunderne i HiFi-branchen?? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Jeg kan ikke forestille mig, at Red Rose har betalt mere for forstærkerne hos kineserne, end kineserne sælger til til private kunder. Et firma som Red Rose burde vide nok om elektronik til, at det ikke kan ske. Hvis ikke ville den høje pris fra Red Rose jo være forårsaget af firmaets manglende kompetence og ikke produktets kvalitet   .
Jeg er sådan set ikke imod dem der satser penge på udvikling. Men jeg er imod dem der satser penge på udvikling, og markedsfører produktet som et amerikansk produkt med dertil hørende høj pris, hvis det så viser sig at der er tale om et billigt produceret produkt fra Kina. Det har Red Rose næppe brugt meget spalteplads på at fortælle i deres omfattende og meget dyre markedsfring.... For så kunne de næppe have taget 7000 USD for produktet.
Som jeg før har nævnt, så kig lige på pc-branchen. Her er udviklingsomkostningerne MEGET større. Men de klarer sig fint uden 1000% avancer og woodoo markedsføring. Skulle man lave laptops efter Red Rose princippet, ville du næppe se dem fra 3.999,- i El-Mutanten. Nok nærmere fra 50.000,-.... Ville du acceptere det i pc-branchen??? Næppe... Men hvorfor er det så ekstremt vellidt af kunderne i HiFi-branchen??
|
|
|
Nej der findes nok mange firmaer som Red.
Men du kan på ingen måde samline It med hifi.
Hvis man kunne sælge samme antal i hifi som med It så ville de priser på hifi også være meget laver.
sådan er det indefor alt møbler biler Mc huse ja alt.
Og der er ikke mange af de rigtig store high-end mærker der kommer med gode regnskaber ikke i forhold til indefor IT, prøv for sjov at se prisen på et at de gode skærmkort hvad ligger de på idag 4000kr hvad koster det at lave 100kr max også er det max 500kr hver om ½ år, så spar mig for alt dit IT lige det samme med mobil teleforner de tager røven så slemt på deres kunder.
Kik her
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381950
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/nad_t7 44_surround_receiver_graa.htm
I sidste ende tjenes der meget mere på det skærmkort. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan producere det pågældende grafikkort til 100 kroner, tror jeg du har en frentid som elektronikproducent!! Men din udmelding signalerer ret tydeligt, at du ikke kender ret meget til elektronikudvikling og produktion. Du kender kun til detailpriser. Sådan et kort er dyrt, fordi det benytter nyeste og ekstremt dyre komponenter. Der sker en voldsom udvikling på GPU'ere pt, og det er ekstremt avancerede kredse. Derfor er prisen ret høj. Komponenter til audio er til gengæld ganske billige, og de kan absolut ikke sammenlignes i kompleksitet med pc komponenter.
Du siger at problemet er, at man ikke kan sælge HiFi i store styktal, og derfor er prisen høj... he he he... Ja... ellers er problemet at man ikke kan sælge i store styktal fordi priserne er for høje. Det afhænger af hvordan man betragter det. Tykke mennesker siger ofte, at de spiser mere end mig fordi de er større, og derfor har brug for mere mad. Jeg siger at de er tykke fordi de spiser meget! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad koster det at fremstille en CPU.... Måske 5 kr...? Man kan jo blive ved....
Der er en hel del eksembler på Kina produkter hvor vestlige producenter ikke engang kan købe materialerne til den pris som det færdige Kinesiske produkt sælges for, hvorfor mon?
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Men din udmelding signalerer ret tydeligt, at du ikke kender ret meget til elektronikudvikling og produktion. Du kender kun til detailpriser.
|
|
|
Og du har ikke forstand på detail-handel, så er vi jo lige vidt.
