| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
allankvist skrev:
|
Det er jo ligegyldig hvis eq`en udligner boomet :-)
|
|
|
Det er netop ikke ligegyldigt. For det første: Forestil dig en højttaler der måske ruller af ved 50 Hz, mens et boom ved 60-70 Hz får receiveren til at sætte den som "large". Så vil du mangle niveau under 50 Hz, specielt i det helt dybe område. For det andet, så lyder det aldrig lige så godt at høre på et nedjusteret boom, som at høre på den reelle lyd fra højttalerne. EQ'erne er i praksis heller aldrig gode nok til reelt at fjerne boomets indflydelse på frekvenskurven (ikke på de integrerede receivere i hvert fald, hvis vi er i TACT-klassen eller andre high-end løsninger som den separate Audyssey er det muligvis noget andet). Og for det tredje, så har jeg ganske enkelt generelt bedst erfaringer med at køre small på højttalerne i surround-systemer, forudsat at subwooferen er opgaven voksen (og er justeret ordentligt). Det skyldes blandt andet at du sætter mindre stress på de enkelte højttalere, især center-højttaleren, ved at køre small. Jeg skrev et længere indlæg om dette fænomen for nogen tid siden, jeg prøver lige at finde det igen...
EDIT: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21678&P N=75 __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har oplevet at auto-opsætninger skruer alt for langt ned for subwooferen. Helt op til 6-8 dB. Så man slipper ikke for selv at justere.
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
allankvist skrev:
urte skrev:
|
Meget glad, og jeg kom fra et sunfire set up. Jeg hører stereo både på CD og SACD, der er virkeligt en god lyd. Jeg har Bi-ampet fronterne, det gav lige det sidste. Jeg bruger rumkorrektion til sorround, men kører direct og pure sound modes på Stereo.
|
|
|
Tak for input!
Jeg mener også at de bedre surroundrecivere i dag giver glimrende stereogengivelse og får det gang på gang bekræftet af forskellige tests. Jeg vil gerne vide hvad biamping gør for din lyd. Giver det mere kontrol over højtalerne eller andet? Hvordan vil du beskrive foringelsen ved brug af rumkorrektionen til stereolytning? Hvor mange positioner måler din reciever på ved setup?
VH Allan Kvist
|
|
|
mere bund og rumklang. Jeg bruger ikke rumkorrektion til stereo,burde måske teste det. Jeg måler 8 positioner. __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor dybt retter den eq funktion i onkyoen? Retter den ned til 25Hz i auto funktionen?
|
| Til top |
|
| |
allankvist Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Jeg har oplevet at auto-opsætninger skruer alt for langt ned for subwooferen. Helt op til 6-8 dB. Så man slipper ikke for selv at justere. |
|
|
Tror de er fordi de fleste mennesker foretrækker en fremhævelse af bassen fremfor liniær gengivelse ved lav til moderat gengivelse, fordi det menneskelige øre ikke er så følsomt ved de lave frekvenser, og ved høj lydstyrke er det fedt at mærke bassen. Jeg har heller ikke noget imod at justere lidt selv. Ved bare fra mine erfaringer fra profesionelt grej, at jeg er in idiot til at styre en eq, så vil gerne have hjælp til det.
|
| Til top |
|
| |
allankvist Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
allankvist skrev:
|
Det er jo ligegyldig hvis eq`en udligner boomet :-)
|
|
|
Det er netop ikke ligegyldigt. For det første: Forestil dig en højttaler der måske ruller af ved 50 Hz, mens et boom ved 60-70 Hz får receiveren til at sætte den som "large". Så vil du mangle niveau under 50 Hz, specielt i det helt dybe område. For det andet, EDIT: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21678&P N=75
|
|
|
mener du at den i så fald vil sætte skæringsfrekvensen til subben under 50hz?
|
| Til top |
|
| |
allankvist Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
urte skrev:
|
mere bund og rumklang. Jeg bruger ikke rumkorrektion til stereo,burde måske teste det. Jeg måler 8 positioner.
|
|
|
Ja ku være meget fedt Har tænkt mig at låne en denon3806 for at teste det imod et bedre stereo setup en af de nærmeste weekender
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
allankvist skrev:
| mener du at den i så fald vil sætte skæringsfrekvensen til subben under 50hz? |
|
|
Nej, det er netop det der er problemet. Auto-opsætningen vil (ofte) sætte højttalerne til large, og slet ikke sende dybbassen fra de enkelte kanaler til subben. Dermed vil du mangle noget af bassen under f.eks. 50 Hz. En bedre løsning ville være at dele ved f.eks. 80 Hz, og lade subwooferen gengive al bassen. Det kræver som sagt at subbens kvalitet og opsætning er i orden. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 30 September 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
allankvist skrev:
| mener du at den i så fald vil sætte skæringsfrekvensen til subben under 50hz? |
|
|
Nej, det er netop det der er problemet. Auto-opsætningen vil (ofte) sætte højttalerne til large, og slet ikke sende dybbassen fra de enkelte kanaler til subben. Dermed vil du mangle noget af bassen under f.eks. 50 Hz. En bedre løsning ville være at dele ved f.eks. 80 Hz, og lade subwooferen gengive al bassen. Det kræver som sagt at subbens kvalitet og opsætning er i orden. |
|
|
Funktionen Doublebas på Onkyo sender bas til både til kanaler og SUB. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |