Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 02:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ny kælderbio - a work in progress (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 August 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Lækkert projekt ellers, bliver rigtig fedt

Det der røde flexrør du har brugt hvor stort er det og hvor kan det evt. købes?

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 August 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Thesos skrev:

Lækkert projekt ellers, bliver rigtig fedt

Det der røde flexrør du har brugt hvor stort er det og hvor kan det evt. købes?

Jeg ser også frem til enden.... (på mere end een måde ).

Øøhh.. tror det blev 40/44 mm jeg valgte (indvendigt og udvendigt mål). Du kan få det hos din lokale el-pusher med et stort sortiment eller købe det på nettet. Søg på "kabelrør" - fx http://www.elvvs.dk/articlelist.1887.

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

peter_biofreak skrev:
Bellini skrev:

Havde en forventning om at stukken omkring kassen under loftet, stuk-listen midt på væggen og fodpanelet skulle males i guld farve... men er nu kommet i tvivl. Fandt følgende billede som jo stort set er det, jeg har tænkt mig at lave - men her er de malet sort. Og det ser sgu også godt ud....

Jamen det ser jo rigtig 'Stort' ud... noget af det fedeste jeg har set.... Men hvis det er Centerhøjttaleren jeg kan se ligge der under lærredet KAN du så få kastet dig noget af en Moppedreng nedenunder i stedet for den du har!! Det er lidt synd selvom den sikkert har en go' stemmegengivelse med sådan en stor flot Hjemmebiograf og så en relativ 'lille' Center.. Man ser det desværre mange steder.. Jeg har selv en Center på godt 50 liter den er godt nok stor, men det er lyden osse og ska' være og det betyder jo ik' noget når jeg som dig har en decideret Hjemmebif, så er der jo ingen kone til at klage over størrelsen .. Men det er en super flot Biograf

Mvh
Peter Biofreak

/Bellini

Hey

Det er ikke et billede af min biograf - det var blot et inspirationsbillede mht farver. Jeg har i øvrigt et sæt Jamo D6 PEX THX ultra - der er rimelig smæk på

/Bellini

peter_biofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

peter_biofreak skrev:
Bellini skrev:

Havde en forventning om at stukken omkring kassen under loftet, stuk-listen midt på væggen og fodpanelet skulle males i guld farve... men er nu kommet i tvivl. Fandt følgende billede som jo stort set er det, jeg har tænkt mig at lave - men her er de malet sort. Og det ser sgu også godt ud....

Jamen det ser jo rigtig 'Stort' ud... noget af det fedeste jeg har set.... Men hvis det er Centerhøjttaleren jeg kan se ligge der under lærredet KAN du så få kastet dig noget af en Moppedreng nedenunder i stedet for den du har!! Det er lidt synd selvom den sikkert har en go' stemmegengivelse med sådan en stor flot Hjemmebiograf og så en relativ 'lille' Center.. Man ser det desværre mange steder.. Jeg har selv en Center på godt 50 liter den er godt nok stor, men det er lyden osse og ska' være og det betyder jo ik' noget når jeg som dig har en decideret Hjemmebif, så er der jo ingen kone til at klage over størrelsen .. Men det er en super flot Biograf

Mvh
Peter Biofreak

/Bellini

HeyDet er ikke et billede af min biograf - det var blot et inspirationsbillede mht farver. Jeg har i øvrigt et sæt Jamo D6 PEX THX ultra - der er rimelig smæk på /Bellini
Ja ok så der er du jo rigtig godt med må man sige de benytter de samme diskanter jeg har i mine fronter nemlig Vifa's XT25... Jeg løb osse bare hurtigt forbi din side så... Jeg ved ikke om du holder High fidelity der var en artikel for nogle år siden om Finn Nessgaards mørkerum, der blev bygget om til hjemmebio eller et testrum.. Det kunne måske inspirere dig.. Med dit farvevalg benytter jeg en rød tæt på din .. Jeg kan så osse anbefale Fluggers U65, som er koksgrå..

Hygge
Til top Vis peter_biofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peter_biofreak

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Til eget brug:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67380&P N=1&TPN=1

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Så er der taget et par nye billeder - ikke det helt store der er sket. Næste skridt er gulv og maling. s begynder det at ligne noget. Det er den proces jeg er i gang med i den øvrige kælder.

Karmen til lyddøren - den er ikke monteret endnu. Swedoor afhentede døren i torsdags, da den var temmelig grimt malet, og hængslerne ikke passede til dem på karmen (). Der går ca 14 dage før jeg har den igen....

/Bellini

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 August 2008 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Virkelig flot arbejde bellini, hvor får man fat i det der akustik loft du har brugt?

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:

Virkelig flot arbejde bellini, hvor får man fat i det der akustik loft du har brugt?

Busk

Hifi findes i hifi-butikker og byggematerialer på den lokale trælast.