Mht. Kina vs. vestligt grej, så har jeg et par indspark: Det er klart at der findes visse vestlige firmaer der er "faldet" for fristelsen til at udnytte den kinesiske produktion til at tjene en masse ekstra kroner. Jeg ved godt at ikke mindst du er uenig, men jeg mener faktisk ikke der er noget amoralsk i at tjene ekstra kroner hvis man er ekstra dygtig - dvs. eksempelvis at man er i stand til at producere noget meget billigt, som er mange penge værd i forhold til andre produkter i markedet. Hvis Red Rose er i stand til at få 7000 USD for deres produkt, så kan man jo spørge sig selv om det ikke er hifi-køberne der har et problem, hvis de ikke kan spotte forskellen på et 1000,-s og et 7000,-s produkt, uden at kende produktionsomkostningerne. Uanset hvordan man vender og drejer det, så har lydkvaliteten i sidste ende som regel meget lidt med produktionsomkostningerne at gøre, og en hel del at gøre med hvor dygtig konstruktøren er. Hvis vi nu antager at produktet blev produceret i USA, og det som følge deraf rent faktisk er så dyrt at producere at det er 7000 USD værd i forhold til produktionsomkostningerne, men ikke spiller bedre end samme produkt produceret i Kina - er det så lige pludselig en fair pris, selv om begge lyder som ethvert andet 1000 USD produkt? Der findes masser af overprissatte produkter i hifi-branchen, om de er overprissatte fordi konstruktøren ikke er dygtig nok, eller fordi han scorer kassen - det kan vel for køberen være ligegyldigt? Det relevante er vel om man får lyd for pengene
Det amoralske ved produktionen i Kina er, at mens der givetvis i så stort et land formentligt kan findes en enkelt producent eller to med nogenlunde rimelige arbejdsforhold, så er standarden altså noget vi som forbrugere ikke burde være med til at støtte, hvadenten det sker ved at købe egentlige "Kina-produkter", eller om det sker ved at købe mærkevarer produceret i Kina. Vi burde være rige nok til at foretage et samvittighedsfuldt valg.
Derudover, så kan jeg ikke bruge de fantastiske anmeldelser af diverse Kina-produkter til ret meget. Jeg har aldrig hørt et egentligt Kina-mærke levere en lydkvalitet der var noget særligt i forhold til dansk-producerede produkter i samme prisklasse. Jeg har derimod hørt relativt dyre Kina-produkter lyde decideret ringe, på trods af imponerende konstruktioner, og på trods af himmelstormende anmeldelser af selvsamme produkt. At en flok anmeldere og ikke mindst forbrugere lader sig forføre af tanken om super-billig produktion og/eller direkte-til-dig distribution, og overbeviser sig selv om at man på grund af dette sidder med et helt unikt produkt, det siger ærligt talt ikke ret meget om produktets kvalitet. Og ikke mindst når det drejer sig om professionelle anmeldere, burde man måske netop udvise lidt moral, og undlade at lovprise produkter der produceres af medarbejdere der tjener 700 kroner om måneden.
Som en kollega i branchen sagde for nyligt? Det ER sgu da dobbeltmoralsk at skulle høre på en tømrer stå og prale med hvor mange penge han har sparet ved at købe sit nye fladskærms-tv i Tyskland, for så i samme åndedrag med dirrende harme i stemmen brokke sig over at polske håndværkere underbyder hans timeløn. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Som jeg før har nævnt, så kig lige på pc-branchen. Her er udviklingsomkostningerne MEGET større. Men de klarer sig fint uden 1000% avancer og woodoo markedsføring. Skulle man lave laptops efter Red Rose princippet, ville du næppe se dem fra 3.999,- i El-Mutanten. Nok nærmere fra 50.000,-.... Ville du acceptere det i pc-branchen??? Næppe... Men hvorfor er det så ekstremt vellidt af kunderne i HiFi-branchen?? |
|
|
Jeg kender en EDB-programmør der får 2300,- i timen plus moms, og at dømme efter størrelsen af hus og bil er det ikke fordi han venter på at få noget at lave. Og der findes skam bærbare PC'er der koster 50.000,- - er de 10 gange så dyre at producere som dén til 3999,- i Elgiganten? En bekendt af mig har arbejdet hos en større dansk IT-detailhandel, hvor ikke mindre end 60% af varenumrene blev solgt med tab for at skaffe kunder, og indtjeningen lå således på de sidste 40%. Hvad fortæller det dig om rimeligheden i avancen på de 40%? Der findes absolut også høj-avance produkter inden for IT-verdenen, bare ikke i dén del der er rettet mod forbrugerne. På samme måde, så findes der høj- og lav-avance produkter inden for hifi. Hvis du ikke har brug for dén type produkter hvor kravet til avance er højere, så er der ingen der forhindrer dig i at gå i Harald Nyborg efter en ny DVD-afspiller. Dér er avancen formentligt præcist som du vil have den. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte for et par år siden en NAD Pp1 riia, bag på den står den er produceret i Kina. Den er helt givet ikke udviklet i Kina. (vil jeg tro) Men pointen er at produktionsprisen ikke har været ret høj. Produktet er ikke et dyrt produkt. Men man kan være helt sikker på at alle led i kæden har tjent det de skal for at ville sælge det. Ellers ville den have været prissat så man kunne. (Med eventuelt mangel på salg til følge) Jeg har intet i mod at noget bliver produceret i lavtløns lande, eller udviklet der. I mange lavtløns lande har de udemærkede/dygtige ingeniører o.l. Og hvis disse kan sparre med dygtige folk fra vesten, så kan man udvikle produkter som rammer det marked de skal, til en helt anden pris en man kan hvis alt udvikles i eksempelvis DK. Hvis virksomheden er så fremsynet at den fungere i en global verden, så kan jeg ikke se hvorfor produktionsprisen skal hænge sammen med salgsprisen overhovedet. Hvad enten det er It eller Hifi eller biler. Prisen skal afspejle hvad kunden er villig til at give. Det må umiddelbart være det vigtigste for virksomheden. Og hvordan maximere man så sin profit. Ja det kan man jo blandt andet gøre ved at skære på produktions omkostninger og udviklings omkostninger. Dertil kommer distribution og marketing. Disse er noget sværere at skære ned via lavtløns lande. Men så er der andre metoder. Eks direkte salg, uden detail butikker. Der er efterhånden mange eksempler på rene netbutikker. Hvor varen enten ikke er på lager, eller på lager i et meget begrænset antal. Det er jo fint nok, hvis kunden vil vente på varen. Marketing, jo marketing er dyrt. Men hvis den rammer segmentet så er pengene helt sikkert givet godt ud. Der er desværre også masser af eksempler på markedsføring som rammer helt ved siden af. (Jeg er klar over der er masser af andre elementer i en virksomhed!) mvh Mikael
AV Precision skrev:
| Som en kollega i branchen sagde for nyligt? Det ER sgu da
dobbeltmoralsk at skulle høre på en tømrer stå og prale med hvor
mange penge han har sparet ved at købe sit nye fladskærms-tv i
Tyskland, for så i samme åndedrag med dirrende harme i stemmen brokke
sig over at polske håndværkere underbyder hans timeløn. |
|
|
 utroligt __________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et par ting som jeg synes er væsentlige, mht. de langsigtede følger af at gå uden om faghandlen og at gå efter kina-produkter:
For det første, mht. faghandlen: Hvor mange gange hører vi ikke brok over at butikkerne har for dårligt personale og for dårlige udstillingsforhold? En ting der slog mig for nyligt, var at Wupti.com reklamerer med at de har "faguddannet personale" (uden at vi skal diskutere om dét i sig selv er en fordel). Problemet i dét, er at Wupti.com såvidt jeg ved ikke SELV uddanner noget personale. Man kan sige meget om Fona, men de har en væsentlig andel i at der uddannes salgsassistenter inden for branchen. Jo mere folk køber via nettet eller i supermarkeder hvor personalets udvikling er mindre væsentligt, eller hvor personalet ikke nødvendigvis ansættes ud fra deres personlige interesser for området, men mere ud fra deres sælger-potentiale, jo færre dygtige medarbejdere vil der være i branchen. Dét er så naturligvis selvforstærkende, for jo mere forbrugerne oplever at de alligevel ikke får hjælp i butikkerne, jo større er deres incitament til at handle på nettet i stedet for, gerne direkte hos producenterne.
Mht. produktionen, så gælder det samme: Hvis vi støtter de producenter der bare nasser på andres udvikling - kinesisk eller vestlig - jo mindre penge ER der til udvikling i fremtiden. Det vil på sigt betyde ringere produkter, både kvalitets- og ydelsesmæssigt. Det ses allerede nu på fladskærms-markedet, på grund af ringe indtjening bliver visse investeringer i ellers planlagte moderne fabrikker udskudt, så man kan få flere kroner ud af de eksisterende, forældede fabrikker. Dermed bliver de nyere og bedre produkter ikke sat på markedet lige så hurtigt som de kunne være blevet. På overfladen ser det ud som om at topmodellerne bliver billigere og billigere, men til gengæld er de også ringere end de kunne have været, hvis de havde bevaret prisen. Derfor ender vi måske trods prisfaldet med ringere produkter til en given pris - for med de nye fabrikker ville mellemklassen måske have været bedre end de ofte forældede topmodeller vi har i dag, til samme pris. Dét er et eksempel på hvordan jagten på lavest mulige priser reelt kan resultere i dårligere ydelse per krone. Jo mere det er prisen og ikke ydelsen der er afgørende for hvad folk køber, jo mindre incitament er der for producenten til at udvikle produkter der rent faktisk virker. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hurtig skrev:
Som jeg før har nævnt, så kig lige på pc-branchen. Her er udviklingsomkostningerne MEGET større. Men de klarer sig fint uden 1000% avancer og woodoo markedsføring. Skulle man lave laptops efter Red Rose princippet, ville du næppe se dem fra 3.999,- i El-Mutanten. Nok nærmere fra 50.000,-.... Ville du acceptere det i pc-branchen??? Næppe... Men hvorfor er det så ekstremt vellidt af kunderne i HiFi-branchen?? |
|
|
Jeg kender en EDB-programmør der får 2300,- i timen plus moms, og at dømme efter størrelsen af hus og bil er det ikke fordi han venter på at få noget at lave. Og der findes skam bærbare PC'er der koster 50.000,- - er de 10 gange så dyre at producere som dén til 3999,- i Elgiganten? En bekendt af mig har arbejdet hos en større dansk IT-detailhandel, hvor ikke mindre end 60% af varenumrene blev solgt med tab for at skaffe kunder, og indtjeningen lå således på de sidste 40%. Hvad fortæller det dig om rimeligheden i avancen på de 40%? Der findes absolut også høj-avance produkter inden for IT-verdenen, bare ikke i dén del der er rettet mod forbrugerne. .
|
|
|
Det er jo det samme i alle brancher, dem der rent faktisk udvikler noget nyt tjener nok ikke det store på deres umiddelbare forbruger produkter, men hvis de er så dygtige at deres konkurrenter begynder at bruge den pågældende ting kan de tjene styrtende med penge på det. De pc'er der koster over 30.000kr (typisk IBM/Lenovo) er ikke andet end i værste fald et par tusinde dyrere at producere end den billige medion fra aldi, men til gengæld får man et langt bedre produkt. Jeg har set 2 pc'er med mange af de samme komponenter og spec's som man normalt ser på ved køb af pc, men de sidste 2% gjorde over 50% ved ydelsen. Det samme gør sig gældende i hifi, det kan da godt være at de på papiret kan det samme, men det er jo ikke sikkert det er helt præcist de samme komponenter der bliver brugt i begge, så sparer man måske 10 kr her og 10kr der, så har man pludselig et helt andet produkt __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig...
Jeg synes du skulle tage og starte dit eget Hi-Fi brand her i DK...
Du starter med at skulle finde nogen penge... Her skal du selv lægge nogen hundrede tusinde i udbetaling, og så kan du så måske låne en halv million oven i, til 100.000 kroner i rente og gebyrer om året.
Så skal du udvikle et produkt, med dertil hørende prototyper, og alt det måle grej du får brug for. Så skal du også have nogen erhvervs lokaler, en hjemmeside, en telefon, en internet forbindelse, et alarm system, og nogle forsikringer... Og nå ja, så skal du også have en revisor på, hvis ikke du vil have SKAT kommer og lukker dit firma. Da du nok ikke kan udvikle alt selv, skal du også lægge lidt ekstern udviklings hjælp til omkostningerne... Hvis du skal gøre dig nogen forhåbninger om at sælge noget, så skal produktet have et fedt design, som du skal betale for, hvis du ikke kan lave det selv...
Så skal det på din hjemmeside, og foto's taget med mobil telefonen holder ikke rigtigt her... Så hvis du ikke har udstyr for en 20 - 50.000,- og kompetancerne til at bruge udstyret, så skal du også have fat i en prof fotograf... Her kan du godt afsætte 20-30.000,- før du har noget der overhovedet kan bruges til noget.
Så skal du, når du har brugt et år på at udvikle et velfungerende produkt, sætte det i produktion... Og da kina kun er for grådige kapitalister, så skal alt naturligvis laves i DK...
Her skal du så ud og finde financieringen til at køre din produktion... Måske en million til den første mini produktion...
OVEN i det, skal du huske at lægge din egen udvikler løn, på måske 4-500.000,- om året...
Nu skal du så til at sælge dit produkt... Men for at betale million gælden tilbage, skal pengene der komme ind, lige en tur forbi SKAT, som skal have deres andel, og nå ja, så stiger gælden jo forresten også konstant pga. de 10 % du betaler i rente på lånet...
Hvorfor skal man betale $ 20.000 for f.eks en lille højttaler, når man kan købe noget der minder om det i Kina for $ 500!?
Well... Det handler om kvalitet. Hvorfor vil nogen betale $20.000 for et Patek Philippe ur, når man kan købe et ur der er (næsten...) ligeså flot 'made-in-china' i Føtex for $ 5?
Grunden til jeg skriver det her, er du altid fortæller hvor billigt det er at fremstille audio produkter... Men hvad selve delene koster, har bare så absolut intet at gøre med hvad det reelt koster et firma at producere et produkt.
Oven i alt det faste, så ville jeg, hvis jeg skulle ansætte dig fuld til til at lave udvikling, skulle sætte min export pris op med måske 30% bare for det går i nul... Og herved ville MSRP gennem distribution og forhandlere stige til $ 40.000...
Er det producenterne der er grådige..? Du kan på ingen måde sammenligne en laptop til 3.999,- som er produceret i million stk tal i Kina, med dyre audio produkter som som hvis det går højt sælges i nogen hundrede stk.
Mine kabinetter er 300 % dyrere at få fremstillet i DK i forhold til Kina... Men hvorfor så ikke få dem lavet i Kina..? Ganske simpelt fordi, så ville produktet være fuldstændig ligegyldigt!
Der er da heldigvis stadig folk der vil betale for kvalitet - ellers så det sort ud for Danmark.
Det er altså helt sort, at en der som dig sidder i et udvikler job i DK, har den holdning til tingene.
Du kunne evt. også flytte til Kina, og få dig et produktions medarbejder job, til 5 Kroner i timen... Det er jo åbenbart livet...  
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Hvad koster det at fremstille en CPU.... Måske 5 kr...? Man kan jo blive ved....
Der er en hel del eksembler på Kina produkter hvor vestlige producenter ikke engang kan købe materialerne til den pris som det færdige Kinesiske produkt sælges for, hvorfor mon?
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Måske du til disse produktionpriser kunne lave en seriøs konkurrent til INTEL og AMD. Jeg er sikker på, at de vil være meget interesseret i at høre nærmere om dine produktionsmetoder.... Men OK.... En fabrik der laver små silicium-skiver kan da ikke koste alverden... . Bare en lille hal med lidt rent luft og et par ingeniører med meget rolige hænder. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Jeg ved godt at ikke mindst du er uenig, men jeg mener faktisk ikke der er noget amoralsk i at tjene ekstra kroner hvis man er ekstra dygtig - dvs. eksempelvis at man er i stand til at producere noget meget billigt, som er mange penge værd i forhold til andre produkter i markedet. Hvis Red Rose er i stand til at få 7000 USD for deres produkt, så kan man jo spørge sig selv om det ikke er hifi-køberne der har et problem, hvis de ikke kan spotte forskellen på et 1000,-s og et 7000,-s produkt, uden at kende produktionsomkostningerne. |
|
|
Sagen er jo bare den, at meget High End udstyr KUN er High End fordi prisen er høj. Til 1000 USD ville de fleste sikkert anse forstærkeren for at være for ringe. Misforstå mig ikke. Jeg er ikke kun ude efter branchen, men i lige så høj grad de kunder der er med til at hype branchen. Problemet er jo nok, at Red Rose konstruktionen ALDRIG havde opnået High End status, hvis den havde været solgt til 1000 USD. Så ville folk ikke tro på den kunne være god nok, fordi man har fået bildt sig selv ind, at priserne i branchen skal være ultra høje for at det duer.
Jeg har tidligere nævnt kabelhistorien, hvor en dansker ville starte et kabel-brand, baseret på OEM-kabler der kunne sælges billigt. Det første kabel blev testet af flere anmeldere der haglede det ned, og sagde at det knapt var den lave pris værd. Samme kabel blev pakket fint ind i en kabelstrømpe og en lækker kasse og prisen blev hævet voldsomt. Samme anmeldere fik så kablet til test som værende et andet kabel, og pludselig var det super godt, og prisen nærmest for lav. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| Jeg har tidligere nævnt kabelhistorien, hvor en dansker ville starte et kabel-brand, baseret på OEM-kabler der kunne sælges billigt. Det første kabel blev testet af flere anmeldere der haglede det ned, og sagde at det knapt var den lave pris værd. Samme kabel blev pakket fint ind i en kabelstrømpe og en lækker kasse og prisen blev hævet voldsomt. Samme anmeldere fik så kablet til test som værende et andet kabel, og pludselig var det super godt, og prisen nærmest for lav. |
|
|
Seriøst? 
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
| Mine kabinetter er 300 % dyrere at få fremstillet i DK i forhold til Kina... Men hvorfor så ikke få dem lavet i Kina..? Ganske simpelt fordi, så ville produktet være fuldstændig ligegyldigt! |
|
|
Det er jeg altså ikke helt enig i. Et kabinet af en bestemt træsort efter bestemte mål, samlet på en bestemt måde er bygget lige godt uanset hvor i verden det er (forudsat dem der gør det har bare lidt styr på hvad de laver). MEN man skal vel også op i en vis volumen af enheder før det kan betale sig, endsige er muligt. Det behøver ikke være ret dyrt at bygge en forstærker, men det bliver det hurtigt hvis man ikke har et produktionsapparat der skal lave over 10000 enheder om året. Mange store producenter af elektronik, f.eks. Texas, sælger deres forskellige enheder til en stk pris ml. 1 og 50 USD. Det er ikke ret dyrt for et meget avanceret færdigt produkt, men prisen er meget ofte betinget af et køb på min 1000 el 10000 enheder af gangen. Så bliver det pludselig meget dyrt at anskaffe delene og det er måske billigere at lave det selv eller af et andet firma i nærheden til den 10x prisen, men man skal måske kun bruge 5-10 stk, dermed bliver prisen på det enkelte produkt jo også noget højere __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Neeper skrev:
| Mine kabinetter er 300 % dyrere at få fremstillet i DK i forhold til Kina... Men hvorfor så ikke få dem lavet i Kina..? Ganske simpelt fordi, så ville produktet være fuldstændig ligegyldigt! |
|
|
Det er jeg altså ikke helt enig i. Et kabinet af en bestemt træsort efter bestemte mål, samlet på en bestemt måde er bygget lige godt uanset hvor i verden det er (forudsat dem der gør det har bare lidt styr på hvad de laver). MEN man skal vel også op i en vis volumen af enheder før det kan betale sig, endsige er muligt. Det behøver ikke være ret dyrt at bygge en forstærker, men det bliver det hurtigt hvis man ikke har et produktionsapparat der skal lave over 10000 enheder om året. Mange store producenter af elektronik, f.eks. Texas, sælger deres forskellige enheder til en stk pris ml. 1 og 50 USD. Det er ikke ret dyrt for et meget avanceret færdigt produkt, men prisen er meget ofte betinget af et køb på min 1000 el 10000 enheder af gangen. Så bliver det pludselig meget dyrt at anskaffe delene og det er måske billigere at lave det selv eller af et andet firma i nærheden til den 10x prisen, men man skal måske kun bruge 5-10 stk, dermed bliver prisen på det enkelte produkt jo også noget højere
|
|
|
Der er ingen kinesere der kan lave et kabinet som Hornslet gør det... Det er 2 vidt forskellige teknologier, og Hornslet har patent på deres måde at lave tingene på.
Men skal man lave et firkantet kabinet, så kan kineserne lave er 20 Kg tungt 100 x 20 x 35 cm stort kabinet i 25 mm MDF med ægte træ finer i en ret høj finish, pakket i en færdig salgsbar emballage, for mindre end jeg betaler for min papkasse, med dertil hørende skum indlæg..!
Men det er jo et spørgsmål om hvad det er man vil lave...
