Forfatter |
|
Insaniac Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 720
|
Sendt: 29 December 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hentede nyeste software på Colorvisions hjemmeside og nu ser det ud til at spille :)
__________________ Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
|
Til top |
|
|
smajli Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 30 December 2007 kl. 02:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=948496
Link til gratis HD-DVD/Blu-ray test skiver med guide. Dog er det beta versioner. __________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
Lissau 16:9 Plano Fastramme hvid lærrede, 81"
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak! Det program er lige hvad jeg har været på udkik efter. Selvom det er en DVD man har brændt, bliver den genkendt som en BD-Rom af afspilleren.
Jeg kan iøvrigt også anbefale programmet selvom man ikke har et colormeter, idet der er meget fine testbilleder til justering af lys og kontrast.
Endnu engang tak til dig smajli. Det er virkeligt brugbare links du har postet i denne tråd  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
biojensen Branchemedlem

Installation/RoomAV
Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 571
|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dem som leder efter noget at kalibrere billedet på Blu-ray afspilleren med, findes der Terminator 2 som har THX Optimizer. Terminator 2 er vist den eneste Blu-ray disc som er THX godkendt og har THX optimizer til kalibrering af billede & lyden.

|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Insaniac skrev:
Kan du ikke skyde nogle billeder af den på stativ, så du kan bruge den på et lærred? Sætter du den helt op af lærredet så eller hvordan?
|
|
|
Jeg skal nok få taget nogle billeder i nær fremtid. Ja, jeg sætter den bare tæt på lærredet, så sensoren vender imod projektoren.
Insaniac skrev:
Så kan man kalibrere vennernes TV for en fiffer eller noget, så er det hurtigt tjent ind.
|
|
|
Hvor meget er en fiffer? 
Iøvrigt: Jeg vil jo også gerne have kalibreret med min Blu-Ray afspiller, men jeg har ikke kunnet finde en test-disc nogen steder . Er der noget der kender noget til sådan en? |
|
|
hvad med farveskævhed på dugen.Den kan vist være temmelig voldsom
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der er kommet en ny version af Colorimetre HCFR og de har også lavet en DVD med testmønstre. Begge dele kan downloades gratis her:
http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php
Så for lige at opdatere:
For kun 500 Kr. kan man købe et Spyder2 colormeter i tyskland. Et rigtigt godt kalibreringsprogram kan hentes gratis, og det samme kan iso-images til brænding af test-skiver til både Blu-Ray og DVD 
Det er da en superbillig måde at få bedre billede på, og samtidigt er det utroligt lærerigt. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
perejvind skrev:
Insaniac skrev:
Kan du ikke skyde nogle billeder af den på stativ, så du kan bruge den på et lærred? Sætter du den helt op af lærredet så eller hvordan?
|
|
|
Jeg skal nok få taget nogle billeder i nær fremtid. Ja, jeg sætter den bare tæt på lærredet, så sensoren vender imod projektoren.
Insaniac skrev:
Så kan man kalibrere vennernes TV for en fiffer eller noget, så er det hurtigt tjent ind.
|
|
|
Hvor meget er en fiffer? 
Iøvrigt: Jeg vil jo også gerne have kalibreret med min Blu-Ray afspiller, men jeg har ikke kunnet finde en test-disc nogen steder . Er der noget der kender noget til sådan en?
|
|
|
hvad med farveskævhed på dugen.Den kan vist være temmelig voldsom |
|
|
Ved min egen dug er forskellen minimal. Men ellers er det jo muligt at vende colormeteret imod dugen på måske 20 cm afstand. Det er vigtigt at vinkle colormeteret lidt så det ikke kommer til at "skygge for sig selv". __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Nu er der er kommet en ny version af Colorimetre HCFR og de har også lavet en DVD med testmønstre. |
|
|
Jeg har lige installeret programmet og brændt en kopi af dvd'en. På lørdag kommer der en kammerat forbi med sin Spyder. Så skal der kalibreres.
Kender nogen i øvrigt til begreberne "gain" og "bias" for justering af de tre farvekanaler i projektoren? (Optoma HD70)
Jeg har en ide om at de svarer til "brightness" og "contrast" men bare fordelt på hver sin farve.
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
perejvind skrev:
Nu er der er kommet en ny version af Colorimetre HCFR og de har også lavet en DVD med testmønstre. |
|
|
Jeg har lige installeret programmet og brændt en kopi af dvd'en. På lørdag kommer der en kammerat forbi med sin Spyder. Så skal der kalibreres.
Kender nogen i øvrigt til begreberne "gain" og "bias" for justering af de tre farvekanaler i projektoren? (Optoma HD70)
Jeg har en ide om at de svarer til "brightness" og "contrast" men bare fordelt på hver sin farve.
|
|
|
Ja, det er helt rigtigt. Bias justerer farvernes "startpunkt". Man kan også sige at Bias bestemmer farvernes indbyrdes balance ved lave lysstyrker. Det er normalt at stille bias ved en lysstyrke på 20 eller 30%. Gain derimod skal justeres ind ved højere lysstyrker. De fleste bruger 80%
En betingelse for, at en kalibrering kan foretages, er jo at man har mulighed for at justere Gain og Bias individuelt for hver farve. Det er helt nomalt at en projektor har disse muligheder, men der er ikke ret mange fladskærme som har det.
De få fladskærme jeg har (forsøgt) at kalibrere, har iøvrigt haft et frygteligt unaturligt billede, og der var ikke rigtigt mulighed for at gøre noget ved det. Det skal så også siges, at disse fladskærme har været i den billige ende. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at lege med Panasonic eller Pioneer.
God fornøjelse med kalibreringen!  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Jan v j Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen tips til hvad man skal kigge efter ved sådan en kalibration, her tænker jeg på farver mm?? Sikkert nogen herinde der er mere trænet end andre:)
__________________ Mvh jan
Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Lyd - Dali Ikon serie + sub.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan v j skrev:
Nogen tips til hvad man skal kigge efter ved sådan en kalibration, her tænker jeg på farver mm?? Sikkert nogen herinde der er mere trænet end andre:) |
|
|
Med hensyn til farvebalancen handler det bare om at stole på colormeteret. 
Men det var måske ikke det du mente? __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
smajli Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=852536
Her er en meget udførlig guide til kalibrering med colorimeter og tilsvarende software (Spyder2, HCFR og GetGrey/AVCHD- for min tilfælde) som jeg har haft meget glæde af, og lært rigtigt meget af. Man får feks. forklaring på hvordan man bla. kan måle sig frem til de præcise værdier på kontrast, brightness, color og tint så man er fri for at bruge upræcise metoder på øjemål :) og test dvder. Der medfører også grundig beskrivelse af kalibrering af gråskala, color manager mm.
Simpelthen genialt!!  __________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
Lissau 16:9 Plano Fastramme hvid lærrede, 81"
|
Til top |
|
|
Jan v j Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænkte sådan på øjemål :) Men for spydertv i morgen så vil lige prøve programmet sammen med den dvd man kunne hente, men vil da gerne have nogle tips til programmet som er omtalt her tidligere, "det franske der" hvis der er nogen der har nogen:)
Skal da vist lige have læst den fra AVS forum også;) __________________ Mvh jan
Billede - PX80 42".
Blu ray - BD30.
Lyd - Dali Ikon serie + sub.
Formidler - Denon 2807.
Samsung HD selector.
|
Til top |
|
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ikeaboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er faktisk også en del at hente i selv at gøre det, når man bruger dvdén, måler og vejledening fra http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php
Jeg ved da godt klar over at en fyr som Otto kan få en bedre resultalt, men det koster også en del mere end en spyder 2. Desuden er det meget sjovt at rode med selv, så finder man også lidt mere ud af hvordan det hele hænger sammen mht. til indstilling af ens udstyr.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
problemet med denne side er bare at gaar man bare lidt i dybden saa er det paa fransk, heldigvis findes der AVS forum :) __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter nu at have laest hele guiden grundigt igennem flere gange, og rodet med div menuer paa fjernsynet, er jeg kommet frem til at det ikke har CMS hvilket der ikke overasker, jeg kunne i den forbindelse godt taenke mig at hoere fra experterne, er der ikke noget at goere overhovedet? her mener jeg, er det kun en extern scaler der kan hjaelpe? eller er vi tilbage hvor man maa gaa paa kompromi? __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogen der har en idé om hvorfor jeg ikke kan få "support diagnostics tool" frem ved at bruge fremgangsmåden i 1. indlæg?
Det har virket før, men der kommer kun det almindelige program vindue frem nu __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er ca acceptgrænsen i afvigelse i % ved indstilling af greyscale, både rgb og delta e?
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
efter nu at have laest hele guiden grundigt igennem flere gange, og rodet med div menuer paa fjernsynet, er jeg kommet frem til at det ikke har CMS hvilket der ikke overasker, jeg kunne i den forbindelse godt taenke mig at hoere fra experterne, er der ikke noget at goere overhovedet? her mener jeg, er det kun en extern scaler der kan hjaelpe? eller er vi tilbage hvor man maa gaa paa kompromi?
|
|
|
Ja, det største problem ved skærme er, at man som regel ikke har særligt mange muligheder for at justere. Jeg er endnu ikke stødt på en projektor, hvor man ikke kunne indstille RGB værdierne separat, men på fladskærme er det sjældent man har den mulighed. Man kan som regel kun vælge mellem Warm, Medium og Cold farvebalance, og så er der jo ikke andet at gøre, end at vælge den indstilling, der kommer nærmest 6500k. Jeg har aldrig oplevet andet, end at Warm indstillingen gav det mest korrekte billede.
brasch skrev:
hvad er ca acceptgrænsen i afvigelse i % ved indstilling af greyscale, både rgb og delta e? |
|
|
Jeg læste i en guide at hvis delta E afvigelsen er under 4, så er det perfekt. Det er aldrig lykkedes mig at komme så langt ned. Om det skyldes mine manglende evner, eller om de projektorer og skærme jeg har kalibreret ikke har været gode nok, skal jeg lade være usagt.  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|