Til Bellini.

Det ser rigtig flot ud efterhånden. Meget beundringsværdigt.

MVH WRONG

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 August 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Busk skrev:

Busk

Til Bellini.

MVH WRONG

Hold da op så er det derfor jeg ikke kan finde nogen af delene, smart ass. Det nu ikke alle steder de har det kan jeg konstatere. Måske dem der sælger selvbyg højttalere skulle gå sammen med en trælast og en malerforretning, det ville blive til den ultimative forretning for os diy hi-fi folk.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:
wrong skrev:
Busk skrev:

Busk

Til Bellini.

MVH WRONG

Hold da op så er det derfor jeg ikke kan finde nogen af delene, smart ass. Det nu ikke alle steder de har det kan jeg konstatere. Måske dem der sælger selvbyg højttalere skulle gå sammen med en trælast og en malerforretning, det ville blive til den ultimative forretning for os diy hi-fi folk.

HEHE. Du kan bestille dem hos alle trælaster. Nogle steder hedder de design-panler. Andre steder hedder de bare perforerede gipsplader. De laves både til skinnesystemer og direkte montage på på lofter

MVH WRONG

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Busk skrev:
wrong skrev:
Busk skrev:

Busk

Til Bellini.

MVH WRONG

HEHE. Du kan bestille dem hos alle trælaster. Nogle steder hedder de design-panler. Andre steder hedder de bare perforerede gipsplader. De laves både til skinnesystemer og direkte montage på på lofter

MVH WRONG

Præcis. Det er Gyptone fra Gyproc jeg har brugt - omkring 500 kr/pr plade inkl. moms. men det lyder godt

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Wrong og Busk -> Og tak for ordene.  Det glemte jeg lige i farten.

/Bellini

ulleergud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Sendt: 28 August 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hej Bellini

Jeg har lige siddet og kigget på dit projekt,god stil

har lige været der selv, men når det spiller er man en glad mand.

Men husk lav det hele færdigt før du tager bioen ibrug,jeg mangler lige et par småting

og nu får vi at se hvornår det bliver ferdigt

MVH Ulle

Til top Vis ulleergud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulleergud

Nikodk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hvordan går det mon med dette projekt - længe siden der er kommet nyt

Spændt på at se hvordan loftet ender med at bliver - jeg har netop selv bestilt loftsplader til min kommende bio - jeg bestilte Big Quartro 41 - er det samme type som du har?

Hvad farve maler du det med?

Nikolaj

Til top Vis Nikodk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nikodk

Holmboen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej Bellini

A: Det ser ud til at det bliver en rigtig lækker hjemmebiograf du for bygget op.
Jeg glæder mig også til at se din færdige farve valg på vægene og loftet. hvordan med gulvet ?

B: Men jeg tænkte lidt over hvorfor du har valgt at bruge 12 spot ?
Har selv en en del erfaring med spot og kan kun finde positive elementer for 230V spots, da der ved 12V spots skal tages højde for spændingsfald, transformer placering og så skal der vælges den korrekte lysdæmper til transformeren, og ikke mindst så sprænger 12volts pære hurtigere end 230V ved den mindste spændingsændring.

C: Har du regnet på hvor meget lyden bliver dæmpet pr lag-gips du har sat op ?

D: Det med at du har trukket 5*2½mm2< style> rundt til stikkontakter er det ikke og skyde gråspurve med haglgevær.

Nå men slut for denne gang med spørgsmål, glæder mig til at få en ny opdatering på hvordan det går med bio´en.

Vh Peter
Til top Vis Holmboen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmboen

furball17
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Går selv og bygger på en hjemmebio i meget samme stil og har taget en del af de samme valg (gyptone loftplader, swedoor
lyddør osv. ) Dog en ting. Jeg blev fraråddet at bruge akutisklærred ved fuld HD 1080P projektion af en forhandler, da det
forringer "opløsningen". Han sagde at Pixel ved full HD er så må at de kan gå tapt i vævningen. Jo "mindre" billede man har
jo værre (så med et stort lærred er det måske ikke et så stort problem)

Jeg har også en masser produktprøver og tog dem med til en butik, der havde en full HD projektor (jeg har ikke købt min
endnu) og jeg kunne ganske rigtigt se en forringelse (det var på en Infocus in81).

Så jeg er gået væk fra Akutiskisk lærred selv. Bare til overvejelse, kan godt se at du er så langt at omplacering af højtalere
kan være svært =)
Til top Vis furball17's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af furball17

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Nikodk skrev:

Hvordan går det mon med dette projekt - længe siden der er kommet nyt

Spændt på at se hvordan loftet ender med at bliver - jeg har netop selv bestilt loftsplader til min kommende bio - jeg bestilte Big Quartro 41 - er det samme type som du har?

Hvad farve maler du det med?

Nikolaj

Ja, længe siden. Der sker lidt, men det går nu lidt langsomt synes jeg. Quartro 41 - tror faktisk det er den samme jeg har bygget med. Jeg valgte den der dæmpede mest i så bredt et område som muligt.

Jeg har malet med sort mat maling på loftet - BEMÆRK! sørg for at bruge en flad rulle (fx lakrulle). Det gjorde jeg, og alligevel er maling enkelte steder kommet lidt op i firkanterne. Ikke noget man ser i første huk, men det irriterer mig nu alligevel. Tålmodighed er en dyd....

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Holmboen skrev:
Hej Bellini

A: Det ser ud til at det bliver en rigtig lækker hjemmebiograf du for bygget op.
Jeg glæder mig også til at se din færdige farve valg på vægene og loftet. hvordan med gulvet ?

B: Men jeg tænkte lidt over hvorfor du har valgt at bruge 12 spot ?
Har selv en en del erfaring med spot og kan kun finde positive elementer for 230V spots, da der ved 12V spots skal tages højde for spændingsfald, transformer placering og så skal der vælges den korrekte lysdæmper til transformeren, og ikke mindst så sprænger 12volts pære hurtigere end 230V ved den mindste spændingsændring.

C: Har du regnet på hvor meget lyden bliver dæmpet pr lag-gips du har sat op ?

D: Det med at du har trukket 5*2½mm2< style> rundt til stikkontakter er det ikke og skyde gråspurve med haglgevær.

Nå men slut for denne gang med spørgsmål, glæder mig til at få en ny opdatering på hvordan det går med bio´en.

Vh Peter

A: Oprindelig ville jeg lave det sort og varm rød, men da jeg maler med Biorid fra Kefa, viste det sig at farvevalget (i den mørke ende) er begrænset. Valget faldt på et sort loft og mørlegrå vægge. Derudover kommer der en grøn nuance på kabelkasser og vægpanelet.

B: Jeg har valgt 230 volt...    http://www.daxtor.dk/easy2light.htm

C: Nej, jeg kiggede på diverse tabeller mht væggene og jeg valgte en 65 dB-konstruktion. Men men - jeg har ikke lavet dem rigtig flydende, så resultatet er givetvis lavere. Loftet har jeg ingen idé om - udmiddelbart dæmper det ikke voldsomt meget til stueetagen . Men forskallingen er jo også monteret i etageadskillelsen med faste skruer - de transportere måske lyden til etageadskillelsen.

D: Jo, lidt er det. Men så har jeg muligheden for senere at lege lidt mere med strømmen - jordspyd osv.

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

furball17 skrev:
Går selv og bygger på en hjemmebio i meget samme stil og har taget en del af de samme valg (gyptone loftplader, swedoor
lyddør osv. ) Dog en ting. Jeg blev fraråddet at bruge akutisklærred ved fuld HD 1080P projektion af en forhandler, da det
forringer "opløsningen". Han sagde at Pixel ved full HD er så må at de kan gå tapt i vævningen. Jo "mindre" billede man har
jo værre (så med et stort lærred er det måske ikke et så stort problem)

Jeg har også en masser produktprøver og tog dem med til en butik, der havde en full HD projektor (jeg har ikke købt min
endnu) og jeg kunne ganske rigtigt se en forringelse (det var på en Infocus in81).

Så jeg er gået væk fra Akutiskisk lærred selv. Bare til overvejelse, kan godt se at du er så langt at omplacering af højtalere
kan være svært =)

Ok - tak for info. Du har selvfølgelig ret - det akustike lærred forringer billedet. Jeg synes dog at det er m-i-n-i-m-a-l-t med de prøver jeg har i hænderne. Det største problem er, at man på omkring 3 meter kan se vævningen i lærredet. Sørger du for at undgå moiré da du kiggede på dugene? Jeg forsøger mig i hvert fald med et AT-lærred.

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har væet dårlig til at opdatere tråden her, men følgende er hvad jeg har lavet:

- Monteret dør. Den skal dog af igen og males mørk på biosiden.
- Lagt gulv; dampspærre, 1 cm styrolit, 3 mm undergulvdug, 12 mm gulvspånplade. Tæppet er købt og venter på at malingen er overstået.
- Monteret fodpaneler.
- Malet loft.
- Malet vægge.
- Bygget podie til 2. stolerække.
- Monteret radiator.

Følgende skal de kommende uger gå med:
- Male paneler, stuk og dør.
- Lægge gulvtæppe.
- Tilslutte el.

Nå, nu til lidt billeder.

Her ses væggen bag lærredet - tanken er den plastres til med rockwool-gulvplader. Derfor er der ikke malet så pænt.... mildt sagt...

Det sidste billede viser en farveprøve, på den grønne farve jeg vil bruge til stuk og væglisten.

/Bellini

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes