Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 12:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ny kælderbio - a work in progress (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Så er jeg gået i gang med at kigge nærmere på udstyr:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69047&P N=1&TPN=1

Lige nu indeholder ønskesedlen følgende (ikke prioriteret)

Projektor
- Sim2 D60
- Benq W20000
- Benq W5000
Alle med en kalibrering oven i hatten.

A/V-receiver
- Pioneer LX81
- Onkyo 906

Blu-Ray
Oppo BDP-83

HDMIkabel
Supra

Bass-management
Behringer et-eller-andet

ALLE INDSPARK ER VELKOMNE

/Bellini

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Behringer til Bass-EQ er nok det billigste du har på listen pt.. og det der kan forvandle "bunden" af din lyd væsentligt til det bedre vil jeg tro.

Har selv oplevet fabelagtig forbedring i min "HT-stue", hvor jeg før oplevede peaks og dips som ikke var gode ved ørerne i bas-området under 200 Hz.

Så - det ville jeg gå igang med.. en Behringer kan fås fra ny til små 900, kabelsæt / adaptorer vel for 100, og en målemic. for 500 hvis du ikke har en i forvjen.

Så - for ca. 1500 kan du få federe bas med din eksisterende sub

Resten lyder bestemt fedt - men også lidt "pebret"

Mvh. Offcourse

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Behringer til Bass-EQ er nok det billigste du har på listen pt.. og det der kan forvandle "bunden" af din lyd væsentligt til det bedre vil jeg tro.

Har selv oplevet fabelagtig forbedring i min "HT-stue", hvor jeg før oplevede peaks og dips som ikke var gode ved ørerne i bas-området under 200 Hz.

Så - det ville jeg gå igang med.. en Behringer kan fås fra ny til små 900, kabelsæt / adaptorer vel for 100, og en målemic. for 500 hvis du ikke har en i forvjen.

Så - for ca. 1500 kan du få federe bas med din eksisterende sub

Resten lyder bestemt fedt - men også lidt "pebret"

Mvh. Offcourse

Sider netop nu og prøver at finde hoved og hale i Behringers produkter. Ultracurve, Feedback Destroyer og hvad har vi. Hvad er til hvad?

Har Feedback destroyer pro DSP1124p parametrisk EQ?

/Bellini

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Ja den har - genialt produkt.
Billigt, og i det tiltænkte frekvensområde er der meget lidt følsomhed for støj - så selv om der fåes bedre produkter ifht. EQ er det ikke nødvendigt til sub-tilretning.

Via det gratis program (PC) Room EQ Wizard kan man simulere de nødvendige kurver, som skal rettes ind i signalet fora t subben bliver lineær / følger den house curve der passer ens smag.

Typisk vil man blive ramt af bl.a. rummets "eigen-modes" / stående bølger, som gør at visse frekvensområder enten peaker eller dykker.

Pt. bruger jeg 5 filtre som er tilrettet vha. frekvensmålinger via RadioShack analog SPL-måler, og tallene er kørt ind i et regneark som korrigerer for den målefejl denne model mikrofon har i det lave frekvensområde - så den måler rigtigt / lineært. Herved opnåes finde resultater - klart hørbare når de rette filtre slåes til eller fra i Behringeren.

Prøv det prøv det.

Mvh- Offcourse

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Ja den har - genialt produkt.
Billigt, og i det tiltænkte frekvensområde er der meget lidt følsomhed for støj - så selv om der fåes bedre produkter ifht. EQ er det ikke nødvendigt til sub-tilretning.

Via det gratis program (PC) Room EQ Wizard kan man simulere de nødvendige kurver, som skal rettes ind i signalet fora t subben bliver lineær / følger den house curve der passer ens smag.

Typisk vil man blive ramt af bl.a. rummets "eigen-modes" / stående bølger, som gør at visse frekvensområder enten peaker eller dykker.

Pt. bruger jeg 5 filtre som er tilrettet vha. frekvensmålinger via RadioShack analog SPL-måler, og tallene er kørt ind i et regneark som korrigerer for den målefejl denne model mikrofon har i det lave frekvensområde - så den måler rigtigt / lineært. Herved opnåes finde resultater - klart hørbare når de rette filtre slåes til eller fra i Behringeren.

Prøv det prøv det.

Mvh- Offcourse

Will do will do!

Så hvis jeg forstår dig korrekt...:

Du har en dvd(?) skive med test-frekvenser på, som du via din receiver sætter sub'en til at afspille. I samme forbindelse aflæse du lydtrykket vha. Radioshack meteret, og indtaster det (frekvens og lydtryk) manuelt i et excel-ark (i et skabelon-ark som korrigerer for målerens fejl). Derefter impoterer du arket i REQW. Og hvad så? Hvordan kommer du her fra og til at Behringer har fået opsat filtrene? Er det i REQW man lejer med filtre og så på en eller anden vis smider dem videre til Behringer?

Andre spørgsmål:

- Hvad med lydstyrken (volumeregulering)? Skal man ikke "initialisere" setupet, så man ved en given frekvens har et givent lydtryk (fx 75 dB) inden man går i gang med målinger på andre frekvenser?

- Hvilke frekvenser måler du på? I spring på 5 Hz, 10 Hz eller andre?

/Bellini

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

REW kan selv lave de såkaldte sweeps (forudsat at du har mulighed for at tilslutte en computer til dit anlæg). REW optager selv data fra Radioshacken, som Offcourse eksporterer, så han kan få det i et regneark, hvor der kompenseres for målemikrofonens fejl. Derefter taster han værdierne ind i Behringeren.

Men det er lidt bøvlet synes jeg. For det første kan du læse en kalibreringsfil direkte ind i REW, og hvis dit lydkort har MIDI kan REW helt selv programmere filtrene ind i Behringeren. Det gør det noget sjovere at eksperimentere med rummets indretning og akustik når man lynhurtigt kan måle/korrigere.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Korrekt - kræver lidt kabler - men er ellers nemt.

Det andet er mere besværligt, men virker ligeså fint til sidst dog.

mvh. Offcourse

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Korrekt - kræver lidt kabler - men er ellers nemt.

Det andet er mere besværligt, men virker ligeså fint til sidst dog.

mvh. Offcourse

Jeg vender trygt tilbage....

Og så lige en ny tråd vedr. lidt plads problemer jeg har (bag den akustiske væg).
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69241&P N=1&TPN=1

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Lidt billder igen.

Podiet er færdigt, der er malet færdigt, døren er malet og monteret, gulvtæppe er lagt og jeg er startet på at lave AT væggen.

'

Et par arbejdstegninger til DIY maskesystemet (giver nok ikke så meget mening for andre).

/Bellini

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 November 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det ser efterhånden ret godt ud og du må da også være ved at være utoldmodig for at se den første film.

Har du alt hardware på plads eller skal det hentes efterhånden?

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

Hejsa

Det ser efterhånden ret godt ud og du må da også være ved at være utoldmodig for at se den første film.

Har du alt hardware på plads eller skal det hentes efterhånden?

Utålmodig? You bet!

Har ikke styr på hardware endnu. Har nogen klare forventninger til hvad det bliver, men ikke besluttet endnu. Listen står lidt højere oppe i tråden. På tirsdag skal jeg se Sim2 Domino D60 - den forventer jeg en del af. Håber den kan indfri det...

/Bellini

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 November 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hvor højt har du lavet podiet? Jeg har også tænkt mig at lave et, og overvejer mellem 20-30 cm.
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Hvor højt har du lavet podiet? Jeg har også tænkt mig at lave et, og overvejer mellem 20-30 cm.

Jeg havde beregnet det til at skulle være præcis 30 cm. Men jeg gik på kompromis da jeg konstruede det, så det blev ~28 cm (250 mm spærtræ, 21 mm spånplade, gulvtæppe).

/Bellini

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 November 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
Wymax skrev:

Jeg havde beregnet det til at skulle være præcis 30 cm. Men jeg gik på kompromis da jeg konstruede det, så det blev ~28 cm (250 mm spærtræ, 21 mm spånplade, gulvtæppe).

Hmm, ja... Hellere lidt for højt end lidt for lavt, så må jeg også hellere sigte efter 30 cm.

Flot arbejde, må jeg sige - jeg er dybt misundelig! Bliver spændende at se det endelige resultat.

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Bellini skrev:
Wymax skrev:

Hmm, ja... Hellere lidt for højt end lidt for lavt, så må jeg også hellere sigte efter 30 cm.

Flot arbejde, må jeg sige - jeg er dybt misundelig! Bliver spændende at se det endelige resultat.

Tak for rosen.

Keywordet var "beregnet" - synes jeg du skal gøre.

Se evt her: Riser height.

/Bellini

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Super flot.

Det der afmaskning - kan det ændre størrelse, eller er det fast?

Mvh. Offcourse

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Super flot.

Det der afmaskning - kan det ændre størrelse, eller er det fast?

Mvh. Offcourse

Det er såkaldt fixed-width (aka. constant-width) afmaskning. Dvs. lærredet i mit tilfælde er altid 222,5 cm bredt (diagonal ca. 100"), men så kan jeg variere rammen i højden, således at den altid omslutter selve billedet tæt - uanset om det er 1,78:1, 2,35:1 eller 2,40:1 materiale. Det giver en utrolig god effekt, at man ikke skal se de sorte bælker projektoren displayer.

Mit kommer til at køre efte dette princip:

/Bellini

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 November 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
[Keywordet var "beregnet" - synes jeg du skal gøre.

Se evt her: Riser height.

Ha ha, jeg var ikke klar over at det kunne gribes så videnskabeligt an  Tak for link'et.

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 November 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

ser godt ud, glæder mig også til jeg kan få sådan et rum

bliver lige nødtil at spørge

skal nået af det være grønt?

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

sHaCk_kO skrev:

ser godt ud, glæder mig også til jeg kan få sådan et rum

bliver lige nødtil at spørge

skal nået af det være grønt?

Hvis du hentyder at den grønne er grim... () så tager du fejl.... Billedet yder den bare ikke retfærdighed. Den grå opleves i virkeligheden som en del mørkere, og den grønne en del varmere. Jeg var selv lidt spændt på resultatet (normalt er jeg til minimalistisk skandinavisk design), men det ser sgu meget godt ud, og skaber en god stemning. Alle der har set det, siger også "grøn havde jeg ikke lige overvejet, men det ser sgu godt ud". Så deet...!

/Bellini

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes