Emne: monoblokke - Gæt en pris. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Bassøe skrev:
Hurtig skrev:
| Jeg har tidligere nævnt kabelhistorien, hvor en dansker ville starte et kabel-brand, baseret på OEM-kabler der kunne sælges billigt. Det første kabel blev testet af flere anmeldere der haglede det ned, og sagde at det knapt var den lave pris værd. Samme kabel blev pakket fint ind i en kabelstrømpe og en lækker kasse og prisen blev hævet voldsomt. Samme anmeldere fik så kablet til test som værende et andet kabel, og pludselig var det super godt, og prisen nærmest for lav. |
|
|
Seriøst? 
|
|
|
Det overrasker mig at du er overrasket.
|
|
|
Tja, jeg er ikke overrasket som sådan, viste godt at pris betyder utroligt meget for mange hifi interesseredes opfattelse af et produkt og det gælder både for anmeldere og almindelige hifi folk.
Men det er nu altid sjovt med et eksempel fra den rigtige verden der viser hvor latterlig store dele af hifi verdenen er.
|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| Uanset hvor gode argumenter du kan finde for det modsatte, så er et produkt lige præcist dén pris værd man kan få for det. Det er kundernes efterspørgsel der definerer værdien af et produkt, ikke hvad det har kostet at producere. |
|
|
Nemlig. Og sådan er det i alle brancher..  Og iøvrigt også ved brugt salg. Der er vel en grund til at en NAD 3020er kan sælges for 6-800kr. selv om den er 15år gammel og kostede omkring 1300kr dengang.. Kunderne prissætter varen.. __________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Hifi-entusiaster er nemme at narre. Sådan er det bare, og JA - så vil der uværgerligt være nogle der udnytter det. Nogle hifi-entusiaster giver ligefrem dét indtryk at de VIL narres. Ikke mindst inden for et område som kabler, som du er inde på. Nogle kunder ønsker så dyre kabler at producenterne skal _anstrenge_ sig for at producere kablerne dyrt nok til at de kan se sig selv i spejlet om morgenen. Hifi kan produceres og sælges på mange forskellige måder, rent moralsk - men det er ikke det samme som at alle producenter og forhandlere i high-end segmentet forsøger at svindle dig. Dit eget kabel-eksempel er jo sådan set meget interessant: Til den høje pris er der et marked for kablet, ergo løber det rundt. Til den lave pris er der ikke et marked for samme kabel, ergo løber det ikke rundt. Er producenten så en svindlerka'l hvis hans research viser at han kan sælge kablet for 1000,- meteren, men ikke for 10,- meteren? Det er jo netop et eksempel på at det IKKE automatisk giver et mersalg at sætte prisen ned, måske endda tværtimod. Er producenten så en ågerkarl, fordi han sætter prisen dér hvor den skal være for at firmaet løber rundt?
Så kan vi diskutere "hønen eller ægget" hele dagen, men efter min mening er der ikke noget amoralsk i at tage en høj pris for sin vare, hvis kunderne mener at varen er dét værd. Det må være op til kunderne selv at vurdere. At markedsføre sit produkt på et falsk grundlag, dét er naturligvis ikke i orden, men har Red Rose gjort det? Har de fortalt at deres produkt er vanvittigt dyrt at producere, og at det derfor er dyrt - eller har de fortalt at det lyder fantastisk (hvilket vel er subjetivt), og derfor er pengene værd? Så længe der ikke er monopolistiske tilstande eller kartel-dannelser, så er intet produkt efter min mening for dyrt. Man kan jo bare lade være med at købe det, hvis man ikke mener det er pengene værd. Jeg kan ikke se hvorfor du eller andre skal bestemme hvad en producent tager for sine ting, bare fordi DU tilfældigvis er uenig i hvad produktet er værd. Så længe der er forbrugere der køber produktet, så er det _per definition_ dem der har ret i at produktet er prisen værd. Uanset hvor gode argumenter du kan finde for det modsatte, så er et produkt lige præcist dén pris værd man kan få for det. Det er kundernes efterspørgsel der definerer værdien af et produkt, ikke hvad det har kostet at producere.
|
|
|
Jeg kan segtens følge din tankegang omkring, at hvis kunderne synes produktet er 7000 USD værd, så er det 7000 USD værd, og så er det vel prisen det skqal sælges til. Men det baserer sig jo på, at den måske er bedre end produktet til 4000 USD, som man måske også synes er pengene værd. Det skyldes så, at dette igen er bedre end produktet til 2000 USD osv... Men hvad nu hvis de alle sammen generelt bare var for dyre??? Hvis prislejet bare var sat helt forkert??? Hvis nu produktet til 1000 USD rent faktisk kostede 10 USD at producere osv, men man bildte kunden ind, at det simpelthen ikke kunne sælges til mindre end 1000 USD. Så ville produktet til 2000 USD kun være pengene værd, fordi modellen billigere/dårligere til 1000 USD var prissat alt for højt. Men hvem siger den til 1000 USD er pengene værd??? Tænk hvis branchen havde formået at bilde os ind, at de priser er rimelige, selvom de måske ikke er   . Så ville grundlaget for at vurdere om noget er pengene værd jo ryge....
Det hele handler om hvad man sætter som reference... Og i HiFi branchen har man fået bildt kunderne ind, at referenceprisen skal være umådelig høj og i øvrigt stige i takt med at alt andet elektrok falder i pris. Tænk hvis pc-branchen lavede samme nummer. Så ville man kunne høre folk snakke om, at de lige havde lavet et røverkøb ved at købe 128MB RAM til den lave pris af 10.000,-. Et par år senere kunne man så gøre et endnu bedre køb, ved at købe samme 128MB RAM til kun 15.000,- __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
StudioSound skrev:
|
Hvad koster det at fremstille en CPU.... Måske 5 kr...? Man kan jo blive ved....
Der er en hel del eksembler på Kina produkter hvor vestlige producenter ikke engang kan købe materialerne til den pris som det færdige Kinesiske produkt sælges for, hvorfor mon?
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Måske du til disse produktionpriser kunne lave en seriøs konkurrent til INTEL og AMD. Jeg er sikker på, at de vil være meget interesseret i at høre nærmere om dine produktionsmetoder.... Men OK.... En fabrik der laver små silicium-skiver kan da ikke koste alverden... . Bare en lille hal med lidt rent luft og et par ingeniører med meget rolige hænder.
|
|
|
Hvis vi ikke medregner udviklingsomkostninger, faciliteter og lønomkostninger så er kostprisen nok ikke helt ved siden af... __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Hurtig skrev:
StudioSound skrev:
|
Hvad koster det at fremstille en CPU.... Måske 5 kr...? Man kan jo blive ved....
Der er en hel del eksembler på Kina produkter hvor vestlige producenter ikke engang kan købe materialerne til den pris som det færdige Kinesiske produkt sælges for, hvorfor mon?
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Måske du til disse produktionpriser kunne lave en seriøs konkurrent til INTEL og AMD. Jeg er sikker på, at de vil være meget interesseret i at høre nærmere om dine produktionsmetoder.... Men OK.... En fabrik der laver små silicium-skiver kan da ikke koste alverden... . Bare en lille hal med lidt rent luft og et par ingeniører med meget rolige hænder.
|
|
|
Hvis vi ikke medregner udviklingsomkostninger, faciliteter og lønomkostninger så er kostprisen nok ikke helt ved siden af...
|
|
|
Selv ikke kinesere kan fabrikere uden omkostninger til faciliteter og løn. Lønnen er naturligvis mindre, men en SMD maskine koster formentlig det samme for en kinesisk fabrik som for en amerikansk. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| Det hele handler om hvad man sætter som reference... Og i HiFi branchen har man fået bildt kunderne ind, at referenceprisen skal være umådelig høj og i øvrigt stige i takt med at alt andet elektrok falder i pris. |
|
|
Hønen eller ægget: Er det producenterne der er nogle slyngler, eller kunderne der forlanger at godt udstyr skal være dyrt? Jeg mener ikke markedet er fri for gode alternativer til billig penge, så dem der insisterer på at hifi skal være dyrt, er vel lidt selv ude om det? Jeg mener ikke ubetinget det er producenternes skyld. Jeg synes tværtimod der er eksempler på at en producent vitterligt forsøger at levere super kvalitet til lavpris, og reaktionen fra hifi-entusiasterne? "Hvis de kan levere SÅ meget for xx kroner, så bare forestil dig hvor godt det kan være for xxxx kroner!!". Et godt eksempel på at det er efterspørgslen der bestemmer prisen, er vel at en afspiller og en forstærker død og pine skal koste det samme, for at folk køber det. Hul i om en god CD-afspiller koster en tredjedel at bygge i forhold til en god forstærker, hvis du giver folk en afspiller til en tredjedel af prisen, sidder de tilbage med en følelse af at der måske er en flaskehals i deres system.
Jeg vil i hvert fald gerne vide hvad jeg som sælger skal gøre, når jeg står overfor en kunde der føler at jeg er utroværdig fordi jeg fortæller ham at der ikke er forskel på et 1200,-s og et 4000,-s HDMI-kabel... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| Selv ikke kinesere kan fabrikere uden omkostninger til faciliteter og løn. Lønnen er naturligvis mindre, men en SMD maskine koster formentlig det samme for en kinesisk fabrik som for en amerikansk. |
|
|
I betragtning af for det første mængden af ansatte på en kinesisk fabrik, for det andet dén besparelse der uomtvisteligt ER ved at flytte produktionen til Kina, så må det alt andet lige være lønomkostningerne der har størst betydning. Jeg tror iøvrigt ikke der findes ret mange firmaer på jorden der ikke kan sige at personale-omkostningerne er den største udgift. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er min pakke blevet sendt afsted så nu går der 2-3 dage før jeg modtager dem.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er de ankommet til Frankfurt, Tyskland så hvis alt går vel har jeg dem på mandag. Glæder mig helt vildt.
|
| Til top |
|
| |
Sanny Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej bassøe
kan du lige skriver hvor har du bestilt dem . om hvordan, samt link til siden....
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sanny skrev:
|
hej bassøe
kan du lige skriver hvor har du bestilt dem . om hvordan, samt link til siden....
|
|
|
Når jeg har modtaget dem så skal jeg nok komme med det info. Vil lige se om de så også har sendt det rigtige først, så på mandag eller tirsdag.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|