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Sagen er jo bare den, at meget High End udstyr KUN er High End fordi prisen er høj. Til 1000 USD ville de fleste sikkert anse forstærkeren for at være for ringe. Misforstå mig ikke. Jeg er ikke kun ude efter branchen, men i lige så høj grad de kunder der er med til at hype branchen. Problemet er jo nok, at Red Rose konstruktionen ALDRIG havde opnået High End status, hvis den havde været solgt til 1000 USD. Så ville folk ikke tro på den kunne være god nok, fordi man har fået bildt sig selv ind, at priserne i branchen skal være ultra høje for at det duer. |
|
|
Jeg er helt enig, jeg synes bare at du bruger utroligt meget energi på at kalde enhver der forsøger at gøre hifi til sin levevej til ågerkarle, hvis ikke svindlere, med henvisning til produktionsomkostninger. Og mens du griner af at dem der modargumenterer ikke har forstand på produktionsomkostninger, så viser du gang på gang at du ikke har forstand på distributionsformer. Derfor mener jeg nogle gange at du med din kritik rammer endog særdeles skævt.
Hifi-entusiaster er nemme at narre. Sådan er det bare, og JA - så vil der uværgerligt være nogle der udnytter det. Nogle hifi-entusiaster giver ligefrem dét indtryk at de VIL narres. Ikke mindst inden for et område som kabler, som du er inde på. Nogle kunder ønsker så dyre kabler at producenterne skal _anstrenge_ sig for at producere kablerne dyrt nok til at de kan se sig selv i spejlet om morgenen. Hifi kan produceres og sælges på mange forskellige måder, rent moralsk - men det er ikke det samme som at alle producenter og forhandlere i high-end segmentet forsøger at svindle dig. Dit eget kabel-eksempel er jo sådan set meget interessant: Til den høje pris er der et marked for kablet, ergo løber det rundt. Til den lave pris er der ikke et marked for samme kabel, ergo løber det ikke rundt. Er producenten så en svindlerka'l hvis hans research viser at han kan sælge kablet for 1000,- meteren, men ikke for 10,- meteren? Det er jo netop et eksempel på at det IKKE automatisk giver et mersalg at sætte prisen ned, måske endda tværtimod. Er producenten så en ågerkarl, fordi han sætter prisen dér hvor den skal være for at firmaet løber rundt?
Så kan vi diskutere "hønen eller ægget" hele dagen, men efter min mening er der ikke noget amoralsk i at tage en høj pris for sin vare, hvis kunderne mener at varen er dét værd. Det må være op til kunderne selv at vurdere. At markedsføre sit produkt på et falsk grundlag, dét er naturligvis ikke i orden, men har Red Rose gjort det? Har de fortalt at deres produkt er vanvittigt dyrt at producere, og at det derfor er dyrt - eller har de fortalt at det lyder fantastisk (hvilket vel er subjetivt), og derfor er pengene værd? Så længe der ikke er monopolistiske tilstande eller kartel-dannelser, så er intet produkt efter min mening for dyrt. Man kan jo bare lade være med at købe det, hvis man ikke mener det er pengene værd. Jeg kan ikke se hvorfor du eller andre skal bestemme hvad en producent tager for sine ting, bare fordi DU tilfældigvis er uenig i hvad produktet er værd. Så længe der er forbrugere der køber produktet, så er det _per definition_ dem der har ret i at produktet er prisen værd. Uanset hvor gode argumenter du kan finde for det modsatte, så er et produkt lige præcist dén pris værd man kan få for det. Det er kundernes efterspørgsel der definerer værdien af et produkt, ikke hvad det har kostet at producere. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Hurtig skrev:
| Jeg har tidligere nævnt kabelhistorien, hvor en dansker ville starte et kabel-brand, baseret på OEM-kabler der kunne sælges billigt. Det første kabel blev testet af flere anmeldere der haglede det ned, og sagde at det knapt var den lave pris værd. Samme kabel blev pakket fint ind i en kabelstrømpe og en lækker kasse og prisen blev hævet voldsomt. Samme anmeldere fik så kablet til test som værende et andet kabel, og pludselig var det super godt, og prisen nærmest for lav. |
|
|
Seriøst? 
|
|
|
Det overrasker mig at du er overrasket. